Päiväkirurgisena tehdään vaikka mitä operaatioita,miksi
kohdunpoistoa ei?
Miksi sen jälkeen on maattava sairaalassa yön yli? Samalla tavalla kai sitä kotonaankin vois maata.
Kommentit (14)
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 16:21"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 16:17"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 19:57"]
Kohdunpoistossa on kohtalainen riski vakavaan verenvuotoon tai virtsaelinvaurioon, jotka ilmenevät vuorokauden sisällä leikkauksesta. Siinä sidotaan ja katkaistaan todella isoja verisuonia ja leikataan aivan virtsanjohdinten vieressä. Myös kipuja on melko lailla.
Siksi seuranta seuraavaan päivään on tarpeen, vaikka joissain maissa on kokeiltu päiväkirurgiaakin.
[/quote]
Siis sen takia, että lääkäri on leikatessaan ehkä nirhannut virtsaputkea, mun on oltava sairaalassa yö? Just joo....
Eikö se lääkäri olekaan ammattilainen, joka osaa hommansa? Miksi mun on kärsittävä, jos lääkäri tekee virheen?
[/quote]
Koska se mahdollinen verenvuoto tai virtsaelinvaurio on sun elimistössäsi, ei lääkärin.
Itselleni tehtiin muutama kuukausi kohdunpoisto, eikä komplikaatioita tullut (kuten ei useimmille muillekaan leikatuille). Mutta kyllä olin onnellinen, että sain olla sairaalassa seurannassa vuorokauden verran siltä varalta että jos.
[/quote]
Ja lääkäri vaan jatkaa leikkaamista,vaikka olisi virheen tehnyt. Virheen josta potilas saa kärsiä.
Siis sen takia, että lääkäri on leikatessaan ehkä nirhannut virtsaputkea, mun on oltava sairaalassa yö? Just joo....
[/quote]
Mikä siinä sairaalassa yön yli nukkumisessa on niin kamalaa? Sinusta huolehditaan täysvaltaisesti ja ruoka tuodaan nenän eteen valmiina. Ota loman kannalta :)
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 17:46"]
[/quote]
Mikä siinä sairaalassa yön yli nukkumisessa on niin kamalaa? Sinusta huolehditaan täysvaltaisesti ja ruoka tuodaan nenän eteen valmiina. Ota loman kannalta :)
[/quote]
Kun mä en osaa nukkua kuin omassa sängyssä oman miehen vieressä. Enkä haluakaan nukkua muualla. Inhoan jäädä sairaalaan yöksi. Se on pelottavaakin. Tällä viikolla tämä on edessä ja hirvittää todella.
Ei sitä virtsanjohtimen tai virtsarakon vauriota tai jotain tihkuvuotoa välttämättä huomata sen leikkauksen aikana - jos huomattaisiin, se korjattaisiin tietysti saman tien. Siksi se seuranta. Ja siksi, että jollain Buranalla et välttämättä kotona pärjää, osastolla voidaan antaa vähän tykympää kipulääkettä ja katsoa, että esim. virtsaaminen ym. lähtee normaalisti käyntiin (joskus nukutuksen/puudutuksen jälkeen voi olla hankaluuksia).
Pelottaako sua olla sairaalassa yksi yö toisten hoidettavana vai mitä ihmettä täällä kouhkaat? Sinun terveyttähän siinä hoidetaan, eikä ketään siellä todellakaan huvin vuoksi makuuteta, pikemminkin välillä laitetaan liiankin aikaisin kotiin!
Sama keino kuin eroahdistuksesta kärsiville lapsille tai lemmikeille: ota miehesi käytetty, pesemätön t-paita lohtuleluksi mukaan ja nukut sen kanssa. Soittelet illalla muutamaan kertaan ja saahan se käydä katsomassakin. Yksi yö nyt menee vaikka seipään nokassa.
Pystyt varmasti olemaan yhden yön nukkumattakin.
Mitä ap sitten, kun joudut johonkin oikeasti isompaan toimenpiteeseen? Ohitusleikkaukseen? Aivokasvainleikkaukseen? Vingutko sittenkin täällä että kun et oikeastaan haluaisi...?
Oletko synyttänyt polikliinisesti?
Voi että suututtaa tollaset vauvat.
PäiKi-leikkauksina tehdään yleensä leikkauksia, joissa toipumisaika ei ole mitenkään älyttömän pitkä. Kohdunpoisto ei sellainen leikkaus ole. Jos et tuota ole tajunnut, toivon todella ettet ole millään tavalla liitoksissa terveydenhoitoon työelämässä.
Kohdunpoistossa on kohtalainen riski vakavaan verenvuotoon tai virtsaelinvaurioon, jotka ilmenevät vuorokauden sisällä leikkauksesta. Siinä sidotaan ja katkaistaan todella isoja verisuonia ja leikataan aivan virtsanjohdinten vieressä. Myös kipuja on melko lailla.
Siksi seuranta seuraavaan päivään on tarpeen, vaikka joissain maissa on kokeiltu päiväkirurgiaakin.
on tuossakin eroja. Esim Helsingissä tehdään kuulemma rintojen pienennysleikkaus päiväkirurgisena kun monessa muussa kaupungissa jäädään yöksi, tai useammaksi.
Ei voi yleistää.
Niin. Rintojen pienennys on taas eri asia kuin kohdunpoisto.
[/quote]
Eikö se lääkäri olekaan ammattilainen, joka osaa hommansa? Miksi mun on kärsittävä, jos lääkäri tekee virheen?
[/quote]
[/quote]
Koska se mahdollinen verenvuoto tai virtsaelinvaurio on sun elimistössäsi, ei lääkärin.
Itselleni tehtiin muutama kuukausi kohdunpoisto, eikä komplikaatioita tullut (kuten ei useimmille muillekaan leikatuille). Mutta kyllä olin onnellinen, että sain olla sairaalassa seurannassa vuorokauden verran siltä varalta että jos.
Jokaisessa leikkauksessa on riskinsä ja kohdunpoistoleikkauksessa sattuu olemaan hieman isommat riskit kuin monessa päiväkirurgisessa leikkauksessa. Potilaan turvallisuus asetetaan etusijalle, vaikka se potilaasta kovin tylsältä tuntuisikin.