Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En juuri ikinä pese itseäni saippualla. Entä sinä?

Vierailija
09.09.2013 |

No otsikossa tuo jo olikin. Kyllä meillä on suihkusaippuaa ja palasaippuoita, mutta niillä enimmäkseen pestään vain käsiä - tai no joo, varpaat pestään kesällä saippualla, talvella ei aina niitäkän, mutta muualta pesen itseni ja lapset vain vedellä. Mieheni saippuoi itseään kyllä, mutta minä ja lapset emme.

En ole ikinä haissut hielle, vaikka urheilen paljon ja työni vastaa pitkälti toimistotyön "raskautta" ja olen todella hajuherkkä.

Syy tähän aloitukseen on se, kun katsoin juuri jotain saippuamainosta ja tuumin, että kuinkahan moni oikeasti saippuoi itsensä kokonaan, joka ikinen päivä?

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kuulla mielipiteenne saippuamattomasta minusta muutaman päivän jälkeen...

Hikoilen jo heti suihkusta tultuani lähes joka puolelta ja haju on oikeasti karsee... ja tätä on jatkunut murrosiän alkamisesta lähtien, vaikka minulla olisi kylmäkin ja vaikka minkä painoisena.

Vierailija
22/81 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä. Kainaloiden pesu kuulostaa kyllä ihan fiksulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista että niihin kainaloihin laitetaan saippuaa mutta ei esimerkiksi rintojen aluksiin tai napaan. Sitäpaitsi kyllä koko kroppa on syytä saippuoida ja pestä kunnolla säännöllisesti, iho erittää jatkuvasti kuonaa, joka ei tosiaan lähde pelkällä vesisuihkulla. Ja iho hikoaa päivittäin joka puolelta, vaikkei hajua tai näkyvää hikeä huomaisikaan. Oksettavaa, miten ihmiset eivät huolehdi hygieniastaan.

Vierailija
24/81 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 08:34"]

Omituista että niihin kainaloihin laitetaan saippuaa mutta ei esimerkiksi rintojen aluksiin tai napaan. Sitäpaitsi kyllä koko kroppa on syytä saippuoida ja pestä kunnolla säännöllisesti, iho erittää jatkuvasti kuonaa, joka ei tosiaan lähde pelkällä vesisuihkulla. Ja iho hikoaa päivittäin joka puolelta, vaikkei hajua tai näkyvää hikeä huomaisikaan. Oksettavaa, miten ihmiset eivät huolehdi hygieniastaan.

[/quote]

Se kuonma nimenomaan suojaa ihoa ja hajut lähtee kyllä ihan vedellä jos on normaalilla tasolla hormonitoiminta! Kuka oikeasti luulee että iho pitää hangata saippualla täysin kuonattomaksi? Oikeesti hei...

Vierailija
25/81 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 08:52"]

[/quote]

Se kuonma nimenomaan suojaa ihoa ja hajut lähtee kyllä ihan vedellä jos on normaalilla tasolla hormonitoiminta! Kuka oikeasti luulee että iho pitää hangata saippualla täysin kuonattomaksi? Oikeesti hei...

[/quote]

Likainen iho ei pelkällä vedellä puhdistu, ihan oikeesti...Ei se tarkoita, että ihoa pitäisi joka päivä jynssätä saippualla mutta jos ei koskaan pese niin huh huh.

Yleensä muuten ihminen ei omia hajujaan huomaa, muiden hajut kylläkin.

Vierailija
26/81 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iho puhdistuu kyllä vedellä ihan varmasti...itse tiedän etten todellakaan haise vaikken saippualla itseäni hankaakaan...ehkä saippuaa tarvii jos on taqvallista vilkkaampi hien eritys?

Vierailija
27/81 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole aika selvää että rasvoittuva hikinen iho varmaan kaipaa saippuaa kun taas kuivahko vähän hikoava iho ei...sitä ihon kuonaa ei ole tarpeen tosiaan saippualla pestä pois. Riittää kun esim veden alla hieroo pesusienen karhealla puolella JOSKUS niin kuollut solukko poistuu. Sen tarkoitus on kyllä myös suojata ihoa...

Mulla on kuiva iho enkä juuri ollenkaan hikoile joten pesen itseni saippualla todella harvoin...ehkä pari kertaa kuussa ja se riittää. Tiefän oikein hyvin etten haise hielle...

Vierailija
28/81 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri juuri valitteli että lasten hampaissa on entistä enemmän reikiä, koska vanhemmat eivät enää huolehdi lasten hammaspesuista. Näköjään aikuiset eivät pese itseäänkään, niin miksi sitten lapsia..?

Vierailija
29/81 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas joku karppaamisen tyylinen massatrendi."kun kaikki muutkin" apinoille. En aio osallistua, kiitos vaan.

Vierailija
30/81 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 09:15"]

Tää on taas joku karppaamisen tyylinen massatrendi."kun kaikki muutkin" apinoille. En aio osallistua, kiitos vaan.

[/quote]

Niin, että hiilaria ja sokruja vaan naamariin ja kemikaaleja kroppaan sekä paistolastalla ja hiomapaperilla veistellään ihosta ällöt solut pois. Lopuksi kuorrutetaan kroppa täyteaineita sisältävällä keinorasvalla purkista?

Vierailija
31/81 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 09:15"]

[/quote

Jaa massatrendi on sun mielestä nyt se, että EI hangata saippualla päivittäin? Hohhoijaa ihminen, kyllä massatrendi on edelleen se, että ostetaan ruokakaupan hyllyltä Palmolive, jolla lotrataan iloisesti päivittäin, oli iho millainen tahansa. 

Olen siis Ap - ja ihoni on aika kuiva, enkä iloksenne todellakaan haise hieltä - tai miltään. Olen tosiaan yksi niistä onnekkaista "hajuttoman" geeninkantajista, joista joku kirjoitti. Tai mistä sitä tietää, joku voi olla eri meiltäkin. 

Hesarissa oli muuten joskus juttu siitä, että pohjoismaalaiset haisevat "märälle koiralle", muistatteko? 

Vierailija
32/81 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään.

Vierailija
33/81 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 09:09"]

Eikö ole aika selvää että rasvoittuva hikinen iho varmaan kaipaa saippuaa kun taas kuivahko vähän hikoava iho ei...

[/quote]

Minulla on rasvoittuva iho, mutta minulla saippuapesut nimenomaan ylläpitivät ylirasvaisuutta ja näppylöiden tuloa. JOtenkin kun iholta pesi pois ihon tuottaman rasvan, se ärtyi tuotttamaan yhä lisää rasvaa, ja kierre oli valmis. Lopetin sitten saippuapesut muuten paitsi kainaloista ja jaloista ja naamasta (koska meikkaan) ja kuukaudessa rasvaisuus väheni eikä näppylöitä selkäänkään tule enää.

Samoin päänahan ja hiusten rasvaisuuteen oli ratkaisu pesuvälin pidentäminen. Nyt pesen hiukset kerran viikossa eikä ne näytä enää rasvaköntiltä edes viikon päästä, kun taas ennen pesin joka päivä mahdollisimman kovilla rasvaisten hiusten aineilla, ja jo puolen päivän päästä hiukset oli päänahan läheltä rasvaiset.

Vierailija
34/81 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 07:38"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 06:15"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 23:29"]

Kuten kakkonen, kainalot ovat tärkeimmät pesukohteet, sillä valitettavasti olen perinyt sen geenin, joka pistää hien haisemaan. Saippuaa pistän kainaloihin ja paljon, sillä en halua olla haisuli.

Ilmeisesti ap kuuluu siihen onnekkaiden ihmisryhmään, joka on perinyt sen toisentyyppisen geenin, eikä hiki haise eikä korvavaikku takerru korvakäytäviin. (Minun tyypilläni vaikku on sitkeää.)

[/quote]

Ei ihminen käy suihkussa jotta ei haise vaan jotta tulisi puhtaaksi. Se että ei haise ei tarkoita että puhdas. Oksettavaa ajatellakkin kuinka harva nainen oikeasti pesee itsensä päivittäin.

Tuntuu että nykyään miehet ovat hygieenisempia kuin naiset. En tunne yhtäkään miestä joka ei käy suihkussa joka päivä ja pese itseään joka päivä. Monikaan nainen ei tunnu pesevän itseään joka päivä. Moni nainen ei nykyään edes pyyhi tavaroitaan kusella käydessä.

[/quote]

Mun mies ei suihkuttele päivittäin eikä pese juuri koskaan saippualla...haisee hielle vain fyyisen suorituksen jälkeen ja siihenkin auttaa vesi :D

[/quote]

Haisemisella ei ole merkitystä. Sama kuin asunnon siivous ei tarkoita että siivotaan näkyvä paska pois niin itsensä puhdistaminen ei tarkoita että puhdistetaan vaan silloin kuin haisee.

Vierailija
35/81 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 08:52"]

[/quote]

[/quote]

No ei todellakaan suojaa. Oikeasti oksettavia ihmisiä jotka ei viitsi perushygieniasta huolehtia.

Vierailija
36/81 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen saippualla kädet, kainalot ja jalat, muita alueita vaan jos olen kunnolla likaantunut (esim. maastokaudella pesen laajemmalti saippualla kun pitää käyttää aurinkorasvaa ja siihen tarttuu pölyä ja töissä tulee hikoiltua ihan kunnolla). Sen sijaan pesen useimmiten koko kropan sellaisella pitkävartisella suihkuharjalla, kyllä se veden kanssa aika tehokkaasti varmaan toimistopäivän likaantumiset putsaa.

Kropparasvoja en tarvitse juuri koskaan, talvella säärille ja jalkaterille ja siinä se. En tiedä johtuuko enemmän ihotyypistä vai siitä että saippuan käyttö on aika rajallista.

Vierailija
37/81 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vaan ihmetyttää, miten usein te saippuan välttelijät pesette kylpypyyhkeenne. Tuntuu, että se pyyhe pitäisi pestä joka käytön jälkeen, jos sillä hinkkaa rasvaista ihoa. Itse mieluummin kuivaan itseni puhtaana, niin pyyhettä voi käyttää useammankin kerran.

Vierailija
38/81 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 07:53"]

Haluaisin kuulla mielipiteenne saippuamattomasta minusta muutaman päivän jälkeen...

Hikoilen jo heti suihkusta tultuani lähes joka puolelta ja haju on oikeasti karsee... ja tätä on jatkunut murrosiän alkamisesta lähtien, vaikka minulla olisi kylmäkin ja vaikka minkä painoisena.

[/quote]

Mies hikoilee välillä aivan hirveästi. Ja se hiki haisee hirveälle. Yöllä pussilakanakin on monesti ihan kostea.

Tosin nyt ollaan huomattu että tuo liittyy miehen allergioihin. Eli jos mies syö vain sopivaa ruokaa niin ei hikoile ylettömästi eikä hikikään haise erikoisen pahalle. Sitten jos syö taas ruoka-aineita jotka ei kunnolla sovi hänelle (myös turvotusta, ripulia, ihottumia, kutinaa ym) niin hikikuuro odottaa.

Vierailija
39/81 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun iho ainakaan niin rasvainen ole että se käsin koskiessä tuntuisi rasvaiselta, saati sen jälkeen kun on seissyt lämpimän suihkun alla 10-20 min (joo, tykkään välillä ottaa pidempiä suihkuja). MInkälaisia öljyntuottajia teidän ihot on jos ovat tuntuvasti rasvaiset vielä suihkun jälkeen? Samoin jos pyyhin ihoa vaikka nenäliinalla ennen pesua (tai niillä riisipaperi tms. lapuilla joilla voi painella kiiltoa pois kasvoilta), niin ei siihenkään mitään rasvaläikkiä jää. Ja mulla on kuitenkin sellainen iho ettei krippaa tarvitse rasvata kuin satunnaisesti talvisin.

Ja pyyhkeen vaihdan yleensä kerran viikossa.

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 11:12"]

Mua vaan ihmetyttää, miten usein te saippuan välttelijät pesette kylpypyyhkeenne. Tuntuu, että se pyyhe pitäisi pestä joka käytön jälkeen, jos sillä hinkkaa rasvaista ihoa. Itse mieluummin kuivaan itseni puhtaana, niin pyyhettä voi käyttää useammankin kerran.

[/quote]

Vierailija
40/81 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 06:15"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 23:29"]

Kuten kakkonen, kainalot ovat tärkeimmät pesukohteet, sillä valitettavasti olen perinyt sen geenin, joka pistää hien haisemaan. Saippuaa pistän kainaloihin ja paljon, sillä en halua olla haisuli.

Ilmeisesti ap kuuluu siihen onnekkaiden ihmisryhmään, joka on perinyt sen toisentyyppisen geenin, eikä hiki haise eikä korvavaikku takerru korvakäytäviin. (Minun tyypilläni vaikku on sitkeää.)

[/quote]

Ei ihminen käy suihkussa jotta ei haise vaan jotta tulisi puhtaaksi. Se että ei haise ei tarkoita että puhdas. Oksettavaa ajatellakkin kuinka harva nainen oikeasti pesee itsensä päivittäin.

Tuntuu että nykyään miehet ovat hygieenisempia kuin naiset. En tunne yhtäkään miestä joka ei käy suihkussa joka päivä ja pese itseään joka päivä. Monikaan nainen ei tunnu pesevän itseään joka päivä. Moni nainen ei nykyään edes pyyhi tavaroitaan kusella käydessä.

[/quote]

Ei saa olettaa. 

Mistä sinä olet saanut päähäsi, etten käy suihkussa päivittäin? :o 

Joillakuilla on niin vilkas mielikuvitus, että se rupeaa laukkaamaan omille raiteilleen jo puolesta sanasta. Toivottavasti et joudu kovin pahoihin vaikeuksiin tämän ominaisuutesi vuoksi. :P

Minä peseydyn päivittäin, tarvittaessa montakin kertaa päivässä, mutta se kerran päivässä on minimi. Samalla pesen kainaloni saippualla, koska jos en pesisi, kainaloni haisisivat. Huomaa konditionaali!

Korvavaikun ja hienhajun periytyvyydestä oli tänä vuonna ohjelma Prismassa, mutta en löytänyt linkkiä siihen. Sen sijaan löysin blogikirjoituksen samasta aiheesta:

http://kemikaalikimara.blogspot.fi/2013/01/kaytatko-dodoa-ihan-turhaan.html

Samoin joku on aloittanut aiheesta myös oman keskusteluketjun täällä. 

http://www.vauva.fi/keskustelu/1765583/ketju/korvavaikusta_tietaa_haiseeko_hiki

Suvussamme on siis tämä geeni, joka laittaa hien haisemaan ja tekee vaikusta sitkeän. Siksipä huolehdimmekin hygieniastamme tarkasti saippuan kera ja käymme aika ajoin huuhteluttamassa korvamme vaikusta puhtaaksi. 

Ap:n hiki ei haise eikä vaikku jää korvakäytäviin, koska hänellä on tästä geenistä se toinen muoto, mikä on oikein hyvä asia. Hän ei tarvitse saippuaa pysyäkseen puhtaana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi