Pitääkö paikkansa, että luiden kasvulevyt luutuvat vasta 25-vuotiaana?
Vaikuttaako se esimerkiksi siihen, millä tavalla voi harrastaa liikuntaa? Olisiko täällä ketään, joka tietää asiasta jotain?
Kommentit (8)
Ei pidä paikkaansa. Epifyysilevyt menevät umpeen silloin, kun murrosikä päättyy.
Olen lukenut jostain, että vaikka pituuskasvu loppuisi, luuston pituus kasvaa edelleen.
Joidenkin luiden luutumisprosessi voi kestää yli 20 v esim. rintalasta ja lonkkaluu. Raajojen luiden kasvu päättyy murrosiän loppuessa 16-18 vuotiaana.
Joku ottanut ikiksen vauhkoamiset tosissaan?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 20:33"]
Olen lukenut jostain, että vaikka pituuskasvu loppuisi, luuston pituus kasvaa edelleen.
[/quote]Totta. Pituuskasvun loppumisesta huolimatta kasvulevyt eivät ole vielä luutuneet. Itsekin treenasin 25-vuotiaaksi asti vain yläkroppaa, mutta sen jälkeen saatoin aloittaa kyykkäämisen. Naisella myös lantion kasvulevyt menevät umpeen vasta 25-vuotiaana ja se vaikuttaa synnytyksen turvallisuuteen.
Mulla on 2 lasta tutkittu ja tyttärellä luutumat oli ummessa jo 15v:nä ja pojalla vasta 19v:nä. Tuolloin on myös pituuskasvu loppunut
Elättelen vieläkin toiveita että lantioni venähtäisi joku päivä. Ei taida tosin toteutua :(
T. Täysin lantioton ja pyllytön 24-vuotias
Epifyysilevyt luutuvat pituuskasvun loppuessa.