Onko oikein, että lapseton kritisoi muiden kasvatustaitoja?
Minulla ei ole lapsia, enkä missään nimessä ole aikeissa tehdä niitä. Kävin kaupassa, ja kakara huusi ja kiljui sipsihyllyllä. Sanoin kakaran äidille, että hiljennä kakarasi. Hän kysyi, että onko minulla lapsia. Kun vastasin, niin hän sanoi, että minun pitäisi olla hiljaa muiden kasvatustaidoista.
N20
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Ja taasko tää alkaa...
Mikä? En ole täällä usein.
N20
Eipä lasten tekeminen kerro mitään vanhemmuuden lahjakkuudesta. Ja mitä taas tulee kokemukseen, niin lapset eivät vaikuta tulleen tässä elinaikanani niin hyvin kasvatetuiksi, että rehennellä kannattaisi lainkaan.
Tietyn ikäiset lapset huutavat riippumatta siitä, kuinka heidät on kasvatettu.
Jos olisin ap, miettisin, millä tavalla kritiikkini olisi rakentavaa.
Terv. lapseton
Mun kollega on sitä mieltä, että jos jollain on lapsia niin on automaattisesti parempi lasten kanssa ja ymmärtää lapsia paremmin kuin lapseton. Muistutinkin hänelle sitten, että aika moni tappaa lapsensa, vielä useampi rais kaa lapsensa, puhumattakaan lukemattomista pahoinpitelyistä ja henkisestä väkivallasta.
Ap, teit ihan oikein huomauttaessasi.
Voit vastata seuraavan kerran, että vanhempi joka ei tunnista huonoa käytöstä omasta lapsesta ei ole kummoinen vanhempi. Ei pidä syyttää viestin tuojaa vaikka viesti on itselle ikävä.
Mielenkiintoista logiikkaa, pitäisi siis olla se oma lapsi ennenkuin pystyy sanomaan että lapsen ei tulisi riehua ja kiljua silmittömästi kaupassa.
Lapseton osaa parhaiten kasvattaa lapsia.
Ajokortiton osaa parhaiten ajaa autoa.
Kouluttamaton tietää parhaiten miten asiat pitää tehdä.
Imbesilli on paras ministeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taasko tää alkaa...
Mikä? En ole täällä usein.
N20
Miksi lapseton on vauvapalstalla???
Mikset sanonut lapselle? Lapsetkin ovat ihmisiä. Joten jos kuvittelet, että äiti voi puheilla vaikuttaa lapseen, niin voit sinäkin. Ja kyllä, aivan samalla oikeudella kun puhuit äidille tai käsket häntä, voit myös puhua lapselle tai käskeä häntä. Kuten he voivat sinua vastavuoroisesti sekä käskeä, että puhua sinulle.
Saa, ehkä, mutta mielestäni ei pidä vetää nopeita johtopäätöksiä. Se, että sinä yhden kerran näet jonkun lapsen huutavan ei tarkoita, että kasvatustyö on jäänyt kokonaan tekemättä. Eivät lapset ole mitään koneita, jotka voi ohjelmoida toimimaan täysin rationaalisesti. Syy huutamiseen voi olla sellainen, ettei siihen ole voinut ennakolta varautua, joten kasvatustyö sen osalta ehkä vasta alkaa tuosta tilanteesta.
Eli yhtä hyvin minä voisin sanoa, että sinuakaan, ap, ei ole kasvatettu, koska et tällaista asiaa kykene edes aikuisena tajuamaan. Sinäkin kasvat ja kehityt vielä.
Niin ja minullakaan ei ole lapsia. Yleensä huutavan lapsen kohdatessani ajattelen enemmän sen lapsen surua ja tuskaa kuin omaa oloani. Sillä lapsella on pahempi olo kuin minulla, ja osaan asettua toisen asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista logiikkaa, pitäisi siis olla se oma lapsi ennenkuin pystyy sanomaan että lapsen ei tulisi riehua ja kiljua silmittömästi kaupassa.
Mielenkiintoista logiikkaa, että kosket jotain kolmatta henkilöä toimimaan, kun voit puhua ihan tälle riehuvallekin ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Tietyn ikäiset lapset huutavat riippumatta siitä, kuinka heidät on kasvatettu.
Jos olisin ap, miettisin, millä tavalla kritiikkini olisi rakentavaa.
Terv. lapseton
Eli nykyajan vanhemmille pitää puhua niin, että he eivät triggeröidy? Hei, jos sanon ilkeästi, niin on sinun tehtäväsi jatkaa elämääsi. Tuo on ihan hullua, että minun pitäisi varoa sanomisiani, että jollakin ei mene tunteisiin.
N20
Miten ajattelit että vanhempi hiljentää kakaransa? Laittaa suun kädelle? komentaa olemaan hiljaa?
Jos kritisoi, niin totta vie pitää olla antaa toimintaehdotus. Oli lapsellinen tai lapseton. Ja mielellään jäädä sitten seuraamaan toimiko vai ei.
Moni lapseton ei tiedä, että nykyisin lastenkasvatusta rajoittavat lasut. Sitä sipsihyllyllä kiljujaa ei siis noin vain voi hiljentää, toisin kuin joskus sen lapsettoman omassa lapsuudessa ysärillä.
Koskaan ei saisi kritisoida tuntemattoman ihmisen toimintaa, koska ei tiedä tilannetta. Ihan sama onko lapsia vai ei. Toki saa huomauttaa, jos vaikka lapsen käytös jotenkin osuu sinuun ja häiritsee enemmän kuin vanhempi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Mikset sanonut lapselle? Lapsetkin ovat ihmisiä. Joten jos kuvittelet, että äiti voi puheilla vaikuttaa lapseen, niin voit sinäkin. Ja kyllä, aivan samalla oikeudella kun puhuit äidille tai käsket häntä, voit myös puhua lapselle tai käskeä häntä. Kuten he voivat sinua vastavuoroisesti sekä käskeä, että puhua sinulle.
Olet väärässä, rakas. :) Hyvin väärässä. Jos sanon kakaralle, että olla hiljaa. Niin sen kakaran äiti 100% varmuudella sanoo, että minä en ole lapsen äiti.
N20
Entä jos se lapseton on joku tarhan lastenhoitaja tms. jolla on vuosikymmenen kokemus satojen eri lapsien hoitamisesta?
Jos nyt ihan alkuun tehdään selväksi että ap ei kommentoinut tai tiennyt mitään sen toisen kasvatustaidoista. Aika juntin kuvan antaa se että luulit jotain kritisoivasi.
No tietenkin.
T. Lapseton