Onko se muka normaalia, että käveleminen tuntuu epämukavalta ja sattuu jalkoihin?
Mulla on näin ja en pysy edes iäkkään äitini perässä kun kävely on kömpelöä , epämukavan tuntuista jalkapohjissa ja jopa sattuu. TK lääkärin mielestä olen ehkä vaan vähän laiska, ja suositteli lääkkeksi liikuntaa. Yöllä kärsin siitä että jalat tuntuu siltä kun ne olisi niin kuumat että niissä voisi paistaa kananmunia. Paino on normaali.
Kommentit (37)
Kunto kasvaa kun liikut, ei se urheilu aluksi tuo hyvää oloa vaan kipua kun tekee jotain mihin ei ole tottunut, tän yli kun pääset alat nauttia liikunnasta. Facebookissa on todella hyvä ryhmä tavoitteena terveellisempi elämä, suosittelen. Tuolla on hyvä henki ja vertaistukea parhaimmillaan ❤️
Kuulostaa kantakalvon tulehdukselta. Krooninen kivulias vaiva. Itselläni auttoi isommat kengät, oikeanlaiset pohjalliset ja b-vitamiinit. Pahimmassa vaiheessa teippasin jalkoja, että pääsin liikkumaan kunnolla. Edelleen huomaan aamuisin jäykkyyttä selkään asti ja jalkapohjat ärtyvät joskus, mutta kivut eivät hallitse elämää.
Ap:llä ilmiselvä plantaarifaskiitti, outoa jos lääkäri ei tunnistanut. Eipä siihen tosin mikään lääke auta, mutta venyttelyohjeet olisi pitänyt saada. Kengät kannattaa vaihtaa tai hommata uudet pohjalliset. Mulla auttoi kun hankin barefoot-kengät ja siirryin lenkkeilemään pehmeälle alustalle metsään.
Vierailija kirjoitti:
Kunto kasvaa kun liikut, ei se urheilu aluksi tuo hyvää oloa vaan kipua kun tekee jotain mihin ei ole tottunut, tän yli kun pääset alat nauttia liikunnasta. Facebookissa on todella hyvä ryhmä tavoitteena terveellisempi elämä, suosittelen. Tuolla on hyvä henki ja vertaistukea parhaimmillaan ❤️
Jos ap:lla on kalvojänteen tulehdus, ei se parane kuntoa kohottamalla vaan oireet tulee pahenemaan..
Korkea verensokeri eli jatkuva mässääminen aiheuttaa jaloissa paloa. Myös viinan tai oluen läträäminen. Ja esim joku 90kg 160cm pitkälle ei sitten ole normaali paino.
minä olen kärsinyt jalkapohjien kivuista 3 vuoden ajan, diabeetikoilla nämä tulehdukset kestää. yksi hyvä keino on pitää kantapohjallista sukassa niin se ei rasitu kotona liikkuessa. käytän sitä kyllä ulkonakin kävellessä muitten tukipohjallisten kanssa. pohjalliset pitäisi teettää mutta on kallista. tarvitsee ainakin sairaanhoitajan suosituksen niihin jotta saisi täydentävää toim.tulotukea. näin vastasivat kun pyysin sitä.
Ei ole normaalia ja diagnoosivaihtoehtoja on monia. Kokeile kuitenkin tukisukkia ja kolmen päivän buranakuuria (3x vrk). Näillä poissuljet turvotuksen ja tulehduksen aiheuttamat oireet.
"Paino on normaali". Kerro vielä mitat? Minkä verran olet liikkunut aiemmin?
Minulla oli yhtenä kesänä, varmaan 30 vuotta sitten, joka aamu jalkapohjat niin kipeät, etten ollut päästä aamulla portaita pitkin alakertaan. Päättelin että syynä olivat ohutpohjaiset ballerinamalliset kengät, ja ostin paremmat kengät. Sen jälkeen ei samanlaista oiretta ole ollut.
Millaiset kengät on hyvät? voisitteko ihan linkittää kenkiä ja mainita merkkejä. ap
Vierailija kirjoitti:
Millaiset kengät on hyvät? voisitteko ihan linkittää kenkiä ja mainita merkkejä. ap
Jokaisen jalka on erilainen, ei ole olemassa yhtä hyvää kenkää tai merkkiä joka kävisi kaikille...
Kärsin itse samanlaisista oireista. Plantaarifaskiitti kesti pitkälti yli vuoden ennen kuin helpotti. Viikon tulehduskipulääkekuuri alkuun, sitten vaan venyttelyä ja jumppaa. Kantakalvoa pitäisi venyttää; varpaita ylös, pallon ja kylmän pullon pyörittelyä jalan alla. Pahimpiin oireisiin tarjotaan yölastaa, mutta sitä en huolinut, koska sen kanssa en olisi nukkunut silmäystäkään.
Mutta tärkein on tuo kenkäasia: ohutpohjaiset kengät kokonaan pois käytöstä! Ulos kunnon geelivaimennetut lenkkarit tai platform-pohjaiset kävelykengät. Merkillä ei väliä, kunhan ovat juuri sinun jalkaasi hyvät ja riittävän tilavat. Avokkaiksikin kannattaa valita paksupohjaiset. Kärsivällisyyttä!
sattuuhan se jos maannu kaikki päivät vuosikausia
Sinulla voi olla vaikea virheasento jaloissa tai yliliikkuvat nilkat. Googlaa ylipronaatio. Ortopedilla käynti voisi olla paikallaan.
Tukevapohjaiset, ohjaavat lenkkarit voisi auttaa. Esim. Asicsen Gel Kayanot. Vaihtoehtoisesti nykykenkiin tukipohjalliset. Intersportin Footbalancet on noin 50e. Auttaa jo paljon. Tekevät ne liikkeessä.
Kuulostaa reumaoireilta, itse asiassa monet ovat saaneet siihen apua gluteenittomasta ruokavaliosta.