Miksi päiväkodin 4 h virikehoitoon sisältyy päiväunet?
MItä virikettä se nukkuminen on? Näin päiväkodissa henkilökunta selviää helpommalla,sitä se vaan on.
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 22:03"]
Juuri näin olisin halunnut, 8-12, mutta se ei kuulemma käy. Pk haluaa sisällyttää päiväunet, eli hoitoon vasta myöhemmin aamulla. Ap
[/quote]
Uskomatonta... Kyllä siellä periaatteessa pitäisi jo klo 9 aikaan kaikki hoitajat paikalla olla ja alkaahan aamupäivän toimintakin monesti jo ennekin klo 9! Pystytkö vaihtamaan päiväkotia tai juttelemaan johtajan kanssa tilanteesta? Mikä lapsesi hoitaika tarkalleen on? Mihin aikaan hänet viet ja milloin pois haet?
[/quote]
Eipä ap. ole tainnut vastailla että mitkä ovat hänen virikelapsensa hoitoajat. Tämä voi johtua kahdesta syystä. Siitä että ap. on niin tyhmä että on itse valinnut ihan älyttömät hoito-ajat tai sitten koko juttu on taas tuulesta temmattu.
En usko että missään päiväkodissa nimenomaan pyydettäisiin osa-aikaista lasta tulemaan myöhemmin jotta voisi nukkua päiväunet. Itse asiassa sitähän ei nimenomaan haluta että kesken päiväuniaikaan haetaan eli jos lapsesi on päiväkodissa päiväunien aikaa klo 12-14 ja hänellä on 4 tuntinen päivä niin hänethän tuodaan vasta klo 10? Tällaisenkö ajan he ovat toivoneet?
Kyllä kaikissa normaaleissa päiväkodeissa toivotaan että lapsi tuodaan viimeistään klo 9 koska silloin on kaikki toiminta ja kyllähän jokainen tajuaa että ei tuollaisessa aikataulussa ole mitään järkeä että lapsi tulisi käytännössä vain syömään lounaan ja nukkumaan ja sitten heti kotiin. Otapa asia uudestaan puheeksi vaikka päiväkodin johtajan kanssa. En usko että hän pitää kyseistä aikataulua ideaalina.
Paras osa-aikainen hoitopäivä lapselle on varmaan klo 8-12 eli haku juuri ennen päiväunia jolloin lapsi voi ottaa osaa aamupäivän ulkoiluun ja muuhun toimintaan.
Iltapäivä aika esim. klo 12-16 ei ole niin hyvä koska tällöin lapsi lähinnä nukkuu päiväkodissa ja ottaa osaa vain iltapäiväulkoiluun ennen kotiinlähtöä.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 19:33"]
Siksi, että laiskat mammat ei jaksa viedä niitä virikelapsia ajoissa päiväkotiin. Useimmat päiväkodit avaavat ovensa klo 7, aamupala on klo 8. Jos on pk:ssa kehdeksasta kehteentoista, ei siinä päiväunia nukuta.
[/quote]
Jos virikehoitoon vie isomman lapsen syy on kaverit, niitä ei ole muualla. Jos tämä aika nukutaan niin se ei vastaa asiaa siksi moni pitää kaemmin kuin sen puolipäivän. En ole ap, mutta tajuan mitä hän ajaa takaa. Itse olen töissä nyt, mutta keväällä en ja olen miettinyt tuota samaa asiaa jos joudun puolipäivähoitoon siistymään. Aamulla klo.7 päiväkodissa voi olla aika vähän porukkaa lapsen omasta ryhmästä.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 00:27"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 19:33"]
Siksi, että laiskat mammat ei jaksa viedä niitä virikelapsia ajoissa päiväkotiin. Useimmat päiväkodit avaavat ovensa klo 7, aamupala on klo 8. Jos on pk:ssa kehdeksasta kehteentoista, ei siinä päiväunia nukuta.
[/quote]
Jos virikehoitoon vie isomman lapsen syy on kaverit, niitä ei ole muualla. Jos tämä aika nukutaan niin se ei vastaa asiaa siksi moni pitää kaemmin kuin sen puolipäivän. En ole ap, mutta tajuan mitä hän ajaa takaa. Itse olen töissä nyt, mutta keväällä en ja olen miettinyt tuota samaa asiaa jos joudun puolipäivähoitoon siistymään. Aamulla klo.7 päiväkodissa voi olla aika vähän porukkaa lapsen omasta ryhmästä.
[/quote]
Eihän sitä seitsemäksi kannata viedä jos ei ole pakko sillä tulloin ei päiväkodissa ole paljon lapsia ja hoitajiakin voi olla vain yksi eli eivät varmaan sitä edes toivo. Mikä vika on ajassa klo 8-12 jolloin aikaa ei tuhlaantuisi nukkumiseen? Ymmärrän kyllä myös sen seikan että jos lapsi tuodaan vaikka klo 9 niin hänet pitäisi periaatteessa hakea ennen päiväunien alkua eli ennen klo 12 jolloin olisi hoidossa vain 3h vaikka puolipäväisyys on varattu. Tämän takia varmaan monet ovatkin kuitenkin pitäneet sen kokopäivän jotta ei tarvitse lähteä heti klo 12 vaan voi päiväunien jälkeen ottaa osaa iltapäiväulkoiluun. Mutta jos on pakko ottaa puolipäiväinen paikka niin kyllä virikelapselle varmaan paras on tuo 8-12.
Toinen vaihtoehto klo 12-16 mutta harva haluaa varmaan aloitaa hoitopäivän suoraan päiväunille menolla?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 21:34"]
Kuka edes vie lastaan virikehoitoon, kun on niin paljon kaiken maailman kerhoja, asukaspuistoja ym ym. En arvostele, mietin vaan...Kun en tunne ketään joka veisi, enkä itsekään koskaan ole vienyt vaikka useampi lapsi. Ihan jotenkin outo ajatus.
[/quote]
Kuulostaa vähän sädekehän kiillotukselta...
[/quote]
Joo, tulis tänne maalle ja näyttäis missä on kerho ja asukaspuisto tai vieläpä useita.
[/quote]
Pakkoko niitä lapsia sinne maalle on sitten tehdä jos ette niiden kanssa siellä pärjää?
[/quote]
Enpä usko että kyse olisi siitä, jollei niiden kanssa jaksa olla. En asu maalla mutta voisin kuvitella ettei niitä leikkikavereita ole pahemmin. Kyllä jo vaikkapa 4v. kaipaa ikäistään seuraa. Tietenkin lapsissa on eroja. Meillä 3v. kuopus on kovasti ikätovereiden perään kun taas esikoinen (nyt 7v.) kiinnostui muista lapsista vasta eskarissa. Siihen asti viihtyi aika hyvin yksin.
Vaikka mekään emme asu maalla, on palvelut melko kaukana ja lapsia tässä "kylässä" vähän. Mitään kerhoja ei ole 25 kilometrin säteellä ainuttakaan, ei sellaista johon tuon 3v:n voisi laittaa. Srk:n kerhossakin nousi ikäraja 4 vuoteen. Onhan se vähän ikävä katsella kun kuopus kovasti haluaisi päästä pk:n pihaan leikkimään (meillä on siis päiväkoti ihan alakerrassa) mutta minkäs teet. Niin kauan kun minä olen työttömänä kotona, lapsi pysyy kotona ettei tosiaan viedä niitä paikkoja vain virikehoidon takia (työllistyminen tällä hetkellä kun ei näytä kovin todennäköiseltä).
p.s monessa päiväkodissa voi sopia osa-aikaisuuden niinkin että lapsi on hoidossa vaikka 2-3 päivää kokopäiväisesti viikossa. Tämä voi olla myös toimiva ratkaisu.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 22:29"]
En ymmärrä miksi "virikehoitoa" pidetään huonona asiana. Päivähoidon kuuluu olla varhaiskasvatusta eikä mikään säilöhoitopaikka lapsille siksi aikaa kun vanhemmat ovat töissä. Suomessa päivähoitoa kuvaa ns. educare-malli, missä yhdistyy niin hoiva, kasvatus kuin oppiminen, ja nimenomaan oppimisen kannalta laadukas päivähoiton edistää lapsen kehitystä ja oppimista. Eri juttu on sitten se mihin palveluihin kunnilla on varaa.
[/quote]
Repesin totaalisesti tälle... Kuka enää aikuisten oikeasti jaksaa uskoa, että Suomessa kunnallisissa päiväkodeissa tarjotaan "laadukasta varhaiskasvatusta"? Siis sellaista, joka olisi jotenkin parempaa kuin vanhemman kotonaan tarjoama? :D
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 21:34"]
Kuka edes vie lastaan virikehoitoon, kun on niin paljon kaiken maailman kerhoja, asukaspuistoja ym ym. En arvostele, mietin vaan...Kun en tunne ketään joka veisi, enkä itsekään koskaan ole vienyt vaikka useampi lapsi. Ihan jotenkin outo ajatus.
[/quote]
Ei meilla vaan ole. Joku seurakunnan kerho, joka on talla paikkakunnalla niin uskonnollinen, etten todellakaan vie lastani sinne. En kylla paivakotiinkaan, mutta neuvolasta painostetaan kovasti viemaan lapsi virikehoitoon.
Oon tassa sitten vahan ihmeissani, kun luen miten haukutaan vanhempia jotka vie lapsen hoitoon vaikka ei olis pakko, ja samaan aikaan se neuvola kuumottaa, etta olen kelvoton ja huono vanhempi jos en nyt heti vie sita lasta virikehoitoon.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 11:20"]
En ymmärrä miksi "virikehoitoa" pidetään huonona asiana. Päivähoidon kuuluu olla varhaiskasvatusta eikä mikään säilöhoitopaikka lapsille siksi aikaa kun vanhemmat ovat töissä. Suomessa päivähoitoa kuvaa ns. educare-malli, missä yhdistyy niin hoiva, kasvatus kuin oppiminen, ja nimenomaan oppimisen kannalta laadukas päivähoiton edistää lapsen kehitystä ja oppimista. Eri juttu on sitten se mihin palveluihin kunnilla on varaa.
[/quote]
Repesin totaalisesti tälle... Kuka enää aikuisten oikeasti jaksaa uskoa, että Suomessa kunnallisissa päiväkodeissa tarjotaan "laadukasta varhaiskasvatusta"? Siis sellaista, joka olisi jotenkin parempaa kuin vanhemman kotonaan tarjoama? :D
[/quote]
Varhaiskasvatuksesta en nyt niin tiedä vaikka kyllä siellä ennen eskariakin käydään jotain asioita läpi lastentarhanopettajien ohjauksessa. Eli opitaan kyllä jotain asioita ja askarrellaan. Tämä on kuitenkin ihan hyvää toimintaa jo yli 3-vuotiaalle ja en näe siinä mitään haittaa että on vähän muidenkin kun äidin ohjauksessa tuon ikäinen.
Mutta tärkeintä tuon ikäiselle taitaa todellakin olla se samanikäinen kaveriseura jotta voi leikkiä sisällä ja ulkona muidenkin kun sen äidin tai joidenkin taaperoiden kanssa. Leikki on lapsen työtä (mieluista sellaista) ja ei tarvitse olla kasvatuspsykologi tietääkseen että samanikäisten kanssa se luonnistuu parhaiten.
Vierailija03.09.2013 klo 21:34
Hienoa jos sulla on hyvät tukiverkot apunasi. Kaikilla ei välttämättä ole.
Eihän tässä mistään tukiverkosta puhuta vaan kerhoista yms. Eikös tukiverkosto ole isovanhemmat, kaverit, sukulaiset.....
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 11:33"]
Vierailija03.09.2013 klo 21:34
Hienoa jos sulla on hyvät tukiverkot apunasi. Kaikilla ei välttämättä ole.
Eihän tässä mistään tukiverkosta puhuta vaan kerhoista yms. Eikös tukiverkosto ole isovanhemmat, kaverit, sukulaiset.....
[/quote]
Olen ainakin kuullut ja nähnytkin että juuri näissä kerhoissa ja puistoissa on eniten ja joskus ainoastaan näitä alle 3-vuotiaita vauvoja ja taaperoita. Tämä juuri sen takai että tuonikäisia on ylivoimaisesti eniten kotona. Ei sieltä kovin hyvin leikkikavereita yli 3-vuotias löydä. Miksi pitäisi väkisin viedä puistoon etsimään jospa sieltä jotain seuraa löytyi. Päiväkodissa lapsi voi ulkoilla sekä aamulla- että iltapäivällä samanikäisten kanssa ja päivisin vielä osallistua muuhun toimintaan. En näe sitä yksinkertaisesti yhtään huonompana vaihtoehtona lasta ajatellen vaan parempana vaihtoehtona kun äidin kanssa maleksia jossain puistoissa ja tylsistyä kotona ilman kaveriseuraa.
Niinpä. Minun osa-aikainen työpäiväni on 7.30-11.30 pituinen. Tuon jälkeen ajan vanteet kahdeksikkoina hakemaan lapseni kotiin.
Ilman puolipäiväisyyttä en voisi töissä käydä, sillä mummomme (ja pappamme) jotka asuvat 5 km:n säteellä, sattuvat kumpikin/kaikki olemaan näitä isovanhempia joita kiinnostavat ihan muut asiat kuin lapsenlapset. Haluan lapseni pakkasella sisätiloihin, en voi ajatellakaan häntä mihinkään puistoon noin 9-12 väliseksi ajaksi.
Sinähän puhut aivan eri asiasta kokonaan, kun "pitäisi". Jos olet töissä, niin totta kait lapsesi on hoidossa silloin, ei sinun tenavaasi kukaan olekaan pakkaseen laittamass. Mutta, kun tässä ketjussa puhuttiin VIRIKELASTEN hoitoajoista, ei töissä olevinen vanhempien lapsista. Kannattaisi lukea ensin, ennen kuin alkaa "mesomaan" tukiverkoistoista ja pakkasesta.....
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 11:38"]
Niinpä. Minun osa-aikainen työpäiväni on 7.30-11.30 pituinen. Tuon jälkeen ajan vanteet kahdeksikkoina hakemaan lapseni kotiin.
Ilman puolipäiväisyyttä en voisi töissä käydä, sillä mummomme (ja pappamme) jotka asuvat 5 km:n säteellä, sattuvat kumpikin/kaikki olemaan näitä isovanhempia joita kiinnostavat ihan muut asiat kuin lapsenlapset. Haluan lapseni pakkasella sisätiloihin, en voi ajatellakaan häntä mihinkään puistoon noin 9-12 väliseksi ajaksi.
Sinähän puhut aivan eri asiasta kokonaan, kun "pitäisi". Jos olet töissä, niin totta kait lapsesi on hoidossa silloin, ei sinun tenavaasi kukaan olekaan pakkaseen laittamass. Mutta, kun tässä ketjussa puhuttiin VIRIKELASTEN hoitoajoista, ei töissä olevinen vanhempien lapsista. Kannattaisi lukea ensin, ennen kuin alkaa "mesomaan" tukiverkoistoista ja pakkasesta.....
[/quote]
En oikein ymmärtänyt kenelle vastasit? Itse kirjoitin vain mielipiteeni siitä että miksi virikehoito on tarpeellista yli 3-vuotiaalle ja sitä on vaikea järjestää ilman päiväkotia kun täällä joku on esittänyt "että puistoon vaan niitä kavereita etsimään"
Komppaan sinua 43, että laadukasta varhaiskasvatusta saadaan päiväkodissa..jossa aika eikä huomio useinkaan riitä mutta jakajia riittää! Kyllä sen laadukkaan varhaiskasvatuksen osaa normaali vanhemmat antaa ihan itse, ei lasta tarvoise mihinkään raahata sitä saamaan! Miten ihmeessä vanhemmat voivat olla noin epävarmoja omien lastensa kanssa?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 22:08"]
Siis mikä on virikehoito? Jotain viritystä?
[/quote]
Tarkoittaa, että äidit vievät lapsensa hoitoon vaikka ovat itse kotona. Kuvittelevat, että lapsi saa päiväkodista jotain elämää suurempia virikkeitä, seuraa ja tekemistä. Toisin sanoen nämä äidit eivät osaa/tahdo itse tehdä mitään lastensa kanssa.
[/quote]
Miksi sitten neuvolasta painostetaan ehdottomasti laittamaan lapsi "virikehoitoon" paivakotiin? Mita niille pitaa sanoa? Etta en ma voi, kun sitten mua halveksitaan aitina, joka ei halua tai jaksa itse olla lasten kanssa? Etta on se mun imago ja maine nyt helvetti sentaan tarkeampaa kuin se, onko lapsella leikkikavereita?
Miks ne siella neuvolassa kaskee viemaan lapsen paivakotiin? Oikeesti?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 18:57"]
MItä virikettä se nukkuminen on? Näin päiväkodissa henkilökunta selviää helpommalla,sitä se vaan on.
[/quote]
No ei sisälly. Sehän riippuu siitä mihin aikaan lapsi viedään päiväkotiin. Aamulla tietenkin mieluiten, kun toiminta keskittyy aamuihin. Sitten ruokailun jälkeen haetaan kotiin.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 19:06"]
Vanhemmat on sopineet hoitoajat siten, että nukkuminen on silloin aikataulussa. Vanhemmat voi sopia hoitoaikasopimuksessa just sellaiset hoitoajat kun ne haluaa. esim. 14-17
[/quote]
No meillä ei voi sopia. Ap
[/quote]
Teilläkö siis on kiellettyä sopia lapsensa hoitajaksi vaikkapa klo 8-12, jolloin päiväunia ei päivähoidossa tule? Mikä lapsesi hoitaika nyt on ja päiväkotiko sen on muka määrännyt?
Pienen lapsen on hyvä nukkua päiväunet. Muutenkin niitä retuutetaan paikasta toiseen.
Vanhemmat on sopineet hoitoajat siten, että nukkuminen on silloin aikataulussa. Vanhemmat voi sopia hoitoaikasopimuksessa just sellaiset hoitoajat kun ne haluaa. esim. 14-17
Koska se on armeliaampaa lapselle jonka olet sinne säilytykseen laittanut. Sinä tietysti haluaisit, että nukkuisi virikehoidon päälle kotona jolloin saisit vielä lisää lapsivapaata.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 22:03"]
Juuri näin olisin halunnut, 8-12, mutta se ei kuulemma käy. Pk haluaa sisällyttää päiväunet, eli hoitoon vasta myöhemmin aamulla. Ap
[/quote]
Uskomatonta... Kyllä siellä periaatteessa pitäisi jo klo 9 aikaan kaikki hoitajat paikalla olla ja alkaahan aamupäivän toimintakin monesti jo ennekin klo 9! Pystytkö vaihtamaan päiväkotia tai juttelemaan johtajan kanssa tilanteesta? Mikä lapsesi hoitaika tarkalleen on? Mihin aikaan hänet viet ja milloin pois haet?