Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vaivaa joitakin koiranomistajia?

Vierailija
10.09.2013 |

Annetaan koiran pissata ja kakata toisten kotiporteille eikä todellakaan siivota jätöksiä pois. Annetaan koirien jolkotella vapaana ja hyppiä ihmisten päälle. Koirat vetävät ihan hulluina naruissaan, haukkuvat, päättävät ihan täysin mihin mennään eli vievät omistajaansa kuin pässiä narussa.

Tämän olen huomannut kun itse olen astunut koiramaailmaan oman pentuni kanssa. Ei todellakaan tarvi enää miettiä miksi koirien käytösongelmat lisääntyvät tai miksi hullut provosoituvat jakelemaan myrkkymakkaroita :(

Hyvin ärsyttävää myös on se kun annetaan sen ison koiran tulla pienen pennun päälle "leikkimään" kun se on niin kiltti...mitäs sitä väliä vaikka pentu huutaa kauhusta kun yhtäkkiä iso koira juoksee vapaana yhtäkkiä kohti ja päälle. Tässä yksi päivä otin oikein kunnolla yhteen erään naisen kanssa tästäkin asiasta...

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 08:36"]

Kaupungeissa on myös omakotitaloja joissa koiran haukku sisällä ei muita häiritse...ei tarvitse asua maalla.

[/quote]

täällä pääkaupunkiseudulla talot on kuitenkin niin kiinni toisissaan että meteli kuuluu seinien läpi, sen kuulee melkein jo kun naapuri käy kusaisemassa, puhumattakaan lasten huudoista ja koiran haukkumisesta...

Vierailija
22/38 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän tässä harmillista onkin kun olemme yrittäneet omaa pentua sosiaalistaa mahdollisimman paljon ettei alkaisi remmiräyhääjäksi. Tähän mennessä kaikki sujunut hyvin eli useimmiten ei hauku muille koirille vaan innoissaan olisi menossa haistelemaan ja leikkimään (annamme mennä jos toisen koiran omistaja antaa luvan). Jos pentu haukkuu niin ei ole aggressiivista räksytystä vaan lähinnä sellaista "leiki mun kaa"-haukkua". Pelkään että vielä muutama ikävä kokemus ja meilläkin on räksyttäjä :(

Korostan muuten sitä että todella paljon olemme kohdanneet myös äärettömän lempeitä koiria, isoja ja pieniä mutta kun siihen negatiiviseen kokemukseen ei tarvita kuin se yksi ääliöomistaja koiransa kanssa...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran pitäminen kerrostalossa on eläinrääkkäystä. Piste.

Vierailija
24/38 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 08:37"]

Miksi ihmiset raahaa pieniä koiria kuin asusteita merkkilaukuissaan vaateliikkeisiin ja muualle, ja antavat juosta vapaana sovituskoppien alueella, tosi ärsyttävää meille joilla astma ja allergiaa!

[/quote]

Häh missä tällaista on? En ole koskaan vielä nähnyt vaikka asun suht isossa kaupungissa...

Vierailija
25/38 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään päin ei ole räyhääjiä ei isoja tai pieniä mutta ne isot koirat kyllä saavat juosta aika villeinä ja vapaina ja tuntuvat olevan vielä aika puupäitä välillä. Kannattais kouluttaa koira kunnolla ja noudattaa lakeja eli koira vaapana vain koirapuistossa.

Vierailija
26/38 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet eivät koskaan jaksa kerätä koiriensa kakkoja sen olen huomannut. Aika monet naiset taas hankkivat sen ison koiran jota eivät pysty kasvattamaan eivätkä pitelemään. Koiran hankinta pitäisi olla luvan varainen asia...

Vierailija
27/38 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten aika karu tunne kun syrjäisellä metsäpolulla yhtäkkiä iso rotikka juoksee kohti haukkuen ja oma lapsi alkaa huutaa kauhusta...tämäkin koettu! Onneksi koira ei tullut päälle vaan jäi parin metrin päähän louskuttamaan. oli aika lähellä etten potkaissut koiraa vaikka erittäin eläinrakas ihminen olenkin. Lapselle jäi pitkäksi aikaa kammo...kiitos vaan.

Vierailija
28/38 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekään emme oman koirani kanssa olla vielä törmätty näihin pieniin räyhääjiin eikä ne isommatkaan räyhää mutta ovat ihan holtittomia ja ne saavat juosta vapaana mitä todella en tajua enkä hyväksy. Taajamissa on olemassa ihan laki tästä asiasta eikä edes mun "pikku Fifi" koskaa saa juosta vapaana muualla kuin omassa pihassa...mun pentukaan ei muuten koskaan ole vielä räyhännyt yhdellekään koiralle, ei isolle eikä pienelle mutta pelkään että alkaa tehdä sitä jos vielä usein joutuu ison koiran tallomaksi :(

ap

Meidän perheessä on iso koira, jota on koulutettu ja ei pidetä irti. Pidämme koiraamme irti vain mökillä, jossa asutusta ei ole lähelläkään ja mökkimme pihassa/rannassa koira on hyvin pysynyt meidän valvonnassa. Täällä kaupungissa meillä ei ole aidattua pihaa, joten ulkona ollessaankin on kiinni.

Lenkkeilytämme koiraamme säännöllisesti ja osaa käyttäytyä, kävelee vieressämme nätisti. Menee toisen koiran kanssa haisteleman vain silloin, kun annamme luvan. Pieniäkin koiria kohtaan on kiltti eli ei ole tähän päivään asti ollut mitään rajuja leikkejä. Aina pienen koiran tai pentukoiran tavatessaan menee maahan makaamaan ja antaa pienemmän koiran tulla itseään haistelemaan (vain jos on annettu lupa tutustumiselle). Meidän koirasta on tullut pienten koirien omistajien suosikki, kun osaa olla kiltti ja käyttäytyä sekä näkevät sen, että vaadimme koiralta hyvää käytöstä ja korjaamme heti huonon käytöksen.

Koiran jätökset olemme aina keränneet oman koiran osalta pois. Minuakin ärsyttää koiran omistajat, jotka eivät kerää jätöksiä ja eräänkin kerran olen siitä huomauttanut ja tarjonnut kakkapussia näille jätöksien jättäjille. Olen myös joskus törmännyt siihen, että pienten koirienkin jätöksiä on jätetty keräämättä.

Naapurissa on paritaloyhtiö, jossa on 2 pientä koiraa, joiden annetaan juosta pihalla irrallaan. Tosin ne on eräänkin kerran tullut meidän pihalle luvatta (asumme omakotitalossa). Ainakin toinen koirista on uros. Koira on  tullut kaikki pylväät, pensaat, puut kuseksimaan, kun on haistanut koiramme "hajujäljet" sen lisäksi kyset pikku piskit ovat eräänkin kerran paskoneet pihallemme. Kerran nostin metelin, kun koirat olivat irti ja olin lähdössä vauvan ja koiramme kanssa lenkille ja pikku piskit tuli pyörimään meidän ympärille. Sen jälkeen olen huomannut kerran niiden koirien olevan irti todella aikaisin aamulla tosin.

Vierailija
29/38 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa koiranomistajista "sokeutuu" sen koiransa ympärille. Olen eläinrakas ja minulla on kissoja, on ollut myös koiria. Silti ymmärrän etteivät kaikki niistä pidä. Tosiasia on myös ettei tarvitsekkaan! Ihmisten pitää pystyä kulkemaan rauhassa ilman että joku koira häiritsee heidän elämäänsä. 

Vierailija
30/38 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 08:50"]

Mekään emme oman koirani kanssa olla vielä törmätty näihin pieniin räyhääjiin eikä ne isommatkaan räyhää mutta ovat ihan holtittomia ja ne saavat juosta vapaana mitä todella en tajua enkä hyväksy. Taajamissa on olemassa ihan laki tästä asiasta eikä edes mun "pikku Fifi" koskaa saa juosta vapaana muualla kuin omassa pihassa...mun pentukaan ei muuten koskaan ole vielä räyhännyt yhdellekään koiralle, ei isolle eikä pienelle mutta pelkään että alkaa tehdä sitä jos vielä usein joutuu ison koiran tallomaksi :(

ap

Meidän perheessä on iso koira, jota on koulutettu ja ei pidetä irti. Pidämme koiraamme irti vain mökillä, jossa asutusta ei ole lähelläkään ja mökkimme pihassa/rannassa koira on hyvin pysynyt meidän valvonnassa. Täällä kaupungissa meillä ei ole aidattua pihaa, joten ulkona ollessaankin on kiinni.

Lenkkeilytämme koiraamme säännöllisesti ja osaa käyttäytyä, kävelee vieressämme nätisti. Menee toisen koiran kanssa haisteleman vain silloin, kun annamme luvan. Pieniäkin koiria kohtaan on kiltti eli ei ole tähän päivään asti ollut mitään rajuja leikkejä. Aina pienen koiran tai pentukoiran tavatessaan menee maahan makaamaan ja antaa pienemmän koiran tulla itseään haistelemaan (vain jos on annettu lupa tutustumiselle). Meidän koirasta on tullut pienten koirien omistajien suosikki, kun osaa olla kiltti ja käyttäytyä sekä näkevät sen, että vaadimme koiralta hyvää käytöstä ja korjaamme heti huonon käytöksen.

Koiran jätökset olemme aina keränneet oman koiran osalta pois. Minuakin ärsyttää koiran omistajat, jotka eivät kerää jätöksiä ja eräänkin kerran olen siitä huomauttanut ja tarjonnut kakkapussia näille jätöksien jättäjille. Olen myös joskus törmännyt siihen, että pienten koirienkin jätöksiä on jätetty keräämättä.

Naapurissa on paritaloyhtiö, jossa on 2 pientä koiraa, joiden annetaan juosta pihalla irrallaan. Tosin ne on eräänkin kerran tullut meidän pihalle luvatta (asumme omakotitalossa). Ainakin toinen koirista on uros. Koira on  tullut kaikki pylväät, pensaat, puut kuseksimaan, kun on haistanut koiramme "hajujäljet" sen lisäksi kyset pikku piskit ovat eräänkin kerran paskoneet pihallemme. Kerran nostin metelin, kun koirat olivat irti ja olin lähdössä vauvan ja koiramme kanssa lenkille ja pikku piskit tuli pyörimään meidän ympärille. Sen jälkeen olen huomannut kerran niiden koirien olevan irti todella aikaisin aamulla tosin.

[/quote]

Totta, myös pienten koirien omistajat ovat vastuuttomia ja varmaan ajattelevat ettei se pieni koira tarvitse koulutusta. Totta kai tarvitsee, meidän pentu todellakin on tiukassa kurissa koska haluan kasvattaa sen niin ettei mun tarvi aina olla kieltämässä jatkossa (on aika jästipää luonteeltaan eli voimakastahtoinen). Olisi vaan niin mukavaa kun kaikki koirat kokoon katsomatta olisivat kurissa ja herran nuhteessa (lempeässä sellaisessa) ja omistajat oikeasti hetken miettisivät ennen kuin toimivat tai ovat toimimatta.

Ja ne koiran kakat tulisi kerätä AINA pois (ei puskista tarvi) olivat sitten pienet tai isot läjät. Todella inhottavaa kävellä teillä kun joutuu koko ajan väistelemään näitä liukumiinoja...

Meidän pennulla muuten parhaat kaverit on juuri isojen rotujen edustajia koska jostain syystä ne isot koirat tykkäävät enemmän leikkiä pentumme kanssa...mistähän sekin johtuu? Haluan vain ettei mun koirani alkaisi pelätä niitä isoja kavereitaan....

ap

Vierailija
31/38 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vaivaa ihmistä, joka ylipäänsä ottaa koiran riesakseen?

Vierailija
32/38 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 09:01"]

Mikä vaivaa ihmistä, joka ylipäänsä ottaa koiran riesakseen?

[/quote]

no en tiedä miksi kuvittelet koiran olevan omistajalleen riesa...voitko vähän avata lisää kiitos? Haluaisin siis tietää miksi luulet koiran olevan sille omistajalleen riesa...

ap

Vierailija
33/38 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sama aloite oli jokin aika sitten palstalla lähes samasanaisena. 

Kaikki eivät viitsi kouluttaa ja sosiaalistaa koiriaan. Varsinkin pienten koirien käyttäytyminen on lähes poikkeuksetta huonoa, ne räyhäävät vastaantulijoille, olivat ne ihmisiä tai koiria, haastavat riitaa ja näykkivät. Omistajan mielestä on vain söpöä, kun "pienellä koiralla on ison luonne". Hassua, yleensä mitä isompi koira sitä vähemmän sillä on tarvetta haastaa riitaa kenenkään kanssa.

Pienien koirien kasvatus laiminlyödään, koska pieni koira on helppo nostaa pois tilanteesta. Toisaalta pienten koirien omistajat eivät edes halua koiriaan tasavertaisissa oloissa tutustumaan toisiin koiriin (koirapuistot!), missä ne oppisivat käyttäytymään toisten kanssa ja tulkitsemaan lajitoveriensa käyttäytymistä., koska heidän mielestään isommat leikkivät "rajusti". Olen kysynyt tästä eläinlääkäreiltä, eikä yksikään tiedä tapausta, missä pienempi koira olisi kärsinyt ja loukannut itsensä normaaleissa koirien leikeissä.

Vierailija
34/38 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 09:07"]

Kaikki eivät viitsi kouluttaa ja sosiaalistaa koiriaan. Varsinkin pienten koirien käyttäytyminen on lähes poikkeuksetta huonoa, ne räyhäävät vastaantulijoille, olivat ne ihmisiä tai koiria, haastavat riitaa ja näykkivät. Omistajan mielestä on vain söpöä, kun "pienellä koiralla on ison luonne". Hassua, yleensä mitä isompi koira sitä vähemmän sillä on tarvetta haastaa riitaa kenenkään kanssa.

Pienien koirien kasvatus laiminlyödään, koska pieni koira on helppo nostaa pois tilanteesta. Toisaalta pienten koirien omistajat eivät edes halua koiriaan tasavertaisissa oloissa tutustumaan toisiin koiriin (koirapuistot!), missä ne oppisivat käyttäytymään toisten kanssa ja tulkitsemaan lajitoveriensa käyttäytymistä., koska heidän mielestään isommat leikkivät "rajusti". Olen kysynyt tästä eläinlääkäreiltä, eikä yksikään tiedä tapausta, missä pienempi koira olisi kärsinyt ja loukannut itsensä normaaleissa koirien leikeissä.

[/quote]

Ensinnäkin en ole vielä koskaan ennen aiheesta tehnyt mutta luulen että meitä samoin ajattelevia on useita...meillä päin pienet koirat eivät kyllä ole räyhänneet koskaan. Missä päin asut? Me asutaan Länsi-Tampereella...

ap

Vierailija
35/38 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelin eilen, mikä yhtä koiranomistajaa vaivaa. Kyse ei kuitenkaan ollut koiran käyttäytymisestä vaan sen naisen. Hän käveli jonkin matkaa edelläni hoippuroiden, mäyräkoira fleksin kanssa ajotien toisella puolella. Yhtäkkiä nainen kyykistyi ja ajattelin jo, että hän varmaan kumartui keräämään koirankasan pois, kunnes huomasin, että jaa, rouva itse vetäisi housut kinttuun ja kusi siihen jonkun portinpieleen ison lätäkön. Sitten hän nousi ja veti housut ylös. Seuraavan talon kohdalla hän kellahti ojaan, mutta ei hätää, hän huomasi ylleen kaartuvan omenapuun, könysi ylös ja ryhtyi omenavarkaisiin. Mäyris edelleen nuuhkutteli tien toisella puolella niin pitkällä kuin naru ylsi. Oli siinä vissiin naisella venähtänyt viikonloppu pitkäksi. Onneksi ei tullut autoja tai fillareita vastaan, olisi voinut käydä huonosti.

Vierailija
36/38 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 09:07"]

[/quote]

Olen kyllä vahvasti eri mieltä tästä ja mulla kuitenkin 10v kokemus koirista. Väiotän että pieni koira alkaa räyhätä silkasta pelosta sen verran huonosti ne isot koirat käyttäytyvät ja kun tosiaan aina ne on niitä isoja koiria jotka saavat juosta vapaana...koirapuistoissa kävimme kunnes totesimme että siellä on todella paljon isoja koiria jotka vaan eivät osaa käyttäytyä...oma pieni koirani sai pari kertaa niin köniinsä siellä ettei ole tarvinnut sen jälkeen enää mennä.

Isojen koirien omistajat luulevat että on tosi söpöä kun iso koira vähän leikkii kuten apkin kertoi eli juoksee päälle, hyppii päälle, talloo, pitää kiinni karvoista ja alistaa...niinpä niin!

Vierailija
37/38 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mulla on kokemusta sekä pienistä että isoista koirista ja molemmissa löytyy kaikenlaista mutta olen apn kanssa samaa mieltä siinä että isompi koira kun saa isommat vahingot aikaan niin pitäisi todella tarkasti kouluttaa ja miettiä missä sen koiran päästää vapaaksi ettei aiheuta pennuille ja ihmislapsille pelkotiloja. Ei se iso leikkisä koira aina niin mukava ole toisten mielestä kun voimaa on, tahtoa on mutta älliä ja holttia ei ollenkaan...

Kaikkia koiria pitää kasvattaa ja myös ottaa sellainen koira johon rahkeet riittää.

Vierailija
38/38 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani on kaksi isoa saksanpaimenkoiraa ja ovat kyllä suoraan sanottuna koirat helvetistä. Ihan luupäitä eivät tottele mitään, juoksevat päälle, hyppivät selkään, kaluavat käsiä jne...en edes uskalla ajatella miten mahtavat käyttäytyä ulkona muiden koirien kanssa.

Molemmat on olleet koulutuksessakin mutta en tiedä ovatko jotenkin tavallista aivottomampia yksilöitä...onneksi siskolla sen verran järkeä ettei anna niiden olla vapaina. En yhtään ihmettele että joku pentu saa traumoja tällaisista....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi