Lastensuojelu: ylireagoinko tänään? (pitkä tarina)
Lapseni tutustui pari viikkoa sitten 7-vuotiaaseen tyttöön, jonka äiti on rappioalkoholisti. Isää ei luonnollisesti ole kuvioissa. Eilen tyttö oli meillä ja äitinsä tuli ovellemme ilmoittamaan, että hän lähtee nyt baariin, tytön pitää mennä kotiin klo 21. Kotona on 12-vuotias veli vahtimassa (myöhemmin selvisi, että pahoinpitelee siskoaan). Vähän ihmettelin, mutta ok.
Lähetin tytön kotiinsa, mutta hänpä tuli heti aamusta meille aamupalalle. Äitinsä oli edelleen reissussa, veli oli jossain. Tyttö oli valvonut yksin pitkälle yöhön ja odottanut äitiä. Äiti ei vastannut edes puhelimeen. Nyt tyttö oli jättänyt avaimensa kotiin, joten hän ei päässyt sisälle. Äiti ei edelleenkään vastannut puhelimeen, veli oli tiessään. Menimme käymään tytön kotiovella kelloa soittamassa, ravasimme naapurit ja lähiöräkälät, missä äiti yleensä istuu päivät pitkät. Ei mitään.
Otin tytön huostaani ja yritin pitkin päivää soitella tälle äidinkuvatukselle. Illalla sitten tärppäsi ja äiti vastasi huolettomana puhelimeen - ihmetteli vain mitä asiaa minulla mahtaa olla. Ei kysellyt tytöstään mitään. Sanoi vain taas, että pistä kotiin illalla.
Juttelin tytön kanssa paremmin, ja hän kertoi olleensa kerran lastenkodissa. Äiti on väkivaltainen humalassa, sekä jättää lapsen toistuvasti yksin pitkiksi ajoiksi. Tyttö on anorektisen laiha ja söi meillä hyvällä ruokahalulla. Tyttö rupesi itkemään ja sanoi, että ei halua mennä kotiin; kysyi saako jäädä meille.
Soitin keskustelun jälkeen välittömästi lastensuojelun päivystykseen, josta käskettiin soittamaan poliisille. Soitin sitten ja kerroin tilanteen. Tässä vaiheessa äiti oli jo rynkyttämässä oveamme, halusi lapsensa. Äidillä oli mukanaan miespuolinen tenunenä tuosta lähiöbaarista, joka jutteli niiiin fiksun oloisesti poliisille (poliisi oli puhelinyhteydessä sekä minuun, että äitiin ja tähän mieheen), että kyllä hän voi lapsesta huolehtia tämän illan. Pyysin poliisia tulemaan tarkistamaan tilanteen, mutta he katsoivat, että tilanne ei ole tarpeeksi vakava!!! Ja olivat myös sitä mieltä, että tämä " fiksun oloinen" mies kyllä varmasti huolehtii lapsesta.
Tällä miehellä on itsellään saman ikäinen poika, jonka oli jättänyt heitteille lähtiessään dokaamaan tytön äidin kanssa. Olivat siis yhteistuumin jättäneet lapsensa eilisiltana pihalle ja lähteneet. Kerroin tästä poliisille, mutta silti jouduin laittamaan tämän itkevän tytön räyhäävän äitinsä mukaan..koska ÄITi ON ÄITI!!
Minua pelottaa, että tytön äiti pahoinpitelee lasta nyt vielä pahemmin, koska tyttö kertoi meille tilanteestaan ja minä " sain heille harmia aikaiseksi" (tytön äidin lausahdus).
Siis mikä tätä yhteiskuntaa riivaa??? Hirveää välinpitämättömyyttä!!! Ja tämä tapahtui Tampereella. Tunnen itseni vain ylireagoivaksi akaksi, joka on häirinnyt viranomaisten työtä. Onhan heillä tärkeämpääkin tekemistä, kuten juoppojen kärrääminen puistoista putkaan. Antaa lasten vain kärsiä. Nyt pelkään itsenikin puolesta, että tämän tytön äiti alkaa häiriköimään tai tekemään jotain ilkivaltaa.
En kestä tätä lähiötä enää, aion muuttaa mahdollisimman pian pois. Enkä kestä näiden lasten hätää! He istuvat ruokapöydässämme päivästä toiseen nälissään, ovat heitteillä ja viranomaiset eivät tee mitään! Enkä minäkään voi/osaa tehdä tämän enempää.
Kommentit (39)
Saattokotiin ja sitten alkaa tilanteen selvitys, jossa syynätään äiti ja katsotaan kykenevyys huoltajaksi (kuinka usein käy tapaamassa, missä kunnossa,pitääkö kiinni aikatauluista,...meneekö esim a-klinikalle).
Tähän menee noin 2kk-1/2 vuotta.
Sitten lapsi, joko otetaan huostaan tai luovutetaan kotiin.
Kaverillani, jolla oli masis sai lapsen 1kk jälkeen sillä huomasivat tehneensä virheen ja äiti sai apua kotitöihin ja muuhun + hoitoa
10
Vantaalla on näin, kun joku tekee kriisikeskukseen lastensuojeluilmoituksen niin lähtevät poliisin kanssa kyseiseen osoitteeseen mahdollisimman pian ja kyllä täälläkin lastenkodit ovat täys, mutta vievät tarvittaessa sitten naapurikuntien lastenkoteihin.
Siellä tietoa ym en osaa linkittää
Älä nyt luovuta, vaan yritä huomenna auttaa tyttöä edelleen! Sinunlaisiasi ihmisiä tarvittaisi enemmänkin tällä maapallolla!
no muistin väärin mitä sitten?
Ei ole onneksi minulla ollut tekemistä lastensuojelun kanssa niin en muistanut oikein.
Kuitenkin toivottavasti lapsi pääsee pois tuollaisesta perhehelvetistä.
Teit aivan oikein, kun ilmoitit.
Kerro myöhemmin vielä miten asia eteni... jos eteni :(
10 ja 28
Mun kaveri on töissä helsingin lastensuojelussa niin kysynpä huomenna tosta asiasta
Kerron huomenna miten asiat etenee. -ap-
Poliisin pomo oli antanut sille varotuksen. Kannattaa selvittää poliisien toimialueita ja kuinka heidän kuuluu toimia kun ilmotus tehdään.
Kai lastensuojelun väki on vähän paremmin tuollaisten tilanteiden tasalla kuin joku poliisi? Pitäisikö poliisin viedä jokainen lapsi mennessään, josta joku naapuri soittaa? Eihän tuollaista tilannetta voi selvitellä jossain ovella, niin kamala tilanne kuin onkin. Meidän jokaisen turvaksi on minun mielestä parempi, ettei kenen vaan soitosta poliisit vie kenen vaan lasta.
Olen samaa mieltä, että tuollainen tilanne pitäisi ottaa tutkittavaksi heti, mutta ihmetyttää tuo poliisien syyttely. En tosin itsekään tiedä sen paremmin miten tuollaisissa tilanteissa normaalisti toimitaan...
Tiedän tämän, koska meistä on joskus tehty aiheeton soitto poliiseille, naapuri teki kiusaa. Poliisit tulivat, totesivat että kaikki ok, mutta he selittivät minulle, että AINA kun poliisit soitetaan jonnekin missä lapsia paikalla, heidän velvollisuutensa on siirtää asia lastensuojelun hoidettavaksi, koska poliisit eivät voi arvioida lasten tilannetta, sen tekevät aina lastensuojeluviranomaiset. Siis jos lastensuojelun päivystystä ei tarvitse kutsua paikalle heti, sinne ilmoitetaan kuitenkin, ja sitten homma on lastensuojelun hoidettava.
Joten melko outoa, että lapsen kyseessä ollessa lastensuojelu ei halua osallistua, vaan käskee soittaa poliisit, jotka nekään eivät tule paikalle.
Meidän tapauksessa oli väitetty, että minä olen humalassa lasten kanssa kotona. En ollut, mutta JOS olisin ollut, olisi lastensuojelu tuotu arvioimaan tilanne HETI.
Toiseksi, joku tuossa ketjussa on nyt mokannut ja kunnolla. ÄLÄ jätä asiaa tähän. Tiedän 7-v pikkutytön, jonka elämä olisi mennyt täysín toisin, jos lastensuojelu olisi lakannut ymmärtämästä vanhempia. Äiti ihan samanlainen kuin tuo. Tyttö oli lapseni kaveri, ja piti ihan normaalina sitä, että äidit ovat kaikki päivät baarissa. Äiti piti normaalina sitä, että lähetti 7-vuotiaan klo 11 talvi-iltana meille YKSIN monen kilometrin päästä kävellen, että itse sai jatkaa ryyppäämistä. Kun minä sanoin, että SINÄ TUOT TYTÖN OVELLE, ettet voi laittaa sitä kulkemaan yksin yöllä kaupungin halki, äiti toki toi tytön, mutta niin päissään, ettei pystyssä pysynyt. Äiti oli ihan puliukko, eikä isäkään kaukana.
No, vuoden kuluivat, ja oma lapseni otti etäisyyttä, koska tyttö oireili aika pahasti, muuttui onnettomasta hiirulaisesta kiroilevaksi kovikseksi. Siinä jossakin välissä äiti kuoli viinaan kodin lattialle.
Lapsi muutti toisen vanhemman luokse, mutta mitään oleellista eroa ei ollut. Nyt hän on päihdeongelmainen kriminaalinalku, hyvin onneton.
Minä sanon, yleistäen, että tuossa 10-vuotiaana vauriot ovat jo niin pahat, että huostaanotto ei enää auta. Jotta lapsesta saisi normaalin ihmisen, ilman vaikutteita ja kauhukokemuksia narkkaavasta/juopottelevasta vanhemmasta, hänet pitää erottaa ennen 10-ikävuotta uuteen perheeseen. Tiedän useita tapauksia, joissa esim. vasta 11-vuotiaana
huostaanotetut jatkavat samoilla teillä, yhtä sairaina kuin vanhempansa, mutta pienempänä huostaanotet ja uuden kodin saaneet parantuvat ja kasvavat mieleltään terveiksi.
Älä anna periksi, uhkaile sosiaaliasiamiehelle, eduskunnan oikeusasiamiehellä ja millä vain, ja vaadi selvitystä, miksi lastensuojelun päivystyksessä pestiin kädet lapsesta, jonka juoppovanhempi on jättänyt taas heitteille 2 päiväksi, ja miksi sinut pakotettiin antamaan lapsi kännissä olevalle äidille ja jollekin äijälle, vaikka lapsi itkien pyysi , että ei haluaisi äidin mukaan. Myös se 12v veli on yhtä onneton ja sekaisin.
Älä jätä asiaa tähän, esimiehiin yhteyttä, ja tieto asiasta eteenpäin.
Lastensuojelulaki 40:1 (pykälässä) säädetään:
" Jos koulutoimen,poliisitoimen tai seurakunnan palveluksessa tai luottamustoimessa oleva henkilö on virkaa tai tointa hoitaessaan saanut tietää ilmeisestä perhe - ja yksilökohtaisen lastensuojelun tarpeessa olevasta lapsesta, hänen on ilmoitettava asiasta viipymättä sosiaalilautakunnalle "
tästä tapauksesta en tiedä mitään,e nkä onneksi lastensuojelustakaan. Mutta sen osaan sanoa, että tunnen MONTA koko lapsuutensa ja nuoruutensa alkoholistivanhempien kanssa asunutta ihmistä joista ei myöhemmin tullut rikollisia tai alkoholisteja. Yksi niistä on oma äitini. Niin ettei se 10 vuotta onneksi ole mikään sen maagisempi ikä. Enemmän voi olla merkitystä sillä, miten oppii omaa elämäänsä käsittelemään. Jokainen meistä on lopulta itse vastuussa itsestään kun tulee aikuiseksi. Onneksi näille tuntemilleni ihmisille joku kuitenkin pystyi opettamaan sen.
on juuri moitittu liian suurista huostaanottomääristä. Taitavat juuri nyt paikkailla tilastoja.
Tuntuu niin pahalta lukea tälläisiä tarinoita. Siskoni on toiminut jonkinlaisena varaäitinä naapurin lapselle jo toista vuotta. Äidin käytös on vähän samanlaista ja sossu ei kuitenkaan puutu kuin " avotoimenpitein" . Tilanne on sellainen, että siskoni pitää lasta luonaan päivä tolkulla, pesee vaatteita, ruokkii ja hoitaa, koska muuten tuota ei kukaan tee. Sisko on ihan rikki tilanteesta. Ei voi jättää 8-vuotiasta oman onnensa nojaan, mutta ei haluaisi olla osallisenakaan tilanteessa. Sanoo aina, että sijoitukseen lapsen ottaisi virallisesti, muttei haluaisi tukea äidin hampuusimaista elämäntapaa tällä tavoin. Miettii välillä sitä, että jos lopettaisi varaäidin toimet, niin ehkä lapsi huostaanotettaisiin sitten nopeammin. Ei kuitenkaan raski lähteä siihenkään...
Soitin lastensuojeluun ja he sieltä ihmettelivät kovasti poliisin toimintaa. Sanoivat, että ilman muuta olisi pitänyt mennä tekemään tarkistuskäynti. He pitivät tilannetta erittäin vakavana, ja lupasivat tehdä visiitin mitä pikimmin ko. perheeseen. Toivon sydämestäni, että asia järjestyy tytön parhaaksi.
Toivon vain, että tyttö tosiaan otetaan pois äidiltään. Äiti on jo niin syvästi alkoholisoitunut, etten usko enää selviävän. Kuuluu tämän lähiön räkäisimpään juopposakkiin. -ap-
tämä on tärkeää kaikkien luettavaksi
Soita tosiaan sinne lastensuojeluun ja jos mitään ei ala tapahtua, niin pommitat poliisia niin pitkään ja hartaasti että tympääntyvät - poliisilla on velvollisuus aina ilmoittaa lastensuojeluun kun soittoa pukkaa, eiköhän sitkeys palkita...
Ihan perseestä, aina sanotaan että tulisi puuttua " ajoissa" mutta kun joku tosissaan yrittää, niin mitään ei tapahdu.
Toivottavasti tästä ei tytölle mitään ikävää äidin taholta, jospa tuo ois vaikka tarpeeksi pöffelössä ettei jaksa rähistä... Tippa tulee linssiin.