Ville Niinistö: Yhdysvaltoihin ei voi enää luottaa
Viestini on se, että jos katsoo eduskuntaa ulkoa päin ja keskustelee myös kansanedustajien kanssa, niin Suomessa on ehkä vielä hieman tämmöistä naiivia innostusta siitä, että kun päästiin Natoon, niin halutaan päästä mahdollisimman syvälle uuteen erityissuhteeseen Yhdysvaltojen kanssa.
Kun asiaa puolestaan katsoo Brysselistä, ovat asiat Niinistön mielestä toisin. Yhdysvaltain vastikään julkaisema kansallinen turvallisuusstrategia ja Trumpin hallinnon toimet ylipäätään osoittavat hänestä kolme asiaa.
Yksi: Yhdysvaltain hallinnon kiinnostus Euroopan puolustukseen on minimaalista ja epäluotettavaa.
Kaksi: Yhdysvallat ei näe EU:ta kumppanina vaan pikemminkin tekijänä jota pyritään heikentämään.
Kolme: Ylipäätään Yhdysvallat ei näe demokratiaa puolustettavan arvoisena asiana ulkopolitiikassaan vaan se näkee kaiken vain kamppailuna resursseista. Yhdysvallat näkee voivansa tehdä yhteistyötä aivan yhtä lailla autoritääristen maiden kuten Venäjän kanssa. Venäjän uhka kansalliselle suvereniteetille ja demokratialle jää Euroopan torjuttavaksi.
Voisi sanoa, että turvallisuusstrategiassa on melkoisen radikaalin äärioikeistolainen näkemys siitä, mikä Euroopan tilanne on. Ei edes laitaoikeistolainen vaan äärioikeistolainen, Niinistö sanoo viitaten esimerkiksi strategian maahanmuuttoa koskeviin näkemyksiin.
MITÄ SIIS konkreettisesti pitäisi tehdä?
Niinistö painottaa samaa kuin moni muukin: Euroopan omaa puolustusta on vahvistettava. Lisäksi on vahvistettava Euroopan strategista autonomiaa läpi teollisuuden ja digitalouden.
Puolustuksessa hän korostaa muun muassa asehankintoja. EU-tasolla liki 80 prosenttia puolustushankinnoista on tullut Euroopan ulkopuolelta.
Meidän pitäisi voimakkaasti ajaa Euroopan yhteisiä puolustushankintoja, eli tukea Euroopan unionin yhteishankintoja.
Kommentit (26)
Kuka luottaa Ville Niinistöön? Ville haluaa isänmaalle ja suomalaisille pahaa. Itse elää mukavasti vailla huolen häivää, mutta ei suo samaa muille.
Itse olin jo vuosia sitten sitä mieltä että uudet hävittäjät olisi kannattanut ostaa Ruotsista. Silloin olisi esim. kriisin aikaan saatu helposti naapurilta samaa Viggen kalustoa tarvittaessa nopeasti lisää apuun.
Ei keneenkään pidä sokeasti luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin jo vuosia sitten sitä mieltä että uudet hävittäjät olisi kannattanut ostaa Ruotsista. Silloin olisi esim. kriisin aikaan saatu helposti naapurilta samaa Viggen kalustoa tarvittaessa nopeasti lisää apuun.
Luuletko, ettei huoltovarmuutta ole etukäteen suunniteltu? Tottakai se on otettu huomioon! Olisi täysin hulluutta luottaa sokeasti siihen, että kriisitilanteessa saadaan apua toiselta puolelta maapalloa lentokoneiden kanssa. Kyllä ne pitää pystyä huoltamaan ja käyttämään täysin itsenäisesti ilman kenenkään ulkopuolisen apua.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö mistään mitään?
Vai ei voi luottaa, alkaa siis olemaan vihreiden kanssa samalla tasolla.
ei tuo väärässä ole ja ne uudet hävittäjät on turvallisuusriski, kun ilmeisesti yhdysvallat voi etänä pistää ne pois käytöstä. Nyt pitäisi ostaa uudet Ruotsista tai muualta, koska ei ole mitään takuuta et noi yhdysvaltalaiset romut toimii sotatilanteessa.
Naurattaa (kyynisesti) Euroopan puolustuksen vahvistus, koska vain itäinen osa Euroopasta on v
fyysisten vihollisuuksien potentiaalinen kohde.
Kyberturvallisuuteen toki on panostettava kaikkialla.
Villekin on kasvamassa aikuiseksi.
Samoin euroopassa pitäisi valtionhallinnossa ja muualla siirtyä pois windowsista ja amerikkalaisista ohjelmistoista ihan turvallisuussyistä.
Suomi on puun ja kuoren välissä.
Vaikkei USAan voi luottaa, on silti esitettävä, että luotetaan ja jatkettava panostusta.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa (kyynisesti) Euroopan puolustuksen vahvistus, koska vain itäinen osa Euroopasta on v
Kyberturvallisuuteen toki o
n panostettava kaikkialla.
Venäjän tavoite on Atlantin rannikko.
Välitavoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, ettei huoltovarmuutta ole etukäteen suunniteltu? Tottakai se on otettu huomioon! Olisi täysin hulluutta luottaa sokeasti siihen, että kriisitilanteessa saadaan apua toiselta puolelta maapalloa lentokoneiden kanssa. Kyllä ne pitää pystyä huoltamaan ja käyttämään täysin itsenäisesti ilman kenenkään ulkopuolisen apua.
Molemmat konetyypit pystytään huoltamaan itse, itsekin olen vastaavia koneita huoltanut. Ruotsista saadaan varmemmin ja nopeammin lisäkalustoa ja -apua jos oltaisiin valittu Viggenit. Jenkeistä ei nykyisellään voi olla varma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välitavoite.
Se on utopistinen tavoite ja sekin Bedjedevillä lähinnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välitavoite.
Se on utopistinen tavoite ja sekin Bedjedevillä lähinnä.
...M...
On palattu osin 80-lukuun. Vasemmisto haukkuu täysillä Amerikkaa ja piilossa ihailee Venäjää.
Ei silloin kukaan sitä myöntänyt mutta Tehtaankadulta haettiin ohjeet kuinka oikeistoa kuritetaan.
Ei tavalliselle pulliaiselle tulisi muuten mieleenkään heilutella jotain Palestiinan lippua, kun sehän on selkeä Venäjån harhautusoperaatio. Huomio pois Ukrainasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti, onko nyt näin? Kun hävittäjäkauppoja tehtiin, oli maailma ihan toisella mallilla. Tätä, mihin se on vinksahtanut, tuskin kukaan osasi edes kuvitella.
Vierailija kirjoitti:
Kuka luottaa Ville Niinistöön? Ville haluaa isänmaalle ja suomalaisille pahaa. Itse elää mukavasti vailla huolen häivää, mutta ei suo samaa muille.
Ville Niinistö oli yksi heistä, joka ei olisi halunnut Suomen liittyvän Ottawan sopimukseen. Hänellä oli selkeä näkemys Suomen parhaasta siinä kohtaa. Oletettavasti on myös nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti, onko nyt näin? Kun hävittäjäkauppoja tehtiin, oli maailma ihan toisella mallilla. Tätä, mihin se on vinksahtanut, tuskin kukaan osasi edes kuvitella.
Muistatko sitä miten USA vakoili Ruotsia ja Tanskaa kun Tanska aikoinaan oli ostamassa hävittäjiä? Ja sen avulla tarjosi (tai joutui tarjoamaan) F16/F35 kalustoa huomattavalla alennuksella kaupan saadakseen. Veikkaan että vastaavasti kävi Suomen kanssa, Suomihan sai F35 koneet halvalla.
Eli Ruotsin halvan tarjouksen "avulla".
Hienoa, että joku uskaltaa tämän sanoa, vaikka virallinen linja (toistaiseksi) jatkaa Trumpin mielistely linjalla.
En siis varsinaisesti näe mitään hyötyä Suomen tai minkään muun Euroopan valtion lähteä yksin haastamaan riitaa USA:n hallinnon kanssa. Vasta jos tästä löytyy EU:n sisällä enemmän yhteisymmärrystä, niin ehkä sitten.