Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin ambulanssin henkilökunta tarvitsee omaisiani?

Vierailija
06.09.2013 |

Facebookissa levitetään meemiä, jossa pyydetään kaikkia merkitsemään puhelimeensa joku henkilö ICE-koodilla, jotta ambulanssin henkilökunta tietää, kuka on lähiomainen.

Voisiko joku kertoa, mihin ambulanssin henkilökunta tarvitsee omaiseni puhelinnumeron? Soittelevatko he oikeasti omaisille ja jos niin miksi?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 08:13"]

Minun puhelinnumeroni on ollut ainakin joskus jossain äitini asioiden yhteydessä luultavasti ambulanssitiedostossa. Ovat joskus soittaneet minua avaamaan äitini ovea. Ei siis ole mikään icekoodi äitini puhelimessa, vaan annettu jonnekin äitiäni koskevaan tiedostoon. Äitini on ambulanssihenkilökunnan vakioasiakas.

[/quote]

Äitisi on varmaan antanut tietosi lähimpänä omaisena ja kontaktihenkilönä.

Vierailija
22/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 06:29"]

Ihanko oikeasti siis ambulanssista soitetaan miehelleni, saako minulle antaa verta tai syöttää pähkinää?

ap

[/quote] Ei helvetti. Sieltä soitetaan esimerkiksi että onko joku perussairaus jonka takia ei saa antaa vaikka jotain lääkettä. Minun lapsellani ei esimerkiksi ole henkilöllisyyspapereita mukana eikä epikriisejä mutta puhelin on aina. Ja jos hän saa kohtauksen, olisi ihan mukavaa jos minulta kysyttäisiin lääkitys ja diagnoosit eikä lähdettäisi arvailemaan. Mutta ei sinun toetenkään tarvitse antaa numeroasi mihinkään äläk'ä missään nimessä ainakaan ikinä vastaa tuntemattomiin numeroihin. Mutta älä sitten ihmettele jos rakkaasi häviää jonnekin yhtäkkiä etkä saa häntä kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaasta ei aina tiedetä henkilöllisyyttä. Esim tajuttomana löydetyn potilaan nimeä ja tietoja on joskus todella hankala selvitellä. Samoin myös sitä, että mitä potilaalle on tapahtunut. Muistan tapauksen, jossa potilaan sykemittarista saatiin selvitettyä muutamia asioita, mutta potilasta ei pystytty muuten tunnistamaan. Olisipa tällä potilaalla ollut kännykkä mukana ICE-koodeineen, niin ei olisi tarvinnut olla tunnistamattomana potilaana kolmea vuorokautta teholla.

ICE-koodi on HÄTÄtilanteiden varalle. Ei sitä kukaan käytä "tirkistelytarkoituksessa".

sh

Vierailija
24/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olen ystäväni puhelimessa ICE-etuliitteenä. Hänellä on sairaus. Kun hän sai sairaskohtauksen oli tyrkkinyt lähimmälle ohikulkijalle puhelintaa ja tämä hoksasi etsiä ICEn. Kerroin että lääkkeitä on ystäni laukussa ja pyysin soittamaan ambulanssin. Kohtaus vaikuttaa siltä että olisi humalassa joten apua oli.

Asun alakoulun lähellä ja olen valehtelematta löytänyt 3vuoden aikana yli 10kännykkää. Yleensä katson ensin löytyykö äitiä,isää,mutsia,faijaa,iskää. Jos ei niin katson ICEt ja aina on puhelin saatu omistajalleen :)

Vierailija
25/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on taas aamulääkkeet jäänyt ottamatta. Kuvitteleeko AP tosiaan, että ambulanssin henkilökunta soittelee ihan huvikseen uhrin sukulaisille? Jos minä lähden esim. lenkille, en ota kuin kännykän mukaan. Onhan se paljon helpompi selvittää tilannetta, mikäli pulimesta löytyy ICE koodilla oleva numero.

Tuota ICE koodiahan suositellaan ihan operaattoreidenkin ohjeissa.

Mutta hei AP, ei sinun tarvitse tuollaista lyhennettä käyttää, kun se näyttää sinun elämään noin mahdottomasti häiritsevän.

Vierailija
26/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
27/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä kiittää saamastaan selventävästä tiedosta. Ei minua tosiaan ICE koodi häiritse, omassakin puhelimessani sellainen on. Minua häiritsi se meemi, jossa annettiin ymmärtää, että koodista on paljon hyötyä nimenomaan ambulanssihenkilökunnalle. Halusin tietää, onko tuossa perustelussa mitään perää, kun itse olisin ajatellut, ettei ambulanssista aleta minnekään soitella, vaan aikaisintaan sairaalasta. Ensihoitajat täällä osasivatkin kertoa, että koodia on oikeasti käytetty ja siitä on ollut hyötyä. Taas tulin viisaammaksi, kiitos av:n.

Vierailija
28/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
29/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 07:47"]

Nykypäivänä toi ICE-juttu on vähän niiN ja näin. Suurella osalla ihmisistä on puhelimessaan suojakoodi, joten ei sinne pääse mitään numeroita katsomaan. 

[/quote]

Mikä ihmeen suojakoodi ja suurelal soalla ihmisistä. Pin-koodi tietysti on, mutta sitä tarvii suljetun puhleimen avaamisen. Oletettavasti onnettomuuden uhrilla /äkillisesti sairastuneella se kännykkä on useimmiten auki eikä suljettu.

Vierailija
30/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 16:09"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 07:47"]

Nykypäivänä toi ICE-juttu on vähän niiN ja näin. Suurella osalla ihmisistä on puhelimessaan suojakoodi, joten ei sinne pääse mitään numeroita katsomaan. 

[/quote]

Mikä ihmeen suojakoodi ja suurelal soalla ihmisistä. Pin-koodi tietysti on, mutta sitä tarvii suljetun puhleimen avaamisen. Oletettavasti onnettomuuden uhrilla /äkillisesti sairastuneella se kännykkä on useimmiten auki eikä suljettu.

[/quote]

Joissakin puhelimissa on suojakoodi, se on vähän kuin koodillinen näppäinlukko. Mutta sen perusteella mitä olen löytöpuhelimien kanssa joutunut toimimaan, sellainen on ehkä neljäsosalla.

Vierailija
31/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikilla mun tutuilla on puhelimessa suojakoodi. Se on yleensä pakollinen työpuhelimessa, jolla voi lukea työmeilejä.

Sen sijaan lapsien eikä myöskään isovanhempien ikäisten puhelimissa tätä ei ole käytössä.

Vierailija
32/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun poika oli polkupyöräonnettomuudessa ja shokkitilastaan johtuen ei muistanut numeroita,joku neuvokas mummeli osasi kännykästä etsiä ICE koodin ja soitti minulle eli pojan äidille

Vierailija
33/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 20:39"]

Kyllä kaikilla mun tutuilla on puhelimessa suojakoodi. Se on yleensä pakollinen työpuhelimessa, jolla voi lukea työmeilejä.

Sen sijaan lapsien eikä myöskään isovanhempien ikäisten puhelimissa tätä ei ole käytössä.

[/quote]

Sulla on ilmeisesti vaan valikoitunut tuttavapiiriin sellaisia ihmisiä joilla on työpuhelin henkilökohtaisessa käytössä (niistäkin aika moni hoitaa työpuhelimella ainoastaan työasioita ja jättää sen työpaikalle kotiin lähtiessään). Kyllä edelleen suurempi osa, luonnollisesti myös lapset ja isovanhempien ikäiset, käyttävät puhelinta jossa ei ole suojakoodia.

Ja tosiaan tämä perustuu kokemukseen siitä millaisia puhelimia ihmiset kadottavat. Onneksi suojakoodillisiinkin puhelimeen yleensä soittaa joku aika pian ja sitä kautta saadaan puhelin omistajalleen.

Vierailija
34/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin turha älypuhelimissa.

Vierailija
35/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 21:05"]

Sulla on ilmeisesti vaan valikoitunut tuttavapiiriin sellaisia ihmisiä joilla on työpuhelin henkilökohtaisessa käytössä (niistäkin aika moni hoitaa työpuhelimella ainoastaan työasioita ja jättää sen työpaikalle kotiin lähtiessään). Kyllä edelleen suurempi osa, luonnollisesti myös lapset ja isovanhempien ikäiset, käyttävät puhelinta jossa ei ole suojakoodia.

Ja tosiaan tämä perustuu kokemukseen siitä millaisia puhelimia ihmiset kadottavat. Onneksi suojakoodillisiinkin puhelimeen yleensä soittaa joku aika pian ja sitä kautta saadaan puhelin omistajalleen.

[/quote]

Äh, ajatusvirhe. Tarkoitin, että suurella osalla niistä, joilla on käytössään työpuhelin, se on vain työkäyttöön ja lisäksi on henkilökohtainen puhelin.

Vierailija
36/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei kyllä kukaan tuota puhelinta saa auki ilman lukituskoodin antamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan