Akateeminen, kun tutustut johonkin uuteen
ihmiseen jolla on vain joku alemman asteen tutkinto, ajatteletko hänestä koko ajan että tuo ihminen on tyhmä?
Kommentit (39)
Olen omalla kohdallani huomannut, että useimpien ei-akateemisten kanssa ei ole kovin paljoa yhteistä eikä syvempi ystävyys olisi todennäköistä. Mutta korkeakoulutus ei takaa, että ihminen olisi sivistynyt tai että akateemisilla olisi automaattisesti yhteisiä juttuja.
Omaan kaveripiiriini kuuluvilla on vähintään AMK-tutkinto tai keskeneräiset yliopisto-opinnot taustalla.
Mutta en silti automaattisesti kategorisoi ihmisiä koulutustaustan mukaan. Olenhan itsekin sukuni ensimmäinen maisteri ja ihan fiksuja ja mukavia sukulaisia minulla on.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 23:28"]
ihmiseen jolla on vain joku alemman asteen tutkinto, ajatteletko hänestä koko ajan että tuo ihminen on tyhmä?
[/quote]
Tutkinnoilla ja tyhmyydellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Olen tavannut joitakin täysiä urveloita, joilla on akateeminen loppututkinto. Tunnen myös fiksuja ja älykkäitä ihmisiä, joilla on alempi korkeakoulututkinto tai koulutusta voi olla vieläkin vähemmän.
Sinänsä minulle ei tutkinnot merkkaa mitään, jos pidän jostakusta ja viihdyn hänen seurassaan. Vielä parempi, jos tunne on molemminpuolinen.
Esimerkiksi täällä AV:lla minua kiusaa keskustelut, joissa vedetään eroja ihmisten välille koulutuksen tai jonkin muun seikan varjolla.
No ihan rehellisesti sanoen en muista, koska olisin tutustunut noin niin kuin kaveruusmielessä pelkän ammattikoulun käyneeseen ihmiseen. Kaikki ystäväni ovat korkeasti koulutettuja ja suurin osa vieläpä yliopistoympyröistä tai tutkinnon vaativista töistä tuttuja. Epäilen, etten osaisi kovin helposti tutustuakaan tällaisiin ihmisiin.
Ajattelen. Tutustun vain rumiin naisiin, näin todennäköisimmin tapaamani ihminen on akateeminen ja älykäs.
Itse olen poikkeus, kun ei ole akateemista tutkintoa, mutta olen fiksu ja kaunis.
t.AV-mamma
Tietysti. Tosin skenaario on epätodennäköinen, sillä en liiku paikoissa, joissa tutustuisin amiksiin.
En, mutta joidenkin akateemisten kohdalla ajatus käy usein mielessä.
Jos on tyhmä ihminen niin ajattelen.
Tyhmä on tyhmä oli sitten mikä tutkinto tahansa taskussa. Myös akateemisia tyhmiä on pilvin pimein.
Tyhmyys on sen verran moniulotteinene homma, ettei koulutus kerro mitään.
Ihminen voi olla monella tapaa tyhmä
En ajattele. Minun miesystäväni ei ole edes ylioppilas. Mutta älyä riittää ja tietoa voi hankkia muutenkin kuin lukemalla.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 13:14"]
Miksi joillain on niin paha olo omasta tutkinnostaan että pitää tehdä näitä avauksia?
[/quote]
Tätä minäkin ihmettelen!
Jos on noin paha alemmuuskompleksi, niin varmaan kannattaa tehdä asialle jotain. Omaa itsetuntoa kannattaa yrittää kohottaa. Tunne itsesi, hyväksy itsesi sellaisena kuin olet (kaikki puolet, ei vain hyvät). Siitä se lähtee.
Terve ihminen ei koko ajan mieti, mitä muut hänestä ajattelevat. Se on neuroottista.
En, koska koulutusvalinnat riippuvat monista tekijöistä ja toisaalta tyhmyyttä on montaa lajia. Voi olla Mensan jäsen mutta todella rajoittunut mielenkiinnon kohteiden suhteen; voi olla todella mukava ihminen, vaikka on tuplatohtori. Jos jonkin suhteen olen ennakkoluuloinen niin ihmisen ammattialan, en koulutustason. Kaupallinen koulutus tuntuu tekevän ihmisistä sellaisia, että meillä ei ole paljon puhuttavaa, mikä ei tarkoita että he olisivat tyhmiä tai pahoja ihmisiä. En vain mittaa maailmaa samoin. Perhepäivähoitajien, rakennusalan ihmisten, siivoojien, kosmetologien kanssa on tultu oikein hyvin juttuun. Olen itse suorittanut tohtorintutkinnon. Ne on nuo lapset, marjastukset, kesämökit ja avioelämän pikku sattumukset aika samanlaisia kaikilla kuitenkin.
Miten joku ihan oikeasti viitsii ja ehtii vaivata päätään tuollaisilla avauksen kaltaisilla kysymyksillä! Tyhmyydellä ja koulutuksella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Pidän ihmistä tyhmänä vasta kun hän osoittaa olevansa tyhmä. Enkä todellakaan tivaa uusilta tuttavuuksilta heidän koulutustaan ja taustojaan. Tekeeköhän ap niin?
Mullakin koulutusala vaikuttaa enemmän kuin koulutusaste, esim. kaupan alan ihmisillä on aika samanlainen arvomaailma, ovat ne sitten merkonomeja tai kauppateteilijöitä. Tosin joku perusmerkonomi on "tietämättömämmin" kaupallinen, arvomaailmavalinta ei välttämättä ole niin tietoinen kuin jollain kauppatieteen maisterilla. Ja sitten joku dippainssi tai tavallinen inssi, inssi kuin inssi.
Terv. humanistisen alan tohtori
No tottahan toki. Yhtäkin kaveria pidin tosi fiksuna, meillä oli mukavaa yhdessä kunnes kerran sitten juteltiin ja selvisikin, ettei ollut akateeminen. Sen jälkeen päässäni kaikui vaan aina kun näin hänet, että "tyhmä, tyhmä, tyhmä...", en voinut keskittyä edes kuulemaan mitä sanoi, eikä kyllä sitten enää montaa kertaa tavattukaan. Kun se siis vaan oli niin tyhmä enkä päässyyt siitä yli.
Mä kysyn heti koulutusta, etten suotta tutustu tyhmiin ei-akateemisiin.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 23:33"]
En, mutta joidenkin akateemisten kohdalla ajatus käy usein mielessä.
[/quote]
tämän ketjun aloittanut henkilö lienee akateeminen