Kysymys (mielestäni asiallinen) laihdutusryhmien reilusti ylipainoisille
Olen miettinyt, että kun itse alle 60-kiloisena, mutta toisaalta pienikokoisena, olen liittynyt joihinkin netin laihdutusryhmiin. En kysy tätä palstalla, missä olen kirjautunut, vaan haluan kysyä neutraalisti. Ärsyttääkö, kun tällaiset, joilla ei ehkä teidän näkökulmastanne ole paino-ongelmia, änkeävät sekaan laihduttamaan muutamaa hassua kiloa?
Kommentit (13)
Ehkä vähän joo, tosin meidän ryhmään sua ei otettaisikaan.
Mutta toisaalta juuri hoikemmilta naisilta olen kuullut paljon hyviä vinkkejä laihdutukseen ja laihdutettun painon ylläpitämiseen.
Ei mutta ihmettelen, miksi muutamaa kiloa ei saa itsekseen pois?
Sinultako ei muutaman hassun kilon tiputtaminen onnistu ilman laihdutusryhmää??
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 07:16"]
Ei mutta ihmettelen, miksi muutamaa kiloa ei saa itsekseen pois?
[/quote]
Se se onkin se juttu, että normaalipainoisena laihduttaminen on vaikeampaa kuin ylipainoisena. Mitä pienempi olet, sitä pienempi on lepokulutukseksi. Kyllä moni ylipainostakin laihduttanut tuskailee, että ne viimeiset kilot on kaikkein vaikempia. Esim kun 60-kiloinen ja satakiloinen kävelee yhtä matkaa saman verran ja samaa vauhtia, niin se satakiloinen kuluttaa paljon enemmän ko. matkalla. UKK-testin, joka tehtiin eräässä ryhmässä, kävelin yhdessä juuri lähes satakiloisen miehen kanssa. En muista paljonko kulutus oli kaloreina, mutta sen miehen kulutus oli lähes tuplasti omani, kun itse painoin silloin 52 kiloa. Ko. mies oli nuorempi ja hyväkuntoinen, joten jaksoi mennä samaa matkaa.
Ryhmissä tulee tarkkailtua syömisiä ja estettyä ainakin painonnousu. Tän kokoisella puoli levyä suklaata nostaa hetkessä enemmän painoa kuin ylipainoisella, niin se vain on.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 07:20"]
Se se onkin se juttu, että normaalipainoisena laihduttaminen on vaikeampaa kuin ylipainoisena. Mitä pienempi olet, sitä pienempi on lepokulutukseksi. Kyllä moni ylipainostakin laihduttanut tuskailee, että ne viimeiset kilot on kaikkein vaikempia. Esim kun 60-kiloinen ja satakiloinen kävelee yhtä matkaa saman verran ja samaa vauhtia, niin se satakiloinen kuluttaa paljon enemmän ko. matkalla. UKK-testin, joka tehtiin eräässä ryhmässä, kävelin yhdessä juuri lähes satakiloisen miehen kanssa. En muista paljonko kulutus oli kaloreina, mutta sen miehen kulutus oli lähes tuplasti omani, kun itse painoin silloin 52 kiloa. Ko. mies oli nuorempi ja hyväkuntoinen, joten jaksoi mennä samaa matkaa.
[/quote]
Jo taustalla ei ole sairauksia, matala leposyke tarkoittaa tehokasta sydämen toimintaa eli kestävyyskunto on parempi kuin korkean leposykkeen ihmisillä. Siksi ylipainoiset rasittuvat helposti jo ihan kävelystäkin ja se on heille jo sitä kestävyysliikuntaa. Sinun sen sijaan tulisi siirtyä omalla sykeskaalallasi rasittavampaan liikuntaan, kuten vaikka juoksuun. 50 kiloisen ei ole mitään järkeä vertailla kulutusta 100 kiloisen kanssa puhtaina kaloreina - tottakai niitä kuluu lihavalla enemmän. Vertailu kannattaisi tehdä esim. prosentteina omasta maksimisykkeestä.
Nyt selvisi. Hoikemmille kaikki on kovemman ponnistelun takana kuin pullukoille.
Samaa matematiikkaa se on kaikille. 7700 kcal on suunnilleen yksi kilo. Mene salille ja vedä seitsemät tuhannen kalorin treenit ja se on kilo. Laiha juoksee ja aerobiccaa ja nostaa painoja, pullerommalle riittää pilates ja kävely ja pieni pyöräily. Hyvin yksinkertaista.
Ap tuli katsomaan onko vastattu, aika vähän vastauksia varsinaiseen kysymykseen. Mulla on ongelma, etten jalkavaivojen takia voi juosta tai tehdä paljon mitään sellaista, missä nilkka rasittuu. Salilla voin käydä, mutta sykkeen nostaminen on todella haaste. Maksimini pitäisi olla kai jotain lähellä 170 mutta mulle on kova työ saada edes yli 130. Siksi kai lihoisin kovin herkästi, jos en jatkuvasti tarkkailisi syömisiäni ja jojoiltua tosiaan tulee. Mulla kyllä tulee kilo painoa päivässä jo 2500 kalorista, ei todellakaan tarvitse syödä 7700 siihen, en edes pystyisi. sata grammaa suklaata, lasi limsaa ja vähän sipsejä riittää siihen, että paino nousee hetkessä, vaikka muuten söisin normaalisti, terveellisesti ja vihannespainotteisesti.
No ei ärsytä pätkääkään. jos sulla on 5 tai 10 kiloa ylimääräistä ja tarviit tukea laihduttamiseen niin mikäs siinä.
Se ärsyttää kun mun työkaveri joka on 175 cm pitkä ja painaa 50 kiloa huutelee isoon ääneen töissä omasta lihavuudestaan. Istu siinä sitten palaverissa tälläisen ihmisen vieressä joka valittaa kun pitäis laihduttaa ettei maha pömpötä. Ja sen ihmisen maha on ruuan jälkeenkin kuopalla. Ja itsellä on liikaa ihraa se 40 kiloa. Työkaveri painelee ja puristelee omaa olematonta mahaansa ja huokailee kuinka hän näyttää läskille. Välillä tuntuu että se vittuilee mulle mun jättimahasta.
Höpöhöpö mitään tule kiloa 2500 kcal syömisestä, syö kymmenen päivää perätysten toi ja painoa tulee muka 10kg, ei varmasti. Ihan älytöntä itse tarkkailua, ei ole tervettä.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 22:20"]
Höpöhöpö mitään tule kiloa 2500 kcal syömisestä, syö kymmenen päivää perätysten toi ja painoa tulee muka 10kg, ei varmasti. Ihan älytöntä itse tarkkailua, ei ole tervettä.
[/quote]
No kyllä vaan hetkellisesti tulee. Neljän viikon lomalla sain reilut kolme kiloa, kun en liikkunut ja tuli syötyä normaalia enemmän herkkuja, vaikakkaan ei edes päivittäin. Mutta ruokana oli enemmän makaronilaatikkoja yms. kun lounaalla töissä pidän salatteja. t. ap.
Ehkä johonkin 3000 kaloriin saatoin jonain yksittäisenä päivänä päästä, mutta en kovin usein, noissa oli kyseessä jo juhlat. Kyllä mulla vastaavasti joskus lähteekin päivässä melkein kilo ja viikossa kaksi kiloa, jos muistan juoda ja jätän hiilarit, varsinkin sokerit ja valkoiset jauhot vähälle. Toissa päivänä painoin aamulla 59.5, tänään 58,7, eli 800 grammaa 2 päivässä.
En tiedä ärsyttääkö,mutta vertaistukea ei teistä saa.itsellä pudotettavaa vähintään 30kg,joten..