IS: Tanja Karpela, 50, kertoo elämänsä käännekohdista - Tanja unohti jutussa kertoa käännekohdasta kun 40 vuotiaana pääsi vastikkeettoman sopeutumiseläkkeen pariin
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006610075.html
Sopeutumiseläke oli Tanjalla arviolta 4500-5000 euroa kuukaudessa. Nykyinen sopeutumisraha ilmeisesti vähän tätä vähemmän.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä asti itse olette olleet ja eläneet yhteiskunnan rahoilla?
Miten pitkään olette saanut työttömyyspäivärahaa, toimeentulotukea, asumistukea, äitiyspäivärahaa ja sitä jotain hoitovapaa rahaa vai mikä se nyt onkin?
Helppo haukkua ja kadehtia muita, mutta milloinkaan ei huomata, minkälainen kululäjä on itse tälle yhteiskunnalle.
Eikä Tanja Karpela ole itse itselleen tuota rahaa ollut päättämässä, ja sitä saavat monet muutkin kuin Karpela.
Olen saanut melkein 4 kk työttömyyspäivärahaa vuonna 1993.
Lapsilisää yh-korotuksella olen saanut vuodesta 2004.
Näistä tuista kuten myös "sopeutumisrahasta" eduskunnasta poistuttuaan voi ja saa kieltäytyä niin halutessaan.
Tanjan moraali ei näköjään estä häntä toimimasta näin röyhkeästi.
Haaska käy menestyvien ihmisten kimppuun. Pysy omalla tasolla ja niele kateutesi.
Vierailija kirjoitti:
Voi, Vienoskaa, kun näin rumasti häntä arvostelette.
Pysytään ainoastaan tosiasioissa, pysy sinäkin. Rumaa toimintaa emme pysty kauniiksi saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Haaska käy menestyvien ihmisten kimppuun. Pysy omalla tasolla ja niele kateutesi.
Harnittaako sua Tanja, että asiat sinulle kiusalliset ovat julkisia?
Vierailija kirjoitti:
Ei sentään hakenut sataatonnia valtiolta korona avustusta kuten jotkut julkkikset. :)
Mistä tiedät, vaikka olisi hakenut kaksisataatonnia? Sai kuitenkin vain 66,000€ koronatukea eläkkeensä lisäksi.
Sopetumiseläke? Annan mun kaikki kestää!
kuka laatisi knsalisaloitteen knsanedustajien sopeutumiseläkkeen poistamiseksi. Ei muillakaan aloilla tuollaista ole.
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkään olette saanut työttömyyspäivärahaa, toimeentulotukea, asumistukea, äitiyspäivärahaa ja sitä jotain hoitovapaa rahaa vai mikä se nyt onkin?
Helppo haukkua ja kadehtia muita, mutta milloinkaan ei huomata, minkälainen kululäjä on itse tälle yhteiskunnalle.
Eikä Tanja Karpela ole itse itselleen tuota rahaa ollut päättämässä, ja sitä saavat monet muutkin kuin Karpela.
Tein töitä jo lukiossa, osa-aikatöitä, mutta nostin samaan aikaan toimeentulotukea, koska osa-aikatyö ei riittänyt kattamaan menojani. Opiskelen yliopistossa, nostin toimeentuloa silloin, kun siihen olin oikeutettuna. muutoin elin tekemällä kesäisin töitä (ja joskus opiskellessa), nostaen opintolainan… Valmistuttuani, olen maksanut jo moni kertaisesti takaisin nuo tuet valtiolle. erojen muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Onko ollut tuloja koirahommista? Voiko niillä töillä elättää itsensä? Mikä Erjola on ammatiltaan/varallisuudeltaan? Alkaako elättäjäksi?
Oliko se Erjola entinen Pohjanpalo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se hoitovapaa esim. on n. 250e/kk käteen eli vähän toista luokkaa kuin tuo 5 000e/kk.
Hoitovapaan aikana kasvatetaan uusi kansalainen Suomeen, mutta 40-kymppisenä ja terveenä eläkkeen nostaminen tuntuu suoranaiselta vääryydeltä, kun samaan aikaan pyöritetään yritystä, jossa palkan saa yksinomaan mies.
Vierailija kirjoitti:
Ilman eläkettä Tanja olisi joutunut eläinkouluttaja.ammatteineen taiteilemaan köyhyysrajalla tai jopa lähtemään niihin toimistohommiin sosionomina. Olisi ollut fiksua häneltä kiittää veronmaksajia tästä mahdollisuudesta eikä leveillä menestymisellään ja pehmeiden arvojen mukaan elämisellään, jotka siis muut mahdollistivat.
Tanja on myös verrannut julkisuuden tuntuneen kuin perheväkivallalta. On kuitenkin vaikea suhtautua vakavasti tällaiseen väitteeseen, kun sama ihminen on vuosikymmenten ajan hyödyntänyt mediaa, seksikkyyttään ja julkisuutta uransa edistämiseen niin missimaailmassa kuin politiikassa. Julkisuus voi toki olla raskasta ja raadollista, mutta sen rinnastaminen todelliseen väkivaltaan on kohtuutonta ja loukkaa niitä, jotka ovat todella joutuneet väkivallan uhreiksi.
Kun hakeutuu parrasvaloihin omasta tahdostaan ja rakentaa uransa medianäkyvyyden varaan, siihen sisältyy myös vastuu sen seurauksista. Julkisuudesta ei voi samaan aikaan hyötyä ja väittää olevansa sen uhri silloin, kun huomio ei enää tunnu mieluisalta.
Voi, Vienoskaa, kun näin rumasti häntä arvostelette.