Voiko akateeminen ura mennä pilalle siitä, jos menee kesätöihin esim. siivoomaan?
Voiko mennä pilalle vai onko haittaa? jos esim opiskelijana vielä siivoaa kesät. Katsooko työnantajat että tämä surkimus ei löytänyt edes oman alan kesätöitä, ei oteta meille.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikille tiedoksi, etten aio edes työllistyä Suomeen, vaan johonkin toiseen maahan missä oikeasti rahoitetaan tieteellistä tutkimusta.
Jossain toisessa maassa voidaan katsoa jyrkemmin luokkaeroja. Vaikka toisaalta, opiskelun rahoittaminen siivoamalla taitaa olla yleinen kuvio kaikkialla.
Työnantajana ottaisin sen, joka on kiinnostunut tekemään töitä ennemmin kuin makaamaan kotona.
Omalla lapsella ei ole ollut ongelmaa kesätöiden saannissa, koska työnantajat kiinnittävät huomiota aikaisempaan kokemukseen, oli se mitä tahansa. Ollut töissä 14 vuotiaasta ja nyt viides kesätyö. Nyt tekee eri työnantajalla osin samaa kuin viime kesänä. Palkka oli aloituspalkkaa isompi, kun aiempi kokemus oli huomioitu. Näyttää siltä, että saa samalle työnantajalle tehdä töitä jatkossakin opiskelujen ohella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikille tiedoksi, etten aio edes työllistyä Suomeen, vaan johonkin toiseen maahan missä oikeasti rahoitetaan tieteellistä tutkimusta.
Jossain toisessa maassa voidaan katsoa jyrkemmin luokkaeroja. Vaikka toisaalta, opiskelun rahoittaminen siivoamalla taitaa olla yleinen kuvio kaikkialla.
Järkevä työnantaja ymmärtää kulttuurierot ja sen, että opiskelija nyt vaan tarvii sitä rahaa. Itse olen opiskellut Briteissä ja oli ihan tavallista, että yliopisto-opiskelijat käy opintojen ohella kaupan kassalla, siivoomassa jne. töissä. Tietysti ne rikkaimpien lapset vain rellestivät vapaa-ajat kun äiti ja isi maksoi kaiken. Nämä tyypit ei kyllä ollut mitään ahkeria opiskelijoitakaan vaan moni heistä reputti opinnot..
Suomi on niin vihoviimeinen takapajula, ettei täällä voi syyttää ketään siitä kun ei löydä oman alan töitä jos ei se ole talonrakennus, siivous, lastentarhanopettaja, sairaanhoitaja ynnä muut välttämättömät työntekijät. Kannattaisi muutta Suomesta mahd. kauas jos haluaa tieteellisen uran.
Kun käyn läpi työhakemuksia, niin minusta on paljon parempi että hakijalla on paljon työkokemusta verrattuna siihen että olisi vain opiskellut. Kaikki työ opettaa työntekemistä ja toimimista työyhteisössä. sitä ei opi opiskelemalla.
Ei voi. Jossain myöhemmässä vaiheessa tuollaiset merkityksettömät jutut kannattaa poistaa CV:stä, koska ei ne ketään kiinnosta.
Akateemiset hyvinkin tekee kesätöinä siivoomista, ovat kaupan kassalla ym
Ja duunarit väittää, ettei akateeniset tiedä muka mitään oikeasta elämästä, heillä on vain kirjaviisautta. Just...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkevä työnantaja ymmärtää kulttuurierot ja sen, että opiskelija nyt vaan tarvii sitä rahaa. Itse olen opiskellut Briteissä ja oli ihan tavallista, että yliopisto-opiskelijat käy opintojen ohella kaupan kassalla, siivoomassa jne. töissä. Tietysti ne rikkaimpien lapset vain rellestivät vapaa-ajat kun äiti ja isi maksoi kaiken. Nämä tyypit ei kyllä ollut mitään ahkeria opiskelijoitakaan vaan moni heistä reputti opinnot..
Sanoit sen paremmin ja asiantuntevammin kuin minä kommentoimassasi viestissä (tosin puhuin luokkaeroista, en kulttuurieroista). Cheers, mate! :)
Itse jätän opiskeluaikojen hanttihommat pois CV:stä.
T: nykyään apulaisproffa
No voi jestas. Olin tarjoilijana opiskeluaikoina kesät, koska raha. Ekan harjoittelupaikan sain vasta valmistumisen jälkeen eikä välttis muutenkaan ole niin hotshot urakehitys minulla. Varsin mukavasti on kuitenkin mennyt ja menee.
T: Lakimies, 4700eur palkkaansa aidosti tyytyväinen
Miksi ketään kiinnostaisi jonkun opiskelijan vuosia sitten tekemät kesätyöt?
Olen kuullut monelta työnantaja taholta, että he eivät edes harkitse hakijaa, jos sieltä ei löydy edes yhtä alemman palkkatason työpaikkaa historiasta.
CVssa on sitä, mitä sä sinne laitat. Eihän se ole mikään pakko mitään ilmoitella.
Millälailla työnteko pilaa ihmistä?
Jaa, en tiedä. Itse siivosin ennen yliopistoa, sen aikana ja nyt valmistumisen jälkeenkin. Olen pätevämpi siivooja kuin oman alani työntekijä.
Olen henkilökohtaisesti tavannut yhden palkkaavassa olevan ihmisen, joka sanoi että ei palkkaa ihmistä jolla on muun alan ns hanttihommia CVssä. Se kuulemma kertoo että hänellä ei ole todellista paloa alalle. Tuo yksi on kyllä todellinen outolintu sillä muut ehkä kymmenkunta joiden kanssa olen aiheesta puhunut nimenomaan arvostavat kaikenlaista kokemusta ja sitä että on ahkera eikä jää kotiin makoilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse jätän opiskeluaikojen hanttihommat pois CV:stä.
T: nykyään apulaisproffa
Miksi tätä on alapeukutettu?! Ei ketään kiinnosta ne ns oikeat työt akateemisiin paikkoihin haettaessa. Ne on relevantteja jos hakee niihin ns oikeisiin töihin.
Itse roikotin niitä ”hanttihommia” cv:ssä siihen asti, kunnes liiton cv-palvelusta tuli vinkki jättää ne pois... Ihan hyvin olen sitten työllistynytkin.
Meillä mietityttää enemmän, jos työhistoriassa on selittämättömiä aukkoja.
Siivoustyö on vaativaa ja kunniallista työtä.
Kaikki työ on plussaa. Työnantaja arvostaa paljon enemmän siivoustyötä kun kotona makaamista, ja saat rahaa.
Opintolaina varmaan kannattaa nostaa, vaikket tarvitsekaan. Käytin omani ekan asunnon omarahoitusosuuteen.
t KTM, kesäsiivooja, voileiväntekijä
Sori. Sarkasmivaroitus unohtui antaa. Se on tärkeää tällä palstalla.