Voiko akateeminen ura mennä pilalle siitä, jos menee kesätöihin esim. siivoomaan?
Voiko mennä pilalle vai onko haittaa? jos esim opiskelijana vielä siivoaa kesät. Katsooko työnantajat että tämä surkimus ei löytänyt edes oman alan kesätöitä, ei oteta meille.
Kommentit (59)
Olennaista on, että on tutkimuskykyjä. Jos kykenee esim. laatimaan julkaisukelpoista uutta tutkimusta, niin paikan voi saada. Sillä mitä on joskus tehnyt ei pitäisi olla mitään merkitystä. Toki jos kyse ns. höpöhöpö alasta, jolla ei mitään todellista tutkimusta ole, niin ehkä silloin vanhoja turhia juttuja katsotaan.
Älä mainitse CV:ssä. Jos kysyvät aukkoa, kerro, että olit kiertelemässä Eurooppaa ja syventämässä osaamistasi, mikä se alasi lieneekään.
Ainakin minun tutkimusryhmssäni otamme kesäksi töihin vain ihmisiä jotka ovat tehneet kandin/gradun meillä ja näin tiedämme etteivät ole toheloita ja ovat perillä tavoista ja menetelmistä.
Eli ei mene ura pilalle jos menet siivoamaan kesäksi.
Ei tietenkään. Olin siivoojana opiskeluiden ohella ja jopa valmistumisen jälkeen, kun omalta alalta löytyi vain pätkätöitä. Listasin CV:n ainoastaan oman alan työkokemuksen, ja lopulta ura urkeni. Ei työhakemukseen tarvitse kaikkea työkokemusta listata. Myöhemmin olen ohimennen maininnut esimiehille ja työkavereille siivoustaustastani, eivätkä ne ole siihen mitään virkkoneet.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä akateemisen työnantajan päässä liikkuu, mutta jos mulla olisi kaksi hakijaa samaan työhön, molemmilla sama tutkinto. Toinen on maannut kotona kaikki kesät ja toinen on ollut siivoomassa/kaupan kassa/muu "nolo" työ niin kyllä ottaisin sen ahkeramman joka on ollut töissä kuin sen makaajan.
Mutta kuka laittaa akateemiseen CV:hen jotain siivous- tai kassatöitä?
Tein vielä torstaina tehtaalla duunarin töitä, ennen kuin valmiustuin perjantaina ja aloitin lakimiehenä seuraavan viikon maanantaina. Kaikenlainen työkokemus on hyvästä. Monasti työnantajat arvostavat myös käytännönkin töitä. Toki pitää olla opiskeluaikana saada tehtya edes jotain oman alan harjoittelutöitä vaikka muutaman kuukaudenkin loppuvaiheessa, muuten on hankala työllistyä. Mutta siis siivojana työskentely kesäisin ei todellakaan vaikuta negatiivisesti akateemiseen uraasi. Itsekin rekrytoijana arvostaisin työntekijää, jolla on monipuolista kokemusta eri aloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä akateemisen työnantajan päässä liikkuu, mutta jos mulla olisi kaksi hakijaa samaan työhön, molemmilla sama tutkinto. Toinen on maannut kotona kaikki kesät ja toinen on ollut siivoomassa/kaupan kassa/muu "nolo" työ niin kyllä ottaisin sen ahkeramman joka on ollut töissä kuin sen makaajan.
Mutta kuka laittaa akateemiseen CV:hen jotain siivous- tai kassatöitä?
Ei näitä tarvitse välttämättä laittaakaan CV:hen, ainakaan yksiöidysti. Toki voi yleisellä tasolla todeta, että kesäisin olen tehnyt kesätöitä tms. Näistä ei-oman alan töistä voi ainakin suullisesti mainita haastettalussa, jos kysyvät näistä tai mitä on tehnyt kesäisin.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos vaihtoehdot ovat siivoustyö ja ylimääräinen sivuaine? Sitten kysymys on totuudenmukaisempi.
Ei kaikilla ole mahdollisuuksia tehdä kesäopintoja. Ja jos ilmoittautuu jollekin avoimen hölynpöly kesäkursseille, ei siitä mitään opintotukea kuitenkaan saa. Joidenkin on vaan PAKKO mennä töihin kesällä.
Tytär siivosi opiskelujen ohessa ja sen jälkeen, koska omalta alalta oli vaikea saada työtä. Ei ole jäänyt tyhjän päälle. Jatkaa edelleen siivoustyötä sivutoimenaan, vaikka onkin silloin tällöin enemmän koulutustaan vastaavassa työssä.
Olen sitä mieltä, että nykyään ei voi enää tukeutua siihen akateemisuuteen ja kuvitella että siitä saa varman leivän. Neuvoisin kaikkia nuoria hankkimaan siihen oheen myös jonkun duunariammatin että on turvaverkkoa, niitä akateemisia duuneja kun ei ihan kaikille riitä. Ps. niitä duunariammatteja on muitakin kuin siivooja ja tarjoilija.
T. Terveystieteilijä + välinehuoltaja
Ei se nyt uran loppu ole, mutta ehdottomasti kannattaa yrittää kaikin keinoin päästä oman alan työpaikkaan töihin heti ensimmäisestä kesästä alkaen. Itse olin aivan liian vaatimaton ja ajattelin, että en osaa ja pitäisi olla sitä ja tätä. Olin siis duunarihommassa melkein maisterina ilman päivääkään oman alan työkokemusta. Sain lopulta uran väitöskirjan kautta, mutta ilman sitä olisin varmaan jatkanut duunarina, kun ei ollut kontakteja eikä alan "oikeaa" tuntemusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että nykyään ei voi enää tukeutua siihen akateemisuuteen ja kuvitella että siitä saa varman leivän. Neuvoisin kaikkia nuoria hankkimaan siihen oheen myös jonkun duunariammatin että on turvaverkkoa, niitä akateemisia duuneja kun ei ihan kaikille riitä. Ps. niitä duunariammatteja on muitakin kuin siivooja ja tarjoilija.
Sen duunariammatin voi hommata sitten jos ja kun se ura tyssää.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole mahdollisuuksia tehdä kesäopintoja. Ja jos ilmoittautuu jollekin avoimen hölynpöly kesäkursseille, ei siitä mitään opintotukea kuitenkaan saa. Joidenkin on vaan PAKKO mennä töihin kesällä.
Asenteesi siivoojiin on ilmeisesti kunnossa, avoimessa yliopistossa opiskeleviin ei. Avoimen yliopiston kautta pääsee suorittamaan samoja "hölynpölykursseja" kuin varsinaisen yliopiston puolella, samojen kurssinvetäjien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Komppaan. Pankkiakin kiinnosti asuntolainaa myöntäessä vakityö. Nyt se on jo maksettu poiskin, siivoamalla. Akateeminen tutkinto on tuottanut pienipalkkaista pätkää, ja sitten ei enää sitäkään.
Laitoshuoltaja, FM (hum.)
Vierailija kirjoitti:
Tekisin nykyään ehdottomasti kaksoistutkinnon peruskoulun jälkeen. Kävin vain lukion ja menin yliopistoon ja nyt on kymmenientuhansien opintolaina ja ei töitä, vaikka en opiskellut mitään höpöhöpöä. Lähde tässä sitten opiskelemaan vielä se työllistävä ammattitutkinto. Jos ois ollu ammatti niin ei ois tarvinnu ottaa lainaa ja ois nytkin niitä töitä eikä tarvis tuista lyhentää sitä opintolainaa jota ei olisi ollenkaan tai ei ainakaan näin paljon.
Ottakaa opikseen nuoret.
Minä siivosin pari kesää Norjassa. Sain hyvää palkkaa ja kielitaito parani. Sitten sain oman alan kesätöitä ja tulin siihen tulokseen, että olen ihan väärällä alalla. Siinä meni kaikki suunnitelmat uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen duunariammatin voi hommata sitten jos ja kun se ura tyssää.
Minä onneksi hommasin ensin sen duunariammatin.
En voi edelleenkään käsittää miksi pääministerin kassallatyöskentely yli vuosikymmen sitten lasketaan haitalliseksi. Tätä negaatiota levittävät erityisesti persut.