Valmisruoka parempaa kuin itse tekemäni mauton mössö
Joopa joo... Onko joku jo keksinyt "Suomen surkein kokki" -ohjelman? Voisin nimittäin ilmoittautua siihen, ja saletisti myös voittaa koko roskan!
Siis tuo ruuanlaitto ei vaan suju, ihan turha säätää yli tunti keittiössä ja yrittää tehdä jotain makaronilaatikkoa, kun kaupasta saa 10x paremman laatikon parilla eurolla. Sitä helkatin makaronilootaakin olen tehnyt ties kuinka monta kertaa, mutta aina se on samanlainen mureneva ja mauton mössö. Nakkikastikkeeni on ruskeaa vettä, jossa kelluu nakinraatoja, mokkapalani on aina niin kummallisen makuisia, että suurin osa lentää suoraan roskiin. Roskis tykkää myös kuivasta lihamurekkeestani ja pahvilta maistuvista jauhelihapihvesitä. Ja kyllä, seuraan ohjeita, mutta jotenkin aina tapahtuu jotain kummia ja kaikki ei mene putkeen.
Ainoa arkiruoka minkä osaan kunnolle tehdä on kananuudelikeitto: perunaa, kanaa, nuudeleita, pakastevihanneksia ja liemikuutio. Tilliä päälle. Nam nam vaan. Taidan olla ainoa tälläinen täystuho keittiössä? niin ja ikää on semmoiset 20+
Kommentit (49)
Paistatteko nakit ennen kastikkeeseen lisäämistä. Teettekö vehnäjauhosuurusteen? Munakastaikinaan liraus maitoa ja juustoraastetta tuo mehevyyttä.
Onpa virkistävää kerrankin lukea tällaisia rehellisiä tunnustuksia ruuanlaittotaidoista!
Jos yhtään lohduttaa, voin kertoa, että aika ja harjoitus tekevät mestarin. En itsekään nuorena ollut kummoinenkaan kokki, mutta nyt yli viisikymppisenä teen jo ihan syötävää sapuskaa :).
Eipä silti: jos ei osaa ja/tai viitsi laittaa ruokaa, valmisruuillakin elää mainiosti. Ei niihin mitään myrkkyjä lisätä, E-koodiaineista valtaosa on ihan samoja kemikaaleja, joita esiintyy luonnossa luonnostaankin. (Ja joo, odotan saavani tähän viestiini ennätysmäärän alaspeukutuksia.)
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 17:01"]
Paistatteko nakit ennen kastikkeeseen lisäämistä. Teettekö vehnäjauhosuurusteen? Munakastaikinaan liraus maitoa ja juustoraastetta tuo mehevyyttä.
[/quote]
Kaikki nämä on kokeiltu, mutta silti mies ja lapset itkee ruokapöydässä..... t. nro 2
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 17:03"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 17:01"]
[/quote]
Kaikki nämä on kokeiltu, mutta silti mies ja lapset itkee ruokapöydässä..... t. nro 2
[/quote]Käytätkö voita paistamisessa? Tulee parempaa kuin öljyssä paistaen.
Nyttenkin tein noita mokkapaloja, seurasin ohjetta millintarkasti. Jopa se kuorrute onnistui, kun siivilöin sitä vähitellen rasvan joukkoon (Yleensä se on kuivunut yhdeksi suureksi kököksi). Lopputulos taas kuiva, sokerisen ja rasvaisenmakuinen torttu, kaupasta saa paljon parempaa.
Nakkivettä olen tehnyt tämän ohjeen mukaan:
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/44300/Nakkikastike/
2rkl vehnäjauhoja... Taisin kerran suutuspäissäni laittaa varmaan 2dl vehnäjauhoja, tuli ainakin paksua kastiketta, mutta aivan kamalaa.
T: Aloittaja
Mä suosittelen ihan noita työväenopistojen ja Marttojen kokkauskursseja. Olen käynyt niitä läpi varmaan lähes 10kpl ja nyt on jonkinlainen persutaito hanskassa.
Ehkä sulla on huono keittokirja?
Harva keittokirja on ihan sinällään kenenkään yksittäisen käyttäjän makuun. Niitä mausteita oppii lisäämään ja vähentämään oman makunsa mukaan aikansa harjoiteltuaan.
hyvä nakkikastike on helppo tehdä: kuullota sipuli+valkosipulikuutioita ja paprikasuikaleita öljyssä , lisää viipaloidut nakit , paista kunnes nakit hieman ruskistuneet , muista sekoitella , mausta suolalla , aromisuolalla ja mustapippurilla , lisää joukkoon reilu 2 ruokalusikallista vehnäjauhoja , lisää joukkoon 5dl vettä kun jauhot sekoittuneet hyvin , hämmentele kunnes seos alkaa suurustua , maista ja lisää tarvittaessa mausteita, kannattaa laittaa suolaa / mausteita varoen aina voi lisätä tarvittaessa, sekaan voi myös laittaa purkillisen tomaattimurskaa .
Ei tuolla linkin ohjeella kyllä kukaan saa hyvää nakkikastiketta. Siinä sanotaan, että "anna muhia muutama minuutti, kunnes kastike paksuuntuu". Muutama minuutti ei riitä. Jos kastike paksuuntuukin siinä ajassa, se maistuu vehnöjauhoille, ellei haudutusaika ole vähintään puolta tuntia. Kaikkien vehnjauhosuurusteisten veteen tehtävien katikkeiden haudutusaika pitää olla pitkä, muuten ne maistuvat märiltä jauhoilta.
jos einesten mausta tykkää, kastikkeesee kannattaa lisätä töräys ketsuppia ja sinappia. Js persoonallimpaa makua haluaa, meirami on hyvää.
Mitä jos lähtisit helpommista ruuista liikkeelle.
Keittoja ei tarvitse suurustaa ja liemen määrä on makuasia. Koeta jauheliha- tai nakkikeittoa. Laita reilusti mausteita (siis yrttejä), niin johan pitäisi maistua. Myös se, että kasvisten ja lihan lisäksi laittaa yhden purkillisen tomaattimurskaa, tuo kummasti makua verrattuna pelkkään vesiliemeen.
Sitten voisi siirtyä kastikkeisiin, mutta jätä suosiolla nuo jauhokastikkeet väliin, ei ne ole terveellisiä ja kuka niistä edes tykkää? Jauhelihakastikkeen (ja nakkikastikkeenkin) voi tehdä tomaattipohjaisena (ohjeet bolognankastikkeelle löytynee netistä). Tai sitten tekee vaalean kermakastikkeen...
Yleisesti ottaen, minusta valmiissa ohjeissa on ihan liian vähän mausteita ja lopputulos on pliisu. Kannattaa siis luottaa omaan suuhun ja lisätä niitä mausteita, jos makua ei ole.
Tuolta kotikokki nettisivulta olen lähinnä kattellut. Olisiko joku Marttojen keittokirja semmoinen hyvä hankinta? En halua ohjeita siitä miten simpukoita glaseerataan tai hummereita imeskellään, vaan ihan perusohjeita perusruokaan. Mutta ihan kiva tietää, etten ole ihan ainoa tumpelo keittiössä :D
Ei ole pakko tehdä ruokaa tai nauttia ruuanlaitosta.
Ei kukaan synny ruoanlaittajaksi. Harjoittelusta se on kiinni, ja maustamisesta. Minäkin olin surkea kokki, kunnes joskus päälle kolmekymppisenä hoksasin kaiken olevan kiinni maustamisesta. Juuri tuollaiset perussuomalaiset makaronilaatikot ja kastikkeet ovat olleet mielestäni kaikkein vaikeimpia valmistettavia, koska ohjeiden mukaan valmistettuna ne eivät maistu yhtään miltään.
Jes! Päätin kokeilla appelsiiniriisi rahkaa. No siitähän tuli maitoa, jossa kelluu riisiä ja epämääräisiä appelsiinin paloja. Hyvin taas onnistuu kaikki.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 16:51"]
Joopa joo... Onko joku jo keksinyt "Suomen surkein kokki" -ohjelman? Voisin nimittäin ilmoittautua siihen, ja saletisti myös voittaa koko roskan!
Siis tuo ruuanlaitto ei vaan suju, ihan turha säätää yli tunti keittiössä ja yrittää tehdä jotain makaronilaatikkoa, kun kaupasta saa 10x paremman laatikon parilla eurolla. Sitä helkatin makaronilootaakin olen tehnyt ties kuinka monta kertaa, mutta aina se on samanlainen mureneva ja mauton mössö. Nakkikastikkeeni on ruskeaa vettä, jossa kelluu nakinraatoja, mokkapalani on aina niin kummallisen makuisia, että suurin osa lentää suoraan roskiin. Roskis tykkää myös kuivasta lihamurekkeestani ja pahvilta maistuvista jauhelihapihvesitä. Ja kyllä, seuraan ohjeita, mutta jotenkin aina tapahtuu jotain kummia ja kaikki ei mene putkeen.
Ainoa arkiruoka minkä osaan kunnolle tehdä on kananuudelikeitto: perunaa, kanaa, nuudeleita, pakastevihanneksia ja liemikuutio. Tilliä päälle. Nam nam vaan. Taidan olla ainoa tälläinen täystuho keittiössä? niin ja ikää on semmoiset 20+
[/quote]
Hei, ala käyttää mausteita ja tee se lapsilta salaa.
Meillä poika aina kehui HK lihapullia (siis niitä 0,99 paketti) ja sanoi kotilihapullien maistuvan ..no ei miltään... nyt sitten kun noihin tunkee pippuria ja sipulikeittoaineita jne., niin poika on alkanut kehua kotilihapullia paremmiksi.
Sama kaikessa ruoassa..reilusti maustetta vaan
Tuo Kotikokki-sivustohan on ihan oikeasti vain pelkkä vitsi! Osta vaikka joku kunnon peruskeittokirja, tai käytä vaikka Valion ym. oikeiden sivujen ohjeita.
Noni täällä taas. Ostin Hellapoliisin ekan keittokirjan ja aattelin, että tässsä on varmaan helppoja ruokia. Väärässä olin. Aloin tekeen jotain jauhelihakierrettä ja pieleenhän se meni. Ensinnäkin sitä jauhelihamönjää oli 5kiloa enemmän kuin taikinaa, yritä siinä sit rullailla kun joka paikasta tursuaa läpi. Eihän sitä pehmeetä pötköä voinut millään leikata, kun se hajos heti ja tursus vaan. Kuvissa oli hienoja 2cm paloja jotka pistettiin siististi vuokiin. Sit minulla on ikivanha 50-luvun uuni ja siitä ei ikinä tiedä kauan niitä ruokia pitää siellä pitää, otin ne nyt pois ja heitin suoraan roskiin. Meni taas paketillinen jauhelihaa, smetanaa, rahkaa yms. roskikseen. ärsyttävää. Oikeesti mun pitää varmaan jättää ruuanlaitto suosiolla muille, kun kaikki menee aina pieleen.
Mun tekemäni lihapullat maistuu ainakin ihan persehieltä. Eikä auta vaikka maustaisin miten, kyllä siltikin valmislihapullat on 100 kertaa parempia.
Mä en vaan pysty ymmärtämään, miten voi munata jos seuraa ohjeita OIKEIN. Eihän se siis ole mitenkään mahdollista, että jos ohjeessa sanotaan selkeästi mitä ainesta, kuinka paljon, miten valmistetaan, miten ihmeessä se voi muka mennä väärin? Miten makaronilaatikosta voi tulla huonoa jos teet sen OHJEIDEN MUKAAN? Ymmärrän ettei jokainen ole huippukokki mutta jotain mätää siinä on että kaikilla muilla toimivat reseptit muka ei vaan toimi vaikka ne tekisi tasan tarkkaan oikein.
Tiedätkö ap, olet kohtalotoverini! Minultakin kerta kaikkiaan vaan puuttuu se ruuanlaittogeeni.. Kuvailit juuri minun ruokiani, varsinkin tuo nakkikastike, eli ruskea vesi ja nakinraadot, voisi olla omasta keittiöstäni. Vaikka kuinka yritän, saan aikaan vain kuivaa paskaa ja sekundaa. Lihapullat leviää pihveiksi ja munakas on kuiva käntty ja pullatkin on koppuroita jauhohirvityksiä. En vain osaa. Ja koska en saa onnistumisen kokemuksia, inhoan ruuanlaittoa yli kaiken. Yleensä meillä isäntä kokkaakin.
Ja ikää mulla on kymmenen vuotta ap:tä enemmän, eikä onnistu vieläkään, ei.