Sivuraiteilla -ohjelma
Voi helvetti, kun ahdistaa katsoa! 3 jaksoa ehdin tänään katsoa yhtäjaksoisesti. Missä helvetin todellisuudessa nuo nuoret luulee oikein elävänsä?
Muutama fakta työssäkäyvältä maisterilta:
1) Sitä kiinnostusta ammatin valinnassa on turha painottaa. Jotakin täytyy ihmisen tehdä työkseen, jotta pystyy elättämään itsensä ja perheensä. Jokainen työpäivä ei ole mahtava, eikä aina voi tehdä vain niitä asioita, mitkä sattuvat itseä kiinnostamaan. Joskus täytyy tehdä asioita jotka eivät voisi vähempää kiinnostaa.
2) Lieviä ja pahempia ahdistuskohtauksia voi olla meillä kaikilla. Se on normaalia, eikä niihin pidä jäädä vellomaan. Niistä voi päästä yli.
3) "Olis siistiä olla joku vitun juristi tai lääkäri niin sais paljon rahaa". No vittu perselihakset töihin ja opiskelemaan!!!
4) Jos on pienen elämänsä seurannut vanhempien kotona olemista, niin eikö mikään pieni ääni sano, että itse voisi tehdä asioita toisin. Tukea siihen on saatavilla. Enkä nyt puhu rahasta.
5) Oppisopimus on täysin epärealistinen opiskelumuoto näille vetelyksille.
6) Työpajatoiminta voi olla hyvä jakso esim. vuorokausirytmin takaisin saamiseksi. Turha on kuitenkin viestittää näille nuorille, että aina on kivaa tekemistä. Työpajoissa ja aikaisemmin järjestetyissä ohjaavissa koulutuksissa yhteiskunta työntää suuria summia rahaa näiden nuorten hyvinvointiin, mutta tuloksia ei valitettavasti saavuteta.
7) Miksi nuorten vanhemmat (ne joilla sellaiset on) mahdollistaa velttoilun?
8) Työssäkäyviäkin väsyttää joskus ja joskus on krapula. Siitä huolimatta työt on hoidettava.
9) Ammatti/työ on eri asia kuin harrastus. Muusikko, näyttelijä tai taiteilija voi olla kumpaakin, mutta harvat elättävät sillä itsensä ja perheensä.
10) Miten helvetissä nuo nuoret voi ajatella, että jonkun muun kuuluu huolehtia heidän elämänsä rahoituksesta???
11) Kuinka pitkälle yhteiskunnan täytyy hyysätä näitä nuoria?
Kommentit (78)
Markosta jäi hyvä mieli. Vaikutti muutenkin symppikseltä ja ihan mahtavalta, persoonalliselta tyypiltä, joka tulee kakenlaisten ihmisten kanssa toimeen ja varmasti pärjäämään työssään. Mielestäni myös "kehittyi" ohjelman aikana eniten.:)
Menkääpä kuulkaa vuosikausia kotona yhteiskunnan varoilla loisivat ja netissä roikkuvat kotiäidit duuniin.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 15:11"]
Menkääpä kuulkaa vuosikausia kotona yhteiskunnan varoilla loisivat ja netissä roikkuvat kotiäidit duuniin.
[/quote]ei suomessa kannata töitä tehdä, liian paskat palkat
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 13:13"]
Aika monella vaikea kotitausta, mutta tuo Jami... En ole katsonut kaikkia jaksoja, mutta onko hän hieman iäkkäiden ja lepsun oloisten vanhempien ainoa lapsi? Onko tuo pelkkää kurin puutetta vai onko hänellä joku ongelma, miksi ei pysy koulussa (keskittymis- tai lukihäiriö)?
Lienee selvä, ettei koulua jaksa käydä, jos unirytmi on sekaisin. Lapsi saa vapaasti istua huoneessaan tietokoneen kanssa ja elää niin kuin tykkää. Miten 16-v. (ja varmaan paljon nuorempana myös) on tällainen valta tehdä mitä huvittaa?
Vanhemmat vaikuttivat toki kunnollisilta ja välittäviltä, mutta aika hukassa kasvatuksen kanssa...?
[/quote]
Ei minunkaan olemisia ja menemisiä rajoitettu oikeastaan ollenkaan lukioikäisenä. Totta kai tätä tuli käytettyä hyväksi siinä mielessä, että unirytmi oli välillä ihan pielessä, kaljottelua tuli harrastettua (viikonloppuisin tosin, ei arkena). Poissaolotunteja lukiosta ei kuitenkaan kertynyt yli kymmentä per vuosi, vaadittavat kurssit olivat kasassa ennen kolmannen vuoden alkua, paperit oli kiitettävät niin päästötodistuksessa kuin ylioppilastodistuksessa. Mutta toisaalta eri asia, sillä Jamilla ei selkeästikään ole tarpeeksi kovaa sisäistä motivaatiota, vaan vaatisi sitä vanhaa kunnon perseelle potkimista.
Kokemattomat puhuu kyllä se aika tulee teille jokaiselle vielä kun tarvitaan jotain toistakin .
Luulen että Mervin ja Miran tapauksessa syy löytyy kotoa. Jos molemmat vanhemmat ovat sellaisia ettei töitä saa/kiinnosta tehdä, niin se sama malli perityy myös lapsille, äiti sentään vähän koitti yrittää saada töitä.
Lisäksi joillakin ihmisillä on se, ettei lapsista haluta päästää irti (jos on vaikka muuten ns. kuollut sosiaalinen elämä tai pelkää tyhjää pesää) ja siksi lapsien annetaan olla kotona, ja omilleen työntämisen sijasta pidetään kynsin hampain heistä kiinni.
Jos olisivat sanoneet lapselleen että nyt sinun on aika vähintäänkin muuttaa omilleen kun olet jo 18-vuotias (tai 19-v) TAI jos menet kouluun/töihin saat jäädä asumaan tänne, olisi nuori varmasti oppinut selviämään ns. omillaan.
Jokainen arvaa että halu pitää lemmikit itsellä olisi vaatinut sitä että pitää asua isossa asunnossa =mahdollista vain jos on koulussa tmv. ja saa asua kotona. Pienellä "kiristyksellä" olisi joutunut pakottamaan itsensä kouluun ja sitä kautta syrjäytyminen olisi estynyt tai ainakin vähentynyt.
Ja nauratti se että selkä tuli kaupassa työskentelystä kipeäksi = jos noin käy on syytä miettiä miksi. Kyseessä kuitenkin nuori ja ilmeisesti terve ihminen, aika paska homma jos ei selkä kestä muutamaa päivää hyllyttämässä, mutta kaiken maailman kanien nostelun kyllä. Jokaista kolottaa joskus jostakin, mutta tuntuu että usein ne kaikista kipeimmät ovat niitä jotka ahkerimmin töitä tekevät (mikä on hullua sekin!) ja vässykät ovat heti saikkua hakemassa jos oudoksestaan vähän alaselän lihakset jumittavat.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 01:19"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 01:08"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 01:02"]
Yksi kysymys teille, jotka olette sarjan katsoneet:
Onko näiden syrjäytyneiden/laiskojen/päihdenuorten joukossa uskovaisia ja kristillisen kasvatuksen saaneita nuoria paljon? Olen itse parikymppinen, mutta en uskovaisesta kodista. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että kristillistaustaiset nuoret pärjäävät muita paremmin. Onko näin?
Omassa tuttavapiirissä työläistaustaisista, mutta kristillisistä perheistä tulevat ovat menestyneet paremmin kuin ne lääkäri-, lakimies- jne. perheistä tulevat, joilla ei ole uskonnollista kasvatusta. Johtuuko tämä kristityille tyypillisestä ahkeruuden korostamisesta?
[/quote]
Menee vähän ohi, mutta mä epäilen, että yksikään noista nuroista olisi lääkäri- tai lakimiesperheestä....
[/quote]
No niin, ne lääkkeet. Vai estääkö tiedän uskonlahkon johtaja hankkimasta apua?
Joo, ei varmaan olekaan... Itse vain olen huomannut sen, että välttämättä vanhempien hyvät ammatit ja varallisuus ei takaa lasten menestystä. Rikkaissakin on paljon nuoria, jotka elää juuri niin kuin nuo syrjäytyneet eli ei opiskele, bilettää, pelaa jne. Niiden vain ei tarvitse käydä sossussa...
Just oli uutinen, jonka mukaan uskovaiset eivät ole yhtä älykkäitä kuin ateistit. Omassa tuttavapiirissäni on sellaisia älykkäitä tai "nokkelia" tyyppejä, jotka ei tee mitään. Pelailee videopelejä, surffaa netissä, katsoo jotain Game of Thronesia putkeen jne.
Sitten on näitä työläistaustaisia "seurakuntanuoria", jotka opiskelee lääkäreiksi, diplomi-insinööreiksi, opettajaksi... Jos tämä menestys ei johdu älykkyydestä, niin ehkä tuo kristinuskon ahkeruuden korostus on se syy?
t. se parikymppinen nuorukainen (joka eksyi vauvapalstalle)
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 00:44"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 01:19"]
Onko näiden syrjäytyneiden/laiskojen/päihdenuorten joukossa uskovaisia ja kristillisen kasvatuksen saaneita nuoria paljon? Olen itse parikymppinen, mutta en uskovaisesta kodista. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että kristillistaustaiset nuoret pärjäävät muita paremmin. Onko näin?
Omassa tuttavapiirissä työläistaustaisista, mutta kristillisistä perheistä tulevat ovat menestyneet paremmin kuin ne lääkäri-, lakimies- jne. perheistä tulevat, joilla ei ole uskonnollista kasvatusta. Johtuuko tämä kristityille tyypillisestä ahkeruuden korostamisesta?
[/quote]
Menee vähän ohi, mutta mä epäilen, että yksikään noista nuroista olisi lääkäri- tai lakimiesperheestä....
[/quote]
Joo, ei varmaan olekaan... Itse vain olen huomannut sen, että välttämättä vanhempien hyvät ammatit ja varallisuus ei takaa lasten menestystä. Rikkaissakin on paljon nuoria, jotka elää juuri niin kuin nuo syrjäytyneet eli ei opiskele, bilettää, pelaa jne. Niiden vain ei tarvitse käydä sossussa...
Just oli uutinen, jonka mukaan uskovaiset eivät ole yhtä älykkäitä kuin ateistit. Omassa tuttavapiirissäni on sellaisia älykkäitä tai "nokkelia" tyyppejä, jotka ei tee mitään. Pelailee videopelejä, surffaa netissä, katsoo jotain Game of Thronesia putkeen jne.
Sitten on näitä työläistaustaisia "seurakuntanuoria", jotka opiskelee lääkäreiksi, diplomi-insinööreiksi, opettajaksi... Jos tämä menestys ei johdu älykkyydestä, niin ehkä tuo kristinuskon ahkeruuden korostus on se syy?
[/quote]
[/quote]
No niin, ne lääkkeet. Vai estääkö tiedän uskonlahkon johtaja hankkimasta apua?
^Siis näin.
Tutkimusten mukaan äidin koulutustausta on suurin menestykseen vaikuttava tekijä, ei uskonnollisuus, päinvastoin, ankara uskonnollisuus voi aiheuttaa totaalisen irtioton, joka voi aiheuttaa monenlaisia ongelmia. Itse tunnen tällaisia tapauksia.
Ärsyttää suunnattomasti tämä, kuinka asiasta mitään tietämättömät tulevat tänne kertomaan ja spekuloimaan, mistä kenenkin ongelmat johtuvat, haukkumaan nuorten vanhempia ja lähipiiriä ja puhumaan aivan kun muka tuntisivat nämä nuoret. Kullakin toki on omat ongelmansa ja syynsä, miten ovat syrjäytyneiksi joutuneet, mutta muistakaa että kaikki ei ole niin mustavalkoista. Tunnen erään näistä nuorista, hän sattuu olemaan hyvin läheinen ystäväni ja taustalla on PALJON enemmän, mitä ohjelma antaa olettaa. Ei ole kyse esim. laiskuudesta, tai huonoista vanhemmista/lähipiiristä. Vanhemmatkin ovat nimittäin onnistuneet kasvattamaan muut lapset ns. "kunnon kansalaisiksi". Ja satun myöskin tietämään, että osa ohjelman kohtauksista on täysin käsikirjoitettuja ja näyteltyjä.
Ehdin nähdä vain pienen pätkän yhtä jaksoa. Kiroilevia, tupakkaa polttavia, päämäärättömiä ja teinimäisiä nuoria aikuisia. Herättää ajatuksia. Miten tähän on jouduttu? Aion katsoa nuo jaksot netistä heti kun ehdin.
[/quote]
Miten ohjelman nuoret vaikuttaa vasemmistohenkisiltä?
[/quote]
[/quote]
Aika monella vaikea kotitausta, mutta tuo Jami... En ole katsonut kaikkia jaksoja, mutta onko hän hieman iäkkäiden ja lepsun oloisten vanhempien ainoa lapsi? Onko tuo pelkkää kurin puutetta vai onko hänellä joku ongelma, miksi ei pysy koulussa (keskittymis- tai lukihäiriö)?
Lienee selvä, ettei koulua jaksa käydä, jos unirytmi on sekaisin. Lapsi saa vapaasti istua huoneessaan tietokoneen kanssa ja elää niin kuin tykkää. Miten 16-v. (ja varmaan paljon nuorempana myös) on tällainen valta tehdä mitä huvittaa?
Vanhemmat vaikuttivat toki kunnollisilta ja välittäviltä, mutta aika hukassa kasvatuksen kanssa...?
Hauskaa oli se kun Jami haaveili johtajan tai lakimiehen urasta... :´) "Joku sellane mist sais paljon rahaa, se olis siistii"...
Ei mun mielestä voi sanoa että kristillisestä taustasta tulevat nuoret olisivat jotenkin erityisen menestyneitä. On tottakai olemassa hyvin pärjääviä seurakuntanuoria, mutta ei kaikista tule lääkäreitä tai insinöörejä, vaan monet menevät lähihoitajakouluun yms. Lisäksi uskovaiset, "kiltit" nuoret voivat olla koulumaailmassa kiusattuja ja yksinäisiä, eivätkä välttämättä siksi jaksa opiskella kovin paljoa. Oman kokemukseni mukaan myös uskonnolliset porukat vetävät puoleensa epätasapainoisia ihmisiä joilla on elämän suunta hukassa, niin nuorissa kuin aikuisissakin. Mutta varmasti paras resepti syrjäytymisen ehkäisyyn on tasapainoinen, hyvin toimeentuleva lapsuudenkoti, oli se sitten maustettu (maltillisilla) uskonnollisilla arvoilla tai ei.
Toi sarjan Mirahan oli oikein prototyyppi sellaisesta kiltistä ja kunnollisesta nuoresta, ja oli silti syrjäytynyt. Tuon kaltaisia on varmasti uskovaisporukoissa.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 08:41"]
On aivan eri asia, että yhteiskunta tukee vaikeassa tilanteessa olevia, kuin se, että systeemiä on mahdollista hyväksikäyttää vaikka koko elämänsä ajan.
Kannatan siis auttamista, mutta peräänkuulutan yksilönvastuuta itsestään. Turha voivotella raskaaksi hankkiutunutta tyttöä ja kirkastaa kuvaa, että riittää kun hän hoitaa lapsensa. Sehän vaan ruokkii kehää. Mitä hänen lapsensa ajattelee 18v. päästä.
Korostan vielä, että yhteiskunnassa tulee mielestäni olla tukea ja apua saatavilla, mutta se ei saa kannustaa lorvehtimiseen ja vastuuttomuuteen.
[/quote]
Mitä ihmettä.
Tuolle 18-v. tytölle tulee olemaan jo lähes ylivoimainen suoritus omasta lapsestaan huolehtiminen. "Ei riitä".
Mitäs sitten pitäisi tehdä?
Pakkoabortti?
Töihin tai kouluun on noin pahasti raiteiltaan mennyttä nuorta erittäin vaikea, liki mahdoton saada. Jos ihminen ei (oletettavasti) osaa sitoutua edes raskauden ehkäisyyn, miten hänet saataisiin sitoutumaan raskaaseen ja pienipalkkaiseen työntekoon (ns. hyviä hommia ei tulisi saamaan).
Ainoa keino monille ihmisille, joilla on elämä tuossa jamassa, olisi jokin pakkolaitos, joka puolestaan tulisi about 10X kalliimmaksi kuin se, että yksinkertaisesti annetaan hänelle elämiseen nippa nappa riittävä summa rahaa ja toivotaan, tuetaan, että hän pystyisi hoitamaan vauvansa ja itsensä.
M32