Sivuraiteilla -ohjelma
Voi helvetti, kun ahdistaa katsoa! 3 jaksoa ehdin tänään katsoa yhtäjaksoisesti. Missä helvetin todellisuudessa nuo nuoret luulee oikein elävänsä?
Muutama fakta työssäkäyvältä maisterilta:
1) Sitä kiinnostusta ammatin valinnassa on turha painottaa. Jotakin täytyy ihmisen tehdä työkseen, jotta pystyy elättämään itsensä ja perheensä. Jokainen työpäivä ei ole mahtava, eikä aina voi tehdä vain niitä asioita, mitkä sattuvat itseä kiinnostamaan. Joskus täytyy tehdä asioita jotka eivät voisi vähempää kiinnostaa.
2) Lieviä ja pahempia ahdistuskohtauksia voi olla meillä kaikilla. Se on normaalia, eikä niihin pidä jäädä vellomaan. Niistä voi päästä yli.
3) "Olis siistiä olla joku vitun juristi tai lääkäri niin sais paljon rahaa". No vittu perselihakset töihin ja opiskelemaan!!!
4) Jos on pienen elämänsä seurannut vanhempien kotona olemista, niin eikö mikään pieni ääni sano, että itse voisi tehdä asioita toisin. Tukea siihen on saatavilla. Enkä nyt puhu rahasta.
5) Oppisopimus on täysin epärealistinen opiskelumuoto näille vetelyksille.
6) Työpajatoiminta voi olla hyvä jakso esim. vuorokausirytmin takaisin saamiseksi. Turha on kuitenkin viestittää näille nuorille, että aina on kivaa tekemistä. Työpajoissa ja aikaisemmin järjestetyissä ohjaavissa koulutuksissa yhteiskunta työntää suuria summia rahaa näiden nuorten hyvinvointiin, mutta tuloksia ei valitettavasti saavuteta.
7) Miksi nuorten vanhemmat (ne joilla sellaiset on) mahdollistaa velttoilun?
8) Työssäkäyviäkin väsyttää joskus ja joskus on krapula. Siitä huolimatta työt on hoidettava.
9) Ammatti/työ on eri asia kuin harrastus. Muusikko, näyttelijä tai taiteilija voi olla kumpaakin, mutta harvat elättävät sillä itsensä ja perheensä.
10) Miten helvetissä nuo nuoret voi ajatella, että jonkun muun kuuluu huolehtia heidän elämänsä rahoituksesta???
11) Kuinka pitkälle yhteiskunnan täytyy hyysätä näitä nuoria?
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 22:21"]
Tänään oli uutisissa, että jopa puolella miljoonalla 30-65-vuotiaalla on vain peruskoulun paperit. Minä kun luulin, että koulupudokkaat ovat nykyajan ongelma. Parinkymmenen vuoden päästä varmaan noin puolella työikäisistä vain peruskoulu taustalla.
[/quote]
Silloin, kun tuo ikäpolvi varttui aikuiseksi, töitä sai myös vain peruskoulupohjalla. Enää harvoin on näin.
Katsoin pari ekaa jaksoa.
Näissä kiinnitin huomiota, että yhdelläkään nuorista ei ollut liikuntaharrastusta eikä näyttänyt siltä, että kuntoilisi itsekseen!
Aiemmin olen ajatellut, että joidenkin ns.ammattilaisten näkemys, että liikunta ehkäisee syrjäytymistä, on hölynpölyä, mutta ehkä tuossa oikeastikin on perää.
Ei hemmetti tota 3.jakson porukkaa! Etenkin tuota hoikkaa poikaa kavereineen.
Lapsilla on olleet huonot lähtökohdat elämään, mutta ei se vielä tarkoita mitään. Suurin osa noista tarvitsisi kunnon kavion kuvan perseeseen ja jonkun sanomaan, että omasta elämästä on kaikilla ihan oma vastuu. Hyvin pieni promille ihmisistä on saanut kaiken tarjottimella.
Tiedän useita koulukiusattuja, alkoholistien lapsia ja mt-ongelmaisia, jotka on itse selvittäneet ongelmansa ja tulleet normaaleiksi yhteiskunnan jäseniksi. Pään taputtelulla luodaan vaan lisää miroja ja jennyjä.
Samaten toi mustiin pukeutuva anime-poika kavereineen, huh!
Tuo pulska poikahan on ihan symppis, noi lasit koko ajan otsalla! :D Ihana. Jotain positiivista tässäkin ohjelmassa.
Ladon taakse kaikki, ei yhteiskunta tuollaisia tarvitse. Oksettavaa porukkaa.
Joo kyllä mullakin pisti vihaksi kun se läski tyttö siinä veti diivan elkein röökiä sisätiloissa ja selitti että sellanen duunipaikka ois kiva mihin voi mennä siihen aikaan kun itelle sopii ja sitten kun huvittaa.
Monelle kun kelpais duuni kun duuni kunhan jotain sais.
Minä menin opiskeluaikana kuudeksi töihin (huvitti tai ei) aamuisin, ja siitä lounasaikaan siirryin yliopistolle loppupäiväksi luennoille ja iltapäivällä kirin kiinni kotosalla kirjan ja monisteiden äärellä niitä kursseja joiden luennot järjestetään aamuisin, ja luin tentteihin ja tein esseitä. Sitten yöllä muutama tunti unta ja sama uudelleen.
Ymmärrän jos on ihan oikea sairaus ja siksi on ulkona työelämästä eikä opiskele ja syrjäytymisvaarassa, tai on työtön ja kaikkensa yrittänyt työtä saadakseen ja siten syrjäytymisvaarassa, mutta jumalauta että sieppaa kun noita "mikään ei kiinnosta"-teinejä höösätään kun paskaa tikun nenässä.
Mun unelmanainen toi Mira. En tykkää näistä pintaliitäjä-fitnesspimuista, joille ei korvien väliin mahdu muuta kuin oma naama, kroppa, treeni ja protskujuoma. Mira vaikuttaa symppikselta, maanläheiseltä ja reilulta. Onks sinkku? Oon 23v poika Tampereen läheltä.
Olen katsonut vasta 3 jaksoa YLE Areenan kautta. Huomasin, että KAIKKI "syrjäytyneet" vetävät tupakkaa ihan kybällä ja tatuointeja on lähes jokaisella. Mistä tämä mahtaa kertoa? En ole psykologi... mutta - anteeksi vain - melkolailla WT-porukkaa ovat ja sosiaalinen nousu on heille hyvin vaikeata. Mutta aina joku sentään ryhdistäytyy ja onnistuu - onneksi.
Tsemppiä kaikille ja jaxuhalit :D
Harmitti ja tunsin lievää myötähäpeää muutamista näistä sarjan tyypeistä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että vain 1 tai korkeintaan 2 heistä on ns. normaaleista perheoloista lähtöisin.
Muilla ne lähtökohdat vaikuttivat olevan umpisurkeita.
- Entinen katulapsi, joka on adoptoitu mutta Suomessa huostaanotettu
- Tyttö, joka on vakavasti syrjäytynyt jo 2. tai jopa 3. polvessa, isä kuollut, äiti jatkuvassa vankilakierteessä, myös huumeet mukana kuvioissa. Vaikeita sijoitusongelmia, laitoskierrettä.
- Poika, joka on viettänyt pitkiä aikoja psykiatrisessa sairaalassa nuoruudessaan, käynyt läpi jos jonkinlaista lääkitystä
- Rankasti koulukiusattu tyttö, joka ei vuosiin uskaltanut käydä edes kaupassa.
Itse olin noiden nuorten puolesta todella ylpeä.
Hienoa, että monilla heistä tosiaan oli edes jotakin yritystä, ja esimerkiksi tämän 18-v tytön ongelmat ovat niin hirveitä, että häneltä olisi itsensä ylittämistä jo se, että pystyy huolehtimaan itsestään ja (tulevasta) lapsestaan, ja pysyisi irti huumeista.
Ilomielin saisi minun veroistani maksaa ainakin tuon tytön toimeentulotuen, jos vaan itse pystyisi asumaan ja elämään, hoitamaan edes nämä perusasiat ilman, että tarvitsisi kallista laitoshoitoa (psykiatrinen, vieroitus, vankila). Kävi kyllä sääliksi tuota nuorta, oikeastaan vielä lasta :(
M32
Pienin ymmärryskyky minkä tahansa ongelman suhteen on aina niillä, jotka eniten alitajuisesti pelkäävät sortuvansa siihen itse. Tämä pätee myös palstakouhkaajiin sekä tämän, että muiden aiheiden suhteen.
Onneksi useimmilla on varaa parempaan empatiaan ja parempaan yhteiskunnalliseen näkemykseen. Tätä ongelmaa ei nimittäin ratkaista syrjäyttämällä syrjäytyneitä vähän lisää.
Mutta eihän tämä loputon ymmärtäminen tuota tulosta. Miten auttaa niitä nuoria niin, että oma ymmärrys asioiden haltuun otosta kasvaisi?
On aivan eri asia, että yhteiskunta tukee vaikeassa tilanteessa olevia, kuin se, että systeemiä on mahdollista hyväksikäyttää vaikka koko elämänsä ajan. Tottakai se malli tulee kotoa, tunnen itsekin perheen, jossa ollaan vetelehtijöitä jo toisessa polvessa ja tokihan tällaisilla on jo se kolmas polvi kasvamassa siellä hyvissä ajoin, koska siitä saa rahaa! Yhteiskunnalta!
Kannatan siis auttamista, mutta peräänkuulutan yksilönvastuuta itsestään. Turha voivotella raskaaksi hankkiutunutta tyttöä ja kirkastaa kuvaa, että riittää kun hän hoitaa lapsensa. Sehän vaan ruokkii kehää. Mitä hänen lapsensa ajattelee 18v. päästä.
Noiden yksi ongelma on se, että kaikki kaveritkin on samanlaisia. Kukaan ei opiskele/käy töissä/tee pitkän tähtäimen suunnitelmia. Tällöin on aivan normaalia elää syrjäytymisen rajoilla.
Korostan vielä, että yhteiskunnassa tulee mielestäni olla tukea ja apua saatavilla, mutta se ei saa kannustaa lorvehtimiseen ja vastuuttomuuteen.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 01:18"]
Katsoin pari ekaa jaksoa.
Näissä kiinnitin huomiota, että yhdelläkään nuorista ei ollut liikuntaharrastusta eikä näyttänyt siltä, että kuntoilisi itsekseen!
Aiemmin olen ajatellut, että joidenkin ns.ammattilaisten näkemys, että liikunta ehkäisee syrjäytymistä, on hölynpölyä, mutta ehkä tuossa oikeastikin on perää.
[/quote]
Kumma juttu, Ilja kun lenkkeilee ja kuntoilee melkein joka jaksossa.
sä oot 21 ymmärtänyt ymmärtämisen ihan väärin. Ymmärtäminen tarkoittaa sitä, että tiedostetaan syyt ja poistetaan ne, ei pelkästään sitä, että paijataan päästä. Tosin tässä tapauksessa osa ongelmasta on, että on paijattu liian vähän. Jokseenkin kaikki toimenpiteet, mitä noiden nuorten "hyväksi" on yritetty tehdä, on olleet pohjimmiltaan vain siirtelyä luukulta toiselle, ilman että ketään olisi missään vaiheessa oikeasti kiinnostanut. Ei ihme, että seuraus on tuo.
Ei noitakaan nuoria voi niputtaa. Osalla on selkeä itsensäetsimisvaihe päällä, kuten monilla tuon ikäisillä. Toisilla taas olot on jo niin huonot, että suosta ylös tarpominen on kiinni paljon muustakin kuin itseään niskasta kiinni ottamisesta. (Joo, voi jeesustella, että mitäs jouduit sinne alun alkaenkaan, mutta ihan oikeasti, ketä se auttaa?) Toisilla on perhe, osa on aika yksin. Mt-ongelmia on nykyisin nuorilla siinä missä aikuisillakin. Eikä vähiten hajonneiden perheiden ja epävakaiden kasvuolosuhteiden vuoksi.
Ei toki loputtomiin voi vedota kaikessa huonoon lapsuuteen, mutta onhan lähtökohdat ihan erilaiset jos on syntynyt vankilassa olevalle äidille, isä on kuollut eikä ole koskaan sopeutunut sijaisperheeseen.
Toivon vain, ettei nuo nuoret ihan heti tajua, miten kova maailma on tänä päivänä meille "hyvin" päjäävillekin: jokaisesta työpaikasta on taisteltava, pelkkä opiskelupaikan saaminen ei ole tie onneen, epävarmuus ja pelko tulevasta on ihan jokaisen niskassa.
Ei tosiaan nuoria itseään voi kaikesta syyttää. Kannattaa edelleen muistaa, että he ovat vielä melko keskenkasvuisia.
Eniten kyllä ehkä harmitti tässä sarjassa esitetty 17-v. Jami-pojan vässykkäisukki. Hänestä jäi todella paha maku suuhun. Selitteli vain, että "ei tässä niinku saada kontaktia poikaan, jos tässä oven läpi jotakin huutelee, niin sieltä sit se murahdus kertoo, että hengissä ollaan" tms.
Poikakin myönsi ihan suoraan olevansa lellitty.
Jos johonkuhun sarjan hahmoihin tulisi suhtautua negatiivisesti, niin mielestäni juuri tämäntyyppisiin vanhempiin, jotka eivät ole opetelleet vaatimaan lapseltaan yhtään mitään. Ei rajoja, ei kuria, ei edes säännöllistä päivärytmiä. Kontaktia sitten tosiaan etsitään huutelemalla oven läpi ja yrittämällä vastuuttaa yhteiskuntaa tästä asiasta. Poika jättää koulut ja työpajat jatkuvasti kesken, ravaa ryyppäämässä, eikä viitsi nousta aamulla ylös. Vanhemmuus tuntuisi olevan pahasti hukassa tässä perheessä.
Toivoisin, että todellisuudessa tilanne olisi vähän monimutkaisempi kuin sarjassa esitetty. Muutoin voisin vähän liian helposti todeta, että tällaiset isät ovat kuin maahan kylvetty suola: heidän jäljestään ei kasva mitään hyvää, vain rikkaruohoa.
M32
Ja tuo yks 18v tyttö vielä raskaanakin kaiken lisäksi. Huhhu?