Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulualtistumisia jo 13 koulussa (viikossa) - koulut eivät voi olla lähiopetuksena turvallisesti

Vierailija
23.08.2020 |

Helsingin Herttoniemenrannan ala-aste

Tartuntoja: 1
Altistuneita: 19 oppilasta, 13 henkilökuntaa 16.8.2020

2.
Omnian Lehtimäen toimipiste ja Kirkkokadun toimipiste

Tartuntoja: 1 oppilas 17.8.2020
Altistuneita: pieni määrä opiskelijoita sekä henkilökuntaa 17.8.2020

3.
Omnia Leppävaaran koulu

Tartuntoja: 1 oppilas 20.8.2020
Altistuneita: opiskelijaryhmä ja opettaja

4.
Helsingin Normaalilyseo

Tartuntoja: 1 ihminen
Altistuneita: n. 20 oppilasta 19.8.2020

5.
Turun normaalikoulu

Tartuntoja: 1 henkilö
Altistuneita: koko lukio n. 300 henkilöä 19.8.2020

6.
Maskun Kurittulan koulu

Tartuntoja: 1 oppilas
Altistuneita: 100 oppilasta, 5 opettajaa 19.8.2020

7.
Turku ammatti-instituutti Peltola

Tartuntoja: 1 oppilas
Altistuneita: 18 oppilasta ja 1 opettaja 20.8.2020

8.
Munkkiniemen yhteiskoulu

Tartuntoja: 1 oppilas, sitten 2 oppilasta
Altistuneita: ensin 40 oppilasta ja 1 opettaja 19.8.2020, kaikki lukio-opiskelijat 20.8.2020

9.
Loviisa Valkon koulu

Tartuntoja: 1 tartunta
Altistuneita: luo­kal­li­nen op­pi­lai­ta opet­ta­ji­neen 21.8.2020

10.
Espoo Postipuun koulu

Altistuneita: yksi luokka ja henkilökuntaa karanteeniin 21.8.2020

11.
Alavuden lukio

Altistuneita: Altistuneita joitakin kymmeniä 21.08.2020

12.
Kemin Kivikon koulu

Altistuneita: Kivikon 5 A -luokan 23 oppilasta. ja 3 opettajaa 22.08.2020

13.

Raahen Keskuskoulu

Tartuntoja: 1 tartunta henkilökunta
Altistuneita: Altistuneita on alle 50. 22.08.2020

Kommentit (5892)

Vierailija
2261/5892 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HS ei muuten myöskään päästä kriittisiä kannanottoja läpi pääkirjoituksensa kommenttiosioon. Sekä minä että mieheni yrittäneet lähettää kolmelta eri koneelta omalla nimellä, eikä niitä julkaista. Aivan asialliset järkevät faktakirjoitukset.

Olemme siis ilmeisesti tosiaan siirtyneet Pohjois-Koreaan.

Minäkin olen yrittänyt kommentoida tätä pääkirjoitusta sekä lukuisia kouluun ja koronaan liittyviä Hesarin artikkeleja viime keväästä lähtien yläkoulun opettajan ja koululaisten äidin näkökulmasta: kommenttejani ei julkaista.

Olen aika järkyttynyt, sama tilanne kun 2015 tp-kriisin yhteydestä. Suomessa ei saa keskustella ja ilmiselvistä epäkohdista sallitaan keskustelu vasta vuosia myöhemmin kun vahinko on jo peruuttamattomasti tapahtunut.

Oletko yrittänyt mielipidepalstalle?

En voi. Kotikaupunkini on kieltänyt opettajilta medioille puhumisen jo vuosia sitten kaikissa kouluun liittyvissä asioissa. Kaikki viestintä menee kaupungin johdon kautta keskitetysti. Lisäksi opettajalla on virkavastuulla vaitiolovelvollisuus ja etenkin oppilaiden terveystiedot ovat erittäin salassapidettävää tietoa, ja siksi esim. koulun koronaa sairastavien oppilaiden määrää ei kerrota edes opettajille. Olen itse ollut tartuntatautilääkärin määräämässä karanteenissa ilman, että minulle on kerrottu kuka luokassani istuneista teineistä on sairastunut. Sen voi toki päätellä helposti ja lukumäärän voi varmistaa jälkikäteen kaupungin nettisivun tiedotuksesta. Olen ollut opettajana vuosikymmeniä ja minulla on harvinainen nimi sekä tuhansia entisiä oppilaita. Eli jokainen omalla nimelläni kirjoitettu mielipide yhdistyy nopeasti minuun.

Vierailija
2262/5892 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tämän keskusteluketjun jankkausta etäopetukseen siirtymisestä, kun vanhemmilla on Suomessa oikeus ottaa lapsensa kotiopetukseen ihan tilanteesta riippumatta.

Miksi te valittajat ette toimi näin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2263/5892 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HS ei muuten myöskään päästä kriittisiä kannanottoja läpi pääkirjoituksensa kommenttiosioon. Sekä minä että mieheni yrittäneet lähettää kolmelta eri koneelta omalla nimellä, eikä niitä julkaista. Aivan asialliset järkevät faktakirjoitukset.

Minäkin olen yrittänyt kommentoida tätä pääkirjoitusta sekä lukuisia kouluun ja koronaan liittyviä Hesarin artikkeleja viime keväästä lähtien yläkoulun opettajan ja koululaisten äidin näkökulmasta: kommenttejani ei julkaista.

Olen aika järkyttynyt, sama tilanne kun 2015 tp-kriisin yhteydestä. Suomessa ei saa keskustella ja ilmiselvistä epäkohdista sallitaan keskustelu vasta vuosia myöhemmin kun vahinko on jo peruuttamattomasti tapahtunut.

En voi. Kotikaupunkini on kieltänyt opettajilta medioille puhumisen jo vuosia sitten kaikissa kouluun liittyvissä asioissa. Kaikki viestintä menee kaupungin johdon kautta keskitetysti. Lisäksi opettajalla on virkavastuulla vaitiolovelvollisuus ja etenkin oppilaiden terveystiedot ovat erittäin salassapidettävää tietoa, ja siksi esim. koulun koronaa sairastavien oppilaiden määrää ei kerrota edes opettajille. Olen itse ollut tartuntatautilääkärin määräämässä karanteenissa ilman, että minulle on kerrottu kuka luokassani istuneista teineistä on sairastunut. Sen voi toki päätellä helposti ja lukumäärän voi varmistaa jälkikäteen kaupungin nettisivun tiedotuksesta. Olen ollut opettajana vuosikymmeniä ja minulla on harvinainen nimi sekä tuhansia entisiä oppilaita. Eli jokainen omalla nimelläni kirjoitettu mielipide yhdistyy nopeasti minuun.

Entä julkaisu miehen nimissä? Ja ammatin johdosta sananvapautta ei voi kutistaa. Kuka tietäisi paremmin, mitä koulussa tapahtuu kuin opettaja? Kyllä pitää olla mahdollista ottaa kantaa yleisellä tasolla.

Vierailija
2264/5892 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä julkaisu miehen nimissä? Ja ammatin johdosta sananvapautta ei voi kutistaa. Kuka tietäisi paremmin, mitä koulussa tapahtuu kuin opettaja? Kyllä pitää olla mahdollista ottaa kantaa yleisellä tasolla.

Ainakaan Helsingin Sanomat ei julkaise mitään mikä arvostelee lähiopetusta.

Yleen ei saa edes kommenttikenttään mitään, jos ylipäätään on kommenttikenttää missään, mikä sivuaa lähiopetusta.

Vierailija
2265/5892 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tämän keskusteluketjun jankkausta etäopetukseen siirtymisestä, kun vanhemmilla on Suomessa oikeus ottaa lapsensa kotiopetukseen ihan tilanteesta riippumatta.

Koska lapsilla on oikeus saada turvallinen oppimisympäristö opetuslain mukaan. Harvalla vanhemmalla on mahdollisuus alkaa opettajaksi. Etäopetus ja kotikoulu ovat kaksi eri asiaa. Maksamme veroja, jotta oppilaat saavat opetusta.

Vierailija
2266/5892 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan Helsingin Sanomat ei julkaise mitään mikä arvostelee lähiopetusta.

Yleen ei saa edes kommenttikenttään mitään, jos ylipäätään on kommenttikenttää missään, mikä sivuaa lähiopetusta.

Eli sananvapautta ei ole.

Vierailija
2267/5892 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole oikeutta! Aina pitää olla syy kotiopetukseen ja lupakin pitää saada. Ota selvää ohjeista ennenkuin selität.

Vierailija
2268/5892 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Se on ilmoitusasia. Ota itse selvää asioista.

Vierailija
2269/5892 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoituksen alussa puhutaa myös, että "riski kannattaa ottaa". Miksi riskeerata lapsen terveys?

Ja kai se on helppo toisten lapsilla riski ottaa.

Se sen sijaan on törkeää, että vanhempia leimataan pahoiksi, koteja kamaliksi, vanhemmille valehdellaan törkeästi, tietoa pimitetään ja koko ajan jauhaa tämä propagandakoneisto lähikoulun puolesta.

Yleistäminen on rumaa. Onko kunnianloukkaus?

Jos joku missään muualla puhuisi tietystä ihmisryhmästä tuollaista panettelusoopaa mitä Suomen vanhemmille on nyt koko korona-aika syydetty, se tulkittaisiin vihapuheeksi ja kiihottamiseksi kansanosaa vastaan...

Tämä on totta. Jostain syystä kodit onnistuttiin leimaamaan lapselle haitallisiksi paikoiksi, jossa ei saa ruokaakaan. Hyvin loukkaavaa. Unohdettiin hyvin nopeasti ne positiiviset asiat, jotka nousivat esiin eli hyvin monet lapset saivat enemmän tukea kouluun ja vanhempien huomiota kuin ennen. Ei ollut koulukiusaamista. Opiskeluun oli helpompi keskittyä. 20%:lla oppimistulokset paranivat (usein huonosta etäopetuksesta huolimatta).

Kuulostaa niin ihanalta tuo enemmän tukea ja aikaa lapselle. Jos etäopiskelu taas alkaa teen kaikkeni että tällä kertaa myös minun lapseni saa enemmän aikaani ja tukeani.

Vierailija
2270/5892 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Se on ilmoitusasia. Ota itse selvää asioista.

Ei todellakaan ole ilmoitusasia! Esim etäopetukseen ei voi noin vain jäädä tai vanhemmat päättää että jäädään. Siihen pitää pyytää ja saada lupa, muutoin oppivelvollisuus vaatii kouluun menoa.

Vierailija
2271/5892 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et tajua, mikä ero on kotiopetuksella ja etäopetuksella. Kotiopetus on ilmoitusasia, etäopetus ei.

Vierailija
2272/5892 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on kyllä tilanne karannut käsistä ja Suomen koronastrategia testaa-jäljitä-eristä ei toimi. Helsingissä on nyt pakko tehdä uusia päätöksiä!

Vierailija
2273/5892 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kotiopetus

"Oppivelvollisuuden suorittaminen muulla tavoin kuin koulussa ei edellytä lupaa viranomaisilta eli käytännössä kunnan opetustoimelta. Asiasta päättää huoltaja. Huoltajan ilmoitus koululle lapsen siirtymisestä kotiopetukseen riittää. "

Miksi te jankkaajat ette siis ota lastanne kotiopetukseen, jos normaali koulunkäynti ei teille kelpaa?

Vierailija
2274/5892 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/kotiopetus

"Oppivelvollisuuden suorittaminen muulla tavoin kuin koulussa ei edellytä lupaa viranomaisilta eli käytännössä kunnan opetustoimelta. Asiasta päättää huoltaja. Huoltajan ilmoitus koululle lapsen siirtymisestä kotiopetukseen riittää. "

Miksi te jankkaajat ette siis ota lastanne kotiopetukseen, jos normaali koulunkäynti ei teille kelpaa?

Selitetty jo tuossa edellä.

Vierailija
2275/5892 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on HS:n artikkeliin julkaistu kommentteja. Kaikki kommentoijat puoltavat etäopetukseen siirtymistä.

Vierailija
2276/5892 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on HS:n artikkeliin julkaistu kommentteja. Kaikki kommentoijat puoltavat etäopetukseen siirtymistä.

Kokonaista 13 kommenttia. Varmaan satoja hylätty.

Vierailija
2277/5892 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koska lapsilla on oikeus saada turvallinen oppimisympäristö opetuslain mukaan. Harvalla vanhemmalla on mahdollisuus alkaa opettajaksi. Etäopetus ja kotikoulu ovat kaksi eri asiaa. Maksamme veroja, jotta oppilaat saavat opetusta."

Turvallisen oppimisympäristön määrittelevät kunnat, eivät tämän palstan keskustelijat.

Ikävä sanoa, mutta näyttää siltä, että osa vanhemmista haluaa vain pakoilla vastuutaan vaatiessaan etäkoulua.

Vierailija
2278/5892 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Koska lapsilla on oikeus saada turvallinen oppimisympäristö opetuslain mukaan. Harvalla vanhemmalla on mahdollisuus alkaa opettajaksi. Etäopetus ja kotikoulu ovat kaksi eri asiaa. Maksamme veroja, jotta oppilaat saavat opetusta."

Turvallisen oppimisympäristön määrittelevät kunnat, eivät tämän palstan keskustelijat.

Ikävä sanoa, mutta näyttää siltä, että osa vanhemmista haluaa vain pakoilla vastuutaan vaatiessaan etäkoulua.

Kuule suurin osa vanhemmista ei ehdi ja jaksa aloittamaan illalla työpäivän jälkeen enää koulupäivää. Kyllä se opetus pitää koulusta saada.

Vierailija
2279/5892 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule suurin osa vanhemmista ei ehdi ja jaksa aloittamaan illalla työpäivän jälkeen enää koulupäivää. Kyllä se opetus pitää koulusta saada.

Ja tässä tilanteessa ehdottomasti etäkouluna.

Vierailija
2280/5892 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loma on just,koulussa ei opeteta enää yhrään mitään, täysin turhaa altistumista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi