En juuri ikinä pese itseäni saippualla. Entä sinä?
No otsikossa tuo jo olikin. Kyllä meillä on suihkusaippuaa ja palasaippuoita, mutta niillä enimmäkseen pestään vain käsiä - tai no joo, varpaat pestään kesällä saippualla, talvella ei aina niitäkän, mutta muualta pesen itseni ja lapset vain vedellä. Mieheni saippuoi itseään kyllä, mutta minä ja lapset emme.
En ole ikinä haissut hielle, vaikka urheilen paljon ja työni vastaa pitkälti toimistotyön "raskautta" ja olen todella hajuherkkä.
Syy tähän aloitukseen on se, kun katsoin juuri jotain saippuamainosta ja tuumin, että kuinkahan moni oikeasti saippuoi itsensä kokonaan, joka ikinen päivä?
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 06:15"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 23:29"]
Kuten kakkonen, kainalot ovat tärkeimmät pesukohteet, sillä valitettavasti olen perinyt sen geenin, joka pistää hien haisemaan. Saippuaa pistän kainaloihin ja paljon, sillä en halua olla haisuli.
Ilmeisesti ap kuuluu siihen onnekkaiden ihmisryhmään, joka on perinyt sen toisentyyppisen geenin, eikä hiki haise eikä korvavaikku takerru korvakäytäviin. (Minun tyypilläni vaikku on sitkeää.)
[/quote]
Ei ihminen käy suihkussa jotta ei haise vaan jotta tulisi puhtaaksi. Se että ei haise ei tarkoita että puhdas. Oksettavaa ajatellakkin kuinka harva nainen oikeasti pesee itsensä päivittäin.
Tuntuu että nykyään miehet ovat hygieenisempia kuin naiset. En tunne yhtäkään miestä joka ei käy suihkussa joka päivä ja pese itseään joka päivä. Monikaan nainen ei tunnu pesevän itseään joka päivä. Moni nainen ei nykyään edes pyyhi tavaroitaan kusella käydessä.
[/quote]
Oletko kuullut käsisuihkusta? Se on tavarastaan huoltapitävän naisen paras ystävä. Ja miksei myös miestenkin.
Yleensä ne ovat kyllä miehet, joilla vessahygienia on alkeellinen. Oletko koskaan nähnyt naisten kuseskelevan pitkin vessan lattioita? Oletko nähnyt naisen pitelevän tavarastaan kiinni kustessaan ja lähtevän niine hyvineen vessasta? En minäkään.
Sen sijaan miesten olen nähnyt tekevän kaikkea tätä. Opiskelurahoja tienatakseni siivosin nuorena yhtä suosittua tanssiravintolaa kerran viikossa. Joka kerta miesten vessa oli törkeässä kunnossa. Lattia lainehti kusesta ja koko seinän kokoinen peili oli kattoon asti kustu raidoille. Ei pidä unohtaa myöskään oksennusta ja paskakasoja siellä täällä. Vessapaperi oli yleensä heitelty lattialle kusen sekaan, mutta käsipyyhkeisiin ei ollut juuri kukaan koskenut.
Että se siitä ja miesten hygieenisyydestä.
Luojan kiitos, ettei hajut välity näiden viestien kautta. Ainakin mulla tulisi todella kiire siirtyä tästä ketjusta muualla. Joku tuolla ylempänä kehui, että oli perinyt sellaiset genit, ettei hiki haise. Ei se ole geeneistä kiinni. Puhdas hiki ei haise, mutta kun se joutuu ilman kanssa tekemisiin, se alkaa haista. Ja omille hajuilleen ihminen on "sokea".
Alkoi jo lopulta naurattaa, kun lähes kaikki ripittäytyivät siitä, mitkä paikat he pesevät saippualla ja mitkä vain vedellä. Ihan kuin alakoulun kuulustelussa: kuka heiteli käpyjä ja minne.
En minäkään pese koko kehoa joka päivä saippualla, sillä olen kuivaihoinen. Pidän kuitenkin huolen siitä, että ylläni on aina puhtaa vaatteet, niin alus- kuin päällysvaatteet. Minkäänlainen pesu ei auta, jos vaatteet ovat likaiset.
Tänä aamuna meinasi vatsani kääntyä kassajonossa ympäri. Taakeseni tuli nuori pariskunta ja molemmat haisivat kammotavalta. Kuvitelkaa yhdistelmä vanha viina, tupakka, likaiset vaatteet ja pesemätön kroppa. Yäk, yäk. Pääsin hyvin liukkaasti ulos kaupasta. Tuli mieleen, missä roskakasassa nuo ihmiset olivat viettäneet viime yönsä ja jopa viikkonsa. Vaikka olisi syrjäytynytkin, ei silti tarvitse olla likainen ja hoitamaton.
En käytä minäkään saippuaa. Hiki peseytyy tutkitusti pois vedellä. Tietysti silloin kun pesen hiukseni (2kertaa viikossa) pesen sillä pois valuvalla shamppoolla myös itseäni. Mutta muutoin riittää vesi. Minulle ja lapsilleni. Jos lapsi on pissannut housuunsa niin sitten pestään saippualla alapää.
Tuohon edelliseen viitaten, minä käyn suihkussa joka päivä, enkä käytä saippuaa yleensä, ja suihkun jälkeen laitan luonnollisesti aina dödöä kainaloihin ja puhtaat alushousut, sukat ja paidan, enkä housujakaan pidä montaa päivää. Eikä tarvi ihoa rasvata koskaan, mun iho ei ole rasvainen eikä kuivakaan, vaan normaali, ei ole finnejä koskaan ollut kuin muutama naamassa.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 12:15"]
En käytä minäkään saippuaa. Hiki peseytyy tutkitusti pois vedellä. Tietysti silloin kun pesen hiukseni (2kertaa viikossa) pesen sillä pois valuvalla shamppoolla myös itseäni. Mutta muutoin riittää vesi. Minulle ja lapsilleni. Jos lapsi on pissannut housuunsa niin sitten pestään saippualla alapää.
[/quote]
Alapäätä ei todellakaan saa pestä saippualla, vaikka olisi kuinka kussut housuun. Ei aikuisen, eikä lapsen.
Eli millaista on trendikäs peseytyminen tänä päivänä? Käydään joka päivä saunomassa, mutta saippuaa käytetään vain kerran kuukaudessa?
Itsekään en "hankaa saippualla" itseäni, vaan peseydyn pienellä määrällä suihkusaippuaa. Kuntoilen monta kertaa viikossa, joten aromi olisi melkoinen, jos en ollenkaan käyttäisi suihkusaippuaa. Hoitoainettakin on pakko käyttää, kun on ohut, takkuuntuva hiuslaatu.
Tiesittekö, että on myös tuoksuttomia suihkusaippuoita ja shampoita? Myös apteekissa myydään hygieniatuotteita.
Ymmärrän kyllä, että hygieenisyys voi mennä överiksi, mutta kohta joku valopää keksii, että käsi- ja alapääpesutkin ovat turhia, ja taas saadaan pöpöt kunnolla jylläämään.
Mahdollisimman vähän kemikaalisaippuaa ja sekin vähä mitä voi käyttää on joku oliiviöljysaippua tms. Iho on suurin elin kehossa ja imee todella paljon kemikaaleja sisäänsä!
Suihkusaippualla pesen normaalisti vain kainalot nopeasti. En pahemmin käytä muuten. Shampoolla välillä hiukset. Pesen kädet enimmäkseen pelkällä vedessä jos eivät jostain syystä ole todella likaiset.
Yhteen aikaan lotrasin saippuan ja suihkusaippuan kanssa. Ihoni alkoi hilseilemään joka puolelta kehoa, koska iho kuivui liikaa saippuan vaikutuksesta. Se myös alkoi punoittamaan, koska se oli ärtynyt.
Ihoni on taas pehmeä, kaunis ja normaali kun jätin suihkusaippualla lotraamisen pois. Muutama muukaan sukulainen ei ole käyttänyt suihkusaippuaa oikeastaan paljoa ollenkaan, koska heillekin tulee siitä iho-ongelmia.
Itse aloin muuten haisemaan oudolta kun pesin itseäni jatkuvasti saippualla. Jotenkin ihon bakteeritasapaino varmaankin kärsi liiallisen saippuankäytön (ihon kuivumisen) seurauksena. Mitä enemmän itseäni hinkkasin päivittäin saippualla niin sitä hirveämmältä haisin. Saatoin haista melko voimakkaasti oudolta vaikka kävin pari kertaa päivässä suihkussa pesemässä itseni saippualla päästä varpaisiin.
Nyt kun olen jättänyt saippuan pois ja käyn suihkussa joka toinen päivä niin se hirveä haju on häipynyt. Oon aika varma, että liika saippualla peseminen ei ole iholle hyväksi. Iho ei enää haise, hilseile tai rasvoitu ihan sairaasti kun olen luopunut jatkuvasta pesemisestä.
Kerran viikossa pitää ainakin pestä itsensä kokonaan saippualla. Ennen vanhaankin käytiin kerran viikossa saunassa ja käytettiin myös saippuaa. Ihmisen iho kyllä erittää likaa eikä puhdistu pelkällä vedellä jos ei ollenkaan käytä saippuaa.
Kylläpä nykyajan naiset on epäsiistejä! En olisi uskonut.
Minä en tajua miksi täällä saippuan välttelijät jauhavat vain hiestä. Kyllähän iho LIKAANTUU kuten vaatteetkin vai ettekö laita pyykkikoneeseenkaan pesupulveria? Ei todellakaan uskoisi millaisia sottapyttyjä naiset voivat olla, vaikka tarjolla on ties mitä hajutonta ja ph-neutraalia puhdistusainetta herkälle ja kuivallekin iholle. Miksi sitten pesette tukkanne ja päänahkanne sampoolla jos muu kroppa ei muka pesuainetta siedä :O?
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 14:13"]
Minä en tajua miksi täällä saippuan välttelijät jauhavat vain hiestä. Kyllähän iho LIKAANTUU kuten vaatteetkin vai ettekö laita pyykkikoneeseenkaan pesupulveria? Ei todellakaan uskoisi millaisia sottapyttyjä naiset voivat olla, vaikka tarjolla on ties mitä hajutonta ja ph-neutraalia puhdistusainetta herkälle ja kuivallekin iholle. Miksi sitten pesette tukkanne ja päänahkanne sampoolla jos muu kroppa ei muka pesuainetta siedä :O?
[/quote]
Kun pesee itsensä joka päivä, ei todellakaan likaannu kuten ennenvanhaan kun tehtiin raskaita ja likaisia töitä, ja peseydyttiin kerran viikossa. Ja kyllä pesen pyykit pesuaineella, en tosin sitäkään hölvää niin paljon kuin jotkut. Ei ole kyse siitä että iho ei sietäisi saippuaa, siinä ei vaan ole mitään järkeä turhaan hinkata itseensä saippuaa joka päivä, kun ei ole niin likainen, mulla on puhtaat vaatteet joka päivä päällä, en tajua mistä se iho niin kauheasti päivän aikana likaantuisi.
En käytä koskaan saippuaa. Lopetin saippualla pesemisen joskus teininä, kun iho meni korpuksi ja sen jälkeen en ole sitten ikinä enää käyttänyt vaikka niitä olisikin kaikenlaisia kosteuttavia sun muita olemassa.
Ja jotta järkyttyisitte vielä enemmän, niin sanon tähän samaan hengenvetoon, etten käytä dödöäkään. :D Vain hajuvettä.
Hikoilen todella vähän ja jos hikoilen, niin jostain syystä se ei haise.
Ensinnäkin ennen vanhaan tehtiin fyysistä raskasta työtä pelloilla joten iho likaantui ihan eri tavalla kuin nykyään. Silloin myöskään ei ollut mahdollista peseytyä vedellä suihkun alla päivittäin joten ihoon pääsi pinttymään likaa joka piti kuurata pois saippualla (toisin kuin nykyään). Nykyään ihminen voi pestä lian pois päivittäin vedellä joten ei tarvita todellakaan saippuaa siihen hommaan ellei nyt satu olemaan erityisen hikoava ihminen. Itse pesen saippualla ehkä kerran parissa viikossa ja ihoni voi todella hyvin toisin kuin silloin kun vielä hinkkasin joka kerta saippualla...eipä ole ihovoiteita enää tarvittu :)
Enkä todellakaan haise pahalle se on aivan varma asia!
Deodorantin jämät eivät lähde kainaloista ilman saippuaa; sen olen huomannut! Pari aamua kotosalla noin, niin sitten saakin jo hangata karkealla pesusienellä ja saippualla, jotta kainaloista saa pois sen "töhnän". Eikä mikään ole vielä haissut millekään!
Onko muuten hyväksi pestä alakertaansa alakerralle tarkoitetulla pesuaineella joka päivä, vai pitääkö sitäkin rajottaa?
En ole oikeastaan ikinä käyttänyt saippua, paitsi todella likaisiin käsiin. Ei ikinä iho-ongelmia, enkä haise. Ikää 40v. Olisiko yksilöllinen juttu kuitenkin.
Alakertansa saa pestä aineella jos kokee siihen tarvetta kunhan ei saa oireita siitä. Ihonsakin saa pestä saippualla jos kokee että siihen on tarvetta. Minä en pese koskaan alaosastoani millään aineella ja saippuallakin pesen vain kainalot, muuten vesi riittää. Todella harvoin vetäisen koko kropan saippualla. Joskus kuorin ihoni kuorinta-aineella jolloin ylimääräinen kuona lähtee pois...sitä kuonaahan ei ole tarkoitus aina hinkata pois koska se suojaa ihoa.
Missä kumman umpiossa te hygieniastanne piittamattomat asutte ja elätte, jos ihonne ei likaannu? Pesette kuitenkin ehkä pesuaineella perseenne, naamanne, kätenne, kainalonne ja jalkanne (toivottavasti), miten esimerkiksi se käsivarsi ei likaannu jos kädet likaantuvat ja vaativat saippuapesua?
Ei se , että hiki ei haise tarkoita sitä, ettei iho olisi likainen.
Viime aikoina kaupoissa liikkuessani olen sattunut "haistamaan" ihmisiä, siis ihmiset ovat olleet parin metrin päässä minusta. Aivan ällöttävä haju! Lisään vielä, että kyseessä ovat miehet, mutta voihan ne naisetkin haista?