IS: Tanja Karpela, 50, kertoo elämänsä käännekohdista - Tanja unohti jutussa kertoa käännekohdasta kun 40 vuotiaana pääsi vastikkeettoman sopeutumiseläkkeen pariin
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006610075.html
Sopeutumiseläke oli Tanjalla arviolta 4500-5000 euroa kuukaudessa. Nykyinen sopeutumisraha ilmeisesti vähän tätä vähemmän.
Kommentit (212)
MInusta näiden ihmisten pitäisi hävetä. Miten edes kehtaavat näyttäytyä julkisuudessa.
Todella hyvä esimerkki kuinka liian hyvät edut laiskistavat. Ihan kansanedustajia pitkä rivi puuhailemassa koirien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi sietää naista juuri tuon ahneuden johdosta.
Kai sinulla on sama asenne myös lukuisia muita ex-kansanedustajia kohtaan....?
Minulla ainakin. Jokaista kansanedustajaa joka ei viitsi hakeutua palkkatöihin tai nosta palkkaa vaikka tekee töitä. Esimerkkinä törkein tapaus Tuija Nurmi (Karpela on vasta kakkosena listallani). Ammatiltaan lääkäri ja kierrätti palkkansa yhtiöönsä jotta saa myös sopeutumiseläkkeen. Nostaa rahat ilmeisesti sieltä vasta kun sopeutumiseläke on päättynyt.
Suvi Linden on kyllä ykkönen ja nämä kaksi siinä heti heidän jälkeensä
Vierailija kirjoitti:
MInusta näiden ihmisten pitäisi hävetä. Miten edes kehtaavat näyttäytyä julkisuudessa.
Todella hyvä esimerkki kuinka liian hyvät edut laiskistavat. Ihan kansanedustajia pitkä rivi puuhailemassa koirien kanssa.
ei ne osaa hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä asti itse olette olleet ja eläneet yhteiskunnan rahoilla?
Miten pitkään olette saanut työttömyyspäivärahaa, toimeentulotukea, asumistukea, äitiyspäivärahaa ja sitä jotain hoitovapaa rahaa vai mikä se nyt onkin?
Helppo haukkua ja kadehtia muita, mutta milloinkaan ei huomata, minkälainen kululäjä on itse tälle yhteiskunnalle.
Eikä Tanja Karpela ole itse itselleen tuota rahaa ollut päättämässä, ja sitä saavat monet muutkin kuin Karpela.
Eihän ne työttömätkään ole näitä tukia olleet itselleen päättämässä. Eduskunta on ne aikoinaan päättänyt :)
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kelle tahansa kelpaisi tuo raha. Minusta olisi tyhmää olla ottamatta, jos kerran tarjotaan.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e1aa09b5-98d5-4ea3-bd08-ee9bcc405…
Olisiko linkissä syy, miksi tulee nyt julkisuuteen, kun on piileskellyt 4500 e/kk eläkkeiden vuosia. Vuonna 2021 se on Tanjan osalta loppu ja menettää 700 000 €, kun ei aiempaan tapaan saakaan eläkettä 65-vuotiaaksi. Nyt sitten pitäisi alkaa elättää itsensä ja firmaa ja ammattiaan alkaa ilmaiseksi markkinoida. On aina osannut supertaitavasti käyttää julkisuutta hyväkseen - ja se on toki ok.
Oikeesti on näiden edun mukaista, että tää loppuu. Olinkin aiemmin pohtinut, millä sopeutumiseläkeläiset elävät 65 vuotta täytettyään. Sopeutumiseläke kun ei kerrytä työeläkettä ja jos on sopeutumiseläkkeellä vaikka ikävuodet 40-65, niin ei sitten noilta vuosilta kerry työeläke. Ja jos sattuu elämään 90-vuotiaaksi, niin köyhä vanhuus ikävuosina 65-90 .
Miksi naiset nostetaan tikunnokkaan? Onhan tätä nauttineet nuoret, parhaassa työiässä olevat miehetkin: Paavo Arhinmäki, Ville Niinistö ym.
Vihreät moraaliylimykset! Ville Niinistö! Janina Andersson alkoi nostaa 40- vuotiaana 4000€/kk sopeutumiseläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko linkissä syy, miksi tulee nyt julkisuuteen, kun on piileskellyt 4500 e/kk eläkkeiden vuosia. Vuonna 2021 se on Tanjan osalta loppu ja menettää 700 000 €, kun ei aiempaan tapaan saakaan eläkettä 65-vuotiaaksi. Nyt sitten pitäisi alkaa elättää itsensä ja firmaa ja ammattiaan alkaa ilmaiseksi markkinoida. On aina osannut supertaitavasti käyttää julkisuutta hyväkseen - ja se on toki ok.
Oikeesti on näiden edun mukaista, että tää loppuu. Olinkin aiemmin pohtinut, millä sopeutumiseläkeläiset elävät 65 vuotta täytettyään. Sopeutumiseläke kun ei kerrytä työeläkettä ja jos on sopeutumiseläkkeellä vaikka ikävuodet 40-65, niin ei sitten noilta vuosilta kerry työeläke. Ja jos sattuu elämään 90-vuotiaaksi, niin köyhä vanhuus ikävuosina 65-90 .
Tutustuppa vaikka Tuija Nurmen kuvioihin. Sopeutumiseläkettä vuodesta 2011 nostanut ex-kansanedustaja työskentelee lääkärinä ja piilottaa palkkionsa yhtiöön, joka tekee seitsemässä vuodessa lähes miljoona euroa voittoa. Ei näiden tarvitse miettiä millä elävät sen 65 ikävuoden jälkeen.
Tässäkin syy miksi persut rulettaa. Ei taivu niiden moraali suvilindeneiksi ja villeniinistöiksi.
Vihreät - Kokoomuksen puisto-osasto. Minä ite, Minun oikea mielipide, minun etu, minun rahat.
Hän on valinnut ettei hae töitä. Sosionomille kyllä löytyisi, esim Paraisten lastensuojelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ministerit ja kansanedustajathan menettävät oman työnsä eläkkeen sillä aikaa kun ovat kansaa palvelemassa ja hoitamassa sen asioita.
Ei heille silloin kerry eläkettä omasta entisestä työstään.
Jotkut ovat eduskunnassa 4 vuotta mutta jotkut jopa 20 vuotta, ilman eläkettä sitä pitäisi jäädä, kun vuosikymmeniä ollut koko kansan kusitolppana ivailtavana ja median mollaamana Suomen asioista päättämässä.
Se palkka on sen verran ylisuuri, että jos siitä ei saa säästöön eläkepäiviään varten niin on väärässä työssä.
Eikö kansanedustajan tai ministerin palkasta kerry eläkettä?
Vierailija kirjoitti:
Noilla tuloilla jo kasvattaa ihan kunnon osakesalkun vanhuuden varaksi.
Olisihan se melkoinen käännekohta! Olen nyt 40-vuotias lähihoitaja 1900€/kk palkalla, ja siitä verot pois.
Jos nyt 4-kymppisenä alkaisi kerran/kk kilahtaa tilille 4500€/kk ja ei tarttisi enää ikinä töihin mennä! Käteenjäävä Raha liki kolminkertaistuisi ja Ei töitä!
Mitä se olisi mulle, kyllä se olisi käännekohta.
Mitä tekisitte, Jos pääsisitte 4500€/kk sopeutumiseläkkeelle?
Minä kyllä lähtisin opiskelemaan ja laittaisin yli puolet säästöön ja silti viettäisin laadukasta vapaa-aikaa.
Yli 50-vuotiaan on vaikea työllistyä muutenkin, mutta erityisesti silloin, jos on ollut poissa työelämästä 10 edeltävää vuotta.
Kuka tietää tällaisen tapauksen, että olisi työllistynyt?
Vaikea tilanne Karpelalla, kun eläke vuonna 2021 loppuukin.
Aikoinaan kun hakusanaksi laittoi "turha lehmä" niin linkkinä tuli Karpelan kotisivut :D
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekisitte, Jos pääsisitte 4500€/kk sopeutumiseläkkeelle?
Minä kyllä lähtisin opiskelemaan ja laittaisin yli puolet säästöön ja silti viettäisin laadukasta vapaa-aikaa.
Muutaisin Thaikkuihin. Tuolla rahalla eläisi siellä varsin mukavaa elämää.
Onko ollut tuloja koirahommista? Voiko niillä töillä elättää itsensä? Mikä Erjola on ammatiltaan/varallisuudeltaan? Alkaako elättäjäksi?
Minulla ainakin. Jokaista kansanedustajaa joka ei viitsi hakeutua palkkatöihin tai nosta palkkaa vaikka tekee töitä. Esimerkkinä törkein tapaus Tuija Nurmi (Karpela on vasta kakkosena listallani). Ammatiltaan lääkäri ja kierrätti palkkansa yhtiöönsä jotta saa myös sopeutumiseläkkeen. Nostaa rahat ilmeisesti sieltä vasta kun sopeutumiseläke on päättynyt.