Mitä tuli sinusta, joka pyrit lääkikseen, muttet päässyt?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 21:27"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 20:43"]
Lääkäri, hain toisen kerran. Niin kuin aiemmissa viesteissä moni on sanonut, on moni muu lääketiedettä sivuava työ on jopa mielekkäämpää. Olisin valmis tekemään jotain toistakin työtä pienemmällä palkalla. Ei se lääkärin palkka aina hirveän suuri ole. Raha ei korvaa kaikkea.
[/quote]
No kuinka pieni palkka sulla on?
[/quote]
En ole se lääkäri keneltä kysyit mutta vastaan silti: Erikoistun toista vuotta, tällä hetkellä kaupunginsairaalassa sisätautien osastolla ja palkka on n. 3300€ perus kk-palkka + sitten tietty jonkin verran lisää päivystyksistä (päivystän tavallisen työpäivän päälle yleensä eli työaika ei sisälly normaaleihin kk-tunteihin)
[/quote]
No on kyllä järkyn huono palkka! Johan tuon saa amk-koulutuksella.
Lääkäreiden palkkavaihtelu on suuri. Kaikki lääkärin työt ja työpaikat eivät ole kultakaivoksia.
Niillä alueilla joissa lääkäreitä on eniten, ei makseta suurta kateutta herättäneitä " jo kandille kymppitonnin" palkkaa lähimainkaan.
Niinhän se on, lääkäri voi aika pitkälle valita, missä ja miten työskentelee ja millä palkalla. Itse pidin eilen yksityisvastaanottoa 4 tuntia, sain siitä bruttona 993 euroa eli melkein 250 euroa tunti. Yksityispuolella siis pääsee tuohon 3300 euron bruttokuukausipalkkaan tekemällä n. kerran viikossa puoli päivää töitä tai vaihtoehtoisest esim. tekemällä yhtenä viikonloppuna kuukaudessa sekä lauantain että sunnuntain töitä pääsee n. 3000-4000 euron ansioihin, riippuen toki paikkakunnasta, palkkiotasosta, potilasmäärästä, erikoisalasta.
Useimmat lääkärit tekevätkin niin että virkatyöstä saa sen n. 6000 eur / kk ja siten yksityisvastaanottoa päälle parina päivänä viikossa niin pääsee n. kymppitonnin ansioihin kuukaudessa.
Erikoistuvan lääkärin palka voi olla tuon 3300 eur/kk, muta päivystyksistä saa n. 1000 euroa per kerta lisää, eräskin ortopediaan erikoistuva tuttu sai kokonaispalkkaa n. 11000 eur/kk mutta päivysti paljon, jopa 2 kertaa viikossa eli 8-9 kertaa kuukaudessa. Peruspalkka oli siis sen 3000 eur ja lisät n. 8000 eur / kk, mutta oli siinä melkoisesti työtuntejakin toki.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 10:27"]
Niinhän se on, lääkäri voi aika pitkälle valita, missä ja miten työskentelee ja millä palkalla. Itse pidin eilen yksityisvastaanottoa 4 tuntia, sain siitä bruttona 993 euroa eli melkein 250 euroa tunti. Yksityispuolella siis pääsee tuohon 3300 euron bruttokuukausipalkkaan tekemällä n. kerran viikossa puoli päivää töitä tai vaihtoehtoisest esim. tekemällä yhtenä viikonloppuna kuukaudessa sekä lauantain että sunnuntain töitä pääsee n. 3000-4000 euron ansioihin, riippuen toki paikkakunnasta, palkkiotasosta, potilasmäärästä, erikoisalasta.
Useimmat lääkärit tekevätkin niin että virkatyöstä saa sen n. 6000 eur / kk ja siten yksityisvastaanottoa päälle parina päivänä viikossa niin pääsee n. kymppitonnin ansioihin kuukaudessa.
Erikoistuvan lääkärin palka voi olla tuon 3300 eur/kk, muta päivystyksistä saa n. 1000 euroa per kerta lisää, eräskin ortopediaan erikoistuva tuttu sai kokonaispalkkaa n. 11000 eur/kk mutta päivysti paljon, jopa 2 kertaa viikossa eli 8-9 kertaa kuukaudessa. Peruspalkka oli siis sen 3000 eur ja lisät n. 8000 eur / kk, mutta oli siinä melkoisesti työtuntejakin toki.
[/quote]
ja mitä käy ammattitaidolle, jos on useamman vuoden töissä vain neljä tuntia viikossa?
Arkkitehti
Kerran pyrin lääkikseen.
Kätilö
Hain kahdesti. Ja oikeasti olen iloinen, etten päässyt. Sen verran olen vierestä seurannut lääkäreiden työtä, että pidän kyllä enemmän omastani. No, mitä nyt palkka voisi olla isompi...
Lääkäri. Hain uudestaan, pääsin toisella kerralla.
Psykologi. Hain kolmesti puoli-innolla, kunnes vahingossa eksyin kansanopistoon lukemaan psykologiaa ja jäin sille tielle. Ihmisläheinen työ tämäkin ja mukavaa, että ihmisillä vaatteet pysyvät päällä... ;) Palkka toki huonompi, mutta muuten olen tyytyväinen.
Hammaslääkäri. Pääsin toisella yrittämällä sisään.
Ravitsemusterapeutti. Tykkään työstäni erikoissairaanhoidossa ja olen todella tyytyväinen, että saan tehdä päivätyötä, minusta ei olisi 24 tunnin työvuoroihin. Palkka vaan on pieni.
Kerran hain. Olen nyt humanistisella alalla tutkijana. (Hain vain suvun toiveesta, olin huojentunut, kun en ihan päässyt. Tajusin samalla hetkellä, kun kuulin tulokset, ettei ole lainkaan oma haave, vaan vanhempien.)
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 20:48"]
Opettaja.
Mulla on yllättävän monta ystävää, jotka ovat lopettaneet lääkiksen kesken. Kaikki ovat sanoneet syyksi, että huomasivat vasta opiskelun myötä, että ala ei ole oma. Itse luulen, että jos olisin sisään päässyt niin olisin sen läpi käynyt.
[/quote] hyvin harva keskeyttää lääkiksen
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 23:09"]
Kerran pyrin lukion jälkeen ja en päässyt. Tuli dippa-inssi IT-alalle. Vieläkin joskus mietin, että olisikohan sittenkin pitänyt yrittää uudestaan.
[/quote] miten et päässyt. Dippainssillä pitäisi olla matematiikka hallussa kuten fysiikkakin ja biologian lukee ja kertailee jos ollut syventävä jo lukiossa . Monellahan kiikastaa fysiikasta. Samaten kemia jota varmaan luit lukiossa syventävänä.
Kerran hain, en päässyt. Samalla haulla kuitenkin bioanalyytikoksi. Ehkä haen myöhemmin uudestaan, kiinnostus on kova! Töitä tehtävä kuitenkin ensin.
Musta tuli myyntimies ja 2 kertaa hain lääkikseen. Tienaan n.10000 euroa kuukaudessa.
Kahdesti hain enkä päässyt. Sitten annoin periksi ja menin Hankenille ja sen jälkeen opiskelin vielä insinööriksi. Olen logistiikkajohtajana monikansallisessa metsäalan yrityksessä.
Onnittelut psykologiaan pääsystä! Psykologiaa on hyvin vaikeaa päästä opiskelemaan (sisäänpääsyprosentit ovat psykassa paljon pienempiä kuin lääketieteessä).
Onnittelut psykologiaan pääsystä! Psykologiaa on hyvin vaikeaa päästä opiskelemaan (sisäänpääsyprosentit ovat psykassa paljon pienempiä kuin lääketieteessä).
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri, hain toisen kerran. Niin kuin aiemmissa viesteissä moni on sanonut, on moni muu lääketiedettä sivuava työ on jopa mielekkäämpää. Olisin valmis tekemään jotain toistakin työtä pienemmällä palkalla. Ei se lääkärin palkka aina hirveän suuri ole. Raha ei korvaa kaikkea.
mitä raha ei lääkärintyössä korvaa?mikä työssa on ikävää?
Matemaattisten aineiden opettaja yläkouluun. Hain pari kertaa eläinlääkikseen. Onneksi en päässyt. Viihdyn nykyisessä työssäni ja olen lomalla, kun lapsetkin ovat.