Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelottaa että 8kk tukehtuu tuohon sormiruokailuun...

Vierailija
23.11.2013 |

Vauva tykkää kyllä kovasti syödä itse ja siksi mielellään antaisinkin sormiruokaa mutta MIKÄ olisi turvallisin? Kaikesta lähtee paloja joita saa sitten kaivaa suusta pois koko ajan :( Lähinnä kurkkua ja kesäkurpitsaa olen antanut kun siitä saa jyystettyä sitä pehmeää keskiosaa.Mitkä muut ruoat olisivat turvallisia näin alussa?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 16:36"][quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 16:18"]

Mun lapsi on viety elottomana ambulanssilla sairaalaan kun banaaninpala tarttui johonkin kurkkuun. Olin koko ajan vieressä, ja kyse tosiaan banaanista jonka pitäisi olla niin "turvallista" mutta niimpä se vain tahmeana jäi kurkkuun eikä lähtenyt vaikka mitä tein. Sen jälkeen olen todennut, että jokainen lapsi oppii syömään myöhemminkin, ei ole mitään tarvetta ruveta riskeeraamaan lapsen henkeä

[/quote]Missä kunnossa lapsi on nyt? Ja täsmennätkö mitä tarkoitat elottomalla?

[/quote]

Eloton tarkoittaa fysiologisesti kuollutta, eli ei hengitä ja sydän ei lyö, on siis kuollut mutta hyvällä tuurilla saatetaan saada elvytettyä. Mun lapsi saatiin elvytettyä henkiin, mutta oli niin kauan eloton että aivot pääsi jonkunverran kärsimään, ei siis ole täysin terve. Lapsi oli muistaakseni alle vuoden, ihan tarkkaa ikää en muista, tosta on jo paljon aikaa.

Muiden lasten kanssa ei ole siis sormiruokailtu, ja hyvin ovat oppineet syömään myöhemminkin ja ovat terveitä toisin kun esikoinen

Vierailija
2/18 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiette anna pieniä paloja, ei pääse lapsi tukehtumaan ja saa harjoitusta pinsettiotteeseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun muksu on muutamankin kerran hökässyt kurkunpalan henkeen. Helposti kyllä tuli ulos, kun toinen käsi rinnan alla, pää hieman alempana, kuin muu heho ja toisella taputtelin selkään. Kerran nousi syöttötuoli mukana, kun oli siinä vyöllä kiinni. Ekaa kertaa säikähdin, mut tokalla jo tiesi mitä tehdä.

Vierailija
4/18 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vesimelono. keitä vihanneksia pehmeiksi.

Vierailija
5/18 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedäthän myös, että lapsella kakomisreaktio tulee suussa edempänä kuin aikuisella juuri tukehtumisen estämiseksi.

Vierailija
6/18 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Banaanista pieniä paloja pöydälle. Samoin pehmeäksi keitetyistä kasviksista ja juureksista. Ja tietty maissinaksut!

Vierailija
7/18 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on myös 8 kuinen. En ole juuri antanut sormiruokaa kun pelkään myös tuota tukehtumista. Eräs tuttu syöttää vaikka mitä samanikäiselle lapselleen ja aina sydän kurkussa katselen sitä touhua. Viimeisin juttu heillä on paistetut broilerinsuikaleet.... Ihan oikeesti ei tosta sormiruokailusta ole edes mitään hyötyä. Sehän on suhteellisen uusi muoti-ilmiö ja niin vaan ovat kaikki teveet lapset oppineet kautta aikain itse syömään. Miksei nykylapsetkin oppisi. Itse en ainakaan tunne ketään aikuista joka ei osaisi sormiruoan puutteen vuoksi syödä itsenäisesti.

Jos nyt jotain haluat antaa niin appelsiini/mandariini on aika turvallinen kun otat ne nahat pois. Keitetyt tai höyrytetyt parsa- ja kukkakaalin nuput on myös aika helppo pureskella ikenilläkin pieniksi. Sehän on aika hyvä sääntö että annat sellaista ruokaa jota pystyisit itse nielemään pureskelematta. Meillä on ainakin vasta kaksi hammasta edessä alhaalla ja niillä ei vielä paljoa hienonneta ruokaa

Vierailija
8/18 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on viety elottomana ambulanssilla sairaalaan kun banaaninpala tarttui johonkin kurkkuun. Olin koko ajan vieressä, ja kyse tosiaan banaanista jonka pitäisi olla niin "turvallista" mutta niimpä se vain tahmeana jäi kurkkuun eikä lähtenyt vaikka mitä tein. Sen jälkeen olen todennut, että jokainen lapsi oppii syömään myöhemminkin, ei ole mitään tarvetta ruveta riskeeraamaan lapsen henkeä

Vierailija
9/18 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 16:18"]

[/quote]

voi kamala! Minkä ikäinen oli?

Vierailija
10/18 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 16:18"]

[/quote]Missä kunnossa lapsi on nyt? Ja täsmennätkö mitä tarkoitat elottomalla?

Vierailija
11/18 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypä lastentarvikeliikkeestä löytyisikö sieltä sellaista apuvälinettä tähän: verkkopussukka, jossa on kahva. Sinne verkon sisään laitetaan siis mutusteltavaa, lapsi saa esim. pehmeästä hedelmäpalasta kaiken maun irti ilman että tukehtuu niihin paloihin. Olisin googlannut kuvankin, jos tietäisin miksi sitä oikeasti kutsutaan...

Vierailija
12/18 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

maissinaksut :)

mä käytin sormiruokailua sen vuoksi että lapsella oli jotain muuta tekemistä ja sain vaikka rauhassa tiskata

Vierailija
13/18 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aloittaa ihan pehmeistä, semmosista litkä saa kielellä kitalakea varten rikki. jos sun tarttee kaivaa jotain pois lapsen suusta niin se on sun lapselle sittn vielä liian kovaa.

aloitq siis phmeällä, ylikypsällä päärynällä, avokadolla, banaanilla, keitetyllä porkkanalla, perunalla, kukkakaalillq, parsakaalilla jne. Tomaattia voi antaa jos sen kuorii ensin. samoin mandariininlohkoja voipi antaa kun kuorii sen lohkon päältä sen ohuen kuorn pois, samalla toki tarkistaa ttei oo siemen. Sitten esim uunilohi/keitetty kala, keitetty kananmuna, makaroonit, itsetehdyt lihapullat jne. Asteittain siirryt kovempiin tuotteisiin sitä mukaa kun lapsesi  oppii tuon touhun. IhaN viimeseksi sitten niitä lihatuotteita, kuten pehmeäksi haudutttua karlajanpaistia, broilerisuikaleita jne.

Vierailija
14/18 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 11:33"]

Tiedäthän myös, että lapsella kakomisreaktio tulee suussa edempänä kuin aikuisella juuri tukehtumisen estämiseksi.

[/quote]

Juuri näin! Ei tarvitse kaivaa paloja suusta. Lue joku sormiruokaopas, jos mietityttää.

Vierailija
15/18 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin olin lukenut viestistäsi muuta kuin otsikon, ehdin miettiä, mitä en ainakaan antaisi sormiruuaksi. Ensimmäisenä pulpahtivat mieleeni kurkku ja muut kovat hedelmät ja kasvikset. Ja sinä se aloittelit kurkulla ja kesäkurpitsalla. Olet saanut monia hyviä vihjeitä, joten en ala toistaa niitä.

Mutta kun eräs kirjoittaja oli sitä mieltä, että lapset ovat maailman sivu oppineet syömään ilman sormiruokailua, niin - anteeksi vain - minua alkoi suorastaan huvittaa. Aina ovat lapset ottaneet syötäviä paloja sormiinsa ja alkaneet mutustaa. Aikuisen tehtävä on tietenkin valvoa touhua, etei satu vahinkoja.

Toisekseen, ei kai sormiruokailu olekaan oikeastaan varsinaista itsenäisen syömisen opettelua, vaan se on osoittautunut erinomaiseksi keinoksi opettaa lapselle uusia ruoka-aineita ja uusia makuja. Piltti-mössöt ja vastaavat eivät juuri tarjoa erilaisia makuelämyksiä, saati näytä, miltä ruoka-aineet todella näyttävät.

Vierailija
16/18 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raejuusto

Vierailija
17/18 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

raejuusto on liian suolainen alle 1 vuotiaalle,appelsiinia en myöskään suosittele

Vierailija
18/18 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkkileipää kun jäystää niin pehemenee syljen vaikutuksesta.

En suosittele porkkanaa, oma lapsi meinasi siihen tukehtua. Sain pelastettua, nostin jaloista ja läpäyttelin selkään ja porkkanapala lensi kaaressa ulos. Säikähdin todella paljon, vauva sinersi.