Mitkä pitää olla niitä "arvoja", jotka pitää olla samat parisuhteessa?
No, tietty pitää olla sama käsitys uskollisuudesta.
Mutta mitä muuta? Mitkä muut asiat pitää olla samoja parisuhteessa?
puhun siis arvoista, en esim siitä, että toinen haluaa lapsia ja toinen ei, toinen haluaa asua kaupungissa ja toinen maalla, toinen haluaa ulkomailla ja toinen ei...
Kommentit (17)
Luotettavuus. Se että onko kaverit vai kumppani vai suku vai mikä se ykkönen.
Yleisesti elämänarvot ja periaatteet. Kohtaako moraalikäsitykset ja arvomaailma, jos ei, yhteiselo ja lastenkasvatus voi olla vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 19:55"]
Yleisesti elämänarvot ja periaatteet. Kohtaako moraalikäsitykset ja arvomaailma, jos ei, yhteiselo ja lastenkasvatus voi olla vaikeaa.
[/quote]
no juuri tätä kysyn: määrittele elämänarvot, mitä ne pitävät sisällään?
ap
Kaikesta voi sopia. Parisuhde tarkoittaa kompromisseja. Meillä sen seurauksena on yksi lapsi (minä en halunnut, mies halusi), matkustelua (minä haluan, mies käyttäisi mieluummin rahat omaan harrastukseensa), seksin määrä (mies haluaa onneksi usein mutta valitettavasti vain perusjyystöä), omakotitalo keskustan ulkopuolella, kotitöiden jakautuminen. Lisäksi olen sanonut, että jos hän jollain reissullaan tekee syrjähypyn, katsoo että käyttää kumia eikä tuo tautia kotiin. Ei ainakaan vielä ole tuonut, tosin en ole pahemmin kysellytkään hypyistä.
Toisen huomioiminen, periaatteet, elämänarvot, luotettavuus, missä kohtaa kummallakin arvomailmassa on parisuhde (tulisi olla samala viivalla),epäitsekkyys,kunnioitus, tasapuolisuus ,kumppanuus ym.
Kuutonen, ei lapsiluku tai seksin määrä ole elämänarvo, kuten ap aivan oikein sanoikin. Elämänarvo on pikemminkin = moraali.
Minulle tärkeää on yhteiskunnallinen vastuunkanto, epäitsekkyys ja rehellisyys. En ikinä voisi rakastaa miestä, joka näpistelee kolariautoista osia tai omii löytötavaraa eli harrastaisi vilppiä. En voisi rakastaa miestä, jonka mielestä yhteiskunnalliset ongelmat "ei kaiva mun napaa" tai joka ei heltyisi antamaan rahaa avustuskeräykseen. Tai auttaisi tarvitsevaa.
Lisäksi arvostan kohteliaisuutta käytöksessä ja asenteissa, suvaitsevaisuutta ja halua ymmärtää erilaisia näkökantoja.
Uskollisuus on myös tärkeää, muttei ihan niin tärkeää kuin ensin mainitsemani asiat.
- poliittiset arvot (jos toinen äänestää aina kokoomusta ja toinen vasemmistoa - ei tuu mitään)
- uskonnolliset arvot (jos toinen uskoo ja toinen on ateisti - voi tulla katkeraa)
- miten rahaa käytetään
- muut yhteiskunnalliset arvot (esim. itse kasvissyöjänä en voisi kuvitella olevani lihaa maiskuttavan tyypin kanssa)
- sosiaaliset arvot: kuinka paljon halutaan viettää aikaa ystävien/perheen kanssa
- sivistykseen kuuluvat arvot (arvostetaanko koulutusta, lukeneisuutta ym.)
- suhtautuminen avioliittoon, avioeroon ja (pari)terapiaan
- seksin arvostus parisuhteessa: kuinka paljon sen eteen halutaan nähdä vaivaa
... niin ja tietenkin suhtautuminen lapsiin, kasvattamiseen, lapsilukuun yms.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 20:21"]
- poliittiset arvot (jos toinen äänestää aina kokoomusta ja toinen vasemmistoa - ei tuu mitään)
- uskonnolliset arvot (jos toinen uskoo ja toinen on ateisti - voi tulla katkeraa)
- miten rahaa käytetään
- muut yhteiskunnalliset arvot (esim. itse kasvissyöjänä en voisi kuvitella olevani lihaa maiskuttavan tyypin kanssa)
- sosiaaliset arvot: kuinka paljon halutaan viettää aikaa ystävien/perheen kanssa
- sivistykseen kuuluvat arvot (arvostetaanko koulutusta, lukeneisuutta ym.)
- suhtautuminen avioliittoon, avioeroon ja (pari)terapiaan
- seksin arvostus parisuhteessa: kuinka paljon sen eteen halutaan nähdä vaivaa
[/quote]
no niin, tällaista halusin kuulla ja kyseenalaistaa.
Eikö kapitalisti ja kommunisti, uskovainen ja ateisti, voi olla parisuhteessa? Eikö nämä ole vaimielipide-eroja, joiden kohdalla voi kohauttaa olkapäitään, että "me vain ajattelemme eri tavalla"?
eikö rakkaus ole hyväksymistä?
kyseleepi ap
10, "elämänarvot" ovat minusta määritelmällisesti eri asia kuin kulutukseen liittyvät mielihalut tai poliittiset mielipiteet. Ei sillä, voi niissäkin olla niin isot erot parisuhteessa, että syntyy kitkaa. Veikkaan, että joku kasvissyönti/lihansyönti ovat kumminkin aidossa rakkaudessa sivuseikka.
Mutta joo, kuten ap huomaa, sanan elämänarvo voi määritellä eri tavoin.
8
Meillä tärkeimmät on käsitys parisuhteesta (seksi ja uskollisuus, sitoutuminen), perhekeskeisyys, samanlainen rahankäyttö, samankaltaiset kiinnostuksen kohteet (olkoon sitten sydämen tai muu sivistys) ja yhteiset unelmat. Poliittiselta ja yhteiskunnalliselta lähtötasolta olemme erilaiset mutta päätyneet keskiluokkaisiksi, ne ei ole ongelmia.
Meille yhteisiä arvoja olivat ja ovat mm nämä; koulutuksen arvostaminen, tasa-arvo, usko työntekoon ja siinä menestymiseen, uskollisuus ja ehdoton luottamus, arjen jakaminen perheenä, tärkeys rakentaa oma menestyminen ja yrittäminen.
On aika vaikeaa kasvattaa lasta, jos toinen vanhemmista kasvattaa lasta uskonnollisin arvoin ja toinen ateistisin. Samoin jos toinen kasvattaa liberaalein ja toinen sosialistisin arvoin. Millaista on olla lapsi, jolle toinen vanhemmista sanoo, että jumala on olemassa, samoin jeesus ja toinen opettaa, ettei jumalia ole olemassakaan.
nelonen
Omassa parisuhteessani koen tärkeäksi, että katselemme maailmaa poliittisesti samanlaisesta vinkkelistä, jaamme käsityksen siitä, millainen on hyvä parisuhde, mitä tarkoittaa rehellisyys ja avoimuus ja että nämä ovat asioita, joille annamme parisuhteessa suuren painoarvon. Näiden lisäksi koen tärkeäksi sen, että moraalikäsityksemme on samanlainen. Meille on selvää, mikä on oikein ja mikä väärin, eivätkä käsityksemme niistä poikkea toisistaan.
Olen 19 vuotias poika ja minulla on 18v tyttöystävä. Hänen arvojaan ovat paljon ekologisuus ja eläimien suojelu tms mitähän ei voi sivuuttaa. Hän ei tykkää Esim, isäni metsästys harrastuksesta tai muutenkaan siihen viittavista asioista. Hän ei myöskään pitänyt asiasta kun olen viikonloppuna menossa katsomaan minulle nahkatakkia ja kenkiä (aitoa) Olemme olleet 2kk yhdessä ja sillon meinasi tulla jo ero kun ajattelin että me emme voi elää yhdessä kun ajatellaan asioista erilailla. Silloin juttelimme ja hän sanoi että pystyy hyväksymään minut ja minä hänet. Tänään hän ei tykännyt ideasta, kun sanoin hänelle meneväni mettälle isäni kanssa ja meinasi jättää minut. Sanoin hänelle, että en mene ja ei minunkaan mielestä eläinten huvikseen tappaminen ole mitenkään järkevää.
Mitä mieltä olette pitäisikö minun pistää poikki ja jatkaa elämääni. Rakastan häntä muuten ihan helvetisti, enkä haluaisi häntä menettää. Meillä on muuten tosi kivaaa ja kavereiden kesken myös. Muuten on mennyt ihan mahtavasti. Hän on parasta mitä minulle on koskaan tapahtunut elämässä.
Eikähän ole niin vihreä mitä voisi ajatella hänellä on muutamia arvoja mitähän ei voi laittaa sivuun.
Rahan käytön isot linjat. Lasten kasvatusperiaatteet. Ennen kaikkea kuitenkin reiluus ja toisen huomioonottaminen, noissa pitää olla samalla tasolla, muuten on jatkuva ristiriita ja toinen kokee tulevansa loukatuksi.