Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitko lapsesi olla viemättä roskia?

Vierailija
06.09.2013 |

No minä annan kun en muutakaan voi. Roskat haisevat, pilaavat käsien ihon ja kynnet ja niistä voi saada pahoja ihottumia sekä ne ovat noloja ovat perustelut. Minun käsiäni ei kuulemma lasketa koska ne ovat vanhat eikä niitä mitkään käsivoiteetkaan voi pelastaa. Kyseessä yläasteikäinen tyttö. 

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele pakkaamaan roskat paremmin, jos roskapussi aiheuttaa ihottumaa.

Vierailija
22/39 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se on eskari ikäisen tehtävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo ekaluokkalainen osaa viedä roskapussin ihan itse, jos huomaa sen olevan täysi. Näin meillä toimii kaikki. Ei tarvitse erikseen käskeä tai pyytää ketään sitä tekemään.

Vierailija
24/39 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 11:42"]

Te jhotka ette laita kakaroita esim viemään roskia...kuka ne sitten vie kun muuttavat omilleen? Vai hukkuvatko kakarat omaan paskaansa?

[/quote]

Niinpä. Luulenpa että pakosta sitten joskus vievät tai löytävät jonkun joka vie. Minua arveluttaa valmiiksi tänä vuonna eteen tulevat työharjoittelut koska ei missään liikkeessä tavarat hyllylle siirry automaattisesti ja paljon muitakin "yököttäviä" tehtäviä voi tulla eteen.

Vierailija
25/39 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana tytär sulla! Ja kyllä se roskansa vie, kun on lopulta pakko.

On sellainen sanonta, että jos tahtoo niin tekee, jos ei tahdo niin keksii selitykset.

Mä pistäisin vielä iän piikkiin, mutta voisin ehkä hyvinkin perustella just jotain "ei voi ostaa kun siitä tulee vaan lisää roskaa"... Olisi vaihtelua sille "ei voi ostaa kun ei ole rahaa". (=Ei ole rahaa kaikkeen turhanpäiväiseen...)

Vierailija
26/39 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 11:55"]

Meillä se on eskari ikäisen tehtävä.

[/quote]

Tämä ongelmahan on syntynyt iän karttuessa. Pienet lapsethan vielä tekevätkin. 

Vierailija
27/39 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan olla viemättä. Meillä käy siivooja, joka ne vie. Ongelmana on se, että lapsi rakastaa kierrätystä ja lajittelua ja suunnilleen käy läpi sekajätepussin varmistaakseen, että siellä ei ole mitään "kiellettyä". Ja ne roskapussit saa viedä vain täysinä, biojätteet lapsi vie henkilökohtaisesti kompostiin.

Vierailija
28/39 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 11:54"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 11:33"]

Kertakäyttölautaset helpottaa elämää, siksi. Ei tarvitse tiskailla kauheasti. Haarukat, lusikat ja veitset on omat koska kertakäyttöiset sellaiset ovat toivottoman huonoja. Noutoruuat tulee aina valmiina pahveissa ja niistä kertyy aika paljon roskaa. Olen pyrkinyt tekemään kaiken mahdollisimman helpoksi koska aikani ei riitä ja haluan muutakin elämää kuin vain töitä. Kun osallistumishalukkuutta ei muillakaan ole ollut niin ratkaisu on ollut helppo. Joskus aikanaan meillä saattoi olla kauheat läjät tiskejä ja siihen oli tultava loppu niin ja en tykkää tehdä ruokaa enkä kieltämättä oikein osaakaan. Ei roskien vienti minusta minun hommiani pelkästään ole.  

[/quote]

No kyllä tuossa tapauksessa on kun olet kerran noin kyvytön opettamaan lapsillesi perus kotitöitä. Jossain oli juttukin tästä ihan vähän aikaa sitten, että miten nykyvanhemmat tekevät älyttömäs karhunpalveluksen lapsilleen ostamalla kotiin siivouspalveluita, valmisruokia jne. Eli ei opeteta lapsille alkeellisimpiakaan kotitöitä ja sitten kun ne raukkaparat muuttavat opiskelemaan ja omilleen, niin ei ihan heti ole varaa ostaa näitä samoja palveluita sinne opiskelijaboksiin ja sitten ovat ihan sormi suussa, että mitä, pitääkö vessa joskus pestä ja mitäs mä tälle nuudelipaketille nyt teen, ai laitan kattilaan...ei mulla oo mitään kattilaa????

Ihan itse olet tiesi valinnut! Kotonanne ei selkeästi tehdä kotitöitä, joten älä nyt oleta lapsesikaan edes niihin vähiin haarukan tiskaamisiin ja roskapussien vienteihin osallistuvan. 

