Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

<3 Toukovauvat 2014 <3

01.09.2013 |

Aloitampa ketjun meille elokuussa plussanneille, joilla laskettu aika osuu toukokuulle. Itse plussasin eilen ja laskettu aika osuu netin laskurilla laskettuna hedelmöitysajankohdan mukaan 2.5.2014. Kuukautisetn mukaan laskettuna la osuu taasen 29.4.2013. Mutta oletan tuon hedelmöittymisajankohdasta laskettuna olevan todellisempi. Olen 31-vuotias ja mieheni kanssa ensimmäistä nyt odotetaan <3 Ihanaa aikaa eletään :)

Kommentit (564)

181/564 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinpä tieysti, viikot + päivät! Tyhmä minä :D Laskurin mukaan mulla olis sitten 5+2. Mulla on myös tosiaan rinnat muuttuneet. Ovat arat, mutta eivän kovin kipeät ja nännipihat ja nännit ovat turvonneet ja tummuneet ja niitä kihelmöi välillä. Ja huomaa kyllä että ennen sopivan napakat rintsikat ovat nyt käyneet liian pieniksi.

182/564 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hattarah: Oireet loppuivat kokonaan muutamaksi päiväksi ja minulla oli aivan varma olo siitä että nyt se on mennyt kesken. Mutta ilmeisesti sitten ei.

Oikeaan osuit, eli siis nyt ollaan 6. viikolla, tarkemmin 5+4.

Kristina82: En itsekään ole mikään ekspertti (todellakaan) mutta kovan googlettamisen perusteella laskettuun aikaan ja raskausviikkoihin vaikuttaa kuukautiskierron pituus. Eli jos normaali kierto on 28pv, ovulaatio on suunnilleen kp 14, kun taas kierron ollessa 32pv (kuten minulla) ovis on vasta kp16:n tienoilla. Toivotaan etten ihan metsään selittänyt. Jos olen väärässä niin korjatkaa toki! :)

- BBF (kiitos hienosta lyhenteestä ;) )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
183/564 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bbf;) : Nyt siis palanneet?? Huh!

Etköhän ole ihan oikeassa tuon laskutavan suhteen! Kyllähän noihin laskureihin pitää antaa myös kierron pituus, niin sehän siihen tietty vaikuttaa.

Nyt illalla huomasin, et vaikea kumartua, vatsa ei anna periksi. Jotenkin hassun kiinteä, vaikka turvonnut. Ja rinnat muuttuneet painaviksi ja kiinteämmiksi + rintsikat poistettuani arat kävellessä. Et kyllä näitä oireita vaan yhtäkkiä kerääntyy! Jännää:)

En mitenkään ajatellut, et vielä tärppää ja mulla siksi raskaustestejä kaapissa vino pino. Nyt en malta olla tekemättä joka aamu testiä=P

Milloin ajattelitte ottaa yhteyttä neuvolaan?

Kyllä on ihanaa, kun olette täällä "kuuntelemassa". Auttaa niin paljon, kun voi jakaa näitä tuntemuksia ja fiiliksiä:)

184/564 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristina82: Takaisin tulivat ja entistä vahvempina! Luojan lykky et Pieni on vielä turvallisesti kyydissä <3

Olen aivan kahden vaiheilla, pitäisikö soittaa neuvolaan jo heti huomenna? Voisi ehkä paremmin saada ajan. Vai soitanko myöhemmin?

Olen aivan samaa mieltä kanssasi! Tuntuu, että miehellä alkaa tulla korvista ulos kaikki ihana hattaramainen vauvahömpötys. Onneksi palstalla voi jutella niin paljon kuin sielu sietää :)

- BBF & Pieni

185/564 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin samaa mieltä että ihanaa kun täällä voi jakaa ajatuksia ja tuntemuksia tästä uudesta ja ihmeellisestä elämäntilanteesta. Mies ei meillä ole omien sanojensa mukaan vielä orientoitunut asiaan ja huomaan miten tuskissaan raukka on nyt ollut kun on saanut kuunnella mun hömpötyksiä :) No kyllä se siitä pikkuhiljaa. Kun ei meillä tosiaan ollut tarkoitus näin pian raskautua. 

Itse ajattelin tänään soittaa neuvolaan. Kyllä ne sitten kertoo mitä tehdä ja milloin.

Vähän tässä nyt kyllä huolettaa kun en ehtinyt edes aloittaa foolihappoa napsimaan ja eilen satuin sitten lukemaan miten tärkeää sen syöminen olisi jo ennen raskautumista ja mitä kamalaa sen puute voikaan saada aikaan sikiössä. Ja se tärkein aika on juuri ensimmäiset raskausviikot joten oi voi. No tänään apteekin kautta kotiin ja jotain raskauavitamiimeja mukaan. D-vitamiinia napsin normaalistikin aina paitsi kesällä. Syöttekö te foolihappoa tai muuta?

186/564 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hattarah: Minä kävin vähän reilu viikko sitten hakemassa Tri Tolosen Foli-B Strongia. Yksi tabletti sisältää 800 mikrogrammaa foolihappoa ja siinä taisi olla vielä B6- ja B12- vitamiineja. Muita vitamiineja en edes ajatellut hankkia, enköhän saa tarpeeksi ruokavalion mukana. Ja eikös se niin ole että pikkuinen ''ryövää'' kaikki parhaat ravintoaineet päältä ja loput jäävät mammalle?

- BBF & Pieni 5+5

187/564 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaikille. Täällä ilmottautuu uusi odottaja mukaan. Eka kerran tein testin viime tiistaina kp 23/25 ja tuli ihan tosi haamu, perjantaina kp 26/25 viiva oli vähään vahvistunu ja tänään aamulla digi näytti raskaana 1-2. Vähän kyllä epäilyttää kun meinasin et olis pitänyt näyttää enemmän viikkoja. No mulla on vielä pari testiä kaapissa niin pitää loppuviikosta testata uudelleen.

Kakkosta täällä odotellaan, la olis laskurien mukaan 10.5, mut ainakin esikoisesta laskettiin 28pvn mukaan, vaikka on vähän lyhyempi kierto, niin sen mukaan olis 12.5.

Itse olen 30 ja esikoinen 1,5v. Meidän oli alunperin tarkoitus jo vuoden vaihteessa aloittaa yritys ja lopetinkin pillerit silloin, mut sitten varattiin loppuvuoteen ulkomaanmatka ja siirrettiin aloitusta ja nyt tärppäsi heti ekasta kierrosta.

Oireita ei tunnu ainakaan vielä olevan, ehkä pientä öklötystä ja pientä juilintaa vatsassa, ei kyllä esikoisestakaan muuta ollu. Raskaus- ja imetysvitamiinia oon syönyt esikoisen odotusajasta lähtien. Aloitin sen sillon ekan neuvolan jälkeen kun siellä tuli puhe et semmosta olis hyvä syödä.

Onnea kaikille plussanneille ja toivottavasti pienet pysyy kyydissä.

188/564 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bbf: Ihana juttu, että sait huokaista helpotuksesta!

Mä soitin tänään omalle gynekologille, joka oli jäänyt eläkkeelle! Olin käyny samalla melkee 20 vuotta... Varasin kuitenkin samasta turvallisesta paikasta toiselle, niin pääsee vkon 8 alkaessa jo varhaisultraan:)

Neuvolaan en vielä ole soittanut. Soititteko jo?

Mulla on tänään paniikkipäivä. Tein testin, eikä ole juuri tummempi viiva kuin lauantaina. Kauhee pelko iski... Tiedän, et mulla näköjään hormonitaso nousee hitaasti, mut luulis, et olis parissa päivässä tullut tummemmaksi! Toisaalta tein eilen Clear bluen digitestin ja näytti raskaana 2-3 vkoa:) Teen siis testejä näemmä joka päivä, kun olin ostanut kotiin valmiiksi odotellessa pidempää yritystä=D Apua, panikoin nyt jotenki megana! Rinnat edelleen painavat, muttei juuri arat. Toisaalta vatsaa vihloo välillä, eikä syöminen ole kivaa, vaikka nälän tunne vatsassa koko ajan. Mut noi voin kuvitellakin. iiiik...

189/564 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut Sumpopo!

Soitin tänään neuvolaan ja eka käynti on 26.9 eli hetken saa vielä odottaa mutta siellä saan sitten heti lähetteen ekaan ultraan kun sitten ollaan jo siinä vaiheessa. Vitsit kun on jännää! Hoitaja laski mulle tosiaan sen virallisen kaavan mukaan la:n joka siis lasketaan normaalin kierron pituuden mukaan edellisistä menkoista. No mulla tulee sen mukaan la 22.4 mutta se ei pidä paikkaansa kun kierto oli viikon normaalia pidempi koska ovis tuli vasta noin 3vko päästä menkoista joten ajattelen edelleen kuuluvani toukovauvojen ryhmään. Ja ultrassahan ne sitten tällaisissa tapauksissa päivittää la:ta. 

190/564 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Mulla laskettuaika omien arvioiden mukaan 7.5. Keskiviikkona on ensimmäinen neuvola, ja saan lähetteen varhaisultraan.

Oireita on jo parisen viikkoa ollut tissikipu, kova väsymys ja silloin tällöin iskee etova olo. 

Raskaus oli aikamoinen yllätys, mutta ensijärkytyksestä selvittyäni on tämä alkanut tuntumaan oikein ihanalta asialta. Ja nyt paripäivää olenkin jo pelännyt keskenmenoa aikapaljon. (Toinen raskauteni päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon rv12.). Onneksi pääsen varhaisultraan niin ei tarvitse sinne np-ultraan asti jännitellä onko tuolla mahassa mitään.

Minulla on siis ennestään kaksi lasta, tyttö -08 ja poika -10.

191/564 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut ja tervetuloa Sumpopo ja Myy13!

Bbf: Oon kyllä jo jonkun aikaa syönyt raskaus- & imetysvitamiineja, joita apteekissa suositeltiin ja joissa on tuota foolihappoa. Kuulin myös että oon kovin tärkeää. Käyppäs tosiaan nopeesti hakemassa!

192/564 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy13: Onko sulla tuo varhaisultra just sen edellisen keskenmenon vuoksi? Vai menetkö yksityiselle? Osaan todella kuvitella, et pelottaa km ihan mielettömästi, kun on kokemusta. Kun näin ekakertalaisenakin pelottaa ihan hirveesti!

193/564 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut plussasta Sumpopo ja Myy13 !

Ovatko muut vitamiinit yhtä tärkeitä kuin foolihappo? Kalsiumia ja D-vitamiinia saan jo tarpeeksi ruokavaliosta (juon paljon maitoa ja jugurttia menee monta purkkia päivässä), mutta muista vitamiineista en tiedä mitään. Jostain luin että A:ta pitää ainakin välttää.

Ja siitä neuvolaan soittamisesta vielä; mitä ihmettä sanon kun soitan sinne?! Apua kaipaillaan!

-BBF

194/564 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristina82, mä en itseasias tiiä miks sain lähetteen kunnaliseen alkuraskauden ultraan. Olin suunnitellut pyytäväni lähetettä sinne, mut en kerinny ku neukkutäti jo sanoikin tekevänsä sen. Luulen et siihen varmaan vaikutti se ku on ollu se yks keskeytyny keskenmeno ja sit se ku on ihan tarkkaan muistanu siin puhelunaikana et millon mul on viimeks ollu menkat..

Mä aloi  syömään sitä foolihappoa samana päivänä ku tein plussatestin. Mulle sanottiin gynen polil et sillon sen keskenmenon yhteydes, et sitä on tosi tärkee syödä ku yrittää raskautta ja on raskaana. Kuulemma ehkäisee keskenmenoja,  auttaa solujen jakautumisessa ja jotain sikiön selkäydinputkea? sulkeutumaan. 

195/564 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bbf: En itseasiassa tiedä, kun kyllä se pikkuinen kai tosiaan ottaa mitä tarvii äidiltä:) Tuntu vaan helpolta ottaa se monivitamiini sen sijasta, että selvittelee asiaa kauheasti.

Myy: Itse tilasin ajan jo yksityiselle gynelle, kun ei tullu mieleenkään, et kunnalliselta vois saada. Mut saa nähdä, mitä sanovat edes ajasta, kun soitan huomenna! Ja bbf, ei mitään hajua mitä muuta sanon, ku et oon raskaana viidennellä viikolla:)

196/564 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka,

Täällä yksi plussannut ja laskettuaika olisi 9.5.2014

Varovasti vielä mukana olen koska minulla takana kaksi keskenmenoa,yksi tuulimuna sekä yksi kohdunulkoinen...

Soittelin tänään neuvolaan samantien koska pelot on tällä hetkellä päällimäiset tunteet. Kohdunulkoisen takia pääsen kahden viikon päästä varhaisultraan koska haluavat varmistaa tämän raskauden olinpaikan.

Minulta jouduttiin tuolloin leikkaamaan toinen munanjohdin kokonaan pois ja muutenkin tilani oli tuolloin hengenvaarallinen.

Mutta nyt jännitellään taas pysyykö masuasukki mukana ja onko oikeassa paikassa :)

Tällä hetkellä oireita ovat väsymys, metallinmaku suussa sekä rintojen arkuus... tänään ollut myös oikeanpuolella vatsaa outoa nippailua joka pitänyt kyllä varpaillaan aikalailla.

Pelottaa joka kerta vessassa käydä kun palaa mieleen aikaisemmat keskenmenot.

Olen siis 28vuotias kahden lapsen äiti ja kolmas olisi haaveissa. "yritystä" takana n. kaksi vuotta

-Mammuzki&masuasukki vko 4+4

197/564 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa, uusia odottajia ilmaantunut päivän mittaan lisää! Mä tosiaan soitin tänään neuvolaan ja siis sanoin yksinkertaisesti vaan, että sain lauantaina tietää olevani raskaana ja ajattelin, että nyt kai kuuluu soittaa neuvolaan. Ja siitä se hoitsu sitten kyllä hoiti loput kyselemiset :) Hain tänään apteekista Multivita raskaus ja imetys monivitamiinitabletteja. http://www.multivita.fi/multivita-raskaus-ja-imetys.php Noilla mennään eteenpäin! D-vitamiinia aion kyllä syödä edelleen tuonkin lisäksi normaalin annokseni mitä ennenkin sekä myös kalkkia syön normaalit määrät edelleen lisänä. No kalkkia ei tuossa valmisteessa olekaan.

Joku taisi kysellä aikaisemmin jotain suosituksia ruokiin ja/tai vitamiineihin ym. niin tässä on THL:n sivuille linkit. Näiden mukaan itse aion toimia ja pidän luotettavana ja ennen kaikkea järkevänä lähteenä.

Raskausaikana välettävät elintarvikkeet: http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/suomalaiset/raskausaika/valtettavat_elintarvikkeet

Ravintoainevalmisteiden käyttä raskausaikana: http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/suomalaiset/raskausaika/valtettavat_elintarvikkeet

Mutta tänään se sitten taisi alkaa se pahoinvointi. Päivällä oli lounasaikaan niin kaamea olo, mutta pakko oli mennä syömään työkamujen kanssa ja väkisin väänsin naamaan nakkeja ja muusia. Hyi että teki pahaa! Olo koheni onneksi hetken päästä ruokailun loputtua. Töissä kun en aio hiiskua asiasta vielä pitkään aikaan kun mulla on määräaikainen sopimus ja olen tietysti vakkaripaikan toivossa :/ Mahikset taitaa kyllä olla menetetty nyt kun vauva on tarkoitus syntyä juuri niinä aikoina kun soppari päättyy :/ Voi tätä elämää miten se heittelee laidasta laitaan! Aina kaikki tapahtuu samaan aikaan!

Masukivut ovat tänään olleet vähemmällä kuin eilen, hyvä niin. Kysyin asiaa neuvolan tädiltä ja ne kuuluvat asiaan aluksi. Toivotaan, että kivut olisivat nyt sitten vähenemässä. No kovia kivut ei kuitenkaan onneksi ole.

198/564 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi toukovauvan odottaja. Alustava la on 4.5.14, ja tällä hetkellä mennään siis viikoilla 5+1. Soittelin tänään neuvolaan ja sain ensimmäisen neuvola-ajan jo reilun kahden viikon päähän. Ja sitä seuraavalle viikolle sain lääkäriajan. Olin varautunut odottamaan pidempään, mutta kivempi näin. Olen meinaan luonteeltani hieman malttamaton :D

Vatsaa on tänään vihlonut enemmän kuin muina päivinä ja olo on aivan turvonnut. Tuntuu, etten mitenkään pysty salaamaan tätä raskautta sinne 12.viikolle, niin kuin olin ajatellut. Tää turvotus on kyllä valtavaa! Mutta ehkä ihmiset luulee niiden olevan vaan extrakiloja kesän jäljiltä... :P 

199/564 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tuli plussa myös tänne. Viidennellä kerralla onnistui. :) Laskuri näytti, että la olisi 11.5, mutta kierto on vähän vaihdellut viime aikoina, joten ei tiedä tarkkaan minkä pituisen mukaan laskisi. Viikkoja pitäisi olla vissiin 4+5.

Vaikea jotenkin ymmärtää tätä vielä, kun ei oireitakaan juuri vielä ole. Rintojen arkuudesta arvailin tulosta mahdolliseksi jo ennen testin tekemistä ja vähän jotain tuntemuksia vatsassa välillä sekä ehkä normaalia enemmän väsyttää ja vatsan turvotusta samalla lailla kuin ennen menkkojen alkamista. Ajattelen myös alkuajan riskien vuoksi, ettei vielä liikaa intoilisi asiasta. Ehkä neuvolat jne. muuttavat asiaa sitten konkreettisemmaksi. : ) 

200/564 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Täällä 24-vuotias uusioperheen äiti, ennestään meillä on molemmilta 1 lapsi :)

Nyt sitten eilen tuli toivottu plussa kp 28/29. Laskettu aika 14.5! <3 Tunteet olivat alkuun hyvin sekavat, eilen olin koko päivän varma kohdunulkoisesta, kun esikoisesta oli tässä vaiheessa jo hyvät oireet päällä - tässä kaikki tuntuu lievemmältä, paitti tänä aamuna.. heräsin jo kuudelta :D Oksetti, oli levoton olo.. kyllä ne sitten nähtävästi sieltä pukkaa!