^¨¨ ¨¨¨ Helmet alkuviikkoon (ma-ke)
Kommentit (43)
Olen silloin tällöin lueskellut pinoa, mutta en ole ehtinyt kuin pari kertaa kommentoimaan. On ollut touhua tyttöjen kanssa kotona, talonrakennus aloitettu, autokoulu samoin, joten ohjelmaa on piisannut. Nämä äitiyslomat on aina ihmeellisen kiireisiä, vai mitä olette muut mieltä? ;)
Hampaista oli puhetta. Mä olin kirjoittanut kalenteriin, että Noora alkoi kuolaamaan ja hinkuttamaan nyrkkiä suussa vähän yli parikuisena. Ilman kuolalappuja ei ole sen jälkeen voinut olla. Kuolaa valuu norona KOKO ajan. Nooran eka hammas tuli 3kk3vk iässä ja toinen viime viikolla, 4½ kuisena. Kuolaaminen on ehkä IHAN himpun verran vähentynyt, mutta kyllä se nyrkki (tai tarkemmin ottaen jomman kumman käden etusormi) aina suussa pyörii. Ystäväni sen hokasi, että minkä takia kaiketi kaivelee nykyään suutaan vain yhdellä sormella; ne hampaat varmasti sattuu jos koko nyrkkiä suussa pyörittää.
Toisen hampaan puhkeamista edeltävänä iltana Noora oli ärtyisä. Missään ei ollut hyvä, komenteli meitä vain koko ajan. Ien oli turvoksissa ja yön aikana hammas sitten puhkesikin. Sitten oli taas aurinkoinen oma itsensä.
Mitäs muuta... Ei tässä oikeastaan ihmeitä ole. Noora on varmasti aurinkokunnan kiltein ja tyytyväisin vauva. On nukkunut 2-kuisesta yöt heräämättä, on itkenyt (muutamia minuutteja) tasan 3 kertaa syntymänsä jälkeen, naureskelee ja jokeltelee vain kaiket päivät. Soseita syö kuin vanha tekijä. Eikä vierasta! Tämä on ollut meille vanhemmille todella ihana asia, koska esikoinen oli (on) tosi varauksellinen. Alkoi vierastamaan 8 viikkoisena ja nyt vasta tänä kesänä (tyttö on nyt 2v5kk) on mennyt vieraiden (sukulaisten) syliin! Nyt onkin ollut vallan ihmeellistä, että voi antaa vauvan kenen tahansa syliin niin hän vain naureskelee! O
Eli on ollut aivan ihanaa, kun vauva ei vierasta. Siis ainakaan vielä näin pienenä.
Mä olen puhunut miehelle kolmannesta lapsesta jo Nooran syntymästä asti, ja nyt hän näyttää jo vähän vihreää valoa. Mutta täytyy aikatauluista vielä vähän keskustella.. että miten on mun töihinpaluun sun muiden asioiden kanssa jne.
Hei, onko teillä muilla 3 pientä lasta? Miten on mennyt?
Ihanaa kesää Teille ja pikkuisillenne!!
t. Mikaela, Kiira ja Noora
Mirjami-80, Silva herkesi pari kertaa samalla tavalla itkemään kipuitkua yht' äkkiä kesken leikkien, ja hampaitahan se tiesi. Muutoin oli oma itsensä, ei ollut kuumetta tai mennyt maha sekaisin.
Eilinen leffa, Pirates of the Caribbean II oli hyvä, suosittelen! Loppuu toki kutkuttavasti kesken, kolmatta osaa odotellessa...
Mites tamperelaisten tapaaminen? Juttelin juuri nordenskjoldin kanssa ja pääsisi torstaina mukaan, jos päätetään silloin reffata.
Pukelolla on tankkauspäivät, tai jotain. Eilen koko purkillinen vihannessosetta, puolikas hedelmää, iltavelli 2 dl ja aamuyöstä toiset vajaa pari desiä. Siihen vielä maidot päälle. Katotaan mikä on tahti tänään.
KL.
ja myöskin soraa&sepeliä. Meille kipattiin kaksi rekkalastillista noita kiviä pihaan aamulla, kukahan niitä lapioi tässä helteessä : ) Minä vetoan lasten hoitoon : )
Ihan pikaisesti päätin tulla vilkaisemaan: Tampere tapaamisesta, minulle kaikki ajat käy keskiviikkoon asti. Me lähdetään ajelemaan kohti Kalajokea ke/to yötä vasten ja ollaan poissa maisemista ensi viikon alkuun. Mut jos päädytte johonkin muuhun kuin alkuviikkoon niin no problem, ensi kerralla ollaan sitten mukana. Kiva olisi nähdä nytkin: )
Jokos muut helmimammat ovat laittaneet mansikat pakkaseen? Tai aiotteko laittaa? Mua kun stressaa kun en millään saa haettua torilta sitä laatikkoa. En nyt mitään ylettömiä määriä pakasta tänä vuonna, mehustin näet juuri kaikki ylijäämämarjat viime viikolla. Nyt sitten hukun mehuun, sekamehua tuli lähes 10 litraa. Tänä vuonna ajattelin mansikoiden kanssa keskittyä hilloamiseen, hillot kun loppuvat aina kesken.
Vauvan uittamisesta järvessä oli puhetta viime viikolla. Minä olen liottanut neidin varpaita järvessä ja kovasti olisi menossa läträämään veden kanssa : )
Hampaista: meilläkin jotain valkoista jo pilkottaa ikenistä. Vielä ei ole kuitenkaan puhjennut. Mutta kuola valuu lätäköiksi asti ja kovasti haluaa pureskella kaikkea.
Marcel the raksalainen
eli siitä tapaamisesta vielä jos päädytään alkuviikkoon. Niin miten olisi vaikka piknik sinne Pyynikin rannalle?
Marcel the hajamielinen
Vai tekee kaikki hampaita paitsi meidän Osku. Ei siis näy mailla eikä halmeilla meidän hampaat eikä kyllä mitään muutakaan.
Oskuhan ei edes yritä kääntyä, haaveilee vaan jumppamatolla ja katselee lamppuja :)
Oli eilen yksillä synttäreillä 2,5 kk vanha baby ja melkein samankokoinen kuin miedän Osku. Hui oikein mietin että kui tuo mein poika tosiaan noi pieni on... Huomenna neuvolaan niin näkee paljon on tullu painoa. Meillä siis syömälakko päällä . Syytä en tiedä mutta...
Niisku :::::: älä nyt häviä minnekään !!! Saa kai sitä v***tutuksia purkaa niin miekin välillä teen . Tää ihme fanaattisuus on tosiaan jo alkanu muakin tympii....... vaikka meillä tosi hyvin on tuo imetys onnistunu.
Jep " jäppinen" heräs. Moikka
Minkki ja Oskari pari päivää vajaa 5kk
No niin, jos nyt olisi hetki aikaa. En ole varsinaisesti vielä edes esittäytynyt. Yhden kerran taisin tuossa muutama päivä sitten kysellä teidän vauvojen syömisistä..pinoa olen kyllä lueskellut ahkeraan joten jos nyt muutama rivi kun poika on päiväunilla.
Eli meidän poika on syntynyt 1.2.2006, olen sitten lueskellut sekä tammikuisten että helmikuisten pinoa.
Suhteellisen kiltti poika on ollut alusta saakka, mitä nyt näitä normaaleja nukahtamis, tissiraivarit, ei viihdy vaunuissa yms kausittaisia ongelmia..:) Kääntyä hän osaa jo molemmin päin. Mahalleen mentiin ekan kerran itse muutama viikko sitten ja sen jälkeen onkin ollut kovaa harjoitusta. Välillä pojalla meinaa hermo mennä kun ei oikein jaksais enää mahallaankaan olla mutta silti pitää heti kääntyä kun lattialle laitetaan..on tulleet lamput liian tutuiksi jo:)
Yöt on menneet alusta asti huippuhyvin..(minulle suuri helpotus..), poika söi alussa kerran ja nyt noin 3 kuukauteen ei ole syönyt enää kertaankaan yön aikana. Yöt kestää 20.30-6..tähän oon erittäin tyytyväinen. PÄivärytmi on kyllä hakusessa edelleen, poika nukkuu miten sattuu vaikka olen yrittänyt säännöllisten ruokailuaikojen mukaan vähän uniakin rytmittää mutta eipä oikein onnistu, joten, ehkä sitten joskus....välillä rassaa vaan kun ei tiedä nukkuuko toinen 5 minuuttia vai 4 tuntia...
Ensimmäiset alahampaat tuli noin viikko sitten ja poika on melko kärttyinen ollut siitä saakka..ettei tulisi vielä lisää..odotellaan. Voi halleluja, miehen kanssa ajateltiin että jos se on tällaistä kärttyisyyttä aina joka hampaan tulon yhteydessä niin vielä sitä on tiedossa ennenkun suu on hampaita täynnä:) no, tätähän se vauvaelämä on..
Sitten äidin tuntemuksiin..en tiedä onko muilla, mutta minä olen nyt lopettelemassa imetystä kun poika alkoi täysin kieltäytyä tissistä jo noin kuukausi sitten ja syö kuitenkin hyvin pullosta ja kiinteät kelpaa..Mieskin ihmettelee kun tätä asiaa valitan, mutta musta on vaan todella surullista että en enää imetä!! Jotenkin haikeaa että meidän pieni vauva ei ole enää pieni..tai onhan se mutta...tuntuu vaan todella surulliselta että poika pärjää jo muidenkin hoivissa, eikä äitin tissillä ole enää niin merkitystä. Äidillä tottakai on merkitys mutta se läheisyys mitä siinä tissillä puolin ja toisin tuli, on poissa. Pari kertaa olen itkuun pillahtanut tämän asian takia lähipäivinä....olenkohan mä ihan kaheli?? onko kellään muulla ollut samoja fiiliksiä..?mies ei tajua..se vaan hokee että " niinhän ne lapset kasvaa" ..toisaalta on helpotus ettei ole enää tissit " täynnä" ja pinkeet mutta toisaalta..
no juu, mutta, tällaista tällä kertaa..koetan ilmoitella vähän useammin myös meidän kuulumisia...
Mukavaa kesän jatkoa kaikille helmikuisten äideille ja vaaveille.
Upeeta, että jollain vauvat nukkuu koko yön läpeensä...kuulostaa ihan uskomattomalta! Että pieni vauva voi nukkua yönsä heräämättä syömään *päivittelee* :D
Tähän asti olen jaksanut suth hyvin, mutta nyt on pari viikkoa ollut sellainen " kuraan kuollut kuttu-olo" . Esikoinen (2v6kk) heräilee jostain syystä pari kertaa yössä ja kuopus samaten herää rinnalle 2-3 kolme kertaa yössä. Ja mä kun olen hirveän huono kestämään univelkaa. Kaipa tästä selviää, selvisin mä esikonkin kanssa...hän nukkui ekan kokonaisen yön imetyksen loputtua 1v2kk iässä. Että jos näette Itä-Tampereella toikkaroimassa zombieta muistuttavan olion, niin se olen minä. Mutta se siitä natinasta ja nipinästä, onneksi miehen loma alkoi tällä viikolla, niin saan mäkin levätä.
Meidän kuopus on tempperamenttinen, mutta mä tykkään, kun tytöstä löytyy potkua. Välillä hän itkee kitarisat vilkkuen, ja välillä kikattaa hersyvästi :) Kuitenkin hän rauhoittuu yleensä melko nopeasti.
Meidän tyty on myös aika kirppu kooltaan, varmaan nyt arviolta 65cm ja vajaa 6,5kg. Esikoinen oli samankokoinen 2-3kk iässä. Että siis ei kannata vertailla lapsia keskenään.
Nyt menen juomaan kahvia, olisi kiva päästä Mansen tapaamiseen!
Spiral ja tytöt
Siitä tapaamisesta. Yritämme saapua paikalle, mutta tuo pyynikki on vähän hankalan matkan päässä meille, kun tulemme vielä sen neuvolan kautta(jos tapaaminen on keskiviikkona) ja joudumme tulemaan bussilla. Olisiko lähempänä keskustaa mitään varteenotettavaa paikkaa? Mutta voimme toki jättää tämän tapaamisen väliinkin ja tulla mukaan taas seuraavalla kerralla. Pyynikki on kyllä ihana paikka!
Joona nukkui taas viime yönä kahdeksan tuntia ennen syöttöä ja jatkoi siitä vielä neljä tuntia unia(annoin supon illalla). Toivottavasti se korva paranisi nyt tuolla antibioottikuurilla. Pitää kuulemma puhkaista, jos vielä seuraavassakin jälkitarkastuksessa on tulehtunut=(
Nyt juniori heräsi, palailen...
nonnu78 & pojat
etsiessä kun ollaan sinne Jyväskylään muuttamassa. Ei löytynyt täydellistä mutta mennään aluksi vuokralle yhteen rivarikaksioon.. Olikos tällä palstalla muita Jyväskyläläisiä? Olis kiva pistää treffit pystyyn.
Meillä on yritetty soseita syöttää mutta vielä aika laihoin tuloksin, parhaimmillaan puoli teelusikallista perunavelliä on uponnut. Mutta nyt alkaa olla maidonkulutus niin suurta - yli litra päivässä - että täytyy jatkaa harjoituksia.
Minkki: me muuten käytiin Saimaalla veneilemässä Juhannuksena ja oli niiiin ihanaa. Mites teidän retkeilyt? Meilläkään ei vielä käännytä, mutta yritys on ollut kova viikon verran.
Ringae: Miten olette viihtyneet uudessa/vanhassa kotikaupungissa? Mulla on muuten ne taannoiset Espoon piknikkikuvat nyt koneella, ja voin niitä meilata kunhan ehdin.
Konsta on pääasiassa aurinkoinen mutta seurankipeä pieni mies, joten saa nähdä mitä tästä mun pakkaamisesta tulee. Mies palasi tänään töihin.
En päässyt lomalla lukemaan pinoja, mutta nyt yritän taas aktivoitua. Joko muilla on rytmi löytynyt? Meillä ei mutta varmaan helteet ja lomat ja nyt muuttojärjestelyt sotkevat kuvioita. Elokuussa sitten yritetään löytää hyvät rutiinit.
Nippu ja Konsta
Viä vaan hellettä piisaa, onneks vähä viileni!
Huh huh, mikä loppuviikko pino oli meikäläisillä, en ees viittiny mitään laittaa kun rupes tympiin. Eiköhän se oo jokaisen äidin ja isän oma asia, koska lapsi tarvii tuhdimpaa sapuskaa. Omat vanhemmat sen lapsensa kuitenki paremmin tuntee. ja suositukset on suosituksia! Se siitä!
Katariina: Mulla kans samat tunnelmat tällä hetkellä, luulin imettäväni vielä pitkään. Mutta Wilmalle iski se vatsatauti jussina ja oli ruokittava pullosta, osmosaalia ja korviketta. (tissiä ei siis ees huolinu, oli liian heikossa kunnossa) Ja pullosta siksikin, että näki vähän paljonko meni. Nyt ei neidille kelpaa oikein enää tissi (öisin kylläkin) ja tuntuu, että maidon tuotanto alkaa ehtymään... Harmittaa.
Ja sit musta tuntuu, että neiti puklaa tissimaitoo helpommin, voiko pitää paikkansa? Onko se hapantunutta?? Muilla??
Elmiina: Meillä kans raksaillaan, mies isänsä kanssa. Vkonloppuna oli kattotalkoot ja nyt laittavat ulkovuorta. Ensi vkolla lattiavalu. Mä kans oon täälä kotsassa kokki vuorossa, teen niille joka pvä sapuskat. Jotenkin on kamalan vaikeeta miettiä mitä niille tekis, ideat vähissä! Vaikka oikeesti kokkiksi oon joskus lukenutkin...
Onko teillä talopaketti vai pitkästä? Ootteko jo sisustus materiaalit kattonu? Koskas pääsette muuttaan?
Meille tulee kastelli, sisustusta ei oikein oo viä katottu ja jouluksi ehkä tavottaavat, kiirettä ei oo!
Kiva lueskella kun monen vauvat jo nukkuu yöt läpensä ja rytmit löytyny. Meillä kun ei oo mitään rytmejä, syödään sillon kun nälättää. Vasta maisteltiin tänään perunaa ja neiti oskensi ne pois. Jatkamme harjotuksia. Maissivellikään ei muuten maistu, sylkee pihalle. Päärynäsose kyllä maittaa senkin eestä...
Meillä on sellanen ainun kumilusikka ja Wilma tykkää sillä itse sosetta maistella; kastan sen soseeseen ja annan neidille käteen, niin kovasti sitä suuhunsa laittaa ja nuoleksii soseet siitä.
Ja kovasti neiti viihtyy lattialla tutkien kotia, keittelin täs viime vkolla tutteja ja pulloja ja Wilmuska oli leikkimatollaan, hetken päästä kun katoin, niin oli karannu matoltaan ja nuoleksi lattiaa, aattelinkin, et onkos tässä keitossa sit enää mitään järkee?! Ei siis varsinaisesti ryömi, mut jotenkin pääsee liikkumaan!
Tästä tulikin mieleeni, että kuinka moni viä keittelee tutteja ja pulloja ja pesettekö pesukoneessa tuttipulloja???
Ja nyt ihan vkon sisään neiti on ruvennu nauramaan ja juttelemaan meidän koiralle, hauska näky!
Ja se bumbo kiinnostas myös meitä, kokemuksia?
Pikku-akkeli heräsi mikro päikkäreiltä (niitä ny helteillä pissaa) ei siis nuku 45 min kauemmin mut sit kyl monesti pvässä. Harmi vaan kun siinä ajassa ei kerkee kun alottaan jotakin hommaa, tällänen hämäläinen!
Kuulemisiin, Maruzella kera Wilmuskan Kohta 5kk
sama täällä, Silva puklasi takuuvarmasti rintamaidon. Ei se hapanta ole, mutta ainakin mun maito oli todella lirua verrattuna korvikemaitoon ja tais tulla siksi helpommin ylös.
Mä en ole enää aikoihin keitellyt pulloja enkä tutteja. Lopetin samantien kun aloitin soseet. Ois voinu lopettaa aikaisemminkin -meidän koira ehti tytön käsiä nuoleskella kerran jos toisenkin ja typsy tietty tunki samantien nyrkin suuhun. Hyvää siedätystä :P.
Pesen pullot koneessa, huuhtelen ne pesun jälkeen kylmällä vedellä. Tutit pesen käsin.
KL.
Maruzella77: Meille tulee talopaketti, Puutalo. Paljon on vielä hommaa ennen paketin tulemista, meille kun tulee rinnetalo ja nyt ollaan siinä vaiheessa, että alakerran seinät on muurattu ja lattia valetaan tällä viikolla. Sit pitäis ehtiä vielä toinen valu ennen elokuun loppua. Sisustusta en oo kans vielä kovin paljon miettiny, pitäis vissiin alkaa valitsemaan keittiökalusteita ym.. Jouluksi kotiin on meidän tavoite! Meillä on kirvesmies koko ajan hommissa, kun mies ei töiden takia jouda itse viikolla paljon tekemään. Ei valmistuis meinaan koskaan jos oman työn varassa olis! Ihanaa kyllä päästä omaan ja uuteen!
Meillä on ollu tänään oikein mansikkashow! Pakastettiin äipän kanssa reilu 20 kg mansikoita. Yleensä olen käyny itse poimimassa, mutta tänä kesänä ajattelin päästä helpommalla joten otettiin valmiiks poimitut. Mansikka on mun suosikki marja, itsekin ollaan sitä joskus viljelty niin pitää aina saada talveksi pakkaseen.
Iita on oppinu parina viime päivänä pyörimään ympäri. Tähän saakka on vaan kääntyny selältä vatsalleen ja aina saman kyljen kautta. Nyt rullailee kummankin kyljen kautta ja pääsee takaisin selälleenkin. Eipä uskalla jättää enää hetkeksikään esim. sängyn päälle. Ja tänään meillä on nukuttu päiväunia! Kahdet reilun puolentoistatunnin unet ja nyt illasta vielä yli puolituntia! Ihan olen ihmeissäni ollu, kun pitkään on menty niillä puolentunnin tirsoilla. Mut en valita.. :) Yöt sit onkin oma lukunsa.. Selkeesti neiti haluaa viereen, omassa sängyssä pyörii ja ähisee mut kun nostaa viereen niin uni tulee melkein heti. Hellyttävää, mutta mulla tahtoo oma uni kärsiä. No, ei kai se enää 15 vuoden päästä tule viereen.. :)
Jeps, nyt pitää lähtee käymään raksalla..
-elmiina ja Iita
Kiva kuulla että muutkin rakentavat! Meillä vasta pohjat valmiina, loppuviikosta perustusten kimppuun. Talopaketti (lamellihirsitalo) tulee viikolla 32. Sitten riittääkin puuhasteltavaa siellä loppuvuodeksi.. Mutta ihanaa saada oma talo! Minnepäin rakennatte? (voi olla, että kirjoititte tuossa jo, mutta mulla on laho pää ja puiset silmät..) Me rakennetaan tänne Hyvinkäälle.
Oli puhetta jollain, ettei soseet uppoa. Meillä oli esikolla sama juttu. Ei tottunut sitten millään lusikkaan eikä soseisiin. Kokeilin 3 viikkoa, jonka jälkeen pidin 3 päivän tauon, ja sen jälkeen soseet meni ja lusikka oli pop! Yksi vinkki vielä syöttöihin, että kun on se sellainen pehmeäpäinen (esim. se leveä Ainun ensilusikka on hyvä) lusikka, niin antaa vauvan vähän " hamuta" sitä ruokaa lusikasta, ikäänkuin vähän imisi sitä; sillai tämä meidän nuorimmaisin oppi heti syömään. Nyt voi jo paremmin " lappaa" ruokaa sisään, mutta aluksi imeskeli (hamusi) lusikkaa pari kertaa ja samalla nuolaisi ne ruoat lusikasta. Esikkoa yritin ehkä enemmän just SYÖTTÄÄ heti. Eli kippasin lusikallisen sisään -kaikki tuli bumerangina takaisin. On kyllä muutenkin herkempi uusille asioille kun tämä Noora-vauveli, joten voi olla, ettei olisi hamuttamallakaan oppinut syömään heti.
M.
meni joo hiukan yli toi edellinen pino kiinteistä... Mutta se siitä menneet on menneitä ja sillä selvä unohdetaas kaikki toi juttu jo.
Meillekin palasi ah niin ihanat päikkärit kun helteet helpotti. Neiti nukkui kaksi kertaan puol toista tuntia, ja päälle illlalla puol tuntia. JEE. Ruoka upoaa meilä todellakin hämmästyttävän hyvin. MUtta omenalle neiti nirpistää nokkaansa. Minäkään en keittele pulloja, mutta pesen heti käsin en koneessa.
Mekin liitytään tohon helmikuussa vaavi ja talo jouluks projektiin! Eli meillä on paketti ollut jo pystyssä maaliskuussa (Plania) ja nyt juhannuksen jälkeen oli lattiavalu. Meillä on kasi kerroksinen talo, joten nyt sit tehdään ulkotöitä (räystäitä ja maalausta) tai yläkerran lattiaa ja tuulensuojia. Mullekin lankeaa yleensä kokki vuoro, mutta teen ruuan tontilla, eli lähinnä ollaan grillattu tai sit teen ruuan jo edellisenä iltan aj asiellä vaan lämmitellään. Miten paljon olette vauvan kans itse mukana raksalla? Me ollaan aikas usein siellä, koska mies ja appiukko ja anoppikin siellä ovat sitten mulle juttuseurana samalla. Välillä käydään vaunukävelyllä jne. Kun oli viel stryksien laittoo, niin Elsa monesti makoili styroksien päällä ja katteli kun me tehtiin hommia. Nyt olen sit välillä maalaillut ja muuta pientä, mutta vähiinhän se mun osuus töistä jää. Elsa kuitenkin viihtyy vasaran paukkeessa hyvin.
Meillä ei kyllä ole varsinaisesti tavoitteena tän vuoden jouluyksi kotiin pääsy, mutta jos kaikki hyvin menee niin ehkä, ei oteta paineita. Joksikin jouluksi ainakin päästään=)
Terkkuja kaikille tasapuolisesti!
T:minna ja Elsa
Voi miten kateellisena kuuntelen teidän talonrakennusprojekteja. Olis kyllä ihana rakentaa omakotitalo. No, tänne pääkaupunkiseudulle ei tartte ihan heti sellaista suunnitella, ellei lottovoitto pamahda. Ollaankin naurettu, että jos ostettais omakotitalo tästä meidän alueelta -halvin, mitä ollaan nähty ilmoituksessa, oli 350 000¿ -kiva ensiasuntolaina siitä tuliskin, heh heh :-)
Onneksi olin viikonlopun reissussa, niin en päässyt avautumaan tuohon loppuviikon pinoon. Ehkä hyvä niin. Meillä meni tänään ensimmäinen purkki lihasosetta. Viime viikolla oli neuvola, niin siellä kehotettiin aloittamaan vaikka samana päivänä ja allergialääkärikin sanoi, että " parin viikon sisään pitäisi kyllä lihaa ottaa ruokavalioon mukaan" . No, päätin kuitenkin odottaa sukulaisreissun yli kun olen kuullut, että joillekin voi se lihan mukaantulo aiheuttaa mahavaivoja. No, tänään ei ainakaan mitään ole näkynyt vaan purkki kasvis-lihajuttua ja iltapäivällä purkki persikka-banaanisosetta meni hienosti.
Oltiin tosiaan Savon seudulla, Paukarlahdessa, viikonloppu. Sukulaisia tavattiin ja lauantaina oli koiralla maastojuoksukisat. Menivät päin p:tä kun koiramme (uros) arvottiin narttukoiran kanssa samaan pariin. Jostain syystä tää narttu oli nyt jotain superihanaa, joten juoksu meni nartun perässä lönköttelyksi. Plääh. Kyllä otti pannuun kun treeneissä on mennyt sika hyvin ja kisoissa sitten koira heittäytyy rakastuneeksi! Mokoma elukka!!!
Musta tuntuu, että Leo yrittää muuttaa unirytmiään. Se on tänään nukkunut tosi paljon tyyliin tunti unta - tunti hereillä - tunti unta, mikä on todella poikkeuksellista. Samoin aamulla heräsi 5.30, mutta meni ruuan ja hyssyttelyn jälkeen vielä melkein kahdeksi tunniksi unille ja heräsi lopullisesti 8.15. Aah, mä niiin toivon että alkais nukkumaan kasiin aamulla. On aika rankkaa herätä aamukuudelta, kun ei olla mitään aamuihmisiä miehen kanssa kumpikaan. No, jännityksellä odotamme, mitä huomenna aamulla tapahtuu. Poika meni tänään nukkumaan vasta klo 22.
Olen miettinyt noita maitomääriä, että juokohan Leo tarpeeksi maitoa kun soseiden kanssa tarjoan vettä. Pitäis kuulemma alkaa nokkamukia harjoittelemaan -voi, kun on isojen lasten juttuja jo :-(
Laskin kuitenkin, että tänäänkin on iltavelli mukaanlukien mennyt noin 7dl maitoa, joten eiköhän se ole riittävästi?
Näin tänään matsia kun oltiin katsomassa 1,5kk vauvan. Voi itku, miten pieni se oli!!! Onko Leo ollut tosiaan muutama kuukausi sitten niin pieni? Hui, miten aika kiitää. Nyt jätkä jo melkein 7kg.
Olen lukenut ahkerasti helmisten pinoja vauvani syntymän jälkeen. En vain koskaan ole saanut aikaiseksi ottaa osaa keskusteluihin. Nyt olin muutaman viikon poissa ja huomasin että uusia nimiä on ilmaantunut, joten jos vaikka sen innoittamana...
Esikoisemme syntyi 27.2.. Rakkaalla lapsellamme on monia nimiä mut jos täällä vaikka Nöpökki toimisi...
Olen seurannut näitä keskusteluja suurella mielenkiinnolla ja joskus on kyllä aika suuresti huvittanutkin (kuten ihan äskettäin). Ihailen sitä tarmoa jolla elämäänne elätte. Minulle tämä kaikki on ollut niin suurta hyllyn myllyä, että ei meinaa pysyä kyydissä millään. Suurin yllätys kaikessa on varmaan ollut oma pää... Omien tunteiden käsittely, oman vajavaisuuden huomaaminen ja sen kanssa eläminen, ON TOSI RANKKAA! Parisuhde ei todellakaan loista, kun kaiken päässä olevan loskan kaataa yllätys ylätys ukon niskaan (eihän sitä vauvallekkaan voi kaataa)... Odotimme ja toivoimme ja luovutimme (kesti lähes 10 vuotta) ja ENNEKAIKKEA KUVITTELIN vauvaa. Nyt on joutunut joka päivä huomaamaan että mitä tämä oikeasti on. En sano etteikö ihanaa ja ihmeellistä, mutta kyllä tähän pakettiin kuuluu niin paljon negatiivisiä oloja, että huh ja heijaa. Äidin rooliin (josta niin haaveilin) ei meinaa millään asettua asumaan.
Itse olenkin odotellut koko ajan että milloin täällä aletaan puhua ihan kunnolla tunteista... kiinnostaa, että olenko ainoa jolla iso mylly pyörii ja pyörii ja....
Myöskään en ole huomannut olleen puhetta vierastamisesta (jos ei ollut poissa ollessani). Nöpökki on vierastanut 3 kk asti. Se riepoo kyllä mua... Kun mihinkään ei voi mennä että ei pelottaisi (tilat ovat ihmisiä pahempia). Jotenki vaikea käsitellä tätä asiaa, kun ei oo helpottanu yhtään ja aina saa tehdä tosi paljon töitä lapsen rauhottamiseksi, enkä halua et se alkaa ruokkia kotona pysymistä.
Nöpökki on ollut kiltti poika ja ei paljon itkeskele. Nyt on ollut jokin haastava vaihe jo viikkojen ajan. Yksikseen ei viihdy lainkaan. Välillä ei lattialla edes vaik leikkittäis. Unet päivällä mitä sattuu = liian vähän ja kierre on valmis. Yöt nukkuu hyvin (silti vaan nöyrästi ihailen teitä jotka kirjoittaa et ei valittamista vaik päivällä ei nukkuis ku yöllä nukkuu niin hyvin). Täs on päiviä kun ei saa tehtyä mitään, kun pomo on niin päättänyt (tiedän onhan se nyt mitään kun lasta hoitaa).
Puhun suoraan, koska haluan kuulla myös teiltä mitä oikeasti tunnette. Toivottavasti ensi kerralla minullakin postiiviset mielet. Silti vaikka kaadoin tällaista, tunnen itseni olosuhteisiin nähden täyspäiseksi...
Nyt suihkuun, mies tossa muistuttaa...
käpytyttö:
Äidin rooliin (josta niin haaveilin) ei meinaa millään asettua asumaan.
Hello sister :). Lapsi on kohta puolivuotias ja vieläkään ei ole äitimäinen olo. Mutta mitäs siitä, tämmöinen äiti minä olen.
No niin, niistä tunteista! Olen täällä puhunutkin ettei mulla koskaan ollut vauvakuumetta ja jos joku (yleensä mun sisko, sillä on ollut jo kolme vauvaa) antoi lapsen syliin, pidin sitä leffatyyliin käsivarrenmitan päässä ja mietin, mitä tälle tarttis tehdä. Juu, nyt on tarttenut opetella enkä loppujen lopuksi ole ollenkaan huonosti pärjännyt. Olen aina ollut sitä mieltä, että en ymmärrä lapsia ennen kuin ne täyttävät seitsemän vuotta ja aloittavat peruskoulun, SILLOIN mulla kyllä on homma hanskassa. Eihän tässä tarvitse enää odottaa kuin kuusi ja puoli vuotta!
Myöskään en ole huomannut olleen puhetta vierastamisesta (jos ei ollut poissa ollessani). Nöpökki on vierastanut 3 kk asti. Se riepoo kyllä mua...
Minusta ei valitettavasti ole tässä apua. Mites muut helmet?
Täs on päiviä kun ei saa tehtyä mitään, kun pomo on niin päättänyt (tiedän onhan se nyt mitään kun lasta hoitaa).
On niitä täälläkin. Sitten jää tekemättä. Olen normaalisti melko tarkka siivoamisen suhteen, mutta nyt siitä on ollut pakko joustaa. Tai sitten olen soittanut siivoojan paikalle. Helpottaa elämää aivan älyttömästi.
Silti vaikka kaadoin tällaista, tunnen itseni olosuhteisiin nähden täyspäiseksi...
Ei mitään epäilystä :). Tervetuloa joukkoon!
KL.
käpytyttö: Meidän tyttö vierastaa todella voimakkaasti, jopa omaa isänsä kun iskä ottaa lasit pois. Paikkoja missä on paljon ihmisiä ja jos ne ihmiset vähänkin katsovat tyttöä päin, huuto tulee.
Aleksille tulee melko varmasti hampaita. Ainakin luulen niin. Kuulostaako nämä oireet teistä joilla on jo ennestään kokemusta hampaiden puhkeamisesta tutuilta.
Aleksi on jo pitkään kuolannut niin paljon,että sylki valuu ihan mahaa pitkin ja pureskelee joka paikkaa minkä vaan suuhunsa saa. Tiedän kyllä,että nuo on vauvoille ihan normaaleja juttuja,että suulla tutkitaan kaikki mutta nyt poika on sitten ollut tosi ärtynyt pari päivää. Yleensä ei ole kiukutellut kuin silloin,kun on tylsää tai väsyttää ja nämä kiukut on ollu erilaisia. Poika on nimittäin saattanut ruveta huutamaan ihan yhtäkkiä kesken leikin tai syömisen ja itku on sellasta kipuitkun kuulosta tai ainakin erilaista kuin väsyitku.
Lisäksi Aleksin maha oli löysällä suunnilleen koko viime viikon. Ihmettelin että mikä pojalla on,kun yleensä on kakannut 2 kertaa viikossa niin viime viikon tai jotain ehkä 5 päivää kakkasi melkein joka vaippaan muutaman ruoka lusikallisen verran suunnilleen.Ruokahalu on kyllä ollut normaali. Mietin jo että onko poika sairaana ja mittasin ruumiinlämmön mutta ei ollut lämpöä.
Yöuniin tuo hampaiden tulo on vaikuttanut joinain öinä mutta ei monena. Viime yö meni ihan hyvin mutta kaksi edellistä yötä oli hankalia. Aleksi ei meinannut millään asettua nukkumaan vaikka yleensä nukahtaa omaan sänkyyn ite. Olisi halunnut jäädä vaan äitin syliin nukkumaan. Aika paljon ja kauan kiukkus ennen kuin asettu nukkuun ja sitten heräsi useita kertoja yöllä.
Eilen illalla annettiin pojalle sellainen purulelu minkä voi jäädytttää kylmemmäksi pakkasessa. Poika tykkäs siitä tosi paljon. Ihan innossaan sitä söi :)
Koko illan oli niin kipeän oloinen,että annoin nukkumaan mennessä supon ettei lapsi rukan tartte kipeenä olla ja Aleksipa nukkukin sitten tosi hyvin yön. Heräs vaan 2 kertaa syömään,kun edellisinä öinä heräs tosi usein ja itkeskelikin välillä mitä ei oo tehnyt juuri koskaan ennen. Koska Aleksi ei ruukaa itkeä yöllä. Herään kun poika ähisee ja annan ruokaa eikä Aleksi näin ollen ole tottunut pyytämään itkemällä ruokaa.
Juu,va tulipahan juttua noista hampapaiden puhkeamiseen ehkä liittyvistä jutuista ja nyt Aleksi heräs joten pitää ruveta imettämään ni eipä nyt ehtiny muuta kommentoidakaan :)
-Mirjami-