[/quote]

Kyllä minä tämän myönnän. Olen itsekin laiska enkä tykkää kotitöistä. Äitini yritti opettaa minulle ruuanlaittoa mutta koin sen vaivalloiseksi. 

Vierailija
29/39 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä murrosikäisiä, mutta luulen, että antaisin hänen valita jonkun muun kotityön roskien viennin tilalle.

Vierailija
30/39 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauraisin kakaralle päin naamaa ja sanoisin, että noin säälittävillä perusteluilla ansaitseekin elää keskellä paskaa.

Tosin, itsekin häpeäisin silmät päästäni, jos joutuisin joka päivä raahaamaan roskapusseja siitä syystä, että olen välinpitämätön tuhlaripaska, joka syö kertakäyttölautasilta! Tota voi odottaa aikamiespojalta, ei aikuiselta normaalilta ihmiseltä.

Sanooko luonnonsuojelu sulle Ap mitään?

Vierailija
31/39 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 11:14"]

Meillä tulee aika isot määrät roskaa koska käytämme pääasiassa kertakäyttölautasia ja syömme usein noutoruokaa/kotiinkuljetettua ruokaa. Välillä vaan alkaa sieppomaan tuo roskien kuskaaminen ja siihen osallistumisesta kieltäytyminen. 

[/quote]

Miksi ihmeessä kertakäyttölautasia? Itseasiassa tyttö on ihan oikeassa että vie kuulu ihan itse roskasi, jos kerran noin paljon niitä tarpeettomasti aiheutat! Eli osta kunnon lautaset ja opettele tekemään ruokaa itse.

[/quote]

Kertakäyttölautaset ovat käteviä. Ei tule tiskiä eikä tarvitse tehdä työtä.

Vierailija
32/39 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 11:17"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 11:11"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 11:07"]

No tuossa tapauksessa laittaisin tytöltä sitten pannaan kaiken, mikä aiheuttaa niitä roskia. Ei uusia vaatteita koska niissä on hintalaput ja muovipussit, ei kosmetiikkaa, herkkuja, leffalippuja... Ruuan nyt kuitenkin saisi kotona, mutta muuten ihan kokonaan ekolinjalle. 

[/quote]

Minä antaisin olla. Turha itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä olevaa lasta on enää ruveta kasvattamaan, jos ei ole tähänkään asti kiinnostanut. Lahjakortti manikyyriin niin kyllä se sittä sitten taas iloksi muuttuu.

[/quote]

Olen kuule yrittänyt ja ei tarvitse olla sarkastinen. 

[/quote]

Lopeta se yrittäminen ja katso että homma hoituu.

Vierailija
33/39 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 12:30"]

Nauraisin kakaralle päin naamaa ja sanoisin, että noin säälittävillä perusteluilla ansaitseekin elää keskellä paskaa.

Tosin, itsekin häpeäisin silmät päästäni, jos joutuisin joka päivä raahaamaan roskapusseja siitä syystä, että olen välinpitämätön tuhlaripaska, joka syö kertakäyttölautasilta! Tota voi odottaa aikamiespojalta, ei aikuiselta normaalilta ihmiseltä.

[/quote]

Sähkönkulutus on suurinta luonnon tuhoamista. Sekä veden liiallinen kulutus. Miten tiskaat ilman vettä?

Vierailija
34/39 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 10:45"]

No minä annan kun en muutakaan voi. Roskat haisevat, pilaavat käsien ihon ja kynnet ja niistä voi saada pahoja ihottumia sekä ne ovat noloja ovat perustelut. Minun käsiäni ei kuulemma lasketa koska ne ovat vanhat eikä niitä mitkään käsivoiteetkaan voi pelastaa. Kyseessä yläasteikäinen tyttö. 

[/quote]

en anna enkä kuuntele perusteluja, roskien vienti kuuluu jokaiselle. Jo 3-vuotias tietää että meillä lajitellaan biot, energiat, paperit ja kartongit ja kuskaa ainakin pahvipakkausket (ulkona vähän nostetaan syliin että yltää). Kaksi murrosikäistä myös, yläasteella ja lukiossa. Sellaista vaihtoehtoa ei ole ettei roskia joudu viemään. Meillä joutuu kuuraamaan myös vessan ja se on vielä likaisempaa hommaa. 

Vierailija
35/39 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä roskien viesti kuuluu viikkorahan saantiin. Toinen vie roskat ja toinen täyttää ja tyhjentää astianpesukoneen. Jos ei tee sovittuja töitä ei tule viikkorahaa.

Ja oma huone pitää olla siisti.

Vierailija
36/39 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 12:30"]

[/quote]

Kyllä noita pizzalaatikkoja sun muita näyttää monet muutkin perheelliset raahaavan jatkuvasti roskiin. Ei se minua hävetä vaan haluan ainoastaan tasapuolisuutta niiden viemiseen ja kuulla muidenkin vastaavista ongelmista. 

Luonnonsuojelu ei minusta liity tähän kyllä mitenkään. Elämääni en rupea hankaloittamaan jos siitä oli jälleen kerran kyse. 

Vierailija
37/39 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 12:34"]

Meillä tulee aika isot määrät roskaa koska käytämme pääasiassa kertakäyttölautasia ja syömme usein noutoruokaa/kotiinkuljetettua ruokaa. Välillä vaan alkaa sieppomaan tuo roskien kuskaaminen ja siihen osallistumisesta kieltäytyminen. 

[/quote]

Miksi ihmeessä kertakäyttölautasia? Itseasiassa tyttö on ihan oikeassa että vie kuulu ihan itse roskasi, jos kerran noin paljon niitä tarpeettomasti aiheutat! Eli osta kunnon lautaset ja opettele tekemään ruokaa itse.

[/quote]

[/quote]

Kertakäyttölautaset ovat parhaimmillaan aamulla murolautasina ja toimivat muissakin. Ostan enimmäkseen syvempiä lautasia tämän takia ja pienempiä matalia lautasia. Myös kertakäyttömukit ovat käytännöllisiä ja kuumia juomia varten tietenkin kahvalliset parempia. Mikroruuissa, noutoruuissa ja kotiin kuljetetuissa ruuissa ei tarvitse käyttää kertakäyttölautasia tietenkään. Minusta aivan ihanan käytännöllinen keksintö jonka miinuspuoli sitten roskien vienti useammin. 

Vierailija
38/39 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 12:34"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei tarvitse tehdä työtä??? Ilmaiseksiko niitä kertakäyttölautasia saa jostain ja ruuat yms. elintarvikkeet kaupan päälle?

Vierailija
39/39 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on 5- vuotias ja kunhan tuosta kasvaa, niin aivan varmasti saa osallistua kotitöihin. Niin minäkin sain lapsena / nuorena tehdä. Se oli turha odotella viikkorahaa, jos ei ollut sovittuja tiskivuoroja hoidettu kunnialla tai roskat jäi viemättä. Ensinnäkin, meillä äiti kantoi roskapussin huoneeseni haisemaan, jos se ei kohtuulissessa ajassa hävinnyt ulko-oven suulta roskalaatikkoon. Halusin ja sain oman kissan, mutta kissan hiekkalaatikko ilmestyi äkkiä huoneeseeni, kun aloin laiminlyömään sen siivousta. Äitini ei imuroinut huonettani, vaan jätti imurin huoneeseeni ja sain ihan itse imuroida kämppäni, kun tulin koulusta. Vaateet äiti kuitenkin huolsi ihan itse, eli sitä puolta minun ei tarvinnut koskaan hoitaa. Riitti, että kiikutin likaiset vaatteet pyykkikoriin (vaatekasat huoneeni lattialla ei tullut kuuloonkaan), kaupassa sain juosta yhtenään toimittamassa pikkuostoksia.Olihan tuo "pakko työleiri" kuten näitä askareita nuorena mielenosoituksellesti kutsuin, välillä ärsyttäviä, mutta ärsytys uhohtui heti, kun perjantai ja viikkoraha koitti. Mainittakoon vielä sekin, että minä en ollut nuori, joka kulki viimeisemmän muodin vaatteissa, me emme käyneet mäkkäreissä ja taisin olla 15-v, kun kävin ensimmäisen kerran ravintolassa syömässä pitzaa. Kävimme joskus kyllä ulkona syömässä, mutta tuohon aikaan oli vielä jäljellä ravintoloita, joista sai kotiruokaa. Kampaamoon mentiin korkeintaan tukanleikkuuseen, tosin äitini leikkasi useimmiten tukkani ja, jos mielin värjätä tukkani, niin se oli sitten kaupan väreillä, jonka olin itse osatanut viikorahallani. Äiti osti toki tarvittavat hygienia tuotteet, siteet, lääkkeet, ruuat, koulutarvikkeet, vaatteet jne. Mutta ns. turhuudet kustansin itse. Teini-ikäisenä sain kylläkin pitää itse lapsi-lisäni ja siitä riitti usein pieniin turhuuksiinkin:) Tosin lapsilisistäni sain rahoittaa myös osan vaatehankinnoistanikin.

Ja kyllä, kun oma 5 vuotias poikani tuosta vähän vielä varttuu, niin kyllä joutuu osallistumaan kotitöihin! Nyt riittää, kun siivoaa omat leikkinsä. Luulen, että otan viikkorahakäytännön myös omani kanssa käyttöön.