Millä kriteereillä laitat vaatteet kiertoon?
Onko sulla joku hyvä vinkki siihen, miten vaatemäärä pysyy kohtuullisena? Täällä homma karkasi n. 10 vuotta sitten käsistä ja nyt mieleisiä vaatteita on liikaa.
Kommentit (4)
En kiinny tavaraan. Lajittelen säännöllisesti pois vaatteet joita en käytä; spr:lle ja kirpparille. Pilalle menneet roskiin. Mietin myös kaupassa sitä onko minulla oikeasti tarvetta ja tilaa sille mitä olen ostamassa. En osta kaikkea mikä näyttää kivalta. Vaatteissa kun on kuitenkin se, että ei määrä auta siihen miltä näyttää. Hyvään ulkoasuun riittää pienikin vaatevarasto, kun se on valittu huolella.
En ole säästäjäluonne. Käyn läpi säännöllisesti vaatekaappeja, joka kerta kun ostan jotain uutta, käyn läpi vanhoja sillä silmällä, että mitä voi heittää pois. Ehdottomasti kaikki liian pienet tai isot, kaikki rikkinäiset ja liian kuluneet pois. Myös sellaiset, mitä ei tule pidettyä vaikkei mitään varsinaista vikaa olisikaan. Se on niin monta kertaa nähty ettei niitä käytä jos parempiakin on tarjolla.
Monet säästää huonompia vaatteita mökki- tai siivousvaatteiksi. Okei, niitä voi olla, mutta ei niitä tarvita kovin paljon. Muutama huonompi paita ja käytännölliset housut, ei niitä remontteja ja maalauksia niin usein tehdä että pitäisi useampi vaatekerta sitä varten olla. Ja mökilläkin me tykätään pukeutua kivoihin vaatteisiin eikä rempsottaa rikkinäisissä.
Kaupassa olen alkanut miettimään.... turha ostaa kivaa punaista paitaa kun oikeasti käytän vain niitä mustia ja kaikki ostamani punaiset olen parin vuoden jälkeen heittänyt pelastusarmeijalle käyttämättömänä.
Sen jälkeen nuhjuinen ulos ja uusi sisään -periaatteella.
Kerran vuodessa ratsaan kaapit ja heitän sellaiset pois, joita en ole käyttänyt (miinus jotkut juhlavaatteet) sitten viime siivouksen. Heitän myös kesken vuoden pois nuhjuuntuneet.