Sivuraiteilla -ohjelma
Voi helvetti, kun ahdistaa katsoa! 3 jaksoa ehdin tänään katsoa yhtäjaksoisesti. Missä helvetin todellisuudessa nuo nuoret luulee oikein elävänsä?
Muutama fakta työssäkäyvältä maisterilta:
1) Sitä kiinnostusta ammatin valinnassa on turha painottaa. Jotakin täytyy ihmisen tehdä työkseen, jotta pystyy elättämään itsensä ja perheensä. Jokainen työpäivä ei ole mahtava, eikä aina voi tehdä vain niitä asioita, mitkä sattuvat itseä kiinnostamaan. Joskus täytyy tehdä asioita jotka eivät voisi vähempää kiinnostaa.
2) Lieviä ja pahempia ahdistuskohtauksia voi olla meillä kaikilla. Se on normaalia, eikä niihin pidä jäädä vellomaan. Niistä voi päästä yli.
3) "Olis siistiä olla joku vitun juristi tai lääkäri niin sais paljon rahaa". No vittu perselihakset töihin ja opiskelemaan!!!
4) Jos on pienen elämänsä seurannut vanhempien kotona olemista, niin eikö mikään pieni ääni sano, että itse voisi tehdä asioita toisin. Tukea siihen on saatavilla. Enkä nyt puhu rahasta.
5) Oppisopimus on täysin epärealistinen opiskelumuoto näille vetelyksille.
6) Työpajatoiminta voi olla hyvä jakso esim. vuorokausirytmin takaisin saamiseksi. Turha on kuitenkin viestittää näille nuorille, että aina on kivaa tekemistä. Työpajoissa ja aikaisemmin järjestetyissä ohjaavissa koulutuksissa yhteiskunta työntää suuria summia rahaa näiden nuorten hyvinvointiin, mutta tuloksia ei valitettavasti saavuteta.
7) Miksi nuorten vanhemmat (ne joilla sellaiset on) mahdollistaa velttoilun?
8) Työssäkäyviäkin väsyttää joskus ja joskus on krapula. Siitä huolimatta työt on hoidettava.
9) Ammatti/työ on eri asia kuin harrastus. Muusikko, näyttelijä tai taiteilija voi olla kumpaakin, mutta harvat elättävät sillä itsensä ja perheensä.
10) Miten helvetissä nuo nuoret voi ajatella, että jonkun muun kuuluu huolehtia heidän elämänsä rahoituksesta???
11) Kuinka pitkälle yhteiskunnan täytyy hyysätä näitä nuoria?
Kommentit (78)
Ne syrjäytyneiden nuorten elkeet, jotka näyttävät teistä röyhkeiltä, ovat vain tapa säilyttää sosiaaliset kasvot. Kasvoja sillä "diivailulla" suojellaan, ei se ole mikään hyökkäys teitä töissä käyviä vastaan. Vässyköiltähän he näyttävät, mutta kyse on hyvin pitkälle ympäristön yksilöön iskostamasta roolista. Kun saa tarpeeksi monta kertaa kuulla olevansa onneton vätys, niin siitä ottaa helposti itselleen pysyvän sosiaalisen roolin. Sitä alkaa sitten melkein huomaamattaan elää todeksi henkilökohtaisissa valinnoissaan. Mitä minä tuotakaan työpaikkaa sitten hakemaan, kun siellä vain nauravat, että kuvittelitko saavasi ihan töitä tai jotain.
Televisiosta tuli myös ohjelma nollatuloilla elävistä, ihmisistä, joilla ei aina ole sitä viimesijaistakaan toimeentulon lähdettä, eli toimeentulotukea. Kahdella nuorella miehellä oli taustalla vakava masennus ja toinen heistä oli koulukiusattu. Toisen tyttöystävä oli tehnyt itsemurhan, jne. Kolmas oli sitten hieman erikoisempi tapaus, itse syrjään jättäytynyt vanhempi nainen, joka oli elänyt 20 vuotta ilman mitään tuloja. Hänellä on lääkärin tutkinto, mutta hän ei sopeutunut "systeemikeskeiseen" yhteiskuntaan, joten jättäytyi pois palkkatyöstä. Hänellä on ranskalainen elämänkumppani, opettaja, jonka tulot riittävät heille molemmille. Palkkatöissä käymisen sijaan hän tekee vapaaehtoistyötä Emmaus-liikkeen kirpputorilla, auttaa Ranskassa asuessaan alkoholistien kuntoutustyössä, jne.
Monenlaisia elämänkohtaloita siis. Ei kannata yleistää kaikkia, jotka näyttävät olevan "toisesta todellisuudesta". Itse asiassa toinen niistä nollatulodokumentin sympaattisista nuorista miehistä sanoikin, että töissä käyvät ihmiset katsovat hänen kaltaisiaan niin kuin toisesta maailmasta tulevia muukalaisia. Ymmärryksen kuilu hänen ja valtavirtayhteiskunnan välillä on leveä, mikä näkyy hyvin monista kommenteista tässäkin viestiketjussa.
Aika moni näistä tarvitsisi totaalisen irtiravistelun vanhemmistaan ja kaveripiireistään. Kun ei olisi sitä vetelän käytöksen mahdollistavaa ympäristöä, niin saattaisi omasta elämästä huolehtiminen kiinnostaa eri tavalla. Oli pakko vaihtaa kanavaa, kun se yksi kundi vouhkasi olevansa joku verinoita. Get a grip.
Komppaan aikaisempaa kommenttia, sillä munkin mielestäni ehdottomasti kauheinta katsottavaa olivat Jamin ja varsinkin Miran ja Mervin vanhemmat. Se tyttöjen isä valitti kaikesta ja pelasi pasianssia päivät pitkät, saanut hitsaushommista potkut ajat sitten, eikä sen jälkeen tehnyt elettäkään työllistyäkseen. Äiti sentään sai sarjan lopussa töitä.
Pahaa teki myös vanhempien reaktio kun Mira ilmoitti haluavansa mennä eläinkauppaan kyselemään oppisopimusmahdollisuudesta.
Soita sille nuorisotyöntekijälles, oli äitin vastaus. Tuo on sitä tukevaa ja osallistavaa vanhemmuutta... :(
onkohan jenny saanut vauvansa, voi mitkä lähtökohdat lapselle, näin paatunutta ihmistäkin jo järkytti.
Toki joitakin dokumentin kohtauksia on suunniteltu. Ei Kelaan, kauppaan tai lenkkipolulle noin vain mennä kuvaamaan. mutta käsikirjoitettuja sanoja tai näyttelemistä ei ole. Kyseessä siis on dokkari. Se mitä nuoret sanovat tai tekevät on tyystin heistä itsestään kiinni. Kuvausten jälkeen tehdään ohjaajan suunnittelema käsikirjoitus sitten editointi ja muu härpäke.
T: Yksi ohjelman nuorista.
On aika tyypillistä, että nuori tyttö, jonka oma elämä on täysin sekaisin, hankkii vauvan. Olen opettajana ammattikoulussa ja meillä näitä tyttöjä välillä näkee. Koulut jäävät kesken. Äitiydestä ajatellaan esim. näin: "Sitte ku mulla on se oma vauva, ni mä ostan sille kaikkee ihanaa henkkamaukkavaatetta eikä se ikinä hylkää mua." Jo etukäteen surettaa ja sydäntä kylmää, kun taas seuraava syrjäytynyt sukupolvi tulossa maailmaan.
Ömm aika mielenkiintoista, että tuolle Miralle joka ei ole ollut ilmeisesti päivääkään työelämässä lähdetään heti suunnittelemaan jotain Faunattaren fränkkäri-yrittäjyyttä ... Mutta yrittänyttä ei laiteta ...
Mitä sä luulet tietäväs aiheesta jos on noin turha kommentti älä viitsi edes kirjottaa sitä. Vaikka itselleni on opetettu kaikki kotona työnteko johon kuulu kaikki kotityöt teen kaikkea kotona. Mutta hei tulikos sulle mieleen et hei mulla saattaa olla 9 vuoden koulukiusaamis tausta? Meeppä kuules itte sinne koulunpenkil mun kokemuksilla? Katotaan kauanko viihdyt kun saat kuunella jokapäivä kaikkea naljailua ja herjausta niin oppilailta kuin opettajilta? Mieti ny ihminen vähän mitä kommentoit.
Toivon, että teidän pääasiassa vihamielinen keskustelu ei kerro sitä mitä suurinosa yhteiskunnasta ajattelee näistä nuorista. Koska juuri tuollanen toisten väheksyminen on yks suurista ongelmista yhä edelleen yhteiskunnassa. Henkilökohtaisena kokemuksena voin kertoa, että vanhempien jatkuva kyttääminen, soittelu, kysely, huoneen ovella koputtelu, ahdistelu, kouluun raahaaminen, tietokoneen ja kännykän poistolla uhkailu ei auttaneet mua YHTÄÄN. Lähinnä sen seurauksena ahdistuin koko yhteiskunnan rakenteesta lisää ja lisää ja syrjäytymiskierteeni vain paheni. En saanut hetkeäkään omaa mietintärauhaa, jota monista eri syistä olen tarvinnut.
On erittäin tärkeää, että jokaisesta yhteiskunnan jäsenestä pidetään huolta. Toiset vaatii oman aikansa sisäistää tätä yhteiskunnan rakennetta ja sitä että mitä pystyy ja ehkä jopa haluaa tehdä elämässään peruskoulun jälkeen, lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä.
Ja miettikääpä vähän, että puhutteko näin vihamielisesti sitten julkisella paikalla, koska voin luvata että saatte vaan lisää ihmisiä "teidän" rahapusseille - tippumaan yhteiskunnasta, erakoitumaan, ahdistumaan, sossun luukulle. Melkein rohkenen tähän sanoa, että syrjäytyvien nuorten lisääntyminen on ihan oikein niin kauan kun kaikkien muiden asenteet heitä kohtaan ovat tälläsiä idioottimaisia. Sitähän oikeasti tulis hermoraunioks noin idioottien ihmisten joukossa, jotka ovat jatkuvasti väheksymässä vähänkin massasta poikkeavissa ratkaisuissa elämässä.
Jos todella haluaisitte että tälläinen syrjäytymiskierre nuorilla loppuu, niin suosittelen pitään pienempää suuta ja kuuntelemaan heitä ja heidän tarpeitaan, jotta heidän syrjäytymiset ei pitkity helvetin pitkälle aikuisuuteen.
Onneks lähes kaikki jossakin elämänsä vaiheessa syrjäytymisvaarassa ollut saa kuitenkin jossain vaiheessa jälleen otteen tavallisesta elämästä. Kiitos siitä kuuluu hyvinvointiyhteiskunnalle!
Minusta tuossa näkyi monen kohdalla, joilla myös muuta perhettä näkyi ohjelmassa jo koko perheen mentaliteetissa tuo syrjäytyminen. Olivat aika passiiivsen ja epäliikunnallisen oloisia(joka käsittääkseni liittyy hyväosