Miehelle tuli ilmoitus, ettei velallinen ole maksanut lainaeräänsä
Avaan meidän kaikki postit ja yksi oli ilmoitus takaajalle, että velallinen ei ole hoitanut maksujaan. Velalllisen nimi ei lapusta ilmennyt, lainan numero ym siinä oli ja velan määrä: reilut 400.000e!
Ihan kiva keskustelun aihe illalla tiedossa...
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 19:11"]
Nyt ei muuta kuin se yritys haettava konkkaan, muuten menee takaajan henk.koht. varat.
[/quote]
Tuokaan ei auta henkilötakauksiin...
[/quote]
Kerro enemmän!
[/quote]
Olin tyhmyyttäni erään yrityksen yhdessä lainassa henkilötakaajana kahden muun takaajan kanssa. Yritys meni konkurssiin ja takaajana minulle jäi velat maksettavaksi. Vuosien kärvistelyn jälkeen hakuduin myös velkajärjstelyyn kuten kaksi muutakin takaajaa.
[/quote]
Jos yritys on menny konkurssiin, miten te olette silti maksajia olleet?
Velkojan asema paranee takaajan kustannuksella
Takaajan asema muuttuu. Konkurssin alettua takaajan on nyt maksettava koko takaussumma, ennen kuin voi saada konkurssipesästä mitään. Vanhan lain aikana jako-osuus konkurssipesästä jaettiin takaajan ja velkojan kesken, nyt velkoja saa kokonaan jako-osuuden kun takaaja maksaa takauksestaan osan. Ennen konkurssia maksamalleen osalle takaaja saa täyden jako-osuuden.
Joka ottaa taatakseen ottaa maksaakseen.
Aikamoinen omaisuus teillä jos olette onnistuneet takaamaan 400 000 euron lainan..
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 14:01"]
Joka ottaa taatakseen ottaa maksaakseen.
Aikamoinen omaisuus teillä jos olette onnistuneet takaamaan 400 000 euron lainan..
[/quote]
Minä en ole taannut mitään, ja omaisuutta ei ole noin paljoa.
ap.
Hieno homma...
Teille sentään tuli ilmoitus ettei ole maksanut niin miehesi vaan äkkiä selvittämään asiaa.
Minun mieheni on aikoinaan taannut siskollensa talolainaa ja eräänä päivänä oli pöydällä pankista kirje että laina tulee takaajien maksettavaksi kun se eukko ei ollut hoitanut maksuja. Maksulappu oli kirjeen mukana.
Kyllä itku pääsi kun odotin silloin 1.lasta ja oli oma asuntolaina ja molempien opintolainat maksettavana.
Onneksi mies jaksoi "tapella" pankin kanssa ja talo myytiin ja appi auttoi ja maksoi osan lainasta niin sisko sai loppulainalle uuden maksusuunnitelman minkä luojan kiitos hoiti kunnolla...mies pystyi myös nettipankissa seuraamaan että maksoi joka kk.
Jos se laina olisi tullut meidän maksettavaksi niin olisimme olleet kusessa ja oma koti olisi pitänyt myydä ja edes se ei olisi riittänyt kun oli se asunto vasta pari vuotta aikaisemmin ostettu.
Mitä tästä opimme...ei takaajaksi edes omalle siskolle saati muille!
Nykyään ilmeisesti otetaan yhteyttä takaajaan/takaajiin heti, kun ilmenee mitään ongelmia. Jos haetaan yli 3kk lyhennysvapaata, sekin pitää hyväksyttää takaajilla. Mua kysyttiin kerran takaajaks, sanoin, totuudenmukaisesti, ettei mulla oo mitään vakuuksia itselläni ja riittävästi omaakin velkaa. Ja kaveri sattu olee sellainen, joka oli järjestäny minut aiemminkin pulaan maksamattomilla laskuillaan....
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 14:23"]
Ja kaveri sattu olee sellainen, joka oli järjestäny minut aiemminkin pulaan maksamattomilla laskuillaan....
[/quote]
Miten tämä tapahtuu käytännössä?
Ei kiva homma saada tuolla tavalla tietää takauksista. Tsemppiä illan keskusteluihin ja jatkoon - toivottavasti velallinen hoitaa velvoitteensa. Toivotaan, että takaus on annettu perheenjäsenelle ettei tämän myötä paljastu jotain muitakin ikäviä kuvioita.
Olisi ihan painajaismaista, jos oma mies menisi antamaan takauksia jollekin, kun itse olen täysin sellaista vastaan.
Tuohan on ihan kamalaa jos noin suuressa lainassa mies on takaajana ja jos se napsahtaa miehellesi maksuun niin teidän perheen talous on kuralla :(
Tules myöhemmin kertomaan mikä laina se on ja onko se otettu ennen teidän "yhteiseloa" vai onko ukko vaan raapustanut nimensä paperiin sen kummemmin ajattelematta ja ilman mitään keskustelua sinun kanssasi?
Meillä sisko ja miehensä pyysi vanhempiani takaajiksi ja se mies nosti ison äläkän siitä, että eivät suostuneet. Miehen ekan talon takaajina ja maksajina olivat edellisen vaimon vanhemmat, nyt yritti samaa juttua siskoni kanssa.
Miksi miehen tulee keskustella tuosta kanssasi? Jos olette aviossa, saa mies ilman lupaasi mennä takaajaksi.
Henkilötakaus on nykyään rajattu johonkin summaan, riippuu pankista eli koko lainan maksajaksi ei joudu. Näin ollen ilman henkilötakaus tehdään ilman, että takajaan pitäisi antaa omaisuutta vakuudeksi.
En nyt mene vannomaan mutta jossain vaiheessa henkilötakauksen maksimi summa oli 20 000,- euroa.
Noniin, asia selvisi. Miehen yrityksen laina, on siis osakkaana. Takuuosuus vain 10000e. Mies vähätteli asiaa. On nyt tiedä uskonko..
Ap.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 17:53"]
Miksi miehen tulee keskustella tuosta kanssasi? Jos olette aviossa, saa mies ilman lupaasi mennä takaajaksi.
[/quote]
Öö, millainen suhde sinulla on aviopuolisoosi, puhutteko toisillenne?
En nyt ihan heti uskoisi että miehesi takuuosuus 400 000e lainasta on vain 10 000e !? Ja 11:sta tiedoksi niin
meillä ainakin tuollaisista takaus/raha/talousasioista aina keskustellaan varsinkin kun olemme naimisissa ja meillä on yhteistä omaisuutta ja 2 lasta.
Ja jos toinen meistä sössisi raha-asiat niin sehän vaikuttaa koko perheeseen!
Jos on sinkku niin saa maksaa vaikka kenen lainat jos haluaa mutta jos ollaan parisuhteessa niin tärkeät päätökset tehdään yhdessä.
Kysypä mieheltäsi, onko kyseessä kuitenkin yhteisvelka/ yhteistakaus. Tuo pankilta tullut viesti on nimittäin sen oloinen, että vaikuttaisi yhteisvelalta/ yhteistakaukselta.
Esimerkiksi oma asuntolainani on yhteisvelka. Jos mies päättäisi lopettaa maksamasta omaa osuuttaan, minä olisin vastuussa myös hänen osuudestaan. Myös takaukset ovat kahden ihmisen nimissä, jotka ovat yhdessä vastuussa koko velkasummasta. Niinpä jos minä tai mieheni emme jostakin syystä pystyisi hoitamaan talovelkaa, takaajat kumpikin joutuisivat vastaamaan koko velkasummasta.
Vasta jälkeenpäin olen viisastunut niin paljon, että velkaa olisi voinut ottaa omiin nimiin, kumpainenkin. Samoin kunkin takaajan vastuun voi rajata koskemaan vain osaa velasta.
Kysypä mieheltäsi sekin, mitä omaisuutta hän on asettanut velan takuuksi. Ei kai vain teidän yhteistä omaisuuttanne, talonne kenties? En tiedä ihan varmaksi, mutta epäilen, ettei teidän yhteisomaisuutta voi pistää velan pantiksi ilman sinun suostumustasi.
Kannattaa kysyä ja ottaa asiasta selvää.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 17:53"]
[/quote]
Öö, millainen suhde sinulla on aviopuolisoosi, puhutteko toisillenne?
[/quote]
Ihan tavallinen suhde, jossa kumpikin tietää, että avioliitossa ei menetä taloudellista itsenäisyyttään. Ei tarvitse puolisolta kysyä lupaa tekemisiin, oli ne sitten takaus tai sijoitusasunnon osto. Puoliso ei kärsi pätkääkään siitä, mitä toinen tekee, kun avio-oikeus on tajuttu sulkea pois. Jos meillä mies olisi tuolla tavalla takaajana, ei hän menettäisi kuin omaa omaisuuttaan, minulla säilyisi omani ja lapsilla koti.
Yhteistakauksia ne on yleensä aina. Jos toinen takaaja ei maksa, toiselle tulee koko potti.
Moni yrityslaina on vienyt perheiltä talon, kun se on kiinnitetty. Jos teillä kuitenkin on asuntolainaa, ei sitä taloa olla voitu kiinnittää.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 19:16"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 19:11"]
Nyt ei muuta kuin se yritys haettava konkkaan, muuten menee takaajan henk.koht. varat.
[/quote]
Tuokaan ei auta henkilötakauksiin...
[/quote]
Kerro enemmän!
[/quote]
Olin tyhmyyttäni erään yrityksen yhdessä lainassa henkilötakaajana kahden muun takaajan kanssa. Yritys meni konkurssiin ja takaajana minulle jäi velat maksettavaksi. Vuosien kärvistelyn jälkeen hakuduin myös velkajärjstelyyn kuten kaksi muutakin takaajaa.