Haluaisin löytää tietoa -90 luvulla tapahtuneesta kolarista
Tiedän tarkan päivän ja paikkakunnan , onnistuuko netistä löytää esim. sanomalehtiartikkelia tapahtuneesta?
Kommentit (35)
Ap, soitat sinne paikkakunnan sanomalehteen ja kysyt onko heillä 90-luvulta arkistoa. Tarvitsisit tietyt jutun, onko heillä lähettää kopiota lehdestä?
Yliopiston kirjasto, Hki. Kävin kerran lukemassa yhtä uutista
v. -78.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 20:35"]
Juttu ei ole mennyt oikeuteen, kun ainoa osallinen on itse kuollut siinä kolarissa.
Minun ainoa tieto onnetttomuudesta on se, että henkilö joka minulle kertoi X.X:n ajamasta kolarista arveli hänen nukahtaneen rattiin. Seuraavat viikot meni kuin olisin ollut unessa. Seuraava mitä muistan on kun lehdessä näin kuolinilmoituksen.
Luulen että nyt olisin valmis näkemään paikan jossa onnettomuus sattui, sen tiedän että jossain kotimatkalla sen ajoi, tuo matka on 40km. Senkin tiedän että kolari tapahtui yöllä, oliko alkoholilla osuutta? Oliko ehkä sittenkin toinen osapuoli, hirvi tai poro?
Kuoliko heti vai myöhemmin, oliko enää tajuissaan? Menikö kauan ennen kuin paikalle saapui muita? Kuka oli ensimmäisenä paikalla?
Miljoona kysymystä ilman vastauksia.
[/quote]
Lehtiartikkelista et näihin saa vastauksia. Osaa ehkä. Poliisi on tehnyt tutkimuksen, mutta en tiedä saako niitä kuka tahansa ulkopuolinen. Helpoin tapa selvittää on soittaa poliisille ja kysyä suoraan henkilö xx kuolonkolarista. Ja jos olet missään yhteydessä omaisiin, niin toki heillä tieto on. Olisiko mahdollista soittaa ja kysyä.
Oulun yliopiston kirjastostakin löytyy vanhat lehdet. Ilmainen palvelu.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 20:48"]
En aio enempää kertoa, vainaja on pienestä kylästä jossa vanhempansa vielä asuvat. En aio heidän haavojaan repiä enää auki, omat haavani voin kyllä yrittää unohtaa. X.X:n sisko valittiin vasta työhön jossa on paljon esillä ja hänen sidosryhmät osaa olla aika piruja etten aio antaa heille mitään mässäiltävää. Jos en itse saa tietoja kaivettua esiin, niin ne saavat jäädä epäselviksi.
[/quote]
Kysy tuolta siskolta ja kerro että seurustelit miehen kanssa ja asia vaivaa ja haluaisit tarkempia tietoja. Siskokin haluaisi ehkä tietää veljensä viimeisimmästä seurustelusuhteesta.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 18:05"]
Netissä ei kyllä ole tietokantaa, ja sanomalehtien arkistohaut on maksullisia.
[/quote]
Digiarkistossa on kylläkin tietokanta,mutta lehdet taitavat olla pääosin 1800-1900 luvuilta.
http://digi.kansalliskirjasto.fi/index.html Tuolta pääsee selaamaan lehtiä/artikkeleja
Jos on pohjois-suomessa tapahtunut, mene oulun yliopiston kirjastoon. Siellä on pohjois-suomen lehdistä mikrofilmiarkisto. Kerrot virkailijalle tiskillä, mitä lehteä haluat lukea ja miltä päivältä, niin näyttävät arkistosta paikan mistä löytyy ja opettavat käyttämään lukulaitetta.
Itse olin kolarissa kaksi päivä ei nukunut kun ei saanut tietojä oli polisi jä ambulansi mutta olin sokissa ja unohdin ota yhteytta kun tietoj antovat vain omaisile
Kannattaa kysyä kirjastosta mitä lehtiä heillä on mikrofilmeinä.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 17:58"]
Tiedän tarkan päivän ja paikkakunnan , onnistuuko netistä löytää esim. sanomalehtiartikkelia tapahtuneesta?
[/quote]
Riippuu lehdestä. Ei kaikkien lehtien näköislehden ole netissä, eikä todellakaan varsinkaan 90-luvulta. Veikkaan, että kirjastolla on nuo lehdet mikrofilmillä tms. joten sieltä varmaan löytyisi.
Tai voihan kysyä vaikka täällä, josko joku tietää jotain.
Itseasiassa on olemassa tietokanta, mutta en tähän hätään muista sen nimeä. Ehkä jollain toisella välähtää?
Netissä ei kyllä ole tietokantaa, ja sanomalehtien arkistohaut on maksullisia.
Kirjastoissa (isommissa) on lehdet mikrofilmattuina. Niitä voi selailla vapaasti ja ottaa kopioita (kopioista menee pieni maksu).
Anna jotain faktoja: tie numero, paikkakunta, tarkka päivämäärä tms.
Murhainfossa on myös oma osio liikenneonnettomuuksille, vahingoillekin eli ei tarvii olla rikos ja siellä on pari vanhaa staraa jotka löytävät tarvittaessa tiedon ihan mistä vaan.
en taida kehdata laittaa tietoja. Oli kuolonkolari, päivämäärällä löytyy uhrin hautakivestä kuva.
Minulla oli uhrin kanssa orastava suhde ja en pystynyt silloin lukemaan yhtään mitään tapahtuneesta, nyt olisin ehkä valmis jo jotain faktaakin kuulemaan.
Muistatko tuomittiinko joku? Oliko alkoholilla osuutta asiaan tms. Sit löytyy helpommin.
Hesarilla on tekstiarkisto alkaen vuodesta 1990 täällä:
http://www.helsinginsanomat.fi/arkisto
En tiedä, voiko näitä selata lainkaan ilman tunnuksia, mutta voi olla että käyttöoikeutta voi ostaa lyhytaikaisesti.