suomen matkailualalla taistellaan "henkihieverissä"
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/f5906fd7-5774-4086-9ac1-787cce49a…
Joten toivovat rajojen auki olemista ja ulkomaan turisteja, jotta joku saisi kokea mitä oikeasti tarkoittaa kun suomalainen on koronan vuoksi henkihieverissä.
Kommentit (141)
Olen maksanut 7500€ viisihenkisen perheen kolmen viikon Thaimaanlomasta pari vuotta sitten. Vieläpä joulu ja uusi vuosi vietettiin siellä.
Aika ihmeellinen saa olla Lapin tarjonta, että toisin perheeni sinne jouluksi edes kolmasosalla tuosta hinnasta! Ja ihmeellisellä tarkoitan kohtuuhintaisia ravintolaruokia, mukavaa ja pyytetöntä palvelua, ruuhkatonta ja monipuolista hotelliaamiaista (tätä ei Suomessa hoideta), ja kohtuuhintaista tekemistä.
Voi olla, että olen sitten nirso ja hirvittävä suomalainen matkailija. Mutta jos hotellitaso on surkea, ravintolaruoat surkeita ja hinnat stratosfäärissä, jään kotiin. Teen parempaa ruokaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kun joka vuosi Suomesta ùhäipyy enemmän rahaa turismin takia kuin tänne tulee niin eikä tällainen asia ole kokonaisuutena positiivinen Suomen taloudelle kun ennen ulkomaille syydetty raha pysyy täällä?
Onko positiivista, jos kesälomaan tarkoitettu raha makaa tilillä, eikä sitä käytä mihinkään? Mikä osa Finnairin lennosta ja Aurinkomatkojen kautta ostetusta seuramatkasta jää Suomeen.
Niin. Me siisimme lomarahat säästötililke odottamaan sitä, että pääsemme reissuun. Suomessa ei ole meille tarjolla haluamamme kaltaista lomaa. Kulttuuria, historiallisia nähtävyyksiä, lämpöä, kohtuuhintaista ruokaa ja hotellimajoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkailuala, joka ei kykene sopeutumaan tilanteeseen ja houkuttelemaan vaikka kotimaista matkailua saakin olla tuhoontuomittu.
Kesäkautta lukuunottamatta mahdoton tehtävä. Suomalainen haluaa matkustaa talvella etelän lämpöön ja aurinkoon. Näitä ei suomalainen majoituspalvelu voi tarjota, vaikka kuinka yrittäisi. Kysyntä ja tarjonnan toimintamahdollisuudet eivät yksinkertaisesti kohtaa Suomessa. Ei kai kukaan oikeasti luule että Thaikkulaan tai Espanjaan talvimatkailemaan tottunut lähtisi nyt sitten muitta mutkitta Lappiin tai Jyväskylään, vain jotta pääsisi matkustelemaan.?
No kun tässä tilanteessa ei ole vastuullista tai järkevää matkustaa sinne 'thaikkuihin'. Näillä ihmisillä on kuitenkin edelleen rahaa ja matkustamisen himo niin kyllä esim Lapin matkailulla on tässä tilanteessa aika hyvät tsänssit houkutella juuri näitä henkilöitä lomalle Lappiin.
Thaikkuihin ei kyllä edes suomalaiset lomalle pääse. Eivät ota vastaan turisteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkailuala, joka ei kykene sopeutumaan tilanteeseen ja houkuttelemaan vaikka kotimaista matkailua saakin olla tuhoontuomittu.
Suomalaiset ovat niin nuukia matkustajia, että hintoja ei voi laskea niin alas, että suomalainen olisi tyytyväinen. Liian moni suomalainen ei ymmärrä, että hintataso Suomessa on korkeampi kuin halpatyövoiman maissa ja siksi kaikki maksaa enemmän.
Tämä on kyllä raivostuttavan pinttynyt näkemys suomalaisista.
Itse olen niitä, jotka viihtyy mm. Lontoossa, Kaakkois-Aasiassa ja New Yorkissa. En vaadi enkä kaipaa mitään erikoista, ja olen täysin tietoinen miksi Suomessa on tietty hintataso.
En vain yksinkertaisesti pidä siitä, mitä Suomessa palvelusta maksetulla rahalla saa. Ystävällinen palvelu ei maksa. Joustavuus tiettyyn pisteeseen asti ei maksa. Tiettyjen ikäryhmien huomioiminen maksaa, mutta ei maltaita. Siivoustason ylläpito maksaa, mutta ei maltaita. Maukas ruoka saa maksaakin, mutta ei niin, että asiakas maksaa pakasteista ja valmisruoista ylihintaa.
Myös suomalainen kaipaa Lappiin hiljaisille tuntureille, tai haluaa kokea revontuli-iglut ja muut mukavat. Se, että hinnoittelee ne niin saavuttamattomiin, ettei suomalainen elämysmatkaaja raaski tuoda rahojaan tähän, on tietysti valinta. Aina voi odottaa Kardashianeja kylään, mutta sillä aikaa kun heitä ei näy, voisi ehkä kokeilla muitakin tapoja pitää yrityksensä kannattavana.
Hyvin sanottu. Monessa ihan kivankin oloisessa pikkukahvilassa masentaa kun näkee vitriinissä vain pakastetuotteita ja hinta on siitäkin huolimatta varsin suolainen. Asiakkaalle voi tuottaa lisäarvoa loppujen lopuksi aika pienillä asioilla/kuluerillä mutta harva näkee vaivaa.
Suomalainen ei halua maksaa mistään mitään, joten saa sitten sitä, mistä on valmis maksamaan. Niin se valitettavasti menee. Jos menee ABC:lle syömään, niin on turha odottaa saavansa Savoyn menua siihen hintaan. Etukäteisvalmistelutkin maksavat ja kaikki on sidottu katetuottolaskelmaan. Ihmiset eivät myöskään arvosta ruokaansa, vaan arvostavat buffetin hinta-määrä-suhdetta. Ja sitten siitä palvelusta. Suomessa palvelu on mielestäni ystävällistä. Ei teennäistä, muka-ystävällistä, jolla on tarkoitus saada tippiä, vaan hyvää, kohteliasta, luontevaa.
Höpsis. 9,50 euroa valmiista pakastekakun palasta on aika härskiä. Etenkin kun miljöö on viihtyisä ja rustiikkinen, eli sitä toivoisi saavansa ihan oikean leipomuksen. (Sama, kokonainen kakku on tukussa 25 euroa, eli kova kate yhdellä palalla.) Olen viimeksi syönyt ABC:llä joskus lapsena.
Asun itse Oulussa ja tykkään tosi paljon Turusta. Mieleen jäi, kun katsoin kerran yöjunalippuja. Edestakainen matka oli melkein 200€. Samalle viikolle olisi voinut ostaa vaikka menopaluun Helsingistä Berliiniin hintaan 120€.
Kävin vilkaisemassa paljonko halvin koiravaljakkoajelu maksaisi meidän perheeltä (2 aikuista, 2 lasta). Lyhyin eli reilu 20 minuutin ajelu oli 250€!! Aikamoinen tuntitaksa, huhheijaa.
Vierailija kirjoitti:
Kävin vilkaisemassa paljonko halvin koiravaljakkoajelu maksaisi meidän perheeltä (2 aikuista, 2 lasta). Lyhyin eli reilu 20 minuutin ajelu oli 250€!! Aikamoinen tuntitaksa, huhheijaa.
Me katseltiin viime talvena niitä iglussa yöpymisiä. Kahdestaan olisimme miehen kanssa menneet, ja vieläpä omalla autolla. Hinta oli sellainen, että huhheijaa! Tähän vielä päälle lapsenvahdin palkka (kun meillä ei ole ketään apuna ilmaiseksi), niin kotiin jäätiin.
Sitten tulikin korona, ja nyt säästetään matkatilille ja odotetaan koronan jälkeistä aikaa. Jos silloin ei kannata matkustaa, satsataan omaan pihaan uima-altaiden sun muiden kivojen juttujen myötä.
Kyllä mua kiinnostaisi matalan kynnyksen kotimaan matkailu. Viikonloppureissu toiseen kaupunkiin tai mökille rentoutumaan. Syyslomalla ja jouluna pohjoiseen lumen ja luonnonrauhan perässä.
Lapin reissut vaan on älyttömän kalliita, varsinkin jos ei mene omalla autolla, eikä me varmaan mentäisi koska matkaa olisi jotain 12h ja kuskeja vain yksi. Eli junat ja lennot, vuokra-auto, majoitus... Kallis paukku siitä tulee. Turkulaisena ajan lentokentälle 15 minuuttia ja kone lentää alle tunnissa esim. Gdanskiin. Hotelli maksaa parikymppiä yössä ja syöminen on edullista. Suomalainen hotelli on vähintään satasen per yö ja muu ruoka kuin pitsa/hamppari/abc-lounas tulee kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäkautta lukuunottamatta mahdoton tehtävä. Suomalainen haluaa matkustaa talvella etelän lämpöön ja aurinkoon. Näitä ei suomalainen majoituspalvelu voi tarjota, vaikka kuinka yrittäisi. Kysyntä ja tarjonnan toimintamahdollisuudet eivät yksinkertaisesti kohtaa Suomessa. Ei kai kukaan oikeasti luule että Thaikkulaan tai Espanjaan talvimatkailemaan tottunut lähtisi nyt sitten muitta mutkitta Lappiin tai Jyväskylään, vain jotta pääsisi matkustelemaan.?
No kun tässä tilanteessa ei ole vastuullista tai järkevää matkustaa sinne 'thaikkuihin'. Näillä ihmisillä on kuitenkin edelleen rahaa ja matkustamisen himo niin kyllä esim Lapin matkailulla on tässä tilanteessa aika hyvät tsänssit houkutella juuri näitä henkilöitä lomalle Lappiin.
Ihmettelen tätä että edelleen ajatellaan että kaikkia kiinnostaisi Lappi. Ei kiinnosta. Ei kiinnosta kylmä, pimeä eikä lumi. Eikä minulla siis ole mitään Lappia vastaan, se ei vaan ole minun juttuni enkä näe mitään tarvetta kantaa rahojani sinne. Luontoelämykset ovat kivoja, mutta ei niitäkään nyt koko reissua jaksa. Ongelmana tässä on siis, se että Suomessa on tarjolla paljon tietyn tyyppistä matkakohdetta ja jos et ole tuota kohderyhmää, ovat vaihtoehdot aika vähissä.
Helsingissä on tietysti jotain kulttuuritarjontaa, kauppoja ja ravintoloita, mutta asun jo täällä...
Uskoisin että aurinkoon matkaavat nimenomaan hakevat lämpöä ja valoa reissultaan ja se ei nyt täällä vain onnistu. Toinen juttu on sitten hinta. Osaa saattaisivat kiinnostaakin igluissa asumiset ja lumisafarit mutta noilla palveluilla on aika kovat hinnat ja siksi iso osa suomalaisista kuluttajista jää ulkopuolelle. Olen ymmärtänyt että pelkästään junaliput Rovaniemelle maksavat talvikaudella maltaita jos perheellisenä on liikkeellä. Eli noiden palveluiden hintojen pitäisi laskea jotta kotimaan matkailijalla olisi kiinnostusta vaihtaa Thaimaa (aurinko, lämpö, hiekkarannat) Lappiin. Tämä kuitenkaan ei välttämättä onnistu matkailuyrittäjiltä, joten ollaan pattitilanteessa.
Niin, ymmärrän kyllä, että siltä lomalta haetaan lämpöä ja valoa! Mutta ymmärtäkää te nyt, että tänä talvena se etelään matkustaminen EI OLE MAHDOLLISTA ja niillä normaalisti etelään matkustavilla on kuitenkin halu ja tarve matkustaa ja rahaa siihen käytettävissä. Heidän ON ETSITTÄVÄ vaihtoehtoja. Jos Suomen matkailu ei niitä vaihtoehtoja tarjoa niin voi voi.
Niin, mulle se vaihtoehto on, että säästetään rahat ja vietetään loma kotona. Kenenkään ei ole pakko myöskään matkustaa Suomessa. Loman tarkoitus on rentoutua, ei vain matkustaa matkustamisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
[sarkasmi]Niin mutta kun niiden koirien pitää syömän, ja asuman, ja ajajakaan ei elä pyhällä hengellä.[/sarkasmi]
Vierailija kirjoitti:
Matkailuala perustuu Suomessa pitkälti yksityisautoiluun, mutta pääkaupunkiseudun nuorilla ei ole autoja käytettävissä, eikä edes ajokorttia. Fiksua olisi laajentaa bussien linjoja alueille, joissa on matkailualan tarjoajia. Ja maskipakko tietenkin näissä.
Tämä on totta. Autottomana perheellisenä on vain vähän paikkoja jonne pääsee järkevästi.
Suomessa jos suomalainen esittää kritiikkiä ravintolaruoan ja hotellien tasosta, haukutaan halpamatkailijaksi joka syö vaan ABC:llä eikä ymmärrä mistään mitään.
On se sitten houkuttelevaa lähteä maksamaan "luksuksesta", kun pidetään kakkosluokan kansalaisena.
Meillä 2 aikuista ja yksi lapsi. Kesälomalla ajattelimme, että olisi mukavaa tutustua melontaan kauniissa Suomen luonnossa. Mutta eipä sitten tehtykään niin. Muutaman tunnin melominen sisältäen retkieväät, 309 euroa. Ei ole suomalaisille tehty nämä hinnat.
https://www.rukasafaris.fi/fi/viikko-ohjelma/kesa/melontaretki-oulangan…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat niin nuukia matkustajia, että hintoja ei voi laskea niin alas, että suomalainen olisi tyytyväinen. Liian moni suomalainen ei ymmärrä, että hintataso Suomessa on korkeampi kuin halpatyövoiman maissa ja siksi kaikki maksaa enemmän.
Itse olen niitä, jotka viihtyy mm. Lontoossa, Kaakkois-Aasiassa ja New Yorkissa. En vaadi enkä kaipaa mitään erikoista, ja olen täysin tietoinen miksi Suomessa on tietty hintataso.
En vain yksinkertaisesti pidä siitä, mitä Suomessa palvelusta maksetulla rahalla saa. Ystävällinen palvelu ei maksa. Joustavuus tiettyyn pisteeseen asti ei maksa. Tiettyjen ikäryhmien huomioiminen maksaa, mutta ei maltaita. Siivoustason ylläpito maksaa, mutta ei maltaita. Maukas ruoka saa maksaakin, mutta ei niin, että asiakas maksaa pakasteista ja valmisruoista ylihintaa.
Myös suomalainen kaipaa Lappiin hiljaisille tuntureille, tai haluaa kokea revontuli-iglut ja muut mukavat. Se, että hinnoittelee ne niin saavuttamattomiin, ettei suomalainen elämysmatkaaja raaski tuoda rahojaan tähän, on tietysti valinta. Aina voi odottaa Kardashianeja kylään, mutta sillä aikaa kun heitä ei näy, voisi ehkä kokeilla muitakin tapoja pitää yrityksensä kannattavana.
Hyvin sanottu. Monessa ihan kivankin oloisessa pikkukahvilassa masentaa kun näkee vitriinissä vain pakastetuotteita ja hinta on siitäkin huolimatta varsin suolainen. Asiakkaalle voi tuottaa lisäarvoa loppujen lopuksi aika pienillä asioilla/kuluerillä mutta harva näkee vaivaa.
Suomalainen ei halua maksaa mistään mitään, joten saa sitten sitä, mistä on valmis maksamaan. Niin se valitettavasti menee. Jos menee ABC:lle syömään, niin on turha odottaa saavansa Savoyn menua siihen hintaan. Etukäteisvalmistelutkin maksavat ja kaikki on sidottu katetuottolaskelmaan. Ihmiset eivät myöskään arvosta ruokaansa, vaan arvostavat buffetin hinta-määrä-suhdetta. Ja sitten siitä palvelusta. Suomessa palvelu on mielestäni ystävällistä. Ei teennäistä, muka-ystävällistä, jolla on tarkoitus saada tippiä, vaan hyvää, kohteliasta, luontevaa.
Höpsis. 9,50 euroa valmiista pakastekakun palasta on aika härskiä. Etenkin kun miljöö on viihtyisä ja rustiikkinen, eli sitä toivoisi saavansa ihan oikean leipomuksen. (Sama, kokonainen kakku on tukussa 25 euroa, eli kova kate yhdellä palalla.) Olen viimeksi syönyt ABC:llä joskus lapsena.
Kerropa, missä saa pulittaa pakastekakun palasta noin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Meillä 2 aikuista ja yksi lapsi. Kesälomalla ajattelimme, että olisi mukavaa tutustua melontaan kauniissa Suomen luonnossa. Mutta eipä sitten tehtykään niin. Muutaman tunnin melominen sisältäen retkieväät, 309 euroa. Ei ole suomalaisille tehty nämä hinnat.
https://www.rukasafaris.fi/fi/viikko-ohjelma/kesa/melontaretki-oulangan…
Tai kesämökki ihan perusvarusteluilla 1500€/viikko.
Lisäksi siivoat itse lopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa, missä saa pulittaa pakastekakun palasta noin paljon?
En ole tuo ketä lainasit, mutta itse jouduin pulittamaan kahdesta tavallisesta voisilmäpullasta ja yhdestä juustokakun palasta 15€. Ja ihan Savossa ison tien varrella olevasta ei-ketju-paikasta. Ja joo, olisin voinut jättää maksamatta, mutta ehdin jo luvata matkasta väsyneille lapsille jotakin. Me vanhemmat sitten emme ottaneet mitään, ja kukaan ei saanut pillimehuja (2.50€/kpl).
Huomautin rauhallisesti ja kohteliaasti hinnasta kyllä kassalle, joka tiuski takaisin.
Periaatteessa kiinnostaisi joku pieni Lapin reissu, mutta Rovaniemeä edemmäs pääseminen tuntuu autottomalle kalliilta ja vaikealta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin ennen pari kertaa viikossa abc:lla lounaalla. Hinta oli 9,90e. Nostivat sitten hinnan 10,90e, ja lopetin siellä käymisen. Muissa lounaspaikoissa, joissa käyn, lounas maksaa 8,90-9,90e. Useimmissa hintaan sisältyy myös jälkiruoka. Abc:lla ei sisälly ja lounas on todella ala-arvoinen hintaa nähden, salaattipöytä on niukka jne.
Ymmärrän sen, että yrittäjänkin pitää repiä tienestinsä jostain ja tietysti heillä tuotteidensa hinnoissa monenlaista maksettavaa mikä ei näy loppukäyttäjälle, mutta tässäkin keskustelussa nousevat esiin ne tietyt kipupisteet, kelit, hinnat, tietynlaisten elämysten puuttuminen, ehkä palvelutaso noin ylipäätäänkin eikä niitä kannattaisi ohittaa vain olan kohautuksella vaan oikeasti kuunnella avoimin mielin. Onko mahdollista sorvata palveluita enemmän mid-price suuntaan, kannattaisiko hinnan lasku jos se toisi mukanaan enemmän asiakkaita?
Tiedän muutamia paikkoja joissa tehdään esim. Staycationia erittäin onnistuneesti ja kannan heille mielelläni rahani myös tänä talvena.
Ohjattu erävaellus, moottorikelkkasafari, fine dining ja majoitus lasi-iglussa vaikkapa nyt nelihenkiselle perheella maksaa oikeasti helposti pari tuhatta euroa ihan jo kahdelta ellei jopa yhdeltä yöltä. Lisäksi bensa- tai junakulut. Helsinkiläiset voivat toki lennähtää. Haluaisin kovasti kannattaa Suomen matkailua, koska mielestäni täällä on paljon nähtävää, mutta ei ole varaa. Valitettavasti matkailuala laskee kaiken ulkomaalaisten varaan.