Käytiin ravintolassa ja kaveri sanoi että ei osaa syödä tikuilla.
Jopa 10-vuotiaskin osaa tehdä sitä.
Kaveri joutui syömään haarukalla
Kommentit (77)
Mä kävin ravintolassa kaverin kanssa joka ei tiennyt, että aterioimiseen käytettäviä tikkuja sanotaan syömäpuikoiksi. Että hävetti!
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan oppinut syömään puikoilla, vaikka yrittänyt olen useasti. En tiedä mitä siinä tapahtuu, mutta en vaan osaa. Ja ihan aikuinen olen.
Mulla sama juttu! Lapsenikin osaa, mutta minä en, vaikka kuinka yritän ja haluaisin oppia, mutta kun ei niin ei.
Itse olen asunut Kiinassa 3 vuotta, mutta Suomessa syön puikkoruoatkin haarukalla ja veitsellä, koska paljon kätsympää.
Ei jaksa enää puikkojen kanssa pelata, vaikka aika taitava niiden kanssa olenkin.
Mä syön puikoilla jos ei ole muuta tarjolla. Syöminen puikoilla on liian hidasta varsinkin kun lounaalla käy. Syön kuitenkin todella paljon aasialaista ruoka ja pidän siitä. Olen asunut vuosia Aasiassa ja sielläkin pyysin haarukan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sushista on kyse, sitä syödään ihan Japanissakin käsillä. Varsinkin Nigiri -sushia, siitä otetaan sormilla kiinni ja dipataan kalapuoli soijassa eikä uiteta riisiä soijassa, niin kuin suurin osa tekee.
Kehtaako Suomen ravintolassa syödä käsin?
Käsin syöminen on erittäin epähygieenistä. Kerran yhdellä ulkomaan reissulla käytiin elämykse vuoksi afrikkalaisessa ravintolassa ja siellä ei tuotu lainkaan aterimia, vaan koko annos piti kaapia vettyneellä "leivällä" (=leipämössöllä) tai sormin suuhun. Ruoka oli hyvää, mutta tuo käsin syöminen ällötti.
Kyllä jonkinlaiset aterimet pitää olla.
Sormin syomisessa on omat saantonsa ainakin Intian niemimaalla. Kaytetaan vain oikean kaden peukaloa, etusormea ja keskisormea ensimmaiseen nikamaan asti. Ei
kourita
eika kahmita ruokaa ja vasenta katta ei ruokaan laiteta, se kuuluu vessapuuhiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puikoilla syöminen kuuluu yleissivistykseen. Muistan ehkä yksi tai kaksi ihmistä, jotka eivät ole osanneet syödä puikoilla kiinalaisessa. Menivät ihan tiettyyn kategoriaan.
Ai, mihin TIETTYYN?
No eikö se ole aika rajattu kategoria ”kiinalaisessa puikoilla syömistä osaamattomat”?
-eri
Mitä turkulainen tupakoitsija kysyi kiinalaisessa ravintolassa?
Onk tikui?
Vierailija kirjoitti:
Minkälaiset tikut oli käytössä? Hammas-, tuli- vai jotkut muut tikut?
Veikkaan että cocktailtikut.
osaa? lol. Ei minua ole koskaan kukaan opettanu.
Otin ne käteen niin kyl se siitä. Muistuttaa hieman käänteisotetta vrt kynän käyttö. Ja sitten se tukipuikko.
Ja jos ei eka ruokapalan nosto onnistuu niin ehkä toka. Auttanee jos joku näyttää tai keertoo että samaan käteen jos ei muuten tajua.
Vierailija kirjoitti:
Käsin syöminen on erittäin epähygieenistä. Kerran yhdellä ulkomaan reissulla käytiin elämykse vuoksi afrikkalaisessa ravintolassa ja siellä ei tuotu lainkaan aterimia, vaan koko annos piti kaapia vettyneellä "leivällä" (=leipämössöllä) tai sormin suuhun. Ruoka oli hyvää, mutta tuo käsin syöminen ällötti.
Sinä varmaan näkkärinkin paloittelet veitsellä ja haarukalla?
En minä ainakaan osaa puikoilla syödä enkä ole edes maistanut sushia ja ikää on jo vaikka miten paljon. Veitseä ja haarukkaa sekä muita aterimia kyllä käytän melko sujuvasti.
Nykyään on aika paljon besserwissereitä jotka saavat tuollaisesta kiksejä, onkohan se joku itsetuntojuttu vai mikä lie
Lapsena ei tarvinnut opetella, ei niitä täällä 70-luvulla kukaan käyttänyt. Myöhemmin en enää oppinut. Toisaalta jos menen ulos syömään, aasialaiset paikat ei ole mun valintani, joten ei ongelmaa.
Paikallisessa kiinalaisessa ravintolassa kuuluu aterian hintaan aina alkukeitto.
Pitäiskö sekin syödä puikoilla?
Tämä on härmä. Täällä syörään puukoilla!
Minä en halua syödä puikoilla. Voisin syödä kohteliaisuussyistä jonkun kotona, mutta ravintolassa syön haarukalla.