<3 Toukovauvat 2014 <3
Aloitampa ketjun meille elokuussa plussanneille, joilla laskettu aika osuu toukokuulle. Itse plussasin eilen ja laskettu aika osuu netin laskurilla laskettuna hedelmöitysajankohdan mukaan 2.5.2014. Kuukautisetn mukaan laskettuna la osuu taasen 29.4.2013. Mutta oletan tuon hedelmöittymisajankohdasta laskettuna olevan todellisempi. Olen 31-vuotias ja mieheni kanssa ensimmäistä nyt odotetaan <3 Ihanaa aikaa eletään :)
Kommentit (564)
Kuulumisten päivittelyä.. :) Nyt 10+4, ensimmäinen neuvolakäynti oli tiistaina. Alkuun tuntui, ettei malta millään odottaa neuvolaa ja tai ultria tai mitään, mutta nyt ollaankin jo näin pitkällä ja kun raskaus tähän tietoon etenee ihan toivotulla tavalla (myös 2 varhaisultraa tukemassa tätä teoriaa..) niin olen alkanut rentoutumaan ja rauhallisin mielin odottelen masun kasvamista ja tulevia neuvola- ja ultrakäyntejä! Joku kyseli mahakivuista, niin täällä ainakin on alkanut selvästi nippailemaan alavatsasta ja välillä vihlaisee, jos nopeasti vaikka kääntää vartaloa. Nyt on vähän helpottanut vessassa ravaaminen öisin, mutta muutaman päivän sitä tuossa kesti että öisin sai kolmisen kertaa käydä. Hengästyn tosi nopeasti myös ja muutenkin ehkä vähän normaalia väsyneempi olo, odottelin jo että hemoglobiini on laskenut kun siihen on taipumusta mutta neuvolassa kun mitattiin niin olikin 136!
Isänpäivänä sopivasti tulee 12 viikkoa täyteen, saa nähdä kerrotaanko sitten jo miehenkin vanhemmille (nyt minun perheeni tietää), riippuu saanko vielä ensi viikolle varattua ultraan ajan ja varmistuisi sitten taas, että vauvalla on kaikki hyvin :)
Heipsan, päivittelen taas omia tietojani. Olenkin muiden tarinoita käynyt lueskelemassa.
Aikaisemmin totesin olojoni helpottaneen ja olin jo hetken huolissanikin... noh ei sitä kauaa kestänyt eli pahoinvointi jatkuu edelleen. Aamut ovat pahimpia! Ja pitää edelleen muistaa syödä tasaisin väliajoin! Myös voimakkaat hajut aiheuttavat valtavia pahoinvointikohtauksia. Oksentamassakin olen käynyt :(
Sain sen doplerin tutuiltani ja kuuntelin myös pikkuisen sykkeet. En viitsi aktiiviseen käyttöön ottaa, koska en tiedä onko sikiölle "kiusallinen".
MILE82 katsotaan mitä meidän esikoinen sanoo kun yhdessä kuunnellaan :) Vielä emme ole kertoneet, mutta eiköhän tässä marraskuun aikana.
Huoh, töissä pitäisi jaksaa. Huonosti nukuttu yö takana ja väsyttää niin pirusti! Kahvia ei ole tehnyt pariin kk mieli, eikä tee edelleenkään. Kaipais jotain piristystä.
palaillaan taas...
Meille tuli nyt tänään huonoja uutisia. Olimme siis viime viikolla ensimmäisessä ultrassa ja aiemmin olimme osallistuneet seerumiseulaan. Noiden kahden perusteella tuli sitten kutsu, kun riski kromosomipoikkeavuuteen oli 1:100. Käytiin tänään rv 13+2 katsomassa tilanne tarkemmin ja jo ennen kuin ehdittiin tehdä punktiota lääkäri huomasi ultrassa, että turvotusta oli eri paikoissa paljon. Viime viikolla 1,6 ja nyt turvotus oli 3,6. Sen jälkeen hän huomasi vielä, että sydän ei enää lyönyt.
Meille ei nyt sitten tulekaan vauvaa toukokuussa. :' ( Joudun menemään huomenna lääkkeelliseen keskeytykseen. Onneksi se kuitenkin järjestyi näin nopeasti. Mitään oireita en sinänsä ole huomannut tuosta keskeytymisestä, esim. vuotoa ei ole tullut kertaakaan raskauden aikana. Se on tapahtunut ilmeisesti ihan viime päivien aikana, sillä sikiö oli vielä kasvanut viime viikosta. Kuitenkin seerumiseulassa rv 10:ltä oli pari arvoa, jotka poikkesivat normista, joten ilmeisesti sikiöllä oli jokin kehityshäiriö. Onneksi emme olleet vielä ehtineet kertoa monelle tästä. Tuntuu pahalta, kun viime viikon ultrassa sikiö näytti normaalilta ja ehdimme jo iloita, että ihmisenalku oli todella olemassa.
Voimia kovasti Macaron sulle ja sun perheelle! Sanat ei nyt riitä lohduttamaan. Korkeintaan siitä voi hakea lohtua, että parempi näin kuin että lapsi olisi syntynyt vaikeasti vammaisena ja joutunut kärsimään ehkä koko elämänsä. Luonto tietää, mitä tekee. Silti voin vain kuvitella, miten raskas tilanne tämä teille on :(
Macaron:Ikävää kuultavaa. Voimia ja jaksamista sinne! Kenenkään ei soisi tuota kokevan, mutta valitettavasti kaikki ei ole käsissämme.
Kurjia uutisia tosiaan :( Itse olen yrittänyt pitää yllä luottavaista mieltä ja onnistunutkin siinä pääasiassa hyvin. Tällaiset uutiset kuitenkin aina pysäyttävät miettimään miten pienestä kaikki on kiinni. Tilattiin doplerikin että ehtisi varmistaa JOS saisi sydänäänet kuuluman ennen kun isänpäivänä olisi tarkoitus kertoa isovanhemmille. Ei kuitenkaan olla saatu sitä vielä. Toivottavasti alkuviikosta.
Tilattiin tuolta T-paidat jokaisen omalla tyylillä ja teksteillä "Ukki", "Mummo", "Pappa" ja "Mummu" http://www.spreadshirt.fi/luo-itse-t-paita-C59?gclid=CPmdrLq5yLoCFYd3cAod9AgACg&s_kwcid=AL!2836!3!28838843577!p!!g!!tee+oma+t-paita&ef_id=UfQUcwAAAT7PjCz1%3A20131103105208%3As
Pakko kehua että oli hyvä paikka tilata ja helppo ja kiva suunnitella. Toimituskin oli kohtalaisen ripeä.
Nyt vaan kun tuo paketoinnin ja kohta postituksen aika lähestyy niin tuntuu että olisi mukava saada vielä varmistus että siellä ollaan elossa. Oireista päätellen kuitenkin luulisi kaiken olevan hyvin. Joka ilta viimeistään kymmeneltä on pakko päästä petiin ja vaikka huonovointisuus on vähän helpottanut (enää en ole keskiviikon jälkeen joutunut oksentamaan) niin ei se ole mihinkään kadonnut. ja hengästyn edelleen helposti portaita noustella. Eilen kävelyllä ylämäessä tuntui että sykkeet nousi asika hurjiksi. pitäisi hommata sykemittari että voisi tarkistaa missä mennään. Oliko siihen joku suositus mitä korkeammalle ei saisi nousta?
Kiitos viesteistänne! Meidän ensimmäisen kanssa kävi nyt sitten näin. Jonkin aikaa menee varmasti tässä surressa. Saimme nähdäkin lapsen eilen. Se näytti muuten normaalilta, mutta sillä oli turvotusta eri puolilla kehoa.Täytyy sanoa, että kaikki hoitohenkilökunnasta, joiden kanssa olimme tässä tekemisissä olivat erittäin ammattitaitoisia ja suhtautuivat myötätuntoisesti.
Varmaan joskus vuoden lopussa pääsee sitten taas alkamaan uutta yritystä.
Onnea teidän odotukseen ja toivottavasti kaikki menee hyvin! :)
MACARON "On hiljainen taivaanranta, eikä lintujen laulu soi.Ei kuoleman tarkoitusta aina ymmärtää voi." On tilanteita, joissa kaikki sanat tuntuvat tyhjiltä. Menetyksessä myötäeläen :..(
WHITEDRAGON älä huolestu, jos sydämen ääni ei heti löydy dopplerilla. Ekassa kesti tovin ennen kuin keksin miten dopplerilla löytää sydämen äänen. Vinkiksi sanon että se on näin alkuvaiheessa tosi alhaalla! Aloittaa ihan häpyluun yläpuolelta etsimään ja siitä ylöspäin pyörittelee! Sitä saattaa löytää oman sykkeen, joka on paljon matalampi kuin lapsen. Lapsen on tosi nopea, erottaa kyllä kun löytää sen! :)
Hormoonit aika herkässä. Eilen illalla luin iltalehdestä Onni vauvan tarinan. Onni vauva sai elää vain vähän päälle pari vuotiaaksi. Itkin kuin seula tarinaa lukiessani. ( Oma lapseni on nyt 2,5v vanha )
väsyneenä kun kirjoittaa niin lipsahtaa nimikin vääri eli Onni vauva = Olavi vauva
Heippa ja onnea kaikille toukovauvan odottajille:) Pitkän ketjun lueskelun jälkeen päätin itsekkin kirjoittaa jonon jatkoksi. Meillä siis la 22.5. ja toinen olisi tulossa. Tyttö nyt 1v7kk.
Kävin viime viikolla ekassa neuvolassa jossa pääsin myös ultraan kun en ollut varma raskauden kestosta. Pillereiden lopettamisen jälkeen kun ei menkkoja näkynyt.
Kaikki näytti olevan kunnossa ja silloin arvioivat viikoiksi 10+3.
Minulla oli kolmisen viikkoa sitten kovia vatsakipuja sekä vuotoja joiden takia tein raskaustestin, joka näytti plussaa. Menin samoin tein lääkärille, joka epäili keskenmenoa tai kohdun ulkoista ja lähdin välittömästi jatkotutkimuksiin sairaalaan. Siellä kuitenkin omaksi iloiseksi yllätykseksi ilmeni, että "pieni" oli oikeassa paikassa ja sykekin löytyi. Syytä siis noille koville kivuille ja vuodoille ei selvinnyt. Lääkäri epäili johtuvan vain kohdun nopeasta kasvusta.
Pahoittelut sinulle Macaron ja voimia:((
Eli siis kiva olisi edelleen täältä lukea muiden odotuspäivityksiä ja vaihtaa kuulumisia:)
Kiitos vinkistä Pikku Orvokki. Tuota jossain vaiheessa kerkesinkin jo pohtimaan että mistä kohtaa sitä lähtisi hakemaan.
Saatiin hyviä uutisia tänään. Dopleri menee postiin huomenna aamulla ja pitäisi olla meillä keskiviikkona. Ehditään torstaiaamuna tiputtaa nuo isänpäiväjutut postiin ja jos hyvin käy niin ehtivät ajoissa. Huonossakin tapauksessa pitäisi olla maanantaina perillä että ei pahasti myöhästy.
Jännää kerrankin odottaa isänpäivänä että isä soittaa meillepäin eikä päinvastoin :)
Heippa kaikki kanssaodottajat ! Ehkä nyt rohkenen vihdoin ilmottautua mukaan. Toinen lapsi tulossa ja tällä hetkellä viikkoja kasassa 10+6 ja la 28.5. Yksityisellä kävin alkuraskauden ultrassa 7+6 jossa viikkoja vastaava alkio ja sykekin kuului :)
Kovasti toivon että kaikki menee hyvin kun kaveria esikoiselle toivottu jo tovi. Tuntuu vaan että tämä raskaus on huomattavasti hankalamman oloinen kuin eka, voipi olla ikäkin joka alkaa vaikuttaa. Esikoisen saadessani olin 32 ja nyt kun Kakkonen syntyy on mittarissa melkein 35.
Mietin jo lääkäriajan varaamista kun päivittäin vihloo kylkiin (oikeaan kylkeen enemmän) ja alavatsaan niin kovasti että on pakko mennä maaten hetkeksi. Onko teillä muilla ollut mitään vastaavaa?
Kuvotus on ollut kamalaa alusta saakka mutta onneksi vain pari kertaa on joutunut halaamaan pönttöä. Ja vieläkin jokaisen aterian jälkeen tulee niin huono olo ettei voi tehdä yhtään mitään. kasvojen ihokin on kuin teinillä, vaikka ikinä mulla ei juuri finnejä ole kasvoihin tullut. Tämä on kaikki niin outoa kun esikoisesta oksensin yhden kerran ja se oli siinä, ei pahoinvointia eikä mitään muutakaan...
MItes teillä muilla joilla on jo ennestään lapsia, onko raskaudet ollut kovin erilaisia?
~Elmukelmu ja Kakkonen 10+6~
Toinen ylimääräinen ultra oli viime viikolla ja siellä pieni oli. Kävin viikolla 9+4 ja sen mitä lääkäri pystyi katsomaan näytti normaalilta. Lääkäri ihmetteli, että eikö kohta jo ole np-ultra ... Sanoin vaan, että nämä on näitä naisen mielen oikkuja jotka on pakko hoitaa :)
Eilen 10+2 testasin kuuluisiko äänet jo kotidoplerilla ja kuului <3
Tosiaan tosi alhaalta saa näitä ekoja ääniä kuulostella.
Elmukelmu:
tämä on minun kolmas raskaus ja kaksi ensimmäistä meni alkuvaiheen pientä kuvotusta lukuunottamatta ilman ongelmia. Voin paremmin kuin koskaan. Tämä kolmas on jotenkin erilainen, kuvotusta oli enemmän mutta nyt se jo vähentynyt. Mielitekoja ruokiin ja juomiin, joita en normaalisti käytä on nyt tullut. Välillä vihloo kummasti ja vatsa pömpöttää jo. On varmaan paikat niin löysät kun kaksi ne jo ehtinyt löysyttää :)
Hommasin salikortin että pääsee vahvistamaan lihaksia. Jumpassa olen käynyt normaalisti koko ajan. Huomaa, että ihan samalla lailla ei happi meinaa riittää kun ennen.
Nyt odottelen ensi viikkoa niin pääsee taas kurkkaamaan kuinka masussa voidaan.
Mietin, että koska kertoisimme sisaruksille vauvasta. Tällä hetkellä tietää vain ihan pieni ystävämäärä tästä tulokkaasta. Isovanhemmatkaan eivät vielä tiedä. Toukokuuhun on vielä matkaa, ja lapsille se aika vasta pitkä onkin odottaa.
Jee!! Pot-Pot-Potkuja <3 rv 15 menossa, flunssa vienyt vähän voimia mutta nyt olo rupee olemaan jo aika hyvä :) vihlontaa ja pientä jomotusta lukuunottamatta.. Ja olen ruvennut hengästymään helpommin lenkillä ja esim. töissä jos ravaa portaita, hassua mihin kaikeken raskaus vaikuttaa:)
[quote author="Tähtipöly" time="05.11.2013 klo 19:04"]
Eilen 10+2 testasin kuuluisiko äänet jo kotidoplerilla ja kuului <3
Tosiaan tosi alhaalta saa näitä ekoja ääniä kuulostella.
[/quote] Meillä ollaan suunnilleen viikko edellä joten kun (toivottavasti) se dopleri tulee huomenna niin voisin odottaa että saattaisin ehkä oikeasti löytääkin ne sydänäänet :)
Minulle muuten neuvolasta suositeltiin että pitäisi raskauden takia harjoittaa lantiopohjan lihaksia. Yritin niiden ohjelappusten mukaan jotain liikkeitä tehdä, mutta en oikein ilmeisesti kai osattu... Ja aina kun pääsin sarjan puoleenväliin niin tuli järkyttävä pissahätä vaikka olisi käynyt juuri ennen harjoituksia vessassa.
Onko kellään antaa hyviä vinkkejä tähän?
Heipsan!
ihanaa MAMII potukuja!!! :) tunnetko jo mahan päältäkin??? itse olen tuntenut pieniä "kuplia/koputusta" alavatsassa. En osaa kuvailla niitä, mutta muistan ykkösestä tunteneekin samanlaisia ja nehän olivat vauvan liikkeitä. Aika vaimeita ovat vielä ja ehkä kerran päivässä tunnen ne. Odotan kovasti ensi potkua jonka tuntee mahan päältä! Se tunne on pysäyttävä!
Viikkoja menossa nyt 14+3, tänään aamusta lensi oksu pönttöön eli pahoinvointia edelleen. Suurin ongelma on hampaiden pesu. Joka kerta alkaa oksettaaa!!!!
Elmukelmu tämä on toinen lapseni ja odotus eroaa toisesta. Olen turvonnut toiseen verrattuna huomattavasti. Enemmän ja pidempään pahoinvointia! Ekasta jo helpotti. Enkä ensimmäisestä oksentanut! ja noi ihmeelliset ruokahimot. Himoitsen sellaisia ruokia mitä en yleensä ja mitä yleensä rakastan niin etoo. Kaikenlisäksi mielihalut vaihtelevat päivittäin!! Lisäksi tahtoo cokista ja salmiakkia :) juurihan ne ovat hyväksi, etenkin salmiakki! Nautin sitten kohtuudella!!! Hengästyn myös helpommin...
Kerroimme esikoiselle ja hän hetken sulatteli asiaa ja nyt on ihan innoissaan. Kyselee, että nytkö vauva nukkuu, onko se nyt hereillä, voinko minä sitten leikkiä sen kanssa, sitten kun vauva itkee niin minä lohdutan, potkiiko vauva jne jne... herttaista :) Meni myös tarhaan innoissaan: "äidin mahassa kasvaa vauva". Hetken punastelin ja totesin sen olevan totta. Osakseni sain onnitteluja.
niin ja kyllä minun mahaani vihloo ja jomottaa ja jatkuvasti pissattaa... tällaista täällä...
Pikku Orvokki enimmäkseen pieniä töytäisyjä tuntuu tuolla alavatsalla, mutta toissailtana hätkähdin kun käsi oli mahan päällä ja tuntui oikea kunnon myllerrys vähän navan alapuolella,siis myös käteeni..kuulostaa hassulta mutta ihanku sikiö olisi jäänyt jotenkin jumiin ja pyristeli/potki itsensä irti :D heh..ja myös näkyi kun nostin käden pois niin liikettä,tämä myllerys kesti ainakin minuutin putkeen mieskin ehti huomata :D
herään yöllä oikeestaan tasan 3 tunnin välein pissalle, ja päivällä saa ravata mös, tiedän oikeestaan yöllä kellonajankin kun herään vessaan heh..kovin o ärsyttävää kun stressaan muutenkin että saan unta tarpeeksi kun jonkun verran väsmystä on ja töiden jälkeen olisi kiva jaksaa vähän lasten kanssa touhuta...
meillä laspet kuuntelee innoissaan dopllerista kuuluvi ääniä,ja höpöttelee masuun satuja :D <3
MAMII mulla on niin vilkas yksilö mahassa, että löydän kyllä dopplerilla sykkeen, mutta saman tien katoaa... kuuluu vain dopleriin "viuh" ja tyyppi on vaihtanut paikkaa!!! Eilen yritin kuunnella. Kolme kertaa löysin sydämen jumputuksen, mutta en kauaa kerinny kuuntelee kun "katosivat". Ultrassakin näkyi todella vilkas yksilö, ei meinannut saada kunnon pysäytys kuvaa.
Pikku Orvokki meilä kansssa vilkas tapaus,np ultrassa oli hieman myös vaikeuksia,ootko yrittäny aamulla kuunella heti kun heräät ni sydän ääniä? mellä onnistuu silloin parhaiten kun muuten meilläkin mennä myllerretään edes takaisin :)
Heippa!
Täällä siis viikot 10+2. Pahoinvoinneista taisin tuolla aiemminkin valitella, onneksi nyt on helpottanut. Kuvotusta ja omituisia mielihaluja havaittavissa kuitenki.
Meidän ei ollut tarkoitus kertoa ennen ultraa kuin muutamille läheisille. No se sitten ei toteutunut sillä miehen äiti itse kysyi jokos sitä on vauva jo tulossa :D Sitten piti minunkin vanhemmille kertoa kun toisetkin tietää. Miehen vanhemmat on ihan innoissaa, mikä tuntuu tosi hauskalta. Omani taas järkyttyivät aluksi mutta nyt ovat ihan mielissään kai.
Ultra on 15.11. Jos siellä on kaikki hyvin niin sitten alkaa vauvatarvikkeiden hankinta pikkuhiljaa. Nyt jo haluttaisi ihan hirveästi ostaa kaikkea!