<3 Toukovauvat 2014 <3
Aloitampa ketjun meille elokuussa plussanneille, joilla laskettu aika osuu toukokuulle. Itse plussasin eilen ja laskettu aika osuu netin laskurilla laskettuna hedelmöitysajankohdan mukaan 2.5.2014. Kuukautisetn mukaan laskettuna la osuu taasen 29.4.2013. Mutta oletan tuon hedelmöittymisajankohdasta laskettuna olevan todellisempi. Olen 31-vuotias ja mieheni kanssa ensimmäistä nyt odotetaan <3 Ihanaa aikaa eletään :)
Kommentit (564)
siirryn vauvakuumeilijoista tänne...
Olen 30v yhden päälle 2v lapsen äiti. Lisäksi perheeseen kuuluu mies ja koira. Toista vauvaa kuumeilin puolivuotta, ennen kuin mies näytti vihreää valoa. Toisella yrityskerralla tuli plussa. LA 4.5
Olen vielä todella varovainen tämän kanssa. Neuvolaan olen jo varannut ajan ja lääkäriajankin saanut. Tahtoo kovasti tietään että onhan siellä kaikki niin kun pitää. Oireet ovat vielä hyvin lieviä: arat rinnat, välillä etova olo ja pissattaa koko ajan.
Kenellekään en ole vielä uutista kertonut (tietty miehelleni). Enkä meinaakaan ihan heti kertoa ellei nyt tule tilannetta, että pitää...
Mites te muut? Oletteko jakaneet ilouutisen jo? Milloin meinaatte töissä kertoa?
En oo kertonut vielä muille kuin miehelle tottakai. Meillä yksi kaveri tiesi yritysaikeista, mutta onnistumisesta ei ajateltu kertoa ennen kuin sitten ekan kolmanneksen jälkeen jos ei tule jotain pakottavaa tilannetta ennen sitä.
Mä valmistun ensi huhtikuussa, joten ei ole varsinaista työpaikkaa, jonne ilmoittaa asiasta. Käyn kyllä iltatöissä satunnaisesti, oon ajatellut alustavasti lopettaa ne hommat uuden vuoden jälkeen, mutta pitää katsoa sitä sitten lähempänä vielä. On tosiaan semmoinen työ, että voi ilmoittaa jos ei halua jossakin kuussa ollenkaan vuoroja.
Mun ja miehen lisäksi asiasta tietää ensimmäisenä mun kampaaja :D Olin varannut jo viikko sitten kampaajan eiliselle enkä siis vielä silloin tiennyt raskaudesta ja tukka jo sen näkönen kesän/ auringon jälkiltä ettei meinannut ilman pipoa kehdata kulkea. Joten väriä ja leikkausta oli saatava mutta halusin ehdottomasti välttää päänahkaan osvaa väriä eli normaali tyvikasvun värjäys piti unohtaa ja oli pakko kertoa kampaajalle miksi tehdään jotain muuta. No yhdessä se oli sitten helppo miettiä millaisia raitoja laitetaan kun hän tiesi mistä oli kyse. Saipahan siinä sitten samalla oikeen kunnolla purkaa tuntojaan siinä penkillä istuessa ja oli kyllä mukava jutella raskaudesta siinä.
Vanhemmille ja kavereille yritän olla kertomatta ekaan ultraan asti mutta epäilen että joudun kertomaan aikaisemmin vanhemmille kun äiti suunnittelee rapujuhlia ja sehän ei nyt oikein sovi kun alkoholi on pannassa. Ystävistäni muutama tietää että menkat olivat myöhässä tässä kierrossa ja katsotaan nyt koska joku muistaa kysyä miten kävi. Kaipa se pitää sitten kertoa jos joku kysyy.
Töissä aion pitkittää niin pitkälle kuin mahdollista kosk on tosiaan määräaikainen suhde ja toivon tietty vakkaria. La osunee ei niin sopivasti nimittäin juuri sopparin päättymisen ajankohtaan :/
Sellaista kysyisin että miksi te ketkä nyt menette varhaisultraan niin päädytte sihen ratkaisuun? Itse aion malttamattomana odottaa normiultraan kun/jos ei ole syytä epäillä mitään vikaa missään.
Varovaisesti ajattelin myös liittyä mukaan tähän ryhmään.. :) Täällä on plussattu tänä aamuna (kp 27/27). Vielä on ihan epätodellinen olo, testi näytti että hedelmöittyminen olisi tapahtunut 2-3 viikkoa sitten. Tämä oli itseasiassa myös ensimmäinen kierto jossa yritimme vauvaa mieheni kanssa. En olisi uskonut että näin nopeasti tärppäisi! Olen 28 vuotias ja ensikertalainen :)
Ensioireina on ollut ihan hillitön aivastelu ja joka aamuyö on tullut nyt herättyä pissalle (mitä ei normaalisti ikinä tapahdu). Normaalisti olen myös yökukkuja ja aamu-uninen, mutta nyt on väsyttänyt "jo" 23 maissa ja herännyt olen 9 maissa (kun normaalisti olen nukkunut melkein puoleen päivään asti). Mitään muita oireita ei oikeastaan ole ollut, alavatsaa nippaillut ihan tosi vähän. Flunssakin alkoi reilu vuorokausi sitten mutta sitä on kyllä nyt ollut liikkeelläkin että ei välttämättä raskaudesta johdu. Rinnatkaan eivät ole vielä kipeinä eikä pahoinvointiakaan ole, mutta nehän tulee varmasti vielä :D
Noh mutta, elellään tässä päivä kerrallaan, on vielä niin aikaista niin ehkä en nyt innostu ihan liikaa.. :)
Milloin olette muuten ajatelleet kertovanne vanhemmillenne/sukulaisille ym.?
Ainiin, mitä tuollainen varhaisultra maksaa (pk-seudulla), tehdäänkö niitä julkisella vai yksityisellä puolella ja kannattaako siinä mielestänne käydä..? Mitä siinä tutkitaan? Sori tyhmät kysymykseni, mutta kaikki on vielä tosi uutta mulle.
Tervetuloa mukaan ja paljon onnea kaikille uusille plussanneille !
Huomenna siis lähdetään viikolle 7 (6+0). Melkein koko ystäväpiirille ollaan miehen kanssa kerrottu, mutta ajateltiin odottaa vielä jonkin aikaa ennen kuin mennään molempien vanhemmille kertomaan. Toisaalta tekisi jo mieli sanoa äidille tästä, koska tarvitsisin häneltä tukea ja apua. Hän on kuitenkin kasvattanut 4 lasta ja osaisi varmasti vastata mieltä askarruttaviin kysymyksiin :)
Ja niistä oireista: tällä hetkellä ''vain'' etovaa oloa (herra wcpönttöä ei ole onneksi vielä tarvinnut halata kertaakaan), TOSITOSI kipeät ja turvonneet rinnat, jatkuva nälkä ja hirveä väsymys. Alkaa pikkuhiljaa huolettaa kun ei ole rajumpaa tuo pahoinvointi :(
- BBF & Pieni 5+6
Tännehän on tullu paljon uusia, tervetuloa ja onnittelut plussista.
Itsellä oireettomuus jatkuu ja mieli tekis tehdä uutta testiä, mut koitan nyt malttaa perjantaihin ja teen sillon uuden digin. Tai on vähän semmosta huonoa oloa ja ehkä itkettää normaalia helpommin ja taitaa näilläkin vaivata normaalia useammin. Onhan niitä oireita sit kumminkin kun tarkemmin miettii. :)
Meillä mies tietää ja esikoisen vauvaryhmä. Ollaan viikonloppuna lähdössä risteilylle mun vanhempien kanssa niin voi olla et niille joutuu kertomaan, mut jos onnistun vielä pitämään salassa niin varmaan sit ekan ultran jälkeen kerrotaan. Miehen vanhemmille myös vasta ultran jälkeen, ne asuu toisella puolella Suomea niin ei oo vaaraa jäädä kiinni.
Varhaisultra houkuttaa, mut pitää nyt kattoa et meenkö. Esikoisesta en ollu, mut siihen np-ultraan on niin pitkä aika et jaksaako sinne saakka tällä kertaa odottaa.
Neuvolaan en oo vielä soittanut, varmaan ens tai seuraavalla viikolla vois soittaa.
Mä aloitan ens viikolla määräaikaset työt, enkä siellä ajatellut asiasta puhua. Jos loppuvuoden sais olla töissä, niin sit voisin taas olla esikon kanssa kotona.
Sumpopo
Oletteko muuten käyttäneet foolihappo- ym. vitamiinivalmisteita nyt alkuraskaudesta? Paljonko sitä foolihappoa pitäisi päivässä saada? Itse aloin käyttää heti viime kuukautisten loputtua Ladyvita Mama -valmistetta jossa foolihapon lisäksi mm. kalsiumia, vitamiinejä ja kivennäisaineita.
Hermione85, jos kelaat tätä sivua ylös niin siellä on linkitettynä muutama linkki asiaan liittyen :)
Heippa, täällä Elokuun vikalla viikolla plussannut tyttönen. Nimenomaan naisen alku.
En oikein tiiä miten pitäis reagoida, itkettää ja naurattaa. Oon tosi innoissani kaikesta tästä tapahtuneesta, mutta pelkään kuitenkin tosi paljon kaikkea. Ja ensimmäisenä mielessä, että miten kerron meiän äitille..
Ja kivut on järkyttävät. Välillä menkkakipujen (menkkakipuni on aina olleet aivan tajuttoman pahat) tapaista vihlontaa ja välillä tuntuu, että rinnat räjähtää. Verta ei tule suunnasta tai toisesta, ja kaikenlisäksi oksettaa vähän väliä.
Kaippa tää normaalia on, ainakin kaverin mielestä..
Meillä asiasta on ilmoitettu miehen äidille, muutamalle hyvälle ystävälle ja töissä oli pakko asiasta sanoa loppujenlopuksi, kun niin paljon tuli haettua saikkua huonon olon takia. Koulussa kerron vasta, kun alkaa näkyä. Ei niiden periaatteessa tarviaisi edes tietää.. :D
Muut kyllä ottanut asian ilolla vastaan, itse vielä tietoa sulattelen ja hiljaa mielessäni jo suunnittelen mihin tulee pinnasänky ja minkälaisia vaatteita..
Tässä tulikin asia, johon haluisin ehkä vähän apua. Mie en tiiä mitään!
Siis, tiiän kyllä lapsenhoidosta ja muusta, kun päiväkodissa ollut ja yksityisillä, sekä sukulaisten lapsia olen hoitanut..
Mutta äitiys? Huhhuh, paljon ajateltavaa.. Mitäs nyt? Mitä pitää olla valmiina ja mitä pitää tietää? JA APUA!
Tiedän kyllä, että neuvolassa ja muualla kerrotaan melkein kaikki, mutta.. Äh, eikö kellään ole samanlaista tilannetta juuri nyt?
Väsynyt jo nyt, se kyllä johtuen töistä, joiden takia tulee stressattua koulua.. Mites tää armoton stressi, mites se vaikuttaa näin alkutilanteissa? Ja mikä kaikki vaikuttaa mihinkin?
Taijan olla teijän mielestä aika avuton.. :D
Plussa tuli tänä aamuna ja toukokuu 11 päivä laskettu aika laskurin mukaan. Olen 22 ja olemme yrittäneet vuoden. Nyt aloin syödä foolihappoa ja heti onnisti kuukauden syönnin jälkeen. Olen aivan onnesta sekaisin enkä saa ajatuksista kiinni. Mitä lähteä lukemaan netistä ja mitä ottaa selvää :') Onnea meille kaikille matkaan <3
ajatuksemme taitavat olla samat :D
niin ihanan kamalaa ja kamalan ihanaa <3
Itseä helpotti kun luin sinun tekstisi en ole ainut joka tuntee näin :')
Voi ei :( Mulla tuli yöllä kova kohtukipu, joka tuntui ihan menkkakivulta mutta kertaa sata. Sattui ehkä viiden minuutin ajan kunnes meni ohi. Kipu tuli takaisin parin tunnin jälkeen hetkeksi ja ei ollut onneksi niin kova kuin aikaisemmin. No aamulla sitten vessassa huomasin paperissa vähän rusehtavaa verta. Ja verta tuli vähän lisää heräämisen jälkeen johtuen varmaan pystyasennosta. Nyt masussa on mulle "normaalia" jomotusta oikealla puolella. Nyt olen niin huolissani ettei tosikaan :( Ihan kamalaa :( Toivottavasti tämä on normaalia alkuraskauden vuotoa eikä keskenmenon alku :´(
Mutta rutkasti onnea uusille plussanneille :)
Voi ei, Hattarah! Voimia sulle tosi paljon, toivotaan parasta!
Marilynrose: Eiks ookkin jännää? Vaikka pelottaakin, mutta nyt elän itse ainakin jo toista tai kolmatta päivää vahvana sitä mieltä, että miusta tulee äiti! Ja paras sellanen tälle närästykselle!
Tosiaan, oon ihan kamala, miulla on sairas huumori eli jos jossain vaiheessa heitän vitsiä siitä, että " Tän työnimi on Saatana" <- ois kyllä aika makee :D ja jatkan juttua siihen liittyen, että miten uskovaiset kattois sitten lehestä että Saatana on syntynyt, niin kaikki on vitsiä :D
Oon antanu tälle jo hetkellisen nimen, mut tiiän et vaihan sen ensimmäisen kolmanneksen jälkeen :) Ja se on: Närästys.
Koska join vaan vaikka vettä, niin alkaa polttelemaan ja kipunoimaan, eli siis närästämään. Tosin se on niin pientä, että annan asian olla ainakin vielä hetken, katsotaan jos oireet pahenee niin sitten käydä lääkärissä..
Mites teillä muilla, onko teillä työnimiä jo? :)
Ja onko muilla sellanen olo, että haluaisi nukkua vaan? Tuntuu että itellä tekis mieli koko aika päästä nukkumaan. Oon sittarissa sellasella Tele Finlandin pisteellä töissä, missä pitäis olla pirteenä, niin varmaan hirveen iloselta näyttää kun haukottelen siellä ja tylsistyn, kun ei jaksa tehdä kunnolla mitään :D
Täällä myös yksi plussannut lisää LA 4.5.2014, ens viikolla eka neuvola ja sitten odotellaanki jo niskapoimu ultraa :) ennestään 2 lasta, tytöt -05 ja -13....
Huomenna mulla on nyt sit aika varhaisultraan yksityisellä klinikalla. Neuvolan täti neuvoi joko odottamaan kun tilanne on nyt onneksi rauhoittunut ja vuoto ei ole lisääntynyt tai menemään ultraan tarkastettavaksi. No enhän mä voi vaan odottaa kun päähän tässä hajoo :/ Ja noi sivulla tuntuvat pienet kivut saa tietty epäilemään kohdun ulkoista. Voi tätä elämää kun voi mieli vaihtua hetkessä maailman onnellisimmasta maailman peloikkaimpaan :( No nyt vain toivon että kaikki olisi hyvin eikä olisi ainakaan kohdun ulkoinen kun se voi vaurioittaa elimiä :( Liian pitkä aika huomiseen iltapäivään!
Vielä yksi toukokuinen ilmoittautuu :)
Sunnuntaina testasin haamuplussan ja eilen jo selkeämmän! Plussa tuli kolmannesta yrityskierrosta, LA laskurien mukaan 8.5. eli nyt menossa rv 4+6, mutta lyhyemmän kierron takia saattaa heittää pari päivää. Ekassa ultrassa sit selviää! Ikää on 25, kotona ennestään tyttö, synt. 1/09.
Jännää on, edellisesti raskaudesta on jo viisi vuotta niin etten kyllä muista paljon mitään :D Valmistun toiveiden mukaan joulukuussa, ja kun LA sattuu toukokuulle niin varmaan sitten pätkätöissä / työttömän kevään... Tai sairaslomalla, viimeksi jäin 2 kk ennen laskettua selän takia saikulle, tukivyötä jouduin käyttämään jo puolesta välistä raskautta ja napakoiden viikoittaisten supistusten takia kohdunsuuta ultrattiin kuudennella ja seitsemännellä kuulla viikon välein. Jospas tällä kertaa menis rauhallisemmin!
Foolihappoa aloin syömään heti kesän alussa kun jätettiin pillerit pois, ja nyt elokuussa otin käyttöön Multivita raskaus&imetys -tabut joissa onkin kaikki tarpeellinen :) Toivottavasti tällä kertaa ei tarvii ottaa lisärautaa, viimeksi se aiheutti ihan kamalan olon.
Mitään sen kummempia oireita ei vielä ole, aamulla ei tahdo aamupala maistua mut siinä olikin kaikki. Ja tissit tuntuu kyllä vähän raskailta. Neuvolaan soitin eilen ja sain ekan ajan kolmen viikon päähän (25.9.), miten sitä jaksaa oottaa sinne asti? Aika jännä että täällä moni näytti saavan ekan neuvolan jo paljon aiemmin, lienee kuntakohtaisia eroja...
Meinattiin oottaa tuohon ekaan neuvolaan ennen kuin kerrotaan asiasta läheisille. Tosin tää on niin pieni kylä et riittää et joku puolituttu näkee miut neuvolan odotushuoneessa niin varmaan jo puoli kylää tietää :D
Meillä on työnimenä Pieni, se on varmaan muutamalle jo tullut selväksi. Tänään tosiaan alkoi 7. raskausviikko ja soitin 2 minuuttia sitten (kirjaimellisesti) neuvolaan. Ensimmäinen aika olisi tasan 2 viikon päästä! Olen hirveän ujo, enkä sen takia mielelläni soita mihinkään, kädet tärisevät vieläkin :D Toivottavasti saisin sieltä jo nyt sen raskaustodistuksen, että saataisiin asuntoasiat kuntoon. Sosiaalitoimisto kun ei tahdo maksaa uuden asuntomme takuuvuokraa sillä perusteella ettemme tarvitse isompaa asuntoa. Katsotaan muuttuuko sossutanttojen mieli siinä vaiheessa kun kiikuttaa todistuksen Pienen olemassaolosta toimistoon (:
Hattarah: IIISO halaus täältä! Toivottavasti kaikki olisi hyvin :( Tuleeko vuotoa jos on kohdunulkoinen? Olen vieläkin ihan paniikissa että onko Pieni oikealla paikalla kun ei sitä pahoinvointia ole.
-BBF & Pieni 6+0
Mitä keinoja teillä on ollut helpottaa pahoinvointia? Minulla ei ole pahoinvoinnit vielä alkanut mutta kauhulla odotan... Oksentaminen on ihan hirveää.. Törmäsin netissä tällaisiin rannekkeisiin, ovatkohan ihan huuhaata? :o
http://www.pahoinvointi.fi/pahoinvointi_ranneke/
Hei!
Täällä on 24-vuotias ensimmäisen lapsen odottelija, toinen yrityskerta meillä oli menossa ja taisi nyt tuottaa sitten sen toivotun tuloksen!
Tein aamulla haalean, mutta selkeän positiivisen testin ja nyt tuntuu, etten meinaa pysyä housuissani. Edellinen kierto oli mulla ilmeisesti jäänyt väliin, joten laskelmien tekeminen la:sta on aika outoa, varsinkin kun en oo varma oviksesta (luulin, että se oli reilu viikko sitten, mutta voisko se näkyä vielä testeissä?). Kuitenkin toukokuun viimeiselle tai toiseksi viimeiselle viikolle se la sijoittuu.... Ajattelin tehdä ensi viikon alussa vielä Clear Bluen viikkonäytöllisen testin, jos siitä sais sitten lisäosviittaa tuohon laskemiseen.
Mahtava, kun täällä oli vastaus jo niin moniin itse askarruttamaan alkaneisiin kysymyksiin (neuvola ja vitamiinit nyt ensisijaisesti). Soittelen varmaan sinne neuvolaan ensi viikon alussa tuon toisen testin jälkeen. Toisaalta tekis mieli tehdä se testi jo aiemmin, mutta oisko sitten hcG taso noussu riittävästi?
Se mua vähän häiritsee, että mulla ei oikein ole vielä mitään muita oireita kuin nenän tukkoisuus säännöllisen epäsäännöllisesti, pieni ummetus ja välillä tuntuu alavatsan ja selän alueella pientä venytyskipuilua. Kylläpä sitä varmaan kerkeää vielä oireilemaan, kunhan pieni vain pysyy mukana.
Miten teillä muuten miehet on suhtautunut asiaan? Oma mies tuntuu olevan sillain innoissaan ja suunnitteluvaiheessa yhtä innoissaan. Kuitenkin tänään sano, että sen on vaikea tajuta vielä, että se pieni olis jo olemassa, että ei sillä osaa olla yhtä innoissaan kun minä. Meinasi, että alkaa varmaan konkretisoitua hänelle sitten ekojen neuvolakäyntien aikana ja sitten kun kerrotaan läheisille. Toisaalta kyllä se hieman jo silitti vatsaa. Onhan tää molemmille niin uutta ja jännää.