Lenkillä-- juoksetko/käveletkö vai hölkkäatkö?
Taustatietoa:
En ole ollut urheilusta koskaan kovinkaan innoissani. Harrastin balettia koko lapsuuden mutta ihan harrastelija tasolla, treenejä oli usein ja söin normaalia kotiruokaa ja pysyin aina ihan hyvässä kunnossa yrittämättä mitään sen enempää.
Nyt olen asunut omillani 5 vuotta, en käy missään tanssitunneilla enää ja en ole löytänyt intoa mitään urheilua kohtaan. Kilot ovat pikkuhiljaa hiipineet vyötarölle ja tänä kesänä päätin että jotain on tehtävä.
Otin lenkkarit kaapista ja päätin alkaa lenkkeilemään. Olen aina vihannut juoksemista ja eihän se ottanut onnistuakseen nytkään. Sen sijaan kävelystä pidän. Tällä hetkellä kävelen joka päivä yhden 6 km:n lenkin ja siihen menee mulla aikaa n. tunti.
Lisäksi tietysti hyötyliikuntaa ja töihinkin pyöräilen 8 km päivässä yhteensä.
Te jotka lenkkeilette niin juoketteko kävelettekö vai mitä teette?
Olen nyt kuukauden päivät harrastanut kÄvelylenkkejä ja tuntuu että mieli on virkeämpi ja jaksan töidenkin jälkeen touhuta kotona, siivota ja nähdä kavereita entiseen malliin. Syömisiä en niinkään ole muuttanut, ainoastaan en osta enää herkkuja kotiin mutta en ole niin ehdoton, ravintolaillallisella kyllä tilaan kerran viikossa jälkkärin ja joskus töissäkin otan pullakahvit. Mutta silti tuntuu että kiloja on karissut, en omaa vaakaa mutta huomaan että vaatteet eivät kiristä niin paljoo ja kasvotkaan eivät näytä niin pöhöttyneiltä :)
Mutta niin asiaan:
Te jotka lenkkeilette niin juoketteko kävelettekö vai mitä teette?
Miten siirryitte kÄvelemisestä juoksuun tai hölkkään, olisiko teillÄ jakaa vinkkejä?
Ja te jotka tiedätte asiasta jotain niin onko tällaisestä kevelemisestä oikeasti mitään hyötyä?
Kaikenlaiset vinkit uutta lenkkiharrastusta aloittelevalle ovat tervetulleita :)
EnsimmäistÄ kertaa elämässäni harkitsen kunnon lenkkareihinkin satsaamista, tämä on jo jotain :D
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 15:43"]
Kun itse aloitin lenkkeilyn vuosi sitten luin aiheesta paljon ja kuulemma pitaisi liikkua siihen tahtiin etta samalla voisi yllapitaa keskustelua. Kaytannossa siis varmaan aluksi kevytta holkkaa. Etsin netista itselleni sellaisen 5 km yhtajaksoiseen juoksuun tahtaavan ohjelman jossa neuvottiin miten asteittain juostaan pidempia patkia ja maaranpaana oli siis tuo 5 km. Se oli mielestani hyva tapa edeta koska siita sai selkeat "saannot" ja kehityksen huomasi.
[/quote]
Aivan. Siis mulla on sen verta huono kunto kai etten oikeasti meinaa jaksaa hölkätä. Olen nyt ihan viime päivinä kokeillut loppumatkasta hölkätä esim 500 m ja sen jälkeen olenkin jo aika poikki.
Mun pitäisi jotenkin päässä siitä kävelystä kevyeen hölkkään... mutta sekin tuntuu jo raskaasta...
Hyvä idea tuo juoksuohjelma, alan vähän googlettamaan mitä löytisi.
Toisaalta en tiedä meneekö mun into jos nyt aloitan noudattamaan jotain ohjelmaa piiruntarkasta ;/
Just nyt tuntuu ihanalta kun teen aina sen verta kun jaksan mutta pyrin että tunti reipasta kävelyä
Kävelemällä minäkin aloitin. Kävelin pari-kolme vuotta ilman juoksuaskelia (välillä kävin pyörälenkeillä), kunnes päätin kokeilla juoksemista. Alkuun hölkkäsin yhden katulamppujen välin ja jatkoin kävelyä. Tein noita hölkkäpätkiä alkuun vain muutaman koko lenkillä, ei kunto riittänyt pitempään. Pikku hiljaa lisäsin hölkkäpätkien määrää ja niiden pituutta. Kyllä kunto siitä nousi. Lopulta jaksoin juosta kokonaisen pienen lenkin.
Nyt tuosta pienestä lenkistä on seitsemän vuotta ja nykyään en enää kävele kuin kovilla pakkasilla tai helteillä, se on niin tylsää kun voin juostakin. Pyöräilyä olen lisännyt myös viime vuosina ja kolme vuotta sitten elvytin vanhan hiihtoharrastuksen. Lapsena harrastin palloilulajeja, jotka teininä jäi.
Niin minäkin luulin, ettei minusta juoksijaksi ole. En uskonut, että kunto tai kiinnostus voisi ikinä riittää, mutta niin vain se into löytyi kun alkoi jaksamaan.
Kävelen ja aina yksin. Kun lapset olivat ihan pieniä sain kävelemällä itselleni ainakin tunnin omaa aikaa omien ajatusteni parissa. Nykyään kävelen taas viikonloppuisin tosi pitkiä lenkkejä (n. 15 km.) ja mietin omiani. Lenkkeily on mulle pikemminkin tapa ajatella, ei mikään suorite tai velvollisuus. Arkena kävelen keskustassa kaikki palaverimatkat jne. Samalla selvittelen ajatuksiani. käveleminen on ihanaa! :D
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 15:49"]
Kävelemällä minäkin aloitin. Kävelin pari-kolme vuotta ilman juoksuaskelia (välillä kävin pyörälenkeillä), kunnes päätin kokeilla juoksemista. Alkuun hölkkäsin yhden katulamppujen välin ja jatkoin kävelyä. Tein noita hölkkäpätkiä alkuun vain muutaman koko lenkillä, ei kunto riittänyt pitempään. Pikku hiljaa lisäsin hölkkäpätkien määrää ja niiden pituutta. Kyllä kunto siitä nousi. Lopulta jaksoin juosta kokonaisen pienen lenkin.
Nyt tuosta pienestä lenkistä on seitsemän vuotta ja nykyään en enää kävele kuin kovilla pakkasilla tai helteillä, se on niin tylsää kun voin juostakin. Pyöräilyä olen lisännyt myös viime vuosina ja kolme vuotta sitten elvytin vanhan hiihtoharrastuksen. Lapsena harrastin palloilulajeja, jotka teininä jäi.
Niin minäkin luulin, ettei minusta juoksijaksi ole. En uskonut, että kunto tai kiinnostus voisi ikinä riittää, mutta niin vain se into löytyi kun alkoi jaksamaan.
[/quote]
Hei kiitos kovasti vastauksesta sinullekin :)
Ihana kuulla, että vaikka juokseminen tuntuisi mahdottomalta niin sitä ei ole tuomittu kävelemään ikuisesti.
Onkohan sillä kauheasti väliä ettÄ tekeekö sen hölkkä osuuden näin aluksi lenkin alussa lopussa vai keskivaiheilla?
Entä onko tällaisesta reippaasta kävelystä ylipäätään mitään hyötyä kuntoa ajatellen?
Hei, tosi hyvä ohjelma juoksun aloittamiseen on Couch to 5K, lähdetään siis liikkeelle nollasta ja kahdeksan viikon aikana saavutetaan lopulta taso, jossa jaksetaan juosta 5 km. Löytyy myös nimellä Ct5K. Jos sinulla on älypuhelin, niin siihen saa sovelluksen, joka neuvoo tyyliin "nyt juostaan 30 sek" ja "nyt kävellään 60 min"... Siis noin aluksi. Tosi hyvä, itse olen käyttänyt ja pidin kovasti!
En yhtään tiedä, miten pitäisi tehdä. Itse tein niin kuin hyvältä tuntui. Hölkkäpätkät tein lähinnä sellaisissa kohdissa, missä kukaan ei ollut näkemässä. ;) Minullekin lenkkeily on ajatusten selvittelyä enkä voi tehdä mitään suuria suunnitelmia, unohdan ne kuitenkin.
4
Jos ne lenkkarit on ollu viisi vuotta kaapissa, niin kävelyllä voit niillä käydä, mutta älä juokse, saat jalkavaivoja kovettuneista kengistä.
Kannattaa edetä kunnon mukaan, ensin kävelylle, sittän vähän hölkää sekaan ja sitä kuatta juoksulenkkeihin.
Hanki sykemittari, jos ei ole jo, halvimmat lähtee parilla kympillä. Liiku sykkeen mukaan melko kevyellä rasikuksella. Aloittelijan yleisin virhe on se että vedetään kuntoon nähden liian kovaa.
Mä en tykkää juoksemisesta yhtään. Eli minä kävelen. Joskus reippaammin, joskus hitaammin. Olen yrittänyt juosta/hölkätä, mutta ei siitä tule mitään, en vaan tykkää siitä tunteesta yhtään.
Kävelen sellaisen lenkin missä on paljon jyrkkiä mäkiä ja olen ihan hiessä ja puhki.
Paljon hyviä ohjeita jo tullutkin. Tosiaan kannattaa aloittaa kevyesti ja pikkuhiljaa kasvattaa rasitusta. Esim. jos vaikka tekisit jonkun juoksuohjelman mukaan ja ohjelmassa sanotaan, että rauhallista juoksua 2 min., niin juju on nimenomaan siinä, että tuo 2 minsaa juostaan niin hitaasti, että sen jälkeen ei ole ihan näännyksissä. Veren maku suussa riuhtominen kannattaa jättää masokisteille. Aluksi tuntuu ehkä hölmöltä hölkätä kävelyvauhtia, mutta se toimii.
Tämä siis jos todella haluat juosta. Se, mikä kestää, kannattaa. Jos et voi kuvitella harrastavasi juoksua noin pitemmällä tähtäimellä, niin tee sitten jotain muuta. Tee sitä mistä pidät. Ainokaista elämää on turha viettää tehden jotain, mistä et nauti. Ja kävely on ihan hyvää ja terveellistä liikuntaa. Ylipäänsä jokainen askel, jonka otat tekee kehostasi terveellisemmän. Tietty jos tehokkuus mietityttää, voisit kokeilla sauvakävelyä. Sopii myös tuohon kunnon kasvattelemiseen mahdollista juoksuharrastusta varten.
Hölkkään ja kävelen. Pyrin pidentämään hölkkämääriä jokakerta. Nyt hölkkään 2 * 10min ja kävelen lopun matkaa reipasta tahtia. Keskimäärin teen 1,5h lenkin.
Haluaisin siirtyä juoksuun, mutta kunto ei vielä anna myöden. Siihen on kyllä perussairauksilla osuutta. Kun jaksan hölkätä 20min yhteen menoon, on seuraavana vaiheena juosta 5min.
Kun itse aloitin lenkkeilyn vuosi sitten luin aiheesta paljon ja kuulemma pitaisi liikkua siihen tahtiin etta samalla voisi yllapitaa keskustelua. Kaytannossa siis varmaan aluksi kevytta holkkaa. Etsin netista itselleni sellaisen 5 km yhtajaksoiseen juoksuun tahtaavan ohjelman jossa neuvottiin miten asteittain juostaan pidempia patkia ja maaranpaana oli siis tuo 5 km. Se oli mielestani hyva tapa edeta koska siita sai selkeat "saannot" ja kehityksen huomasi.