Vieras nainen uhkasi lapsiani väkivallalla puistossa...
Olin omien 7 ja 10 vuotiaidn lasteni kanssa puistossa ja mukana oli myös vanhemman kaveri. Istustelin ystäväni kanssa sivummalla, kun tuon ikäisisä ei enää jatkuvasti tarvitse vahtia. Jossain vaiheessa lapseni tulivat sanomaan minulle, että vieras täti ragee, oli sanonut pojille "Kohta otan niskavilloista kiinni ja heitän aidan yli". Lapset olivat siis pelleilleet keskenään, kovaäänisesti varmaankin.
En sanonut ko naiselle mitään, mutta jälkeenpäin tuli mieleen, että olisi varmaan pitänyt??
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 12:10"]
Kyseessä oli leikkipuisto, joka on eroteltu pienten ja isojen lasten osaan, omani olivat isojen puolella kiipeilemässä kiipeilytelineessä. Satavarmasti tiedän, että ketään tuntematonta pikkuista eivät ole kiusanneet, TUNNEN lapseni, kuten myös tuon heidän kaverinsa. Älämölöä pitävät, kovastikin, ja siihen tuo nainen varmaan tuskastui. No, enpä saanut montaakaan asiallista vastausta, joten päätän keskusten osalta tähän.
[/quote]
Tulitko keskustelupalstalle hakemaan vain myötäilyä? Kun mikään kertomassasi ei kerro, että lapset eivät olisi olleet häiriöksi, etkä selvittänyt tai edes itse mieti sitä vaihtoehtoa, miten kuvittelet täällä yhtäkkiä vähän objektiivisemmin viestiäsi lukevien automaattisesti komppaavan?
On asiallista puuttua lasten liiallisuuteen menevään käytökseen. Sinä vain oletat, että lapsesi ovat oikeassa ja joku vieras täti väärässä. Oletat samalla, että kaikki täällä pitää itsestään selvänä, että lastesi, joita itse eivät seuraa omaavat paremman harkintakyvyn kuin joku äiti, joka seuraa lapsiaan. Kun asiat menevät noin päin, minkähän takia kotonasi lapset eivät päätä järjestystä, kun ovat aikuisia fiksumpia? Vai päättävätkö he?
Minä kyllä komennan muidenkin lapsia. Toki ensin sanon asiasta moneen kertaan kauniisti. Mutta en anna muiden lasten kiusata omia lapsiani, tai muiden lapsiakaan. Monet mammat on puistossakin korva puhelimella tai nenä kiinni i-padissa eivätkä huomaa yhtään mitään mitä ympärillä tapahtuu. Olenpa heidän lapsiaan pelastanut myös keinun alta, karkaamasta puistosta jne....
Kerrankin yksi isompi poika ampui vesipyssyllä muita lapsia, ihan vauvojakin jotka olivat vaunuissa kasvoihin jne., moneen kertaan kielsin ja sanoi ettei saa ampua muita (jotka eivät ole leikissä mukana) ja lopulta otin vesipyssyn pois. Sain tietty vihaisen mamman kimppuuni kun olen pojalta vesipyssyn vienyt...
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 21:10"]
Mihin katosi ap?
[/quote]
No se suuttui ja lähti kun täällä ei haukuttu sitä uhkailijanaista!
Olin paikalla ja nuo pojat todellakin puhuivat rumiaan koko ajan siellä kiipeilytelineellä mm."kusipää, ei helvetissä" kuului monen monta kertaa. Itseäni ei poikien tai tyttöjen kiroilu haittaa ollenkaan,mutta ihmettelin kun kukaan ei asiaan puuttunut, te aikuiset olitte siellä alempana niin ette tilannetta nähneet ja kuulleet?
En kyllä kuullut kenenkään naisen uhkaavan lapsianne, mutta ehkä sitten asiallisesti sanoi asiasta? En kyllä itse lähtisi uhkailemaan muita todellakaan.
Kun lapsesi kertoi asiasta niin olis kannattanut heti selvittää tilannetta. Tuskinpa lapsesi traumoja tuosta sai kuitenkaan,
Vaikka olikin asiatonta aikuiselta jos ihan noilla sanoilla sanoi.
Leikkipuisto on tosiaan jaettu eikä sieltä alhaalta kunnolla näe kuule mitä siellä ylhäällä isompien puolella tapahtuu ja voin sanoa, että meno on siellä aika usein melkoinen juurikin isompien lasten takia. Mutta hienoa, että isommatkin käy puistossa! Ja hienoa, että vanhemmat lähtee mukaanki, on se lapsillekin ihan hauskaa että vanhemmat vaikka joskus mukana.
Mutta älä ap pahoita mieltäsi tuosta, ei poja tketään kiusanneet tms.oikeasti vakavaa.
Mun muksut nyt ovat tottuneet tuollaiseen tekstiin ihan kotonakin... (en ole ylpeä itsestäni aina!)
Mutta ekana mulle tulisi mieleen, että mitäs te piltit sitten teitte, kun täti niin rages ja oltais yhdessä lähdetty selvittämään tilannetta.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 10:45"]
Itse olen monta kertaa todistanut kun vieras ihminen a. "ragee" ihan mitättömistä asioista lapsille, b. huutaa suoraan ja kiroilee yrittämättäkään ensin ojentaa asiallisesti. No tähän kiinitin huomiota ennen kuin itsellä oli lapsia, eli ei ollut oma lehmä ojassa. Kerran oli niin törkeä, ämmä suorastaan, että oli pakko mennä pahoittelemaan lapsille vieraan aikuisen käyttäytymistä.
[/quote]
Itse olisin mennyt ap.na kysymään naiselta että mitä tapahtui. Jokseenkin turha sitä on tulla täältä av.lta kyselemään.
Joskus tosiaan aikuiset raivoaa lapsille ja muillekin vieraille ihmisille, motiivina ehkä oman pahan olon purkaminen. Se ei ole tietenkään oikein.
Mutta toisen ihmisen "mitätön asia" voi olle toiselle merkityksellinen, jopa turvallisuutta vaarantava. itsekin olen raivonnut ja huutanut (tiedän ettei huutaminen ole rakentavin keino, mutta aina ei vaan pysty olemaan viilipytty kun samat asiat tapahtuu joka päivä eikä muutosta ole luvassa) naapurin pienillle lapsille juuri sen takia, ettei heidän vanhempansa pidä puremista, tönimistä tai muutakaan kuin pikkulasten leikkinä johon ei heidän mielestään tarvitse puuttua kuin korkeintaan niin, että kielletään, sitten taas kielletään ja ehkä joskus sanotaan "pyydäpäs anteeksi kun teit noin" eli lapsen ei tarvitse lopettaa väkivaltaista käytöstä, kunhan pyytää anteeksi!!!!? Ihan kuin se anteeksipyytäminen olisi jokin taikasana jonka varjolla saa käyttäytyä väkivaltaisesti. Ovat siis muuten ihan hyviä vanhempia, mutta jotenkin liian välinpitämättömiä muiden satuttamisen suhteen.
Meitä on vaan niin erilaisia kasvattajia. Itse olen tiukka ja minun lapseni eivät saa ketään kiusata, muttei heitä myöskään kiusata mikäli se on minusta kiinni. Toki yritän aina ekaksi neuvoa asiallisesti, mutta kun se ei aina auta. Oma äitinsä ei tee lapselleen tarpeeksi selväksi ettei noin käyttäydytä. Meillä ihan alle 2-vuotiaskin on hyvin äkkiä oppinut ettei hiekkaa heitellä muiden päälle kun vaihtoehtona on sisälle meneminen. Jos lapsi tietää ettei voi taistelua voittaa, hän tottelee. Lapsemme ovat vilkkaita, sosiaalisia ja osaavat käyttäytyä yleensä hyvin, saavat rakkautta mutta myös rajoja. Toki myös kieltämisen lisäksi juttelemme aiheesta ja kysyn 4-vuotiaalta että onko esim. töniminen hänen mielestään hyvä juttu, haluisko hän että joku isompi tönisi häntä niinkuin hän töni juuri....
Kyseessä oli leikkipuisto, joka on eroteltu pienten ja isojen lasten osaan, omani olivat isojen puolella kiipeilemässä kiipeilytelineessä. Satavarmasti tiedän, että ketään tuntematonta pikkuista eivät ole kiusanneet, TUNNEN lapseni, kuten myös tuon heidän kaverinsa. Älämölöä pitävät, kovastikin, ja siihen tuo nainen varmaan tuskastui. No, enpä saanut montaakaan asiallista vastausta, joten päätän keskusten osalta tähän.