Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisin maskin käytöstä siedettävää? Haluan käyttää, mutta tuntuu että tukehdun

Vierailija
22.08.2020 |

Olen kokeillut kahta erimerkkistä kertakäyttömaskia ja kahta erimerkkistä kangasmaskia. Kaikki maskit alkaa hengästyttää ja ahdistaa. Se lämmin ilma, mitä tulee maskin sisälle uloshengityksessä, tuntuu tosi epämukavalta. Ja jos vähänkin reippaammin kävelen, tuntuu että happi loppuu. En ole mikään sohvaperuna rapakuntoinen, ihan tavallinen. Maskia käyttäessä alkaa jotenkin rinnastakin puristaa.

Mä en tajunnut yhtään, miten epämukava maski on. Miten ihmeessä ihmiset pystyy ihan tyytyväisen näköisenä käyttämään niitä? Kertakäyttömaskeissa mua ällöttää jo se haju, mikä niissä on ja tuntuu, että se jää kasvoille leijumaan.

Haluan käyttää maskia ja käytänkin, mua todella harmittaa, että miksi tämä on näin epämukavaa. En ole valittaja yleensä. Ikää mulla on kohta 50, mutta ei kai tästäkään ole kysymys, kun vanhuksetkin näitä käyttää?

Vinkkejä otetaan vastaan helppokäyttöisistä maskeista.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

A) Maskit suojaavat tutkitusti muita ja jonkin verran myös itseä, myös kertakäyttöiset ja kangasmaskit.

B) Niitä ei ole tarkoitus käyttää esim hölkällä tms, vaan esim kaupassa köydessä tai bussissa tms.

C) Jos maski ei istu tai tunnu mukavalta, sitä ei jaksa käyttää. Siksi lopputuloksen kannalta on kokonaisuutena parempi käyttää edes vähän vähemmän suojaavaa ohuempaa kangasmaskia kuin olla käyttämättä mitään. Maskeissa on eroja ja vain kokeilemalla löytää itselleen sopivan. Esim eräs kotimainen yritys myy polyesteristä tehtyjä yksikerroksisia maskeja netissä eri värisinä, jonka läpi on mukava hengittää. Varmasti on muitakin firmoja, joilla on vastaavia tuotteita. Yksi kangasmaski, jonka ostin, oli ihan liian tiivis, kuin muovia, oli pakko heittää roskiin.

Eli älä luovuta, vaan kokeile erilaisia, kyllä vielä löydät hyvän.

Vierailija
22/30 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmaksi osaksi tottumiskysymys. Miten niin moni pystyy jopa tekemään vaikeita leikkauksia ja fyysistä työtä maski naamalla 8 tuntia päivässä? Sun ahdistus on todennäköisesti pään sisällä, ei keuhkoissa. Kävele rauhallisesti, hengitä normaalisti nenän kautta, ja yritä keskittyä ihan muihin asioihin kuin siihen hengittämiseen. Kuka tahansa saa paniikkikohtauksen, kun haukkoo henkeä tahallaan ja panikoi.

Tämä.

Oma iäkäs äitini ei suostu käyttämäön maskia, kun väittää, ettei voi hengittää. Annoin hönelle kokeilrätavaksi pari mallia, joita itsekin käytän ja tiedän varmuudella, että kyllä hengittävät hyvin. Äitini sai siinä paikoillaan istuessaan 30 sekunnissa maski päällä muka kauhean hapenpuutteen, että meinasi pyörtyä. Ikävä sanoa, enkä sanonut ääneen, mutta se oli kyllä korvien välissä. Hän on kehittänyt ihme pelon maskeja kohtaan ja alkaa ilmeisesti paniikissa hyperventiloida, jos pukee sellaisen ylleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli sama ongelma kunnes kokeilin FFP2 maskia. Hyvä hengittää (tilaa maskin takana) eikä silmälasit huurru. Maskin yläreuna on tiivis.

Mutta muista, että tuo ei suodata ulospäin hengitystä. Eli vain sen sisäänpäin. Tämä sanoin siksi, koska suurin osa ajattelee, että voi mennä pienessä yskässä, koska maski suojaa sen verran muita.

Mitä ihmettä? Miten suojaa vain käyttäjää? Ei venttiilinen maski. Kai se nyt saman suojan antaa kuin kangasmaski tai tuubihuivi 🤷🏻‍♀️

Vierailija
24/30 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nesu-kertakäyttömaskille ääni täältä! Löytyy monista marketeista. Pehmeä ja mukava ja jo toisella käyttökerralla oli mukava käyttää. Toistakin merkkiä kokeillut, oli karhea ja hankala.

Vierailija
25/30 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli sama ongelma kunnes kokeilin FFP2 maskia. Hyvä hengittää (tilaa maskin takana) eikä silmälasit huurru. Maskin yläreuna on tiivis.

Mutta muista, että tuo ei suodata ulospäin hengitystä. Eli vain sen sisäänpäin. Tämä sanoin siksi, koska suurin osa ajattelee, että voi mennä pienessä yskässä, koska maski suojaa sen verran muita.

Mitä ihmettä? Miten suojaa vain käyttäjää? Ei venttiilinen maski. Kai se nyt saman suojan antaa kuin kangasmaski tai tuubihuivi 🤷🏻‍♀️

No joo, ffp2 ja ffp3 maskit ovat ainoita jotka suojaavat MYÖS käyttäjäänsä. Tämän jotkut ääliöt ymmärtävät tietenkin niin että ei suojaisi muita.

Vierailija
26/30 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän nykyään töissä, ja kun ensimmäisiä kertoja kokeilin, tuntui että tukehdun ja pyörryttää, iskin saturaatiomittarin kiinni ja totesin, että saturaatio ja pulssi aivan priimaa, sama maskilla ja ilman. Eli itselläni jonkunlainen psyykkinen reaktio. Sen jälkeen olen käyttänyt liikkumista ja puhumista edellyttävässä työssä koko päivän ajan ilman ongelmia, toki vaihdan välilä maskin uuteen.

Osalla voi oikeasti tulla jotain oireita ja haittaa, saisitko jostain lainaan saturaatiomittarin, jolla voisit maskin kanssa mitata tilanteen?

Vierailija
27/30 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän itse joka päivä noita töissä leikkaussalissa ja ei ahdista. Maski täytyy ensinmäkin muotoilla hyvin nenän päälle että se istuu. Toisekseen ei niitä ei ole missään lenkillä tarkoitus pitää, vain silloin kun on altistusriski. Ja se maski ahdistaa niin kauan kun mietit sitä että se ahdistaa. Eli täysin psyykkistä sun ahdistus.

Vierailija
28/30 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla käyttökerralla ahdisti ja tuli huono olo. Jo toisella oli helpompaa, ja nyt en maskia juuri edes huomaa, vaikken joka päivä käytäkään. Pitkälti tottumiskysymys.

Vierailija
29/30 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maski suojaa bakteereilta ei viruksilta, joten turhaan kärsitte. Lisäksi maskin läpi hengittäminen ei tee hyvää sen enempää sydämelle kuin keuhkoillekaan joten loppujen lopuksi vain lisäätte riskiänne sairastua.

Jotain outoa tuossa koronassa on siinä mielessä, että oireet ovat kuulemma lähes samat kuin säteilymyrkytyksessä. En ole tarkemmin ottanut selvää, miksi jotkut yhdistävät koronan ja 5g:n, mutta jotain outoa tässä taudissa on.

Aikoinaan kun olin sairaala-aoulaisena, niin kyllä maskeja käytettiin leikkaussaleja siivottessa virustautien jäljiltä. Ei ne sen kummallisempia maskeja ollut, kuin nykyisetkään. Ei ne virukset yksinään ilmassa leijailee. Tarvitsevat jonkun "alustan" oli se pöly tai erite. Eli yhdessä muodostavat isomman yksikön.

https://tekniikanmaailma.fi/miksi-hengityssuojasta-ei-ole-oikeasti-hyot…

” Vaikka ihmiset ovat siirtyneet hengityssuojaimiin suojautuakseen COVID-19:ltä, nämä suojaimet tarjoavat usein käyttäjälle vain väärän turvallisuuden tunteen. Hengityssuojaimet, joita oli saatavilla laajalti apteekeissa, tavarataloissa ja sisustusliikkeissä, kunnes huolestunut kansa osti ne kaikki, suodattavat hyvin pölyä ja muita suuria hiukkasia. Ongelma on, että hiukkaset, jotka kantavat COVID-19-sairautta aiheuttavaa virusta, ovat pieniä ja liikkuvat helposti suoraan hengityssuojainten ja leikkausmaskien läpi. Jos käytät niitä sairaana, nämä hengityssuojaimet voivat suojata muita ihmisiä jonkin verran aivan kuin yskisit nenäliinaan, mutta ne eivät juurikaan suojele sinua muilta sairailta.

N95-hengityssuojaimia, jotka suodattavat pois 95 prosenttia pienistä, viruksia sisältävistä hiukkasista, käytetään terveydenhuoltoympäristössä lääkärien ja sairaanhoitajien suojelemiseksi hengityselinsairauksille altistumiselta. Nämä maskit suojaavat vain, jos niitä käytetään oikein. Ne vaativat erityistä testausta, jotta varmistetaan niiden asettuminen tiiviisti kasvoja vasten niin, ettei ilma vuoda sivuilta, mikä kumoaisi maskin tarkoituksen. Maskeja käyttävien ihmisten on myös suoritettava erityisiä toimenpiteitä poistaessaan maskia varmistaakseen, että he eivät saastuta itseään maskin suodattamilla viruspartikkeleilla. Jos et käytä tai riisu maskia oikein tai laitat sen taskuusi ja käytät sitä myöhemmin uudelleen, parhaastakaan maskista ei ole hyötyä”

Niistä ei ole hyötyä. Ovat pelokkaiden henkisiä laastareita.

Vierailija
30/30 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai nuo kypärähuput ja putkikaulurit suojaa mitään, ne eivät mene tarpeeksi tiiviisti kiinni.

I

Olet väärässä, kun pelkkä kasvoille nostettu t-paita suojaa tutkimuksien mukaan VALTAVALLA voimalla vs. jos ei ole mitään kasvojen edessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi