Kuinka paljon sinulla on varallisuutta?
Kaksikymppisten säästöjä käsittelevästä ketjusta heräsi kiinnostus.
Paljonko on varallisuutesi (varat-velat)?
Ikä?
Perhe?
Kommentit (214)
Varat 104 000 € - velat 14 000 € = netto 90 000 €.
26-v.
Ja ei kumppania tai lapsia.
26-v.
Varallisuus: 820000 €, ei velkaa
Ikä: 47
Perhe: ei ole (lapset jo täysi-ikäisiä ja asuvat omillaan)
Vierailija kirjoitti:
Täähän näyttää olevan rikkaitten palsta😁
Köyhät ymmärtää olla hiljaa.
Talon puolikas, vapaa-ajan käytössä, päätettiin jättää yhteiskäyttöön avioeron jälkeen, osuuden arvo ehkä 90t, aso-sopimus 38t, 3v ikäinen auto, arvo ehkä 25t, sopivasti puskuria tilillä, palkka 70t/vuosi ja isän perintö, noin 50t käsittelyssä odottamassa jakoa.
Omaisuutta jonkin verran mutta ei niin että pullistelemaan pääsisi tai että juurikaan näkyisi arjessa.
Oikein hyvä näin, tällä mennään.
Ei yhtään. Pankitilillä muutama euro.
40 vuotta ikää.
Käteistä n. 120 000, sijoituksia 60 000, sivutoiminen yritys arvoltaan n. 150 000, puolet omakotitalosta n. 200 000. Harrasteautoja n. 100 000 €:lla, käyttöauton arvo n. 40 000. Ei velkaa. Ikä 51. Ei perhettä, vaimo on. Tuskin tuota varallisuutta olisikaan jos olisi lapsia, nehän vie kaiken. Tämähän kannatti laskea, täytyy alkaa harkitsemaan työelämästä pois jäämistä, että ehdin kuluttaa kaiken elinaikanani.
tyhjätasku mutta muistoja kerätty kirjoitti:
Hei,
saako kysyä, miten ihmisillä voi olla näin isoja summia varallisuutta?
Onko perintöä, vai joskus hyvään saumaan tehtyjä asuntokauppoja vai mitä? Minulla on rahastoissa noin 3000 e säästöjä, kulutusluottoa on jäljellä 4600 euroa + Visalle maksettavaa 500 euroa.
En omista asuntoa, auto on halpa rutku. Olen aina asunut vuokralla, koska en saisi takaajaa pankkilainaan. ( vanhemmat köyhiä) En myöskään ole osannut /ymmärtänyt säästää. Voisiko asuntolainan saada ilman takausta jos säästäisi tarpeeksi?
Minulla ei ole lapsia, asun itsekseni. Kaiken järjen mukaan jotain pitäisi kai pystyä säästämäänkin.
- N, 34 v, naimaton
Jos sinulla ei tuohon ikään mennessä ole mitään niin olet tehnyt vääriä valintoja.
Säästöjä 6000e, opintolainaa 20k ja lisää tulee. N24
Olisko -18000€ ja olen 33-vuotias mies. Tällä hetkellä maksan asuntolainaa, opintolainaa ja autoluottoa.
Näitä jäljellä autosta joku 9000, talosta 70 000 ja opintolainaa 11000. Vastaavasti osakkeissa noin 70000€ ja tilillä muutama tonni. Maksutahti on nyt ihan kohtalainen lainojen osalta, lyhennän niitä noin 1200€/kk ja osakkeisiin sijoitan joka kuukausi 500€.
tyhjätasku mutta muistoja kerätty kirjoitti:
Hei,
saako kysyä, miten ihmisillä voi olla näin isoja summia varallisuutta?
Onko perintöä, vai joskus hyvään saumaan tehtyjä asuntokauppoja vai mitä? Minulla on rahastoissa noin 3000 e säästöjä, kulutusluottoa on jäljellä 4600 euroa + Visalle maksettavaa 500 euroa.
En omista asuntoa, auto on halpa rutku. Olen aina asunut vuokralla, koska en saisi takaajaa pankkilainaan. ( vanhemmat köyhiä) En myöskään ole osannut /ymmärtänyt säästää. Voisiko asuntolainan saada ilman takausta jos säästäisi tarpeeksi?
Minulla ei ole lapsia, asun itsekseni. Kaiken järjen mukaan jotain pitäisi kai pystyä säästämäänkin.
- N, 34 v, naimaton
Koulutus on tässä maassa kustannettu yhteiskunnan varoista. Kävin lukion, opiskelin sen jälkeen AMK:ssa insinööriksi. Olen ollut koulutustani vastaavassa työssä vuodesta 1996. Työt olen aina tehnyt tunnollisesti ja niin hyvin kuin osaan. Mitään keskeneräistä tai omasta mielestäni huonolaatuista työtä en ole päästänyt käsistäni. Tämä näkyy tietysti myös asiakastyytyväisyydessä ja sitä kautta omassa palkassa. Työpaikkaa olen vaihtanut neljä kertaa. Onko se joku ihme että viisikymppisellä insinöörillä on massia jos on yhtään viitsinyt hoitaa asiansa suunnilleen kunnolla?
Kolme sijoitusasuntoa, joista kylläkin velkaa ihan reippaasti. Nettoarvo n. 230.000. Puskurissa 50.000, mahdollista uutta sij.asunnon ostoa odottamassa mutta nyt on huono hetki sille. Kesämökki, jota en myy joten arvoa vaikea sanoa.
N54 sinkku ei lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täähän näyttää olevan rikkaitten palsta😁
Köyhät ymmärtää olla hiljaa.
En ole rikas. Mulle tuli erossa iso mutta velaton omakotitalo, joka sain lievän epätoivon jälkeen myytyä jopa jokseenkin hyvällä voitolla. Ostin uuden kt-asunnon ja sijoitin loput rahat.
Kesämökin todella isolla tontilla perin aikoinaan isovanhemmiltani, mutta kun lapset kasvoivat, ei ollut enää aikaa eikä mielenkiintoa käydä siellä eikä rahaa kunnostaa sitä, joten myin sen pois. Arvokkainta siinä oli iso tontti, jossa oli yli puolet rakennusoikeutta vielä käyttämättä. Se oli mulle silkkaa tuottoa ja sijoitin puolet ko. voitosta pörssiin, toisella puoliskolla ostin sijoitusasunnon.
Ansiotuloni ovat noin 55000 euroa vuodessa eli keskituloinen oon. Olen urakehitykseni huipulla todennäköisesti ja tästä eteenpäin suunta on vain alaspäin. Kun huomioidaan ikäni niin alan olla riskiryhmää, joka on liipaisimella joka ikisessä tulevassa yt-menettelyssä.
Eläkejärjestelmän pysyvyyteen en nykymenolla usko, joten tuskin näen senttiäkään tienatusta eläkkeestäni. On edes vähän turvallinen olo, kun ei ole velkaa ja on omaisuutta, johon voi hätätilanteessa turvautua.
t. nro 144
Oma nettovarallisuus 250 000, miehelläni suunnilleen saman verran.
Itse hankittua asunto ja mökki, joista tosin vähän velkaa jäljellä. Lisäksi perittyä.
Voisimme olla paljon vauraampia, jos olisimme ostaneet ensi asunnot nuorempina. Mutta pitkään (siis kolmekymppiseksi) opiskelleina ja 90-luvun laman nuorena nähneenä emme uskaltaneet. Monet ikäisemme ovat netonneet hurjasti asuntojen vaihdoissa.
Keskituloisia ja keski-ikäisiä ollaan, yksi kalliisti harrastava lapsi vielä kotona ja yksi taloudellisesti tukemamme aikuinen lapsi ulkomailla opiskelemassa.
Nettovarallisuus noin 170 000€, joista osakkeissa 135 000€.
Perintönä saatu noin 7000€, muuten kaikki itse työllä säästetty ja ennen kaikkea sijoitettu.
Sinkku 31v nainen Helsingistä. Bruttotulot noin 50k/vuosi.
Jaa'a, ikää on reilut 40 ja nettovarallisuus ehkä 45-50'000 EUR. Asuntokaupassa ja erossa on tullut vähän takkiin ja perintöjä en ole saanut. Aluksi keskiansiolla ja nyttemmin sen yli olen reilu 15 vuotta ollut työelämässä, jos yksi vanhempainvapaa huomioidaan.
Hyvin on täällä moni osannut saada pienenkin rahan poikimaan :)
Huh ja suomalaisetko muka köyhää kansaa? Suurimmalla osalla satoja tuhansia euroja omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Huh ja suomalaisetko muka köyhää kansaa? Suurimmalla osalla satoja tuhansia euroja omaisuutta.
Ehkä en nyt kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tekisi tälle palstalle kirjoitettujen tarinoiden perusteella.
Tutkimusten eli faktojen perusteella tiedetään, että:
- Varallisuus on jakautunut kovin epätasaisesti ja suurimpana syynä tähän on ihmisten erilaiset luonteet. Säästeliäs saa "jotain jäämään viivan alle", vaikka olisikin pienillä tuloilla. Samalla, kun tuplasti enemmän tienaava on loputtomasti pa.
- Suurin osa keskivertosuomalaisen rahoista tulee palkkatyöstä ja menee asuntoon.
- Käteistä ja osakkeissa/rahastoissa olevaa sijoitusvarallisuutta on keskimäärin hyvin niukasti, vain jokunen kymppitonni.
Sijoituksissa on näköjään 200000€ ja asunnossa & mökissä 220000€ (nettovarallisuus). Asunnosta omistan 50% ja mökistä 20%. Olen 51v ja huonosti ollut työelämässä. Ilman hyvätuloista miestä asuisin varmaan vuokralla ja omaisuutta ei juuri olisi. Perintönä olen saanut melkein 100000€ (josta puolet annoin miehelle), sekin on toki osaltaan vaikuttanut.
Mies on 53v ja hänellä on sijoituksissa 845000€ ja asunnossa & mökissä 290000€. Ihan viime vuosina nuo sijoitukset ovat kasvaneet todella reippaasti, kun työnantajalta saadut osakepalkkiot ovat alkaneet tuottaa hyvin. Hän on noin 350000 eurolla myynyt näitä osakkeita ja vielä niitä on 260000€ edestä jäljellä (ja lisää tulee aina 3kk välein). Vaikka paljon onkin myynyt, hänellä on esimerkiksi 2014 saatuja osakkeita, joiden arvo oli silloin 2100€ ja nyt niiden arvo on 117000€. Onhan tuo aivan hurja nousu. Kyseessä on amerikkalainen pörssiyhtiö, joka toimii Suomessakin.
Yksi lapsi meillä on, hän täyttää pian 21v eikä asu enää kotona. Lapsiin menee todella paljon rahaa ja tämäkin on meitä osaltaan auttanut, että on vain yksi lapsi. Lapsella on sijoituksissa 72000€ ja asunnossa 37000€.
Riittävästi, kuten Rols-Roycessa hevosvoimia.
Ikä 82 v.
Perhe: 8 h., kaikki kuolleet.
(Tämä on yhtä tosi kuin monet muutkin tässä ketjussa)