Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytiin ravintolassa ja kaveri sanoi että ei osaa syödä tikuilla.

Vierailija
23.08.2020 |

Jopa 10-vuotiaskin osaa tehdä sitä.
Kaveri joutui syömään haarukalla

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Kai se kaveri vielä lokkeili sinulta sen ruokansa? Vai onko sulla oikeesti mitään mielenkiintoista tarinaa edes? 

Vierailija
22/77 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puikoilla syöminen kuuluu yleissivistykseen. Muistan ehkä yksi tai kaksi ihmistä, jotka eivät ole osanneet syödä puikoilla kiinalaisessa. Menivät ihan tiettyyn kategoriaan.

Hevonpaskat. Suomessa on osattu käyttää veistä ja haarukkaa jo satojen vuosien ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntyisin vanhasta sivistyneessä suvusta enkä hallitse puikoilla syömistä. Kohtelias, oppinut jne kyllä olen.

Vierailija
24/77 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt tasan yhden kerran puikoilla. Tapahtui ravintolassa Tukholmassa. En osaa sanoa oliko esteettisesti hirveää katseltavaa, mutta ei ainakaan jäänyt nälkä.

Vierailija
25/77 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat puikot! Ja miksi syödä niillä kun haarukkakin on keksitty??

Vierailija
26/77 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kuuluu yleissivistykseen osata syödä haarukalla ja veitsellä. Se opetetaan jo lapsena, puikoilla syömistä ei.

Vierailija
27/77 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin syön puikoilla kiinalaisessa, mutta ei se nyt mikään perustaito ole. Tokihan kaikki sen varmaan oppii halutessaan, mutta osalla on parempaakin tekemistä. Sushinkin saa syödä miten tahtoo.

Vierailija
28/77 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi senkin taidon ihan hyvin  opetella, mutta ei se silti täällä  mitenkään välttämätön ole

Vierailija
29/77 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sushista on kyse, sitä syödään ihan Japanissakin käsillä. Varsinkin Nigiri -sushia, siitä otetaan sormilla kiinni ja dipataan kalapuoli soijassa eikä uiteta riisiä soijassa, niin kuin suurin osa tekee. 

Ha ha ja ha. Nigirit nimenomaan syödään puikoilla. Ne merileväpäällysteiset rullat sitten sormilla.

Vierailija
30/77 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

veikö aasialainen nainen miehenne kun vastaatte noin vihaisesti?

Vierailija
31/77 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan oppinut syömään puikoilla, vaikka yrittänyt olen useasti. En tiedä mitä siinä tapahtuu, mutta en vaan osaa. Ja ihan aikuinen olen.

Vierailija
32/77 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puikoilla syöminen kuuluu yleissivistykseen. Muistan ehkä yksi tai kaksi ihmistä, jotka eivät ole osanneet syödä puikoilla kiinalaisessa. Menivät ihan tiettyyn kategoriaan.

No ei todellakaan kuulu ainakaan suomalaiseen yleissivistykseen,höpöhöpö!

EN osaa,enkä opettele,ei ole tarvetta.

"Yleissivistyksellä (saks. Allgemeinbildung) tarkoitetaan pohjasivistystä, joka muodostuu kasvatuksen antamista ja koulussa opituista tiedoista, taidoista ja hyvistä tavoista."

Vierailija
33/77 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei ole opetellut, niin ei ole iästä kiinni osaako vaiko ei. Vanhemmista riippuu myös tuleeko puikot lapselle tietoisuuteen.

Vierailija
34/77 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sushista on kyse, sitä syödään ihan Japanissakin käsillä. Varsinkin Nigiri -sushia, siitä otetaan sormilla kiinni ja dipataan kalapuoli soijassa eikä uiteta riisiä soijassa, niin kuin suurin osa tekee. 

Kehtaako Suomen ravintolassa syödä käsin?

Käsin syöminen on erittäin epähygieenistä. Kerran yhdellä ulkomaan reissulla käytiin elämykse vuoksi afrikkalaisessa ravintolassa ja siellä ei tuotu lainkaan aterimia, vaan koko annos piti kaapia vettyneellä "leivällä" (=leipämössöllä) tai sormin suuhun. Ruoka oli hyvää, mutta tuo käsin syöminen ällötti.

Kyllä jonkinlaiset aterimet pitää olla.

Olen viettänyt 3 kk Intiassa ja siellä syötiin sormin ja sitä leipää hyväksikäyttäen. Alkuun pestiin ja desinfioitiin käsiä koko ajan, mutta unohtui viikossa ja annettiin mennä vaan. Ei sairasteltu. Joo nyt korona-aikana voisi olla jopa minullakin hieman nikottelua asian kanssa, mutta muuten, ei haittaisi mitään.

Ja miksipä täällä pohjolassa olisi millään tavalla yleissivistystä osata niillä puikoilla syödä. Itse osaan, mutta en katso nenänvartta pitkin jos joku ei osaa. Eihän kaikki edes tykkää kiinalaisesta / tms. ruuasta eikä käy kyseisissä ravintoloissa. Vai pitäisikö ihan kodeissakin syödä siskonmakkarasopat puikoilla että oltais niin cänsäinnvälisiä?

Vierailija
35/77 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa 10-vuotiaskin osaa tehdä sitä.

Kaveri joutui syömään haarukalla

Osaatko puhua kiinaa? Kiinassa viisivuotiaatkin osaavat. Olet aivan tumpelo.

Vierailija
36/77 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kuuluu yleissivistykseen osata syödä haarukalla ja veitsellä. Se opetetaan jo lapsena, puikoilla syömistä ei.

Joissain maissa pitävät metalliesineen työntämistä suuhun sivistymättömyyden merkkinä.

Vierailija
37/77 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haarukkahan keksittiin vissiin sen takia, kun miehet alkoivat käyttää sellaista pyöreää kaulusta ja kun miehistä oli kyse, niin se oli tietysti kisa siitä kenellä on isoin. Tämän seurauksena ei enää ylettänyt mättämään ruokaa suuhun käsin, vaan tarvittiin piikikäs jatkovarsi, että saatiin syötyä.

Vierailija
38/77 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä hammastikuilla on vähän vaikea syödä.

Ei ole. Minun nuoruudessa ranskalaisiin kuului hammastikku ruokailuvälineeksi. Olin pöyristynyt kun uusissa hampirilaispaikoissa syötiin ranskalaiset sormin. Hammastikku oli oiva (sivistynyt) väline siihen😄

Vierailija
39/77 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah Hah! 

Aloittaja koettaa niin päteä ja itse kutsuu puikkoja tikuiksi!

Vierailija
40/77 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks puikottaminen tarkoita jotain ihan muuta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi