Mitä iloa tässä keski-ikäisen naisen elämässä on?
Halusi tai ei ulkonäkö rapistuu ja hormonaaliset muutokset on isoja. Kiukuttaa, hiottaa yms.
Kommentit (87)
Ystävien seura piristää. Ystäviä ei haittaa vaikka on rupsahtanut. Miehiä varmaan haittaa, mutta naisystäviä ei.
Mitä vanhemmaksi tulen, sitä mukavampaa on olla naisten seurassa. Ei ole ulkonäköpaineita.
Kotona ei kannata liikaa tuijottaa peiliin. Unohda ulkokuori ja tee jotain, mikä tekee sinut iloiseksi.
Tee käsitöitä, maalaa, laula,tanssi, kirjoita - löydä luova puolesi.
Vierailija kirjoitti:
On ihana mies, kivat lapset, hyväpalkkainen työ ja terve keho. Siinä muutama ilon aihe.
Kylläpä elämä on sinua hyvin kohdellut, oletko joku Hannu Hanhi. Kaikilla kun ei ole edes työtä, niin tulet tänne ylimielisenä kertoilemaan että sinulla on hyväpalkkainen työ, oletpa juntti.
Mutta kakarat on jo niin isoja, ettei niitä tarvitse koko ajan vahtia ja lisäksi voi nakittaa lähes kaikki kotityöt niille.
Mitä tulee ulkonäköön, niin jokainenhan meistä ikääntyy. Asiat, jotka on saatavissa ulkonäöllä, hankitaan tietysti nuorena. Asiat, jotka on saatavissa tiedolla ja osaamisella, hankitaan sen jälkeen. Ja asiat, jotka on saatavissa elämänkokemuksella ja viisaudella, hankitaan sen jälkeen.
Täytän ensi vuonna 60 v. Pääsin kyllä aika helpolla vaihdevuosista, se on myönnettävä. Mutta ainakin toistaiseksi elämäni on vuosi vuodelta parempaa. Toki väliin mahtuu pari tekonivelleikkausta, mutta olen tyytyväisempi elämääni kuin koskaan aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vapaus! On työuran huipulla, velat on maksettu, on aikaa ja rahaa tehdä mitä huvittaa, ja vanhuus on vielä kaukana. Täydellistä aikaa!
Minä en tule ikinä olemaan millään työuran huipulla. Olen silti onnellinen, nyt 41veenä. Raha riittää puutetta ei ole.
Itselläni on hyvä ja hauska elämä, sulla ap ei sitten vissiin ole.
Mutta oliko sulla kurjaa jo ennen keski-ikää, vai muuttuiko tilanne Keski-iässä?
Tee asioita, joista saat iloa ja nautintoa, kunhan ne eivät ole mitenkään vääriä tai tuhoisia pitkällä aikavälillä. Jos niiden asioiden tekemisessä tarvitaan luovuutta, aina vain parempi. Luovuus on tärkeä kokemus keski-iän kynnyksellä, kun vaarana on jämähtäminen. Esim. runojen, päiväkirjan tai vaikka oman tähänastisen elämäkerran kirjoittaminen voi olla mielekästä tekemistä.
Tässä iässä eli nelikymppisenä saattaa alkaa uudella tavalla pohtia elämän tarkoitusta. Mikä on elämän yleensä tai oman elämäsi tarkoitus? Pohdinnassa auttaa, että miettii, mikä on kaikkein tärkeintä ja arvokkainta.
Kun käyttää omia kykyjään ja lahjojaan asioihin, jotka edesauttavat tai ainakin ovat linjassa niiden arvokkaiden asioiden kanssa, saa elää niitä todeksi jatkuvasti. Ei tarvitse tehdä mitään suurta ja laajalti arvostettua, vaan pienet asiat ovat hienoja myös.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Kyllä nelikymppiset naiset ovat vielä hotteja :)
N27
Sehän kiva, että lesboille kelpaa.
Tjoo.
Onhan tämä ollut vaikea vuosi kun karmea hikoilu alkoi maaliskuussa ja sitä vaan riittää. Yöunet jää välillä vain viiteen tuntiin ja väsyttää koko ajan.
Ei tosiaan ole seksi mielessä! Nyt kun menkat ei enää taida tulla niin muuta vaivaa sitten.
Mut kyllä mä ajattelin porskuttaa menemään viel 30 vuotta, ehkä enemmänkin. Täytyy vaan iha itsekkäästi pitää nyt omasta hyvinvoinnista huolta, että jaksaa. Ei tästä muuten mitään tule. 25 vuotta olen antanut miehelle ja lapsille, nyt yritän huolehtia itsestänikin.
Miksi hormonaalissa vaivoissa pitää kärvistella mene lekuriin hakeen apua.
Mä tarkoitin ihan noita fyysisiä oireita. Kamala, hikoilutus, aamuyöheräilyt, mielialan vaihtelut. Ne ovat tulleet yli 40v enkä saa niihin hormoneja muiden sairauksieni takia. ap
Elämisen ja Olemisen iloa❤️.
Enää ei tarvitse kaahottaa, eikä mikään riivaa.
Voi vaan olla ja nautiskella.
Siitä arjestakin.
Ja vanhaksi tulemisesta.
Asioiden voi jo antaa olla;
Oleminen voittaa tekemisen.
Siinä Elämän Taika.
Vierailija kirjoitti:
Elämisen ja Olemisen iloa❤️.
Enää ei tarvitse kaahottaa, eikä mikään riivaa.
Voi vaan olla ja nautiskella.
Siitä arjestakin.
Ja vanhaksi tulemisesta.
Asioiden voi jo antaa olla;
Oleminen voittaa tekemisen.
Siinä Elämän Taika.
Tykkään tästä sinun ajatustyylistä ❤️ Kun on terve voi vaikka mitä tehdä vielä pitkään, ja voi aloittaa uutta esim. pianonsoiton tai mitä ikinä. Elämässä ei kaikkea saa samaan aikaan. Olisihan se aika karua, jos ihmisellä olisi kaikki jo 25vee, silloinhan voisi jo alkaa kuolemaan pois...
Itse olen löytänyt sellaisen elämän filosofian, että olen elämän jatko-ajalla. Kaikki eivät tänne edes pääse jos huonosti käy.
Vierailija kirjoitti:
Vapaus! On työuran huipulla, velat on maksettu, on aikaa ja rahaa tehdä mitä huvittaa, ja vanhuus on vielä kaukana. Täydellistä aikaa!
Joopa joo, ja sitten on meitä jotka vielä nelikymppisenäkin tekevät pätkätöitä, eikä ikinä voi luottaa töiden jatkumiseen määräaikaisuuden loputtua. Pankkikaan ei myönnä asuntolainaa, joten rahat kuluvat vuokraan.
Mikä ikähaitari on keski-ikä? Onko se 45-65 vai 55-65? Minusta 40 vuotias ja sitä nuorempi ei ole keski-ikäinen, vaan jotakin muuta. Itse olen keski-iän loppupäässä, ja elän elämäni parasta aikaa. Voin tehdä vain niitä asioita mitkä tuottavat iloa, eikä ole pakkoa mihinkään. Terveyttä ja jaksamista on vielä, ja mieli on iloinen. Illalla on mukava mennä nukkumaan ja aamulla on mukava herätä uuteen päivään. Arki on ajoittain hyvinkin tapahtumaköyhää, mutta silti jollakin tapaa tyydyttävää pienine tapahtumineen. Sukulaiset ja ystävät tuovat iloa elämään normaalisti, mutta nyt korona-aika on tuonut muutoksen ihmisten väliseen kanssakäymiseen.
Voi leikkiä oman elämänsä Anne-Mari Sundelia ja vittuilla vaikka nuorelle jäätelökioskin myyjälle, kuten näin tänään mustikkamaalla. Sulaudu v.. tumaisen virkatädin rooliin ja lopeta alkoholin käyttö. Nuttura tiukalle, kusase omaan pesään ja kirjoita elämästäsi kirja.
Mä elän ihan heittämällä elämäni parasta aikaa nyt 41-vuotiaana. On sopu sisäisen ja ulkoisen maailman kanssa, pitkä parisuhde kunnossa, riittävästi terveyttä ja jaksamista (toisin kuin nuorena), lapsi onnistuneesti maailmalla, velat maksettu ja varaa vähentää työntekoa ihan reippaasti. Vihdoinkin on aikaa kaikelle sille, mitä oikeasti haluaa tehdä. Ulkonäkö? En vaihtaisi tätä siihen.
Eikö keski-ikä ole jotain 35-70v ?
Sehän on pisin ajanjakso varmaan.
Vai? Noh, en sitten taida rapistua ihan samassa tahdissa koska en ole huomannut.