Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtiimistä lähtenyt puolet työntekijöistä lyhyen ajan sisällä...

Vierailija
20.08.2020 |

Työtiimiin on kuulunut 7 henkilöä, joista yksi on tiimin esimies. Esimies pitää itseään loistavana, reiluna ja tasapuolisena esimiehenä. Kovaan ääneen muistaa kehua työtään ja omia suosikkejaan, muiden työtä vähättelee tai ei kommentoi lainkaan. Kokee, että ainoastaan oman ammattikuntansa edustaja on ainoa oikea ammattilainen, muut eivät asiakkaita aidosti ymmärrä. Palavereissa esimies haukkuu organisaation muita tiimejä ja kuvailee, kuinka epäreilusti hänen tiimiään kohdellaan. Ei puutu kiusaamiseen, vaan sallii sen vedoten "henkilökemioiden kohtaamattomuuteen".

7 henkilön tiimistä on n. puolen vuoden sisällä lähtenyt 4 henkilöä. Työpaikat ovat alalla kiven alla, joten vakituisia työpaikkoja ei juuri ole tarjolla. Yksi ei jaksanut enää esimiestä, joten muutti toiselle puolen Suomea ja aloitti siellä uudessa työssä. Toinen anoi virkavapaata ja lähti opiskelemaan vuodeksi, kun työ ei enää ollut motivoivaa eikä kokenut tulevansa arvostetuksi esimiehen taholta. Kolmas irtisanoutui vakipaikastaan ilman, että olisi saanut uutta työpaikkaa. Neljäs hankkiutui raskaaksi ja jäi äitiyslomalle, kun ei jaksanut esimiestä ja huonoa ilmapiiriä. Jäljelle jäi 2 työntekijää ja esimies.

Työpaikalla tätä suurta vaihtuvuutta ei pidetä ongelmallisena eikä tilanteen katsota johtuvan esimiehestä. Oletko sinä samaa mieltä?

Ap (olen siis yksi näistä neljästä työntekijästä)

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuollainen tilanne ja esimies ei näe itsessään mitään vikaa. Ärsyttävintä on se, että ko. esimies valittaa aina, jos organisaatiossa ei tehdä asioita hänen toivomallaan tavalla. Pahimmillaan kyseenalaistaa päätökset ja yrittää saada ne uudestaan johdon harkittavaksi, jotta muuttaisivat mielensä.

Vierailija
22/59 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa! Työskentelen osana tiimiä, jonka esimies ei kuitenkaan ole oma esimieheni. Tämä tiimin esimies inhoaa minua, kyseenalaistaa vuosien aikana hankkimani ammatillisen osaamisen ja vähättelee. Teamsissa aloittaa aina uuden keskustelun koko työyhteisölle, jossa rivien välissä mollaa minua "kun tämä asiakirja x ei ollut kyllin selkeästi tehty", vaikka muut olisivat asiakirjaa selkeäksi ja hyväksi kiitelleet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutulta kuulostaa! Työskentelen osana tiimiä, jonka esimies ei kuitenkaan ole oma esimieheni. Tämä tiimin esimies inhoaa minua, kyseenalaistaa vuosien aikana hankkimani ammatillisen osaamisen ja vähättelee. Teamsissa aloittaa aina uuden keskustelun koko työyhteisölle, jossa rivien välissä mollaa minua "kun tämä asiakirja x ei ollut kyllin selkeästi tehty", vaikka muut olisivat asiakirjaa selkeäksi ja hyväksi kiitelleet.

Hirveä tyyppi! Puuttuvatko muut työyhteisössä noihin teamsviesteihin?

Vierailija
24/59 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveä tyyppi! Puuttuvatko muut työyhteisössä noihin teamsviesteihin?

Muutama käy kommentoimassa, että on tyytyväinen työhöni, suurin osa seuraa hiljaa vierestä. Ei silti kivalta tunnu, kun yksi esimies leimaa minut huonoksi työntekijäksi koko organisaation silmissä. Myös heidän, jotka eivät edes työtäni käytännössä juuri näe.

-22

Vierailija
25/59 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on aika outoa olettaa, että ihmiset muuttavat toiselle puolelle Suomea tai hankkivat lapsia vain siksi, että pomo on paska. Voisiko olla niin, että vain sinä näet asian noin, toiselle kyseessä on normaali elämä kaikkine muutoksineen. Ei ihmistä ole tarkoitettu pysymään ikuisesti aloillaan ja samassa työpaikassa lapsettomana, vailla harrastuksia ja muuta elämää kuin pomon haukkuminen.

En oleta, vaan työkaverit ovat kahden kesken keskustelussa kertoneet lähtönsä syistä. Toki raskaana ollut halusi lapsen muutenkin, mutta aloitti lapsen yrittämisen jo aiemmin, koska ei jaksanut enää esimiestä ja huonoa ilmapiiriä.

Ap

Siis oikeasti joku muuttaa toiselle puolelle Suomea pakoon esimiestä, vaikka töitä löytyisi lähempääkin? Vaikea uskoa, mutta Porvoossahan tuo on arkea.

Vierailija
26/59 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on aika outoa olettaa, että ihmiset muuttavat toiselle puolelle Suomea tai hankkivat lapsia vain siksi, että pomo on paska. Voisiko olla niin, että vain sinä näet asian noin, toiselle kyseessä on normaali elämä kaikkine muutoksineen. Ei ihmistä ole tarkoitettu pysymään ikuisesti aloillaan ja samassa työpaikassa lapsettomana, vailla harrastuksia ja muuta elämää kuin pomon haukkuminen.

En oleta, vaan työkaverit ovat kahden kesken keskustelussa kertoneet lähtönsä syistä. Toki raskaana ollut halusi lapsen muutenkin, mutta aloitti lapsen yrittämisen jo aiemmin, koska ei jaksanut enää esimiestä ja huonoa ilmapiiriä.

Ap

Siis oikeasti joku muuttaa toiselle puolelle Suomea pakoon esimiestä, vaikka töitä löytyisi lähempääkin? Vaikea uskoa, mutta Porvoossahan tuo on arkea.

Monella alalla on työpaikat kiven alla. Esimerkiksi opettajilla kiinnostaa vakipestit jossain peräposiollakin.

Vierailija
27/59 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoja esimiehiä on monenlaisia. Tottahan se on, että jos suurin osa tiimistä lähtee lätkimään, niin eihän ne asiat kunnossa ole. Turha siinä on muuta kuvitella.

Vierailija
28/59 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuaako nuo esimiehet, että vikaa on heissä? Kyllä mulla soittaisi kellot päässä, jos joukko mun alaisia irtisanoutuisi lyhyellä aikavälillä...

Vierailija
29/59 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko helsingin kaupungin erään asuntoja tuottavan viraston tiimistä kenties kyse? Ai niin, pula työpaikoista -kohta ei päde rakennusalaan ihan juuri nyt. No, joku muu vastaava kaupungin organisaatio.

Vierailija
30/59 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin Ap, nostaisin itsekin kytkintä.

Vierailija
31/59 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaankohan samassa työpaikassa? :D

Meillä tiimistä on lähtenyt tosi monta tyyppiä tän vuoden aikana. Meillä on vielä tilanne, että jos vakkari irtisanoutuu, niin ketään uutta ei palkata tilalle. Nyt sitten tää kettumainen esimies tuskailee, miten saadaan työt hoidettua, kun tyypit vaan häipyy. En ole kehdannut sanoa, että selaan itsekin työpaikkailmoituksia ja haaveilen irtisanoutumisesta. :D

Vierailija
32/59 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä vaihtuvuus voi kertoa huonosta esimiehestä, välillä organisaatiotason puutteista, joille esimieskään ei mahda mitään ja välillä työntekijöistä ja heidän välisistään henkilökemioista. Tiedänpä tapauksia, joissa työntekijät ovat kiusanneet esimiestä, mutta itse irtisanoutuneet, kun ovat jääneet kiinni ylemmälle taholle sen sijaan, että olisivat asiallisesti keskustelleet asioista esimiehen kanssa.

Ap:n tapauksessa olisin myös nostanut kytkintä, jos neuvotteluteitse ei olisi irronnut parempaa ratkaisua saada vanhoja työtehtäviä takaisin.

Vierailija
33/59 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää, uskaltaako hakea yritykseen, jossa vaihtuvuus on suuri?

Vierailija
34/59 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä ei ole puhelinmyynti tai muu vastaava, jossa työ on selkeä syy suureen vaihtuvuuteen, ei kannata hakea. Et vain oikein saa etukäteen tietää onko firmassa iso vaihtuvuus vai ei.

Vierailija
35/59 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä suuri vaihtuvuus on tosi huono merkki. Ehkä eri juttu työpaikka, joka monella on esim. osa-aikaisena opintojen ohella pari vuotta. Mutta sanoisin niin, että jos koulutusta vastaavassa työpaikassa vaihtuvuus on suuri, älä mene edes kokeilemaan. Ei lupaa hyvää.

Vierailija
36/59 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surkeaa johtamistahan tuo on, jos porukkaa lähtee lipettiin tuossa tahdissa. Jos jonkun sietäisi lähteä, niin esimiehen.

Työtekijäthän aina niitä työ845paikan illopillereitä ovatkin

Vierailija
37/59 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Monella alalla on työpaikat kiven alla. Esimerkiksi opettajilla kiinnostaa vakipestit jossain peräposiollakin.

et sitten tajunnut piikkiä?

Vierailija
38/59 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tehny pätkää ja vakituista oman alani työpaikoissa. Arvioisin, että huono esimiestyö näkyy seuraavasti:

-vaihtuvuus on suurta, harva pysyy vuosikausia tai vuosikymmeniä

-hyvät työntekijät lähtevät, koska eivät saa arvostusta ja saattavat kokea myös kiusaamista/vähättelyä

-työ aiheuttaa ylimääräistä stressiä, joka voi olla ihan jatkuvaa eikä mikään ruuhkahuippujuttu

-vikaa ei työpaikalla nähdä huonossa esimiehessä, vaan harmitellaan, kun "kukaan lähteneistä työntekijöistä ei ole sopinut tiimiin"

-vaihruvuudelle ja huonolle ilmapiirille ei tehdä mitään, vaikka alaiset antaisivat negatiivista palautetta esimiehestä

Vierailija
39/59 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon tehny pätkää ja vakituista oman alani työpaikoissa. Arvioisin, että huono esimiestyö näkyy seuraavasti:

-hyvät työntekijät lähtevät, koska eivät saa arvostusta ja saattavat kokea myös kiusaamista/vähättelyä

-työ aiheuttaa ylimääräistä stressiä, joka voi olla ihan jatkuvaa eikä mikään ruuhkahuippujuttu

-vikaa ei työpaikalla nähdä huonossa esimiehessä, vaan harmitellaan, kun "kukaan lähteneistä työntekijöistä ei ole sopinut tiimiin"

-vaihruvuudelle ja huonolle ilmapiirille ei tehdä mitään, vaikka alaiset antaisivat negatiivista palautetta esimiehestä

Olen työpaikassa, jossa työntekijät ovat toistuvasti antaneet negatiivista palautetta kollegasta. Kollega suhtautuu avoimen rasistisesti seksuaalivähemmistöihin ja naisiin. Minun tullessani työpaikkaan tämä kollega totesi ensitöikseen "olen ennenkin saanut ihmisiä lähtemään täältä". Tämän lauseen on minua ennen monille sanonut ja monet ovatkin lähteneet tai vuosia itkeneet, kuinka ilkeä ko. kollega on. Ylin esimies on aivan kädetön asian kanssa, asialle ei tehdä mitään ja vedotaan siihen, että ko. ihminen on vain haastava persoona. Tällaiset "haastavat persoonat" pitäisi saada pois työpaikoilta ja mukavia, osaavia työntekijöitä tilalle.

Vierailija
40/59 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivusta seurasin tällaista, ja lähdin muiden mukana, kun ei jaksanut tuuliviirimeininkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi