Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko akateeminen ura mennä pilalle siitä, jos menee kesätöihin esim. siivoomaan?

Vierailija
21.08.2020 |

Voiko mennä pilalle vai onko haittaa? jos esim opiskelijana vielä siivoaa kesät. Katsooko työnantajat että tämä surkimus ei löytänyt edes oman alan kesätöitä, ei oteta meille.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä mene. Nykyistä pääministeriäkin ivaillaan kaiken aikaa, kun on ollut sokoksen kassalla töissä. Yritä hakea vain koulutusta vastaavia töitä, tai ole muussa tapauksessa cain kotona.

Ihan sama mitä tekee, aina joku ivailee jotain. Suurin osa ihmisistä varmasti arvostaa sitä, että pääministerikin on ihan tavallinen ihminen eikä mitään yhteiskunnan kermaa. Osaa ajaa paremmin ihan tavallisen ihmisen asiaa. Kermaperseet voi mun puolesta heittää h**vettiin.

En voi edelleenkään käsittää miksi pääministerin kassallatyöskentely yli vuosikymmen sitten lasketaan haitalliseksi. Tätä negaatiota levittävät erityisesti persut.

Vierailija
42/59 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaista on, että on tutkimuskykyjä. Jos kykenee esim. laatimaan julkaisukelpoista uutta tutkimusta, niin paikan voi saada. Sillä mitä on joskus tehnyt ei pitäisi olla mitään merkitystä. Toki jos kyse ns. höpöhöpö alasta, jolla ei mitään todellista tutkimusta ole, niin ehkä silloin vanhoja turhia juttuja katsotaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mainitse CV:ssä. Jos kysyvät aukkoa, kerro, että olit kiertelemässä Eurooppaa ja syventämässä osaamistasi, mikä se alasi lieneekään.

Vierailija
44/59 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minun tutkimusryhmssäni otamme kesäksi töihin vain ihmisiä jotka ovat tehneet kandin/gradun meillä ja näin tiedämme etteivät ole toheloita ja ovat perillä tavoista ja menetelmistä.

Eli ei mene ura pilalle jos menet siivoamaan kesäksi.

Vierailija
45/59 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Olin siivoojana opiskeluiden ohella ja jopa valmistumisen jälkeen, kun omalta alalta löytyi vain pätkätöitä. Listasin CV:n ainoastaan oman alan työkokemuksen, ja lopulta ura urkeni. Ei työhakemukseen tarvitse kaikkea työkokemusta listata. Myöhemmin olen ohimennen maininnut esimiehille ja työkavereille siivoustaustastani, eivätkä ne ole siihen mitään virkkoneet.

Vierailija
46/59 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä akateemisen työnantajan päässä liikkuu, mutta jos mulla olisi kaksi hakijaa samaan työhön, molemmilla sama tutkinto. Toinen on maannut kotona kaikki kesät ja toinen on ollut siivoomassa/kaupan kassa/muu "nolo" työ niin kyllä ottaisin sen ahkeramman joka on ollut töissä kuin sen makaajan.

Mutta kuka laittaa akateemiseen CV:hen jotain siivous- tai kassatöitä?

Vierailija
47/59 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein vielä torstaina tehtaalla duunarin töitä, ennen kuin valmiustuin perjantaina ja aloitin lakimiehenä seuraavan viikon maanantaina. Kaikenlainen työkokemus on hyvästä. Monasti työnantajat arvostavat myös käytännönkin töitä. Toki pitää olla opiskeluaikana saada tehtya edes jotain oman alan harjoittelutöitä vaikka muutaman kuukaudenkin loppuvaiheessa, muuten on hankala työllistyä. Mutta siis siivojana työskentely kesäisin ei todellakaan vaikuta negatiivisesti akateemiseen uraasi. Itsekin rekrytoijana arvostaisin työntekijää, jolla on monipuolista kokemusta eri aloista.

Vierailija
48/59 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä akateemisen työnantajan päässä liikkuu, mutta jos mulla olisi kaksi hakijaa samaan työhön, molemmilla sama tutkinto. Toinen on maannut kotona kaikki kesät ja toinen on ollut siivoomassa/kaupan kassa/muu "nolo" työ niin kyllä ottaisin sen ahkeramman joka on ollut töissä kuin sen makaajan.

Mutta kuka laittaa akateemiseen CV:hen jotain siivous- tai kassatöitä?

Ei näitä tarvitse välttämättä laittaakaan CV:hen, ainakaan yksiöidysti. Toki voi yleisellä tasolla todeta, että kesäisin olen tehnyt kesätöitä tms. Näistä ei-oman alan töistä voi ainakin suullisesti mainita haastettalussa, jos kysyvät näistä tai mitä on tehnyt kesäisin.

Vierailija
49/59 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos vaihtoehdot ovat siivoustyö ja ylimääräinen sivuaine? Sitten kysymys on totuudenmukaisempi.

Vierailija
50/59 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla ole mahdollisuuksia tehdä kesäopintoja. Ja jos ilmoittautuu jollekin avoimen hölynpöly kesäkursseille, ei siitä mitään opintotukea kuitenkaan saa. Joidenkin on vaan PAKKO mennä töihin kesällä.

Vierailija
51/59 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär siivosi opiskelujen ohessa ja sen jälkeen, koska omalta alalta oli vaikea saada työtä. Ei ole jäänyt tyhjän päälle. Jatkaa edelleen siivoustyötä sivutoimenaan, vaikka onkin silloin tällöin enemmän koulutustaan vastaavassa työssä.

Vierailija
52/59 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että nykyään ei voi enää tukeutua siihen akateemisuuteen ja kuvitella että siitä saa varman leivän. Neuvoisin kaikkia nuoria hankkimaan siihen oheen myös jonkun duunariammatin että on turvaverkkoa, niitä akateemisia duuneja kun ei ihan kaikille riitä. Ps. niitä duunariammatteja on muitakin kuin siivooja ja tarjoilija.

T. Terveystieteilijä + välinehuoltaja

Vierailija
53/59 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt uran loppu ole, mutta ehdottomasti kannattaa yrittää kaikin keinoin päästä oman alan työpaikkaan töihin heti ensimmäisestä kesästä alkaen. Itse olin aivan liian vaatimaton ja ajattelin, että en osaa ja pitäisi olla sitä ja tätä. Olin siis duunarihommassa melkein maisterina ilman päivääkään oman alan työkokemusta. Sain lopulta uran väitöskirjan kautta, mutta ilman sitä olisin varmaan jatkanut duunarina, kun ei ollut kontakteja eikä alan "oikeaa" tuntemusta.

Vierailija
54/59 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että nykyään ei voi enää tukeutua siihen akateemisuuteen ja kuvitella että siitä saa varman leivän. Neuvoisin kaikkia nuoria hankkimaan siihen oheen myös jonkun duunariammatin että on turvaverkkoa, niitä akateemisia duuneja kun ei ihan kaikille riitä. Ps. niitä duunariammatteja on muitakin kuin siivooja ja tarjoilija.

Sen duunariammatin voi hommata sitten jos ja kun se ura tyssää.

Vierailija
55/59 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla ole mahdollisuuksia tehdä kesäopintoja. Ja jos ilmoittautuu jollekin avoimen hölynpöly kesäkursseille, ei siitä mitään opintotukea kuitenkaan saa. Joidenkin on vaan PAKKO mennä töihin kesällä.

Asenteesi siivoojiin on ilmeisesti kunnossa, avoimessa yliopistossa opiskeleviin ei. Avoimen yliopiston kautta pääsee suorittamaan samoja "hölynpölykursseja" kuin varsinaisen yliopiston puolella,  samojen kurssinvetäjien kanssa.

Vierailija
56/59 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komppaan. Pankkiakin kiinnosti asuntolainaa myöntäessä vakityö. Nyt se on jo maksettu poiskin, siivoamalla. Akateeminen tutkinto on tuottanut pienipalkkaista pätkää, ja sitten ei enää sitäkään.

Laitoshuoltaja, FM (hum.)

Vierailija
57/59 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisin nykyään ehdottomasti kaksoistutkinnon peruskoulun jälkeen. Kävin vain lukion ja menin yliopistoon ja nyt on kymmenientuhansien opintolaina ja ei töitä, vaikka en opiskellut mitään höpöhöpöä. Lähde tässä sitten opiskelemaan vielä se työllistävä ammattitutkinto. Jos ois ollu ammatti niin ei ois tarvinnu ottaa lainaa ja ois nytkin niitä töitä eikä tarvis tuista lyhentää sitä opintolainaa jota ei olisi ollenkaan tai ei ainakaan näin paljon.

Ottakaa opikseen nuoret.

Vierailija
58/59 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siivosin pari kesää Norjassa. Sain hyvää palkkaa ja kielitaito parani. Sitten sain oman alan kesätöitä ja tulin siihen tulokseen, että olen ihan väärällä alalla. Siinä meni kaikki suunnitelmat uusiksi. 

Vierailija
59/59 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen duunariammatin voi hommata sitten jos ja kun se ura tyssää.

Minä onneksi hommasin ensin sen duunariammatin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän