Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin ambulanssin henkilökunta tarvitsee omaisiani?

Vierailija
06.09.2013 |

Facebookissa levitetään meemiä, jossa pyydetään kaikkia merkitsemään puhelimeensa joku henkilö ICE-koodilla, jotta ambulanssin henkilökunta tietää, kuka on lähiomainen.

Voisiko joku kertoa, mihin ambulanssin henkilökunta tarvitsee omaiseni puhelinnumeron? Soittelevatko he oikeasti omaisille ja jos niin miksi?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan helpottaa loytämään läheisin omainen, jos jotain sattuu. Siis olet sen itse sinne puhelimeen laittanut. Toki Suomessa saadaan selville muutenkin ja ilmoitetaan, mutta voi hiukan kestää. Siis, jos olet, tajuton, täysin sekaisin, kuollut tms. Mutta ei ole pakko, eikä ambulanssihenkilkunta kenellekään soittele. Lääkäri sitten tai poliisi.

Vierailija
2/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan helpottaa loytämään läheisin omainen, jos jotain sattuu. Siis olet sen itse sinne puhelimeen laittanut. Toki Suomessa saadaan selville muutenkin ja ilmoitetaan, mutta voi hiukan kestää. Siis, jos olet, tajuton, täysin sekaisin, kuollut tms. Mutta ei ole pakko, eikä ambulanssihenkilkunta kenellekään soittele. Lääkäri sitten tai poliisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain sattuu, toivon, että ensihoitaja keskittyy minuun eikä soittelemaan. En ymmärrä, mitä apua omaisistani siinä tilanteessa muutenkaan on. Ärsyttää, jos tuollaista "tietoa"  levitetään ambulanssihenkilökunnan omana toiveena - ellei tidosta oikeasti ole heille jotakin apua.

ap

Vierailija
4/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahiomaiselta kysytaan, jos potilasta hoidettaessa on noudatettava jotain erityishoitotoimenpiteita sairauksien, vakaumuksen yms. syiden vuoksi. Siksi lahiomaiseksi pitaisi ilmoittaa sellainen henkilo, joka on perilla sinun sairauksista, allergioista ja toiveista sairaanhoitoa koskien. Etenkin ulkomailla tuo ICE-koodi on tosi tarkea, koska siella ei ole kaytossa Suomen henkilorekisterit.

Vierailija
5/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 06:18"]

Jos jotain sattuu, toivon, että ensihoitaja keskittyy minuun eikä soittelemaan. En ymmärrä, mitä apua omaisistani siinä tilanteessa muutenkaan on. Ärsyttää, jos tuollaista "tietoa"  levitetään ambulanssihenkilökunnan omana toiveena - ellei tidosta oikeasti ole heille jotakin apua.

ap

[/quote]

No eiköhän se priorisointi ole heillä takaraivossa. Mutta esim. äidilleni olisi annettu väärän ihmisen lääkkeet, jos veli ei olisi sattunut olemaan paikalla kun hän sai sairaskohtauksen! Sitten jos olet kuollut, löytyy omaiset ja siinä vaiheessa hoito ei ole enää kovin kiireellistä...Tuo koodi on muuten todettu hyväksi myös jos puhelin katoaa; usein sitä soitetaan sille joka on ensimmäisenä listassa. 

Vierailija
6/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti siis ambulanssista soitetaan miehelleni, saako minulle antaa verta tai syöttää pähkinää?

ap

Vierailija
7/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä laita sitä ICEa puhelimeesi ja älä kerro kenellekään "ketun ambulanssimiehille" kuka olet. Se siitä.

Vierailija
8/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkä yleensäkään tarvitset omaisia? Jos et mihinkään, niin ei niitä ambulanssimiehiä kiinosta sun ICEt paskan vertaa. Jos et kykene sitä enää sanomaan, niin laita vaikka ranneke, että ei soittoa omaisille, ktos!

Vierailija
9/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 06:29"]

Ihanko oikeasti siis ambulanssista soitetaan miehelleni, saako minulle antaa verta tai syöttää pähkinää?

ap

[/quote]

No ambulanssissa tai sairaalassa ei kyllä kenellekään syötellä pähkinöitä :) Ihan kuten itsekin toivoit, niin siellä keskitytään olennaiseen. Mutta tuosta veren antamisesta, niin potilasrekistereistäsi löytyy todennäköisesti tiedot noista erikoistarpeista.

Vierailija
10/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen ambulanssissa, en tarvitse omaisia vaan hoitoa. Ensihoitajia vastaan minulla ei ole mitään eikä ICE-koodiakaan vastaan. Se ärsyttää, jos välitetään väärää tietoa.

Voin kuvitella tilanteita, joissa koodista on hyötyä. Odotan edelleen, että joku ensihoitaja kertoo, käytetäänkö sitä ambulanssissa. Meemin mukaan siitä nimittäin on paljon hyötyä.

ap

Vierailija
11/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 06:40"]

Kun olen ambulanssissa, en tarvitse omaisia vaan hoitoa. Ensihoitajia vastaan minulla ei ole mitään eikä ICE-koodiakaan vastaan. Se ärsyttää, jos välitetään väärää tietoa.

Voin kuvitella tilanteita, joissa koodista on hyötyä. Odotan edelleen, että joku ensihoitaja kertoo, käytetäänkö sitä ambulanssissa. Meemin mukaan siitä nimittäin on paljon hyötyä.

ap

[/quote]

Miten voit väittää, että meemin kertoma tieto on väärää, jos et edes tiedä miten paljon tuolle ICE-koodille on oikeasti käyttöä?

Vierailija
12/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sitä väärää tietoa välittää, siis jot et itse anna sitä ICEa? Vai ovatko sinun lähimmäisesi jotenkin kieroituneita?

Ambulanssissa voidaan käyttää ICEA ja on käytettykin, jos potilaalla sellaisia oireita, joissa selvästi näyttäisi olevan jokin vakava tauti takana, mutta tarvitsee vahvistuksen. Se lähin (ups ICE) on tiennyt mikä sairaus ja hoitoa on annettu jo matkalla sairaalaan. Kaikkialla Suomessa ei ole aina lyhyt matka sairaalaan. Sulle tuntuu olevan vaikea käsittä, joten anna olla...

Vierailija
13/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä salassapitovelvollisuusseikat? Eikö ambulanssin henkilökunnan tule olla varmuudella selvillä, kenelle soittelevat ja kenelle luovuttavat tietoa potilaan tilasta?

Vierailija
14/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ei tietäisi mun sairauksista, muut sukulaiset vielä vähemmän, joten mun kohdalla ICET on turhia. Siis mies on kyllä tietoinen, muttei muistaisi mitä sairastan "jotain pillereitä se syö".

Vierailija
15/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 07:01"]

Entä salassapitovelvollisuusseikat? Eikö ambulanssin henkilökunnan tule olla varmuudella selvillä, kenelle soittelevat ja kenelle luovuttavat tietoa potilaan tilasta?

[/quote]

Jos joku on merkinnyt puhelimeensa ICE-koodin, on hän ollut tietoinen mihin sitä käytetään ja on siten antanut luvan kertoa ko. henkilölle tilastaan. Tietysti on mahdollista, että puhelimeen vastaakin joku muu, mutta sehän on mahdollista ilman ice-koodiakin, esim. jos puhelinnumero on otettu sairaalaan papereista lähiomainen-kohdasta.

Vierailija
16/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensihoitaja vastaa: Käytän ICE-koodia todella harvoin, niinhän sen tarkoituskin toki on.. omassa puhelimessani sellainen on. Joskus on tilanteita jolloin omaiselta saa todella arvokasta tietoa potilaan normaalivoinnista, sairauksista ja lääkityksistä. Näillä tiedoilla voi olla suuri merkitys hoidon kannalta, joten turha se numero ei ole missään tapauksessa.

Vierailija
17/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin ambulanssin henkilöstö ilmoittelee omaisille - se on enemmän sitten sairaalan tehtävä. Jos henkilön lääkitystä tai sairauksia aletaan omaisilta kyselemään, niin aika hataria tietoja ne on - ei omaisetkaan välttämättä ole kaikesta perillä. Varsinkin, jos on kiiretilanne ja henki kyseessä, niin ei siinä aleta omaisille soittelemaan.

Vierailija
18/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä toi ICE-juttu on vähän niiN ja näin. Suurella osalla ihmisistä on puhelimessaan suojakoodi, joten ei sinne pääse mitään numeroita katsomaan. 

Itseltäni tuo ICE kuitenkin löytyy. Ystäväni jäi pari vuotta sitten pahasti bussin alle. Hänen miehensä numero löydettiin nimenomaan tuon ICE-koodin takaa. Muuten numeroa ei olisi tod näk löydetty, koska se on salainen ja oli puhelimessa vain etunimellä, kuten muutkin.

Vierailija
19/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen ensihoitaja. Todellakin harvoin tuota koodia tarvitsee, mutta sitten kun sitä oikeasti tarvitsee, se on kullan arvoinen potilaalle. Ei kenenkään omaisille soitella kesken elvytyksen, mutta vähemmän kiireellisessä tehtävässä voidaan soittaa. Esimerkiksi vanhuksen kohdalla on hyvä tietää onko taustalla esim dementiaa.

Itse huomasin vähän aikaa sitten, että sairaalan tiedoissani oli aivan vääriä puhelinnumeroita ja osoitteita. Mm tietojen mukaan miehelläni ja minulla olisi eri osoitteet. Siinä mielessä on parempi käyttää ICE:tä kuin luottaa siihen, että sairaalan tiedoissa olisi oikeat numerot.

Vierailija
20/36 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puhelinnumeroni on ollut ainakin joskus jossain äitini asioiden yhteydessä luultavasti ambulanssitiedostossa. Ovat joskus soittaneet minua avaamaan äitini ovea. Ei siis ole mikään icekoodi äitini puhelimessa, vaan annettu jonnekin äitiäni koskevaan tiedostoon. Äitini on ambulanssihenkilökunnan vakioasiakas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän