Tuore tutkimus: Varakkaat, työlliset ja nuoret haluavat muuttaa kehyskuntiin ja maalle!
Löhde: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006611569.html
Ihmiset haluavat asua väljästi maalla, autoilla ja tehdä etätöitä. Erityisesti varakkaat ja nuoret.
Eläkeläiset ja työttömät jäävät keskustoihin.
Muutos on seivä ja merkittävä.
Voidaankin kysyä miten nyt vihervasemmiston ja ilmastoliikkeen pakottaman ahtaan kaupunkiasumisen agendan? Mielipiteitä?
Kommentit (125)
Suomi seuraa jenkkejä. Jenkeissä tämä maalle/pikkukaupunkiin muuttobuumi alkoi kunnolla ~5 vuotta sitten ja etenkin nyt mellakoiden ja koronan vuoksi ilmiö on voimistunut entisestään.
Ihmettelin jo pari vuotta sitten, kun puhuttiin niin itsevarmaan sävyyn, että koko Suomi asuu tulevaisuudessa kehä3:n sisäpuolella ja jonkin verran turussa sekä tampereella. Usein siinä käy toisinpäin mitä on ennustettu. Suomalaiset kaipaa tilaa ja väljyyttä ja tähän yhtälöön ei sovi helsingin yksiöt.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi kehyskuntaan haluava. Syy on halu päästä eroon julkisesta liikenteestä.
Asun nyt Vantaalla ja kuljen Helsingin keskustaan päivittäin. Vihaan julkista liikennettä ja haluaisin kulkea omalla autolla, joten kehyskunta sopisi minulle paremmin.
Julkisessa liikenteessä minua haittaa sen turvattomuus, epäluotettavuus, hitaus ja epämukavuus.
Nyt pandemia-aikana julkinen liikenne on vaarallista kaikkina vuorokaudenaikoina, mutta varsinkin iltaisin ja öisin joudun todella pelkäämään (olen nuori nainen). Omassa autossa taas ei ole pienintäkään vaaraa että joku narkkiseurue tai joukko baarista kotiutuvia miehiä tulisi sinne, tai että joku ahdistelija istuisi viereen.
Epäluotettavuudella tarkoitan sitä, että koskaan ei voi tietää tuleeko se kulkuväline sieltä ajoissa tai ollenkaan. Varsinkaan talvella.
Hitaus: saman matkan kulkisi autolla paljon nopeammin. On turhauttavaa käyttää 75min 30km matkaan.
Epämukavuutta tuskin tarvitsee edes perustella. Omassa autossa saa istua rauhassa, kuunnella radiota ja ruuhkassa istuessa vaikka syödä eväitä. Bussissa taas istut kylki kyljessä toisen ihmisen, pahimmassa tapauksessa miehen, kanssa ja kuuntelet muiden puhelimeen kälätystä, Baby Sharkia jonkun 2-vuotiaan tabletilta (ei kuulokkeita) etkä edes saa syödä mitään.
Jännä miten eri lailla voi ajatella. En ole ikinä pelännyt julkisissa, nautin kun se aika on omaa aikaa jossa voi lukea tai katsella ulos. Auton ratissa stressaa, pitää olla valppaana liikenteessä.
Toisaalta varallisuuden mukaan kysyttäessä korkein tuloluokka, eli 70 000+ euroa vuodessa tienaavat haluaisivat kaikista vähiten asua muualla kuin kaupungissa. Kaupunki on hyvätuloisten paikka edelleen, eikä varakkaista kyllä voida edes puhua alle 70 000 euron vuosituloilla. Ap:n keksimä klikkiotsikko siis tällä keskustelulla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten prioriteetit ovat muuttumassa. Keskituloiset tai sitä varakkaammat ovat huomanneet, että he haluavat panostaa omaan elämänlaatuun ja hyvinvointiin. Ja hyvinvointi on muutakin kuin keskusta-alueella asumista: keskellä liikenteen päästöjä, melua, valosaastetta, sosiaalisia ongelmia. Ne, jotka voivat, ovat etsiytymässä luonnonläheisempään asumiseen ja etätöihin, mahdollisesti monipaikkaiseen asumiseen.
IT-alan projektinhallintatehtävissä erityisasiantuntijana työskentelevä kaverini kertoi, että nyt korona-etätyöaikana hän laittoi ihan piruuttaan työpisteensä mökin lasiverannalle siten, että taustalla näkyy kaunis Saimaan järvimaisema.
Ja kuulikin jälkeenpäin, että kateellisia oli ollut.
Teamsissa voi taustalle laittaa hiekkarannan, skypeä tuskin enää kukaan käyttää ja siinä tausta on aina se todellinen.
Kannattaa muuten lukea vähän tarkemmin tuo juttu. Trendimuutos on kyllä selvä, eli jengi haluaa enemmän maalle kuin pari vuotta sitten.
Mutta muutama nosto. Osa kysymyksistä on selkeästi johdattelevia - ihmettytää etenkin tuo muotoilu, jos sinulla on käytössäsi 250 000 euroa ja tarvitse 100 nelilötä elämäntilanteesi vuoksi, niin muuttaisitko pieneen kaupunkiin. Eihän noilla reunaehdoilla ole valinnanvaraa.
Toinen on se, että muuttohalukkaissa korostui todellakin nuoret (alle 24- vuotiaat) ja kotivanhemmat. Esim. johtavassa asemassa olevat eivät ole muuttamassa. Kiinnostavaa onkin nähdä, kantaako tämä nuorten unelma eli alle 24- vuotiaathan tuskin ovat vielä sitä omakotitaloa osatamassa vaan kyseessä on varmaan pidemmän aikavälin unelma.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen varakas ja aina asunut lähellä ison kaupungin keskustaa. Ei vaan kiinnosta esikaupungit saatika maaseutu. Sitä varten on mökki. Meitä on muitakin. On esim. Helsinkiin tulijoita, tervemenoa sinne Nurmijärvelle.
Kyllä helsinkiin on tulijoita totta kai, mutta ei suinkaan enää maakunnista vaan ihan jostain muualta :D
Tällä hetkellä esimerkiksi espoon väestönkasvusta 100% on vieraskielisten ansiosta. Suomalaiset muuttaa rytinällä pois. Helsingin lukua en tiedä, mutta oletan sen olevan samansuuntainen kuin espoon.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta varallisuuden mukaan kysyttäessä korkein tuloluokka, eli 70 000+ euroa vuodessa tienaavat haluaisivat kaikista vähiten asua muualla kuin kaupungissa. Kaupunki on hyvätuloisten paikka edelleen, eikä varakkaista kyllä voida edes puhua alle 70 000 euron vuosituloilla. Ap:n keksimä klikkiotsikko siis tällä keskustelulla.
Totta, heille kaupunki on Berliini, Lontoo tai Barcelona.
Itse asun n. 50 km päässä Tampereesta, eräässä "maalaiskaupungissa". Ostettiin ihana omakotitalo täältä, juuri sopivan kokoisella tontilla. Asuminen ja eläminen edullisempaa kuin isoissa kaupungeissa, eikä ole mikään matka hurauttaa autolla Treen suuntaan isommille ostoksille (esim. vaatteet yms). Suosittelen muillekin.
Heippa vaan!
Mä kävin kokeilemassa sitä pikkukaupunkiasumista mutta palasin stadiin takaisin.
Ei ollut mun juttuni ollenkaan. Ei siellä ole töitä ja ihmiset on aika mulkkuja. Ikäviä ihmisiä on täälläkin mutta vastineeksi on sitten hyvät palvelut kuitenkin ja siisti infra.
Vierailija kirjoitti:
Multikulti ajatuksena ei houkuta. Kehyskunnissa rikkauden määrä ei ole vielä kovinkaan suuri ja maaseudulla olematon.
Juu ei niitä kiinnosta nämä pienemmät paikat, missä ei ole edes kunnon ostoskeskuksia missä voisi notkua päivät pitkät jonninjoutilaana. Hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi kehyskuntaan haluava. Syy on halu päästä eroon julkisesta liikenteestä.
Asun nyt Vantaalla ja kuljen Helsingin keskustaan päivittäin. Vihaan julkista liikennettä ja haluaisin kulkea omalla autolla, joten kehyskunta sopisi minulle paremmin.
Julkisessa liikenteessä minua haittaa sen turvattomuus, epäluotettavuus, hitaus ja epämukavuus.
Nyt pandemia-aikana julkinen liikenne on vaarallista kaikkina vuorokaudenaikoina, mutta varsinkin iltaisin ja öisin joudun todella pelkäämään (olen nuori nainen). Omassa autossa taas ei ole pienintäkään vaaraa että joku narkkiseurue tai joukko baarista kotiutuvia miehiä tulisi sinne, tai että joku ahdistelija istuisi viereen.
Epäluotettavuudella tarkoitan sitä, että koskaan ei voi tietää tuleeko se kulkuväline sieltä ajoissa tai ollenkaan. Varsinkaan talvella.
Hitaus: saman matkan kulkisi autolla paljon nopeammin. On turhauttavaa käyttää 75min 30km matkaan.
Epämukavuutta tuskin tarvitsee edes perustella. Omassa autossa saa istua rauhassa, kuunnella radiota ja ruuhkassa istuessa vaikka syödä eväitä. Bussissa taas istut kylki kyljessä toisen ihmisen, pahimmassa tapauksessa miehen, kanssa ja kuuntelet muiden puhelimeen kälätystä, Baby Sharkia jonkun 2-vuotiaan tabletilta (ei kuulokkeita) etkä edes saa syödä mitään.Jännä miten eri lailla voi ajatella. En ole ikinä pelännyt julkisissa, nautin kun se aika on omaa aikaa jossa voi lukea tai katsella ulos. Auton ratissa stressaa, pitää olla valppaana liikenteessä.
Mä asun maalla, ja vaikka tykkään ajamisesta, joukkoliikenne on kyllä yks niistä jutuista, joita kaupungista kaipaan. Just tuo, että sen avulla saa rauhallista aikaa itselle.
Mun serkun perhe muutti Vantaalta Mäntsälään, ja serkkuni mies on taittanut koko ajan matkat Helsinkiin junalla, koska silloin sen ajan voi käyttää työntekoon. Serkullani taas on sellainen työmatka, ettei sitä voi junalla taittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koitas nyt sukurutsan synnyttämä lantasaapas ymmärtää mitä luet. Ei puhuta mistään takahikiöistä vaan isojen kaupunkien ympäristökunnista. Esim. Tampereen tapauksessa Lempäälä, Pirkkala ja Ylöjärvi ovat jo kasvaneet pitkän aikaa.
Helsingissä ei ole ollut tällaista ilmiötä, vaan nimenomaan se ennustettu Nurmijärvi-ilmiö on jäänyt toistaiseksi toteutumatta. Nyt se ilmeisesti sitten alkoi.
Unohditko Espoon ja Vantaan? Kun nyt keski-ikäisenä espoolaisena mietin taakse päin vaikka itseäni ja kahta parasta kaveria naapurustosta, jokaisella oli isovanhemmat Helsingistä. Meistä kahden isovanhemmat muuttivat Hgistä Espooseen.
Espoossa ja Vantaalla on paljon pientaloalueita, vaikka Espoo tekeekin tällä hetkellä parhaansa ajaakseen asukkaat tiehensä kaavoituspolitiikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Heippa vaan!
Mä kävin kokeilemassa sitä pikkukaupunkiasumista mutta palasin stadiin takaisin.
Ei ollut mun juttuni ollenkaan. Ei siellä ole töitä ja ihmiset on aika mulkkuja. Ikäviä ihmisiä on täälläkin mutta vastineeksi on sitten hyvät palvelut kuitenkin ja siisti infra.
Ai mikä infra? Ei ainakaan Hgissä.
Vierailija kirjoitti:
Multikulti ajatuksena ei houkuta. Kehyskunnissa rikkauden määrä ei ole vielä kovinkaan suuri ja maaseudulla olematon.
No tämäpä tämä. En laittaisi lapsiani lähialueen kouluun. Nistit ja juopot pyörivät joka kulmassa ja öisin on kaduilla levotonta. Asun Kalliossa ja olen pitänyt asuntoni lähinnä sijoitusmielessä. Muuten olisin jo muuttanut.
Ajatelkaa, että keskustassa perheasunto maksaa 400-500k ja silti saat alle sata neliötä siihen hintaan.
Jostain Kehä III ulkopuolelta saa sillä rahalla jo kartanon. Ja töihin Helsinkiin ajaa alle tunnissa.
Ei ole vaikea valinta. En ihmettele, että perheet haluavat kantakaupungista pois.
🇺🇦🇮🇱
Asumme kehyskunnassa, ja nyt harkitsemme muuttoa vieläkin pidemmälle pk-seudusta. Ei oikein jaksa tätä tännekin pikkuhiljaa levinnyttä levottomuutta, huumehörhöjen määrä on huimassa kasvussa ja tuleehan sitä muunkinlaisia "rikkauksia" kohdattua. :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, heille kaupunki on Berliini, Lontoo tai Barcelona.
Jaa, no tässä minun ja miesystävän mielipide (molemmat yli 70 000 e/vuosi), kumpikaan ei asuisi mistään hinnasta Helsingissä tai edes Tampereen kaupunkialueella. Viihtyisä pientaloalue on paras.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ihan heti aukea, miksi pitää muuttaa kehyskuntaan, että voi käyttää omaa autoa? Kai niitä autoja vantaalaisillekin myydään.
Kaupungissa ongelmana on se, missä pidät autoa. Esim. meidän taloyhtiössä autohallipaikka maksaa 20000€ plus yhtiövastike.
🇺🇦🇮🇱
Ihan höpö-höpö -tutkimus! Kysehän oli rahasta. Yhdessäkään kysymyksessä ei ollut vaihtoehtoa: Kyllä, haluan asua Helsingin keskustassa tilavassa asunnossa. Kaikki vaihtoehdot olivat suurin piirtein: Haluatko asua koirankopissa kaupungissa vai väljästi maaseudulla.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ihan heti aukea, miksi pitää muuttaa kehyskuntaan, että voi käyttää omaa autoa? Kai niitä autoja vantaalaisillekin myydään.
Kaupungissa ongelmana on se, missä pidät autoa. Esim. meidän taloyhtiössä autohallipaikka maksaa 20000€ plus yhtiövastike.
Siinä vaiheessa, kun on muutama auto, moottoripyörä, vene ja polkupyöriä. Keskusta asuminen on aika hankalaa. Jo täällä kehyskunnissa vaatii vähän järjestelyitä saada nuo kaikki mahtumaan.
Keskustaan ja joukkoliikenteeseen haluavat ahtautua vain mummot, köyhät ja unelmoijat. Menestynyt kansanosa janoaa nykyajan luksusta eli omaa tilaa, itsenäisyyttä, rauhaa, etäisyyttä muihin (varsinkin vähemmän älykkäisiin) ihmisiin ja aikaa.