Miksi uudet miestuttavat alkaa heti puhua vaimostaan minulle?
Viime aikoina olen pannut merkille esim. työelämässä, että jos tapaan uuden miespuolisen henkilön, niin jo ensimmäisten minuuttien aikana tämä alkaa puhua vaimostaan tai ainakin mainitsee tämän jossain sivulauseessa. Tätä on tapahtunut niin usein, että mietin jo vainoharhaisena että se jotenkin johtuu minusta. Koska vastaavasti itselläni ei olisi tullut mieleenkään mainita miestäni siinä tilanteessa. Olen persoonana rauhallinen ja jopa ylikorrekti, joten en usko että se olisi mikään puolustusmekanismi päällekäyväksi koettua naista kohtaan. Ja kun tilanteet vielä ovat ihan normaaleja arkisia juttuja kuten töitä, harrastuksia tai opiskelua, eikä mitään villiä vapaa-aikaa.
Esimerkkinä se, että olen täydennyskoulutuksen tiimoilta työharjoitttelussa ja minulla on ollut kaksi eri miespuolista ohjaajaa. Kummankin kanssa on käynyt niin, että olemme tuskin ehtineet tervehtiä, esittäytyä ja istua alas niin kohta on tullut joku "vaimoni sitä ja tätä" -juttu. Ja siinä yhteydessä se vaan on tuntunut niin kummalliselta, että olen jäänyt sitä miettimään.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä on muutama niin uskomattoman pantavan näköinen nainen, että juttelen heille aina vaimostani kun he vaikka kysyvät jotain ammatillista kysymystä minulta. Ensimmäisessä lauseessa sanon "VAIMO teki hyvää ruokaa eilen että vieläkin tuntuu hyvältä" tai "VAIMO laittoi juuri tekstiviesti" jne ja vasta sitten vastaan siihen ammatilliseen kysymykseen.
Mikö logiikka???
Jos se nainen on seksikäs, niin miksi sinun tarvitsee puhua hänelle vaimostasi? Vai oletatko kaikkien seksikkäiden naisten himoitsevan sinua ja ainoa, mikä estää pettämisen on, että sinä sanot ei??? 😀
Osa miehistä on niin putkiaivoja, että kun he kokevat jonkun naisen seksikkääksi niin naisen on pakko tuntea samoin. Siis vaikka joku Uuno Turhapuro tapaisi missin.
Minulle on sattunut välillä sama, ja olen todella varautunut ihminen, en mikään flirttailija todellakaan.
Olen tulkinnut sen niin, että ne miehet kuvittelevat itsensä niin vastustamattomiksi, että luulevat minun yrittävän heti iskeä heitä ja kiiruhtavat kertomaan, ettei se onnistu.
Todellisuudessa olen äärettämän nirso, enkä ikimaailmassa olisi niistä miehistä kiinnostunut.
Koen sen hieman loukkaavana ja pidän sellaista miestä itserakkaana.
Vähän sama kuin jos esiteltäessä alkaisin sanoa kaikille miehille, että "Hei, olen Jaana ja minulla on jo mies, joten sinun on turha toivoa mitään."
Miten miehet sen kokisivat?
Kolmonen on oikeassa. Itselle käy usein samoin ja melkeinpä viimeistään pikkujouluissa avaudutaan asiasta. Tsoisin sillion flirttaillaan ja tehdään kaikkea muuta tyhmaa tai paljastuksia.
Vastatkaa että minullakin on mies. Komea.
Vierailija kirjoitti:
Vastatkaa että minullakin on mies. Komea.
Ei miehiä kiinnosta mikään komeus. Pitää sanoa että sillä on iso.
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä, ymmärrän täysin että kun ihmiset tapaavat ja tutustuvat niin vähitellen siinä nousevat luontevasti esiin myös perhe ja muut henkilökohtaisemmat asiat. Mutta minua kummastutti siis enemmän se nopeus jolla vaimot otettiin keskusteluun. Lähtökohtaisesti kun aikuinen ihminen on töissä ja opiskelemassa omana itsenäisenä yksilönään ja tarkoitus on pääosin keskittyä hoitamaan viralliset asiat. Nyt homma meni suurin piirtein näin:
-Moi, olen Maija Meikäläinen, oletko sä Matti?
-Joo, olen, mukava tavata. *Nyökyttelyä ja kohteliasta hymyilyä*
-Istutaanko tuonne?
-Joo, istutaan vaan.
-Mun vaimo muuten on myös miettinyt jatko-opintoja.
-Ahaa, ok, sehän on kiva.
Eli vaimo pomppaa esiin ensimmäisellä minuutilla. Ja siksipä aloin miettimään että olenko jotenkin munahaukan oloinen, koska mielestäni en todellakaan ole. Ap
No ei tuo kyllä ihan ensimmäiseltä minuutilta vaikuta, kun viitataan ilmiselvästi jonkun muunkin jatko-opintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on sattunut välillä sama, ja olen todella varautunut ihminen, en mikään flirttailija todellakaan.
Olen tulkinnut sen niin, että ne miehet kuvittelevat itsensä niin vastustamattomiksi, että luulevat minun yrittävän heti iskeä heitä ja kiiruhtavat kertomaan, ettei se onnistu.
Todellisuudessa olen äärettämän nirso, enkä ikimaailmassa olisi niistä miehistä kiinnostunut.
Koen sen hieman loukkaavana ja pidän sellaista miestä itserakkaana.
Vähän sama kuin jos esiteltäessä alkaisin sanoa kaikille miehille, että "Hei, olen Jaana ja minulla on jo mies, joten sinun on turha toivoa mitään."
Miten miehet sen kokisivat?
Miten ois kuule, jos kerran oot varautunut ihminen, että on vaikeaa keksiä puheenaihetta sun kanssa?
Se vaimo, koira, lapset, oma perhe nyt yleensäkin on turvallinen puheenaihe kun ei oikein toisesta saa irti että mistä sille voi puhua.
Mä oon naisena yllättynyt näistä teidän vastauksista ja ymmärrän miehiä taas paljon enemmän.
Ihmisiä ne miehetkin on.
Vierailija kirjoitti:
He kokee sinut viehättävänä joten alkavat heti puhua puolisostaan vähän niin kuin muistuttaakseen itseäänkin että ovat muuten parisuhteessa.
Eiköhän ap tehnyt tämän aloituksen ihan vaan kuullakseen juuri tällaisia kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Kolmonen on oikeassa. Itselle käy usein samoin ja melkeinpä viimeistään pikkujouluissa avaudutaan asiasta. Tsoisin sillion flirttaillaan ja tehdään kaikkea muuta tyhmaa tai paljastuksia.
Ehkä aavistuksen itserakasta olettaa, että pokaisivat, elleivät muistuttaisi itseään vaimostaan. Ohuessa on itsehillintä nykypäivänä. :D
Olen kohdannut työelämässä aivan samaa käytöstä miehiltä. En oo pohtinut miksi mainitsevat asiasta. Puhumme vain työasioihin liittyvistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä, ymmärrän täysin että kun ihmiset tapaavat ja tutustuvat niin vähitellen siinä nousevat luontevasti esiin myös perhe ja muut henkilökohtaisemmat asiat. Mutta minua kummastutti siis enemmän se nopeus jolla vaimot otettiin keskusteluun. Lähtökohtaisesti kun aikuinen ihminen on töissä ja opiskelemassa omana itsenäisenä yksilönään ja tarkoitus on pääosin keskittyä hoitamaan viralliset asiat. Nyt homma meni suurin piirtein näin:
-Istutaanko tuonne?
-Joo, istutaan vaan.
Eli vaimo pomppaa esiin ensimmäisellä minuutilla. Ja siksipä aloin miettimään että olenko jotenkin munahaukan oloinen, koska mielestäni en todellakaan ole. Ap
No ei tuo kyllä ihan ensimmäiseltä minuutilta vaikuta, kun viitataan ilmiselvästi jonkun muunkin jatko-opintoihin.
Kyseessä oli täydennyskoulutukseen liittyvän työharjoittelun ohjaaja, joten tiesi siksi jatko-opinnoistani jo ennen kuin olimme tavanneet. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä aavistuksen itserakasta olettaa, että pokaisivat, elleivät muistuttaisi itseään vaimostaan. Ohuessa on itsehillintä nykypäivänä. :D
Itsehillintä on aina ollut huonoa. Ehkä he siirtää vastuun vaimostaan kuulijalle, että pidä sinä huoli ettei mitään seksuaalista tapahdu kun minä olen vähän heikko ja minulla on vaimo. Nyt luulen olevani asian ytimessä, vai mitä?
Minulla on täysin samat kokemukset kuin ap:lla.
Olen töissä miesvaltaisella alalla ja aika usein törmään uusiin työkavereihin. Kun esittelen itseni, he alkavat puhua vaimosta tai tyttöystävästä välittömästi, suunnilleen toisessa lauseessa.
Ei siis ole kyse siitä, että vaimo tulisi vain sattumalta puheeksi. En kulje ympäriinsä iskemässä miehiä, joten olen ollut aika ymmälläni, mutta tulkitsen asian niin, että vaikka en ole kiinnostunut heistä, jokin minussa antaa ymmärtää niin. Ehkä hymyilen heidän mielestään liikaa.
Mutta tuo on heidän ongelmansa, sillä hehän siinä tulkitsevat väärin, en minä.
Mitä tämmöinen päinvastainen tarkpittaa?
Työssä yksi mies, joka on vilkuillut minua, juttelee toinen kollegan kanssa niitä näitä lähelläni ihan normaalilla äänellä. Sitten tuli puheeksi hänen perheensä ja vaimonsa, niin madalsi ääntään lähes kuiskaukseksi. Kuulin kyllä senkin, kertoi, millaista ruokaa vaimo oli tehnyt viikonloppuna. Sitten puhui taas normaalilla äänenvoimakkuudella muita asioita.
Vastaavaa tapahtuu usein. Pitääkö mun nyt tulkita, että se mies on kiinnostunut minusta, vai ei ole? Eli että jos olisi, hän tulisi puhumaan minulle vaimostaan harva se hetki? Vai että hän ei halua pilata mahiksiaan puhumalla vaimostaan? Minusta miehet ovat niitä epäloogisesti käyttäytyviä tyyppejä, joita on vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He kokee sinut viehättävänä joten alkavat heti puhua puolisostaan vähän niin kuin muistuttaakseen itseäänkin että ovat muuten parisuhteessa.
Eiköhän ap tehnyt tämän aloituksen ihan vaan kuullakseen juuri tällaisia kommentteja.
Väärin. Tein aloituksen ihan vaan kuullakseni mitä mieltä muut ovat asiasta. Yli nelikymppisenä sitä jo tuntee itsensä ja viihtyy nahoissaan ilman tarvetta pönkittää itsetuntoaan anonyymien kommenteilla. Minä olen mikä olen riippumatta siitä arveleeko joku minua koskaan tapaamaton minun olevan viehättävä vai ei. Keskustelun edetessä on vahvistunut ajatus siitä, että kyse on miehille normaalista käytöksestä, ja siitä, että itse en ole ihmisenä välittömimmästä päästä. Ap
Vierailija kirjoitti:
-Istutaanko tuonne?
-Joo, istutaan vaan.
Tuossa keskustelussa Ap ehdottaa Matille yhdessä istumista (ja keskustelua), vaikka tapaa hänet ensi kertaa työpaikalla. Riittäisi, että tervehtii siinä seisten ja vaihtaa muutaman sanan, kun on kyse ensikohtaamisesta työpaikalla. Jos on kyse kahvihuoneesta, molemmat varmaan muutenkin menee istumaan kysymättäkin, jos ovat juuri kahvihuoneeseen tulleet ja voivat jutella, missä nyt sattuvat istumaan. Matti varmaan hämmentyy, miksi Ap pyytää istumaan kanssaan ja mainitsee vaimonsa ilmaistakseen, että ei ole vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehillintä on aina ollut huonoa. Ehkä he siirtää vastuun vaimostaan kuulijalle, että pidä sinä huoli ettei mitään seksuaalista tapahdu kun minä olen vähän heikko ja minulla on vaimo. Nyt luulen olevani asian ytimessä, vai mitä?
20+ vuotta työelämässä ja 2 miehen vaimona, joista jälkimmäinen on työpaikkaromanssi, en siltikään jaa näkemystäsi.
Siis ihan jokaiselle tulee joskus black out tai vaikea hetki eikä keksi sanottavaa.
Varsinkin kun vastapuolen pidättyneisyys, jännitys, rauhallisuus jne. usein "tarttuu".
Varsinkin kun nuo kaikki joskus tulkitaan peloksi ja jännitykeksi.
Silloin tulee sanottua outojakin juttuja, tai sitten just tosi turvallisia aiheita.
Että ei se nyt teidän seksikkyydestä johdu.
Älkää tästäkin tehkö jotain miehiä lyttäävää asiaa.
Nehän puhuu vaimostaan, eikö sen nyt pitäisi olla hyvä asia!
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämmöinen päinvastainen tarkpittaa?
Työssä yksi mies, joka on vilkuillut minua, juttelee toinen kollegan kanssa niitä näitä lähelläni ihan normaalilla äänellä. Sitten tuli puheeksi hänen perheensä ja vaimonsa, niin madalsi ääntään lähes kuiskaukseksi. Kuulin kyllä senkin, kertoi, millaista ruokaa vaimo oli tehnyt viikonloppuna. Sitten puhui taas normaalilla äänenvoimakkuudella muita asioita.
Vastaavaa tapahtuu usein. Pitääkö mun nyt tulkita, että se mies on kiinnostunut minusta, vai ei ole? Eli että jos olisi, hän tulisi puhumaan minulle vaimostaan harva se hetki? Vai että hän ei halua pilata mahiksiaan puhumalla vaimostaan? Minusta miehet ovat niitä epäloogisesti käyttäytyviä tyyppejä, joita on vaikea ymmärtää.
Ei ole. Ääni hiljenee ja madaltuu tunnelatauksen myötä. '
Oikeasti, vilkuilee? Oletteko 20?
Minä alan heti puhua mun koirasta, koska rakastan sitä.