Hurja tarina Yasmin-pillereistä, varokaa niitä!
Lukekaas tämä juttu, aika hurja tarina. Että kyllä ne pillerit voi tappaa täällä Suomessakin, eikä vain suuressa maailmassa...
http://yle.fi/uutiset/nakokulma_olisiko_e-pilleri_tappanut_minut/6816857
Kommentit (13)
Minulle tuli myös kamala migreeni. Mikään särkylääke ei tehonnut, oksensin rajusti ja luulin kuolevani kipuihin, joita kesti tuntikausia, lopulta tuskin pystyin talutettunakaan hoippua autoon. Olin lomamatkalla ja päivystykseen keskellä yötä, verenpaineet pilvissä ja kädet puutuneet. Olisko poskikin tuntunut oudolta , luulin että koko pää räjähtää. Ranskalainen lääkäri kehotti heti lopettamaan pillerit, juteltuaan pitkään ja perusteellisesti kanssani (oliN syönyt niitä vasta vajaan kuukauden, koska odottelin kierukoiden välissä pakollisen tauon verran papa-tuloksia palatakseni vanhaan tuttuun peruskierukkaan, siksi muistan asian niin hyvin).
Lopetin pillerit eikä migreeni ole sen koommin uusinut saati minkäänlainen puutuminen päänsrkyjen yhteydessä. En enää ikinä koske pillereihin pitkällä tikullakaan!
Muistin näet, että ennen lapsia olin nuorena syönyt myös jonkin aikaa pillereitä, ja silloinkin minua riivasivat jopa toistuvat migreenit, joita en nuorena ja sinisilmäisenä kuitenkaan osannut yhdistää pillereihin.
Nuorena käyttämäni pillerit (90-luvulla) olivat tuon Yasminin aiempia versioita, ja viimeisin tosiaan juuri tuo vaarallnen Yasminin uusin versio, vajaa 3 v sitten.
Eli selvä yhteys minulla pillereillä ja migreenikohtauksilla. Olin myös kiukkuinen kuin ampiainen ja oikein pisteliäs pillereitä syödessäni eikä seksi kiinnostanut tavalliseen tapaan. Mielialavaihteluita ja suoranaista aggressiota. (yleensä olen lauhkea kuin lammas).
Ystäväni sai veritulpan nuorena, oli suvussa rasite jota ei tiennyt ennalta. Vähältä piti ettei mennyt henki häneltä. Ei syö enää pillereitä hänkään.
Tapauksia on liikaa. Ihan jo lähipiirissäni. Sattumaa?
Eikä moni edes tajua asiayhteyttä. Tai raportoi minnekään.
Varokaa ihan totta naiset näitä!
Vanhan kunnon kuparikierukka ilman mitään hormoneita toimii minulla loistavasti! jo synnyttäneeellä parhaiten, mutta kyllä näitä asennetaan synnyttämättömillekin.
Oho. Pitääpä olla tarkkana, itelläki kyseiset pillerit ja taitaa mennä vaihtoon...
Mulle ei ole tullut noista mitään oireita. Mutta pistää miettimään.
Minulle ei tullut noista muita oireita, kuin että ne eivät ehkäisseet. Jatkuvasti oli vuotoa, ja ovuloin pillereistä huolimatta. Että sinänsä eivät mitenkään hirveän hyviä..
Minun sisko sai noista veritulpan. Selvisi nopean hoitoonpääsyn johdosta, mutta eipä syö enää minkään valtakunnan hormoneja ikinä.
Miten noita ei ole vedetty myynnistä? Kuinka monta ihmistä pitää kuolla tai vammautua?
Noiden pillereiden pakkausselosteessa kerrotaan selvästi veritulppariskistä, ja varoitetaan, että esim. tupakoivalla riski on suurempi. Ettekö te lue lääkkeiden pakkausselosteita? Miten te uskallatte vetää naamanne ties mitä lääkkeitä tietämättä mahdollisista sivuvaikutuksista? On toki väärin, että lääkäri ei ole asiasta varoittanut, mutta ei silti pitäisi tulla yllätyksenä, jos on lukenut pakkauksen. Ja minusta kaikkien lääkkeiden kohdalla lääkkeeseen pitää tutustua ennen sen aloittamista, jotta osaa tarkkailla mahdollisia sivuvaikutuksia.
KAIKKI yhdistelmäehkäisypillerit voivat aiheuttaa veritulpan. Tämä lukee jokaisessa pakkausselosteessa. Ja on lukenut jo ennen näitä kohuja; ei siis ole mitenkään uusi tieto.
7, ns. neljännen sukupolven e-pillerit kuten Yasminit (ja Yaz ja Yasminelle) on vaarallisempia kuin vanhemmat pillerit. Riskit ovat paljon isommat. Pakkausselosteessa lukee sama kuin muissakin e-pillereissä. Jos niitä uskoo, niin kukaan meistä ei söisi e-pillereitä. Drospirenoni on se myrkky, jota pitää varoa. Ja lääkeyhtiö tietty pesee kätensä.
Kattokaa Yle Areenasta se dokkari, johon tossa tekstissä viitataan. Siinä homma selviää paremmin. t. 10.
No hemmetti. Mä oon ihmetellytki kun paikat puutuu aina menkkojen aikaan. Voiskohan olla pillerien syytä?
Nostan.