En juuri ikinä pese itseäni saippualla. Entä sinä?
No otsikossa tuo jo olikin. Kyllä meillä on suihkusaippuaa ja palasaippuoita, mutta niillä enimmäkseen pestään vain käsiä - tai no joo, varpaat pestään kesällä saippualla, talvella ei aina niitäkän, mutta muualta pesen itseni ja lapset vain vedellä. Mieheni saippuoi itseään kyllä, mutta minä ja lapset emme.
En ole ikinä haissut hielle, vaikka urheilen paljon ja työni vastaa pitkälti toimistotyön "raskautta" ja olen todella hajuherkkä.
Syy tähän aloitukseen on se, kun katsoin juuri jotain saippuamainosta ja tuumin, että kuinkahan moni oikeasti saippuoi itsensä kokonaan, joka ikinen päivä?
Kommentit (81)
No ainakaan minä en käsivarsilla esim. laita ruokaa tai pyyhi takapuolta, enkä käytä käsivarsilla meikkiä enkä tarvitse vartalovoidetta, eivätkä ne hikoile läheskään samalla tavalla kuin esim. kainalot tai jalat (vai hikoileeko sulla?). Niinä päivän kun työt on puhtaasti toimistotyötä, ei ole helle eikä tule käytyä lenkillä tjsp. ei myöskään tule samalla tavalla hiki ja esim. talvella pitkät hihat suojaavat aika tehokkaasti kaikenlaiselta roiskuvalta lialtakin.
Sitten tietty pesen jos teen jotain missä likaantuu, oli se sitten liikuntaa, remonttia tai jotain muuta mutta melkoinen fakiiri saa olla jos tietokoneen ääressä istuessa hikoilee koko kroppansa tahmeaksi ja onnistuu muutenkin likaamaan koko vartalonsa pölyllä, tahroilla yms.
BTW yksi kaverini kärsi pitkään iho-oireista, meni lääkäriin ja sai ohjeeksi vähentää intohimoista pesua (kävi saunassa joka toinen päivä ja joka päivä hinkkasi itsensä saippualla ja karhealla sienellä). Suihkussa käy edelleen päivittäin, mutta saunassa 2 kertaa viikossa ja saippuaa käyttää harvemmin (saunan tms. hikoilun jälkeen tai jos on muuten likaantunut) ja iho-ongelmat ovat pysyneet poissa.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 15:27"]
Missä kumman umpiossa te hygieniastanne piittamattomat asutte ja elätte, jos ihonne ei likaannu? Pesette kuitenkin ehkä pesuaineella perseenne, naamanne, kätenne, kainalonne ja jalkanne (toivottavasti), miten esimerkiksi se käsivarsi ei likaannu jos kädet likaantuvat ja vaativat saippuapesua?
Ei se , että hiki ei haise tarkoita sitä, ettei iho olisi likainen.
[/quote]
Mitä te, jotka ette käytä saippuaa, tarkoitatte saippualla?
Kyllä mun käsivarsi on aika harvoin likainen, vaikka olisi lyhythihainen paitakin, ja toki pesen sen jos jotain likaa tulee, harvemmin lika on niin pahaa että ei lähtisi pelkällä vedellä.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 23:28"]
Sama juttu, joskus kun tunnen itseni oikein likaiseksi laitan saippuaa kainaloihin ja jalkoväliin, muuten pesen vedellä, käyn sentään joka päivä suihkussa, enkä urheile tai muutenkaan ylensä edes hikoile kovin paljon, dödö auttaa yleensä sen verran että hiki ei haise vaikka kainalot hikoilisikin. Hiukset pesen shampoolla pari kertaa viikossa, lyhyisiin hiuksiin ei tarvi hoitoainetta. Käsiä pesen tarpeen vaatiessa saippualla, yleensä pesen käsiä niin usein pelkällä vedellä, että ei ne kauhean likaiset ole koskaan. Käsidesiä käytän yleensä kun olen käynyt kaupassa, ja koskenut esim. maksupäätteen nappuloihin ja ostoskärrynkahvaan. En käytä meikkiäkään juuri koskaan, eli en oikeastaan tarvi kemikaaleja kuin hammastahnan, shampoon, dödön, käsidesin, käsisaippuaa ja suihkusaippuaa harvoin. Mies taas lotraa minunkin edestä sitä saippuaa, ja jopa shampoota vaikka pitää hiukset vain muutaman millin mittaisena. Miehellä menee varmaan viikossa pullo suihkusaippuaa, en tiedä miksi, ei tunnu menevän jakeluun että ei sitä saippuaa tarvi kourallista laittaa että saa kainalot ja munat pestyä, vaan se saippua pitäisi vaahdottaa.
[/quote]
Siinä oikea unelmanainen. Lyhyttukkainen, ei pese itseään saippualla, ei urheile ollenkaan, eikä meikkaa.
Uuh..
Pesen päivittäin suihkusaippualla kainalot, selän, pepun, tissit, sisäreidet ja mihin sitä saippuaa nyt sattuu menemäänkään.
Hiukset pesen 2-3 päivän välein (eivät rasvoitu) ja naaman ja korvat aamuin illoin. Mulla on muuten supersileä iho. Niin rasvaan ihon suihkun jälkeen. Ja aina myös jalkapohjat, mitkä on naisilla usein ihan kamalassa kunnossa. Itselläni ihan sileät.
Teepäs pumpulitesti: pyyhi rauhallisen päivän (ei hikiliikuntaa, hellettä, raskasta fyysistä työtä jne) jälkeen kostutetulla pumpulipalalla käsivarsi ja katso mitä tapahtuu. Pese sen jälkeen vedellä ja pyyhi taas kostutetulla pumpulipalalla. Pese saippualla ja sitten pyyhi taas kostutetulla pumpulipalalla. Testaa näetkö eroa vesipesun ja saippuapesun jälkeisissä pumpulipaloissa.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 20:22"]
Kummalliset hygieniakäsitykset av-mammoilla. Palstalla kyllä on vaahdottu, että peräreikä pitää aina pestä käsisuihkulla paskantamisen jälkeen mutta muuten kroppaa ei sitten pestäkään kunnolla. Jokaikisen iho likaantuu hiestä, kuonasta, pölystä, ilmansaasteista ja vaikka mistä ja se ei vedellä kunnolla puhdistu.
[/quote]
Pelkkä vesi riittää joka paikkaan. Hiukset vähällä shamppoolla.
T M40
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 23:28"]
Sama juttu, joskus kun tunnen itseni oikein likaiseksi laitan saippuaa kainaloihin ja jalkoväliin, muuten pesen vedellä, käyn sentään joka päivä suihkussa, enkä urheile tai muutenkaan ylensä edes hikoile kovin paljon, dödö auttaa yleensä sen verran että hiki ei haise vaikka kainalot hikoilisikin. Hiukset pesen shampoolla pari kertaa viikossa, lyhyisiin hiuksiin ei tarvi hoitoainetta. Käsiä pesen tarpeen vaatiessa saippualla, yleensä pesen käsiä niin usein pelkällä vedellä, että ei ne kauhean likaiset ole koskaan. Käsidesiä käytän yleensä kun olen käynyt kaupassa, ja koskenut esim. maksupäätteen nappuloihin ja ostoskärrynkahvaan. En käytä meikkiäkään juuri koskaan, eli en oikeastaan tarvi kemikaaleja kuin hammastahnan, shampoon, dödön, käsidesin, käsisaippuaa ja suihkusaippuaa harvoin. Mies taas lotraa minunkin edestä sitä saippuaa, ja jopa shampoota vaikka pitää hiukset vain muutaman millin mittaisena. Miehellä menee varmaan viikossa pullo suihkusaippuaa, en tiedä miksi, ei tunnu menevän jakeluun että ei sitä saippuaa tarvi kourallista laittaa että saa kainalot ja munat pestyä, vaan se saippua pitäisi vaahdottaa.
[/quote]
Siinä oikea unelmanainen. Lyhyttukkainen, ei pese itseään saippualla, ei urheile ollenkaan, eikä meikkaa.
Uuh..
[/quote]
No miehelle kelpaa. On kuitenkin aika paljon pidemmät hiukset kuin miehellä, ja värjätyt. Iho on naamassa melko hyvä, ei tarvi mitään värieroja peitellä, kulmat ja ripset on tummat, ja huulet hyvännäköiset. Mies ei ottanut mua urheilullisten harrastusten takia, riittää kun sängyssä olen hyvä :)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 20:49"]
Teepäs pumpulitesti: pyyhi rauhallisen päivän (ei hikiliikuntaa, hellettä, raskasta fyysistä työtä jne) jälkeen kostutetulla pumpulipalalla käsivarsi ja katso mitä tapahtuu. Pese sen jälkeen vedellä ja pyyhi taas kostutetulla pumpulipalalla. Pese saippualla ja sitten pyyhi taas kostutetulla pumpulipalalla. Testaa näetkö eroa vesipesun ja saippuapesun jälkeisissä pumpulipaloissa.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 20:22"]
Kummalliset hygieniakäsitykset av-mammoilla. Palstalla kyllä on vaahdottu, että peräreikä pitää aina pestä käsisuihkulla paskantamisen jälkeen mutta muuten kroppaa ei sitten pestäkään kunnolla. Jokaikisen iho likaantuu hiestä, kuonasta, pölystä, ilmansaasteista ja vaikka mistä ja se ei vedellä kunnolla puhdistu.
[/quote]
[/quote]
Kävin tekemässä testin, eikä mitään eroa, ei minkäänlaista. Jos ei vedellä lähde pölyt, ilmansaasteet ja kuonat käsivarresta niin jo on kumma. Ehkä se johtuu siitä että ei käytä myöskään niitä ihohuokosia tukkivia rasvoja, iho hoitaa itse itsensä, ei ole mitään ongelmia koskaan.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 14:46"]
Deodorantin jämät eivät lähde kainaloista ilman saippuaa; sen olen huomannut! Pari aamua kotosalla noin, niin sitten saakin jo hangata karkealla pesusienellä ja saippualla, jotta kainaloista saa pois sen "töhnän". Eikä mikään ole vielä haissut millekään!
[/quote]
Ei mulla ainakaan kainaloissa ole mitään töhnää! Kuinka paljon ja minkälaista dödöä käytät?
Mä pesen hiukset samppoolla ja sipaisen samalla vaahdolla kainalot. Muuten pesen vedellä.
Joskus jos oon erityisen hikinen tai likainen, pesen koko vartalon suihkusaippualla, mutta aika harvoin.
Ennen pesin suihkusaippualla joka kerta, ja silloin jouduinkin sitten käyttämään myös kosteusvoiteita...
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 09:00"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 08:52"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 08:34"]
Omituista että niihin kainaloihin laitetaan saippuaa mutta ei esimerkiksi rintojen aluksiin tai napaan. Sitäpaitsi kyllä koko kroppa on syytä saippuoida ja pestä kunnolla säännöllisesti, iho erittää jatkuvasti kuonaa, joka ei tosiaan lähde pelkällä vesisuihkulla. Ja iho hikoaa päivittäin joka puolelta, vaikkei hajua tai näkyvää hikeä huomaisikaan. Oksettavaa, miten ihmiset eivät huolehdi hygieniastaan.
[/quote]
Se kuonma nimenomaan suojaa ihoa ja hajut lähtee kyllä ihan vedellä jos on normaalilla tasolla hormonitoiminta! Kuka oikeasti luulee että iho pitää hangata saippualla täysin kuonattomaksi? Oikeesti hei...
[/quote]
Likainen iho ei pelkällä vedellä puhdistu, ihan oikeesti...Ei se tarkoita, että ihoa pitäisi joka päivä jynssätä saippualla mutta jos ei koskaan pese niin huh huh.
Yleensä muuten ihminen ei omia hajujaan huomaa, muiden hajut kylläkin.
[/quote]
No nneksi se iho uusiutuu koko ajan, ja alta kasvaa uutta putipuhdasta ihoa ;)
Mä käyn suihkussa aamuin illoin, pesen saippualla kainalot ja jalkaterät joka kerran. Naamasta pesen meikit puhdistusmaidolla. Hiukset pesen kerran päivästä, paitsi jos olen lenkkeillyt, jonka jälkeen on pakko pestä.
Koko kropan pesen saippualla noin kerran pari kuukaudessa. Samoin toimii meillä koko perhe. Tosin pienet lapset pesevät hiuksensa pari kertaa viikossa. Ja hampaat pestään myös aamuin illoin. Suihkut ovat lyhyitä, ei siinä kauaa mene, kun jalat ja kainalot pesee saippualla, ja vedellä alapäänsä ja naaman.
Minä aloin nyt oikein pohtimaan tätä. Siis miten mun iho likaantuu siitä, että teen 8h päivässä toimistotyötä, tulen siitä suoraan kotiin jossa teen ruokaa, laitan ehkä koneen pyykkiä, luen kirjaa jne. Tämän koko ajan mulla on päällä pitkähihainen paita, housut ja sukat, plus ulkovaatteet kun menen autolla töihin. Eli miten ne ilmansaasteet ja pöly päätyy mun iholle, kasvoja lukuunottamatta?
tuollaisena esimerkkipäivänä en todellakaan käsitä, mihin tarvitsisin saippuapesua, ellei kasvoja ja käsiä lasketa?
Asia erikseen on päivät jolloin käyn salilla, ulkoilen, marjastan tai vaikka siivoan perusteellisesti, silloin tunnen itseni likaiseksi ja käytän suihkussa myös hieman jotain saippuaa itseesi shampoon lisäksi.
Kyllä on neuroottista porukkaa täällä. Ihme hygieniafriikkejä. Veikkaan, että teidän lapsilla on allergioita ja astma ja sairastavat joka flunssan ja ripulitaudin.
Käsittämätöntä, että joku hinkkaa saippualla peräti kaks kertaa päivässä?!
Mieluummin mahdollisimman vähän saippuaa sisältävää pesunestettä.
En käytä suihkusaippuaa, vaan kosteusvoidetta. Voidepesu on hyvä vaihtoehto suomalaiselle herkälle iholle. Ehdottomasti siis hajustamaton kosteusvoide ja mahdollisimman luonnonmukainen. Pesun jälkeen erityisesti talvisin vielä kosteusvoidetta pintaan. Toimii, suosittelen kokeilemaan!
Linkki vie nyt Orionin sivuille, mutta täällä kerrotaan voidepesusta:
http://www.perusvoide.fi/artikkelit/pelasta_janoinen_iho.html
No, se "janoinen" iho tulee juuri siitä kun puunataan se
iho ihan pilalle..
Tähän saumaan isketään mainokset joiden mukaan pitäisi
koko ajan rasvata ihoa.
Ja tavallisiin tallaajiin uppoaa kaikki.
Ihon suojakerrosta ei tarvitse pestä pois.
Tiedän ihmisen jolla iho kärsii.
Miksiköhän? Jatkuva puunaus ja pyykinpesu käsin
Arieleiden kera.
Sitten kymmenien eurojen lotionit hankittava kutinaan.
Jos mun käsi on likainen niin pesen sen vedellä suihkussa ja ihan hyvin puhdistuu. Täytyy kyllä ihmetellä että mitä kuivapesua te eräät sitten harrastatte jos likainen käsivarsi ei veden alla puhdistu :)
Jos itse olen ollut pihahommissa ja kädet mullassa niin toki käytän saippuaa mutta muuten en sitä tarvitse. Ihoa ei todellakaan ole tarkoitettu saippuoilla usein pestäväksi.Nykyajan hygieniahysteria pennyt jo ihan överiksi ja sen takia allergiatkin lisääntyvät.
Käytän saippuaa ainoastaan tarvittaessa, jos siis olen niin likainen, ettei pelkkä vesi riitä pesuun. Muuten iho kuivuu ja kutisee ihan sietämättömästi. Pelkällä vedellä kyllä puhdistuu ihan riittävästi, varsinkin jos hankaa pesusienellä.