Mitä täytyisi ihmisen käytöksessä olla jos...
Mitä täytyisi olla ihmisen käytöksessä ja mikä olisi vialla jos ihminen:
-ei saa hoitaa vauvoja
-ei saa puuttua toisten asioihin vaan hänelle sanotaan aina että pidä vain huoli omista asioistasi
-jotkut eivät edes keskustele henkilön kanssa suoraan vaan toista henkilöä käyttävät välikätenä
-muutenkaan ei haluta antaa henkilön esim auttaa toista ihmistä
-sitä vastaan ei ole mitään että henkilö tekee mitä tahansa normaalia asiaa KOTONAAN tai läheistensä tai kavereittensa kanssa, mutta noin yleensä ja vieraammalle yms ihmiselle sitä ei avuksi huolita eikä haluta tehdä sen kanssa mitään yhdessä
-henkilön itsemääräämisoikeutta ei myöskään aina kunnioiteta vaan katotaan että muitten on parempi tehä päätökset hänen puolesta
Millaisen ihmisen kanssa te toimisitte noin? ei tarvitse mainita nyt diagnooseja vaan millä tavalla ihmisen täytyisi KÄYTTÄYTYÄ jotta tuo kohtelu mahdollistuu? Itseäni kohdellaan noin ja haluaisin kysyä että mitä kannattas omassa käytöksessä muuttaa jotta tilanne muuttuisi?
Kommentit (12)
Taidat olla heikkolahjainen tms. mutta et itse sitä ymmärrä.
Olet tainnut ennenkin monta kertaa vouhkata täällä, kun et saa hoitaa vauvoja.
Minä kohtelen juuri noin erästä ystävääni. Hänessä on paljon hyviä piirteitä, ja meillä on usein hauskaa yhdessä, mutta sitten taas on monia asioita joista hän ei tavallisessa arjessa selviä. En ikimaailmassa antaisi lasta hänelle hoitoon! En myöskään halua hänen tietävän mitään kovin henkilökohtaista asiaa minusta, sillä hän saattaa höpöttää ihan mitä tahansa kuulemaansa eteenpäin.
Yhdessä vaiheessa tämä henkilö puhui kovasti vauvoista. Koin velvollisuudekseni sanoa ihan ääneen että äitiys ei ole kaikille. Tällä aikuisella ihmisellä kun on mm. sellainen käsitys, että lapsen voi ihan milloin tahansa heivata johonkin vaan hoitoon että pääsee baariin kavereiden kanssa. Hän ei myöskään ymmärrä miksi vauvaa pitäisi imettää, kun voi antaa maitoa pullosta. Tuskinpa hän käsitti sitä että maito pitää lämmittää, pullot pestä ja keittää... Hän varmaan laittaisi tuttipulloon Valion maitoa kylmänä jääkaapista.
Myös hänen raha-asioihinsa olen joutunut puuttumaan. Hän monesti itkee kun rahat eivät riitä edes ruokaan, ja aina ennen palkkapäivää on tili tyhjänä. Ilmankos, hän kun aina ostaa jotain jos sattuu näkemään jotain kivaa. Siis AINA, joka päivä!
Ja uskokaa tai älkää, tämä henkilö ei ole kehitysvammainen, vaan ihan "tavallinen" työssä käyvä aikuinen.
Minulle kaikesta tuosta kuvailemastani kokonaisuutena tulee mieleen moniongelmainen ja/tai vakavasti sairas henkilö, jolta löytyy niin fyysinen, psyykkinen kuin neurologinenkin diagnoosi. minulta löytyy nuo kaikki joten eipä siis ihme.
minulla kun asperger ei ole ainoa ongelma vaan lisäongelmina on muun muassa toistuva masennus, oppimisen ja hahmottamisen vaikeudet, psoriasis, verenpaine, rajut ja pitkäaikaiset flunssat, flunssien jälkitaudit ja hypogammaglobulinemia eli immuunipuutostila. eli paljon on vaivoja ja kun näin on niin sillon tärkeää on ensin oma jaksaminen ja oma arki aina ykkössijalla elämässä.
Luultavasti se on vialla, että kyseinen henkilö on ärsyttävä jankuttaja, joka ei sekä tunnista että myönnä omia rajoitteitaan ja puutteitaan kyseisillä alueilla,
ja jolta myös puuttuu realismin taju.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 15:55"]
Luultavasti se on vialla, että kyseinen henkilö on ärsyttävä jankuttaja, joka ei sekä tunnista että myönnä omia rajoitteitaan ja puutteitaan kyseisillä alueilla,
ja jolta myös puuttuu realismin taju.
[/quote]
vauvanhoito on kyllä vaativaa eikä se sovi kenelle vain. mutta miksi kyseinen henkilö ei voisi jotakin muuta tahdä tai jostakin muusta kuin vauvoista ottaa vastuuta?
on muitakin asioita kuin vauvat.
mitä muuta kieltäisitte kyseisiltä henkilöiltä kuin vauvanhoidon?
Ja jos arki menee ihan hyvin ja pärjää muuten ja opiskelee ja huolehtii kouluasioistaan ja omistaa eläimiä jotka hoitaa itse ja on harrastuksia, kavereita jne ja ohjatusti kykenee fyysisen sairautensakin hoitotasapainossa pitämään ja vapaaehtoistyötäkin on tehnyt yms ja on hyvin itsenäinen.
niin mikä sitä sitten voi tuollaiseen kohteluun olla perusteena kun jos henkilö itse on noista asioistaan päättämään kyennyt niin mikä muu voi enää olla kiellettyä paitsi ehkä vauvanhoito mutta sitä ei oteta tähän nyt lukuun?
Tietysti auttaminen ja hoitaminen on vuorovaikutusta ja siksi ainakin vauvanhoito on kielettyä. mutta mihinkään muuhun ei pitäisi olla estettä jos kerta ei ole ongelmiakaan ollut muuta kuin joittenkin ihmisen kanssa vaan mut ei kaikkien.
Tietysti fyysiset sairaudet rajoittaa jonkun verran elämää mut itsemääräämisoikeus kuuluu kaikille ja jos kerta on ite noin hyvin pärjännyt niin ei sitä pitäs estettä olla millekään muulle kuin ehkä jonkun semmosen vastasyntyneen hoitamiselle joka ei oo hänen oma.
Hmm.. miksi tällaisessa tapauksessa on oletuksena se, että hyljeksityssä ihmisessä on vika? Varsinkin, kun noita kummallisia toimintatapoja on niin monessa asiassa, tulee mieleen, että toisilla osapuolilla on itsellään joku sairas halu syrjiä ja alistaa ko. ihmistä. Voi tietysti olla jotenkin pahasti luonnevikainen tai vaarallinen, muuta en keksi.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 16:20"]
Hmm.. miksi tällaisessa tapauksessa on oletuksena se, että hyljeksityssä ihmisessä on vika? Varsinkin, kun noita kummallisia toimintatapoja on niin monessa asiassa, tulee mieleen, että toisilla osapuolilla on itsellään joku sairas halu syrjiä ja alistaa ko. ihmistä. Voi tietysti olla jotenkin pahasti luonnevikainen tai vaarallinen, muuta en keksi.
[/quote]
sepä siinä just onkin kummallista: en ole millään tavalla vaarallinen vaan yleensä ihan tavallisesti käyttäydyn töissä, kotona, koulussa, kavereitten ja läheisten yms kanssa jne.
ainut ehkä mikä ihmisiä on voinut kummastuttaa on ollut se että oon kiintyny liikaa joihinkin hoitaviin tahoihin ja laitellu niille viestejä. mutta en oo esim nyrkkien tai puukon yms kanssa heilunu yms. enkä oo ollu vankilassa enkä niuvassa yms ikinä. mutta oon ikäisekseni lapsenomainen ja saatan olla liian tuttavallinen.
yleensä jos ihminen väittää kivenkovaa haluavansa tehdä jotakin mistä näkee heti et ei siitä siihen oo niin se voi aiheuttaa sen että kaikki muukin kielletään kun luullaan että on psykoottinen
pahimmillaan just noitten mainitsemieni rajoitteiden esille tuonti ilmeni siten että mulle koetettiin saada voimakasta lääkitystä, edunvalvojaa, hoitokotipaikkaa ja valvottua suojatyötä johon kulkisin invatakasilla. tuollaiset palvelut on vaikeavammaisille eikä minua ole määritelty vaikeavammaiseksi. onneksi ei oo tuollaista enää
etenkin se että ei kunnioiteta itsemääräämisoikeutta eikä haluta keskustella niin se on minun kohdalla melkoisen yliampuvaa
nuo muut on sitten tilannekohtaisia asioita mut nuo kaksi ihan yliampuvia
toki yksittäistapauksessa sekin ettei joku tietty henkilö halua keskustella, voi johtua siitäkin että henkilö pitää minua niin hauraana ja herkkänä ettei katso olevansa riittävän tahdikas keskustelija ja siksi haluaa antaa keskustelun jonkun muun vastuulle. että en pahoittaisi mieltäni.
Tulee ihan mielikuva että tämä ihminen tunkeilee liikaa sellaisten ihmisten seuraan jotka ei seuraa halua.
Eihän yleensäkään ihmiset vähän vieraampien kanssa niin kauheasti välitä olla tekemisissä, antaan näille vauvoja hoidettavaksi tai halua niiltä apua. Ei minusta siinä ole mitään kummallista jos ihmiset ärähtää jos joku liian vieras yrittää näitä rajoja rikkoa ja tunkea itseään seuraan.