Lahjakkaatlapset.fi -sivut avattu!
Tervetuloa!
Mietityttääkö lapsen oppiminen, turhautuminen, ehkä jopa kiukku liian helposta koulusta, jossa "ei opi mitään". Lapset ovat koulua aloittaessaan hyvin erilaisia, joku lukee jo kirjoja ja laskee kertolaskuja. Osa opettelee vasta kirjaimia ja numeroita.
On tärkää, että myös lahjakas oppilas saa jo heti alusta oppimiskokemuksia, jotta koulumotivaatio ja into oppimiseen säilyy myös isompana. Tämä on edellytys myös tärkeiden opiskelu- ja työskentelytaitojen kehittymiselle, sekä lahjakkaan lapsen henkiselle hyvinvoinnille.
"Suomalaisen yhteiskunnan peruspiirteisiin ja –arvoihin kuuluu, että kenenkään ei anneta pudota kelkasta. Pärjäämme PISA-testeissä, koska meillä heikoimmat ovat keskimäärin parempia kuin muiden maiden. Mutta tuleeko mieleen yhtään suomalaista älykästä tai lahjakasta lasta tai nuorta? Onko Suomessa nostettu tällaisia lapsia esiin mediassa, tai edes lapsen omassa lähipiirissä? Todennäköisesti ei, sillä Suomessa ”joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa”; USA:ssa sen sijaan ”shoot for the moon, even if you miss it, you will land among the stars”.
Yhteiskunnassamme ei siis monia lasten ja nuorten erikoislahjakkuuksia ei juurikaan korosteta. Lahjakas urheilija todennäköisesti saa kiitosta, kannustusta ja tukea, mutta kognitiivisilta kyvyiltään edukseen erottuvan oletetaan pärjäävän omillaan ja olevan kyvyistään vaatimaton. Lahjakkaan lapsen tai nuoren kasvattajia saatetaan myös varoitella liiasta kannustamisesta, ja jopa ehdottaa että he pyrkisivät erilaisin keinoin hidastamaan lahjakkaan lapsen tai nuoren kehitystä jotta hän olisi “normaalimpi”...
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 10:52"]
Itse en vetäisi vielä kovin isoja johtopäätöksiä lapsen lahjakkuudesta eskarissa ja 1-2 luokilla.Ns. oikea koulunkäynti alkaa 3 luokalla ja vasta silloin näkee, onko lapsella aivan poikkeuksellista lahjakkuutta vai onko hän vain normaali hyvä oppilas. Näille normaaleille hyville oppilaille yleensä riittää eteneminen oman ikäluokan tahdissa. Lisähaasteita voi hakea myös koulun ulkopuolelta harrastuksista.
[/quote]
Lahjakkuus näkyy jo 2 -vuotiaana, ainakin erityislahjakkuus. Erot ovat ehkä räikeimmillään kun lapset aloittavat koulun, sillä eivät vielä ole menettäneet kiinnostustaan ja iloa oppimiseen.
Myös hyvien oppilaiden, jotka osaavat jo paljon kouluun tullessaan, onkin juuri motivaation säilymisen vuoksi tärkeää saada osaamistaan vastaavaa opetusta.
Jos eivät saa, voi käydä juurikin kuten kuvaat, eli että erot näyttävät tasoittuvan. Ja tämähän olisi ihanne opettajan kannalta ja näin siksi mielellään todetaan.
Tosiasiassa jos erot näyttävät tasoittuvan, johtuu se siitä, että lahjakkaille ei anneta heille oppimiskokemuksia tarjoavaa oppimateriaalia ja he oppivat alisuoriutumaan.
LOL
Vai, että oikein "usassa"
HAHA, joo se prosentti kenen vanhemmilla sattuu olemaan rahaa. Muut on heikommassa asemassa kuin jossain Nigeriassa ja tuskin oppivat koulu-urallaan muuta kuin paskan kuuloisen kansallislaulunsa.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 11:19"]
Vai, että oikein "usassa"
[/quote]
Lol tosiaan, siis UK:ssa, joka on siis United Kingdom eikä Usa.
Mutta kaiken kaikkiaan provo mikä provo, sulla ei ooo helppoa juu ei.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 09:52"]
Huh huh, itse aloitin peruskoulun vuonna 1977.
Silloin kehoitettiin olemaan hiljaa siitä kun vaikka kuinka jätti lukematta ja tekemättä, kokeista tuli kymppejä tai vähintään kiitettäviä. Peruskoulu = koulu alisuoriutumiseen.
Olen kyllä akateemisesti koulutettu ja hyvässä työpaikassa, mutta osaan yhä näin aikuisiälläkin ottaa löysästi. Esimerkiksi vaikka kirjoitella tänne / muuten sluibailla ja sitten kuitenkin ottaa kehuja vastaan projekteista :-) "juu, oli kamalan työläs..." hah
Ja vaikka ottaisin todella vastuullisen pestin ja maailman murheet kantaakseni, ei se juurikaan näkyisi palkkapussissa, kun "tuloerot ovat ihan kamala asia" ja verotus hoitaa loput. Eli loppujen lopuksi ihan hyvä koulu tuo 70-80-lukujen peruskoulu...
[/quote]
Heippa hengenheimolainen:)
Itse aloitin peruskoulun -78 ja voin niin allekirjoittaa ton sun sanoman. Itse olen kanssa moninaisissa duuneissani ja projekteissani oppinut pitämään suuni kiinni deadlineista jne... Tuntuu, että aikaa on annettu usein aivan liikaa. Itse olen sitten surffaillut, "käynyt palavereissa kaupungeilla" jne., kun oma panos jo valmis. Joskus olen yrittänyt muita "auttaa", mutta huomannut että kenties se on liian kova paikka suurimmalle osalle, joten olen antanut olla.
Oma valintani on, että en halua enää edetä, koska palkkani on hyvä, duuni mielenkiintoista ja NAUTIN vapaa-ajasta.
Ihmiset ovat hyvin erilaisia jo ihan pienestä alkaen, ymmärrän hyvin, että jonkinmoinen keskitie on valittava. Kuitenkin suurimmaksi osaksi huomio on kiinnitynyt niihin, jotka eivät pysy opetuksessa mukana. Lahjakkaat ovat jääneet huomiotta. Jotkut pysyvät "hiljaa" ja kahlaavat koulun läpi (näin minä tein suurimmaksi osaksi), toiset turhautuvat ja näyttävät sen eri tavoin. Itse esim ala-asteella en koulukirjoja kotona juurikaan avannut. Yläaste oli iisin helppo. Lukiossa jo vähän paneuduin, koska halusin enemmän tietoa tietyistä asioista. Yliopisto-opinnot jo oman mielenkiinnon kohteena kaiken kaikkiaan (toki joitain turhia luentoja sielläkin:)).
Näin se menee, meitä on moneen junaan:).
Oma lapsemme on viidennellä luokalla ja aika helposti hänkin klaarannut ainakin tähän asti. Hänkin turhautui aiemmin, mutta olemme keksineet kivoja harrastuksia, extratehtäviä jne., jotta koulu kuitenkin maistuisi.
Ei lapsen lahjakkuudesta nyt niin paljon meteliä kannata pitää. Ei se ole yhtään sen kummempi asia kuin hevonen, joka osaa kaviota kopsauttamalla vastata kysymykseen paljonko on 2+2? Se on lahjakas hevonen, ei kysymystäkään siitä. Mutta se ei missään nimessä ole lahjakas matemaatikko! Jos teidän 10-vuotias on todella (ei siis vain äidin mielestä) 15-vuotiaiden tasolla esim juuri matikassa, niin ei tuo ole vielä järin iso asia. Ei kukaan ole vaikuttunut keskiverto 15-vuotiaan matikan kyvyistä. Olet sä lahjakas jossain tai et, niin tosityö alkaa vasta lapsuuden jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 12:40"]
Ei lapsen lahjakkuudesta nyt niin paljon meteliä kannata pitää.
[/quote]
Näinhän sitä on totuttu ajattelemaan, mutta tiedätkö mitä - Ajat muuttuu :)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 10:41"]
Lapseni on 4.luokalla. Tiedän, että hänen luokallaan yksi oppilas tekee matematiikassa 6.luokan tehtäviä. Eli jotain lisä haastetta voidaan antaa tavallisessakin luokassa. Kasittääkseni tosiaan lapset saavat lisätehtäviä halunsa mukaan.
[/quote]
Lisätehtävien antamisessakin on eroja. Eli saako hän myös keskustella opettajan tai jonkun muun kanssa siitä mitä on tehnyt, saako läksyjä vaikeammista tehtävistä. Kotonakin voi tehdä tehtäviä, mutta koulussa ja oppimisessa olisi tärkeää saada haasteita ja oppimaan sekä ponnistelemaan oppimisen kokemuksia. Lisäksi matikka on sellainen, jossa tulee paljon oivallusta vaativia aiheita ja niistä on tärkeä saada keskustella jonkun kanssa, joka ymmärtää matematiikaa syvällisesti.
Hienoa silti, että on saanut luvan tehdä ja että on edelleen kiinnostunut tekemään. Into tekemiseen vain herkästi lopahtaa juuri tuossa 4.-5.lk tienoilla, jos jätetään yksin tekemään. Sitten vain alisuoriudutaan ja turhaudutaan loppu peruskoulu, kunnes pääsee lukioon tai painotetulle yläasteelle - jollei sitten nuo ensin mainitut "tukitoimet" ole käytössä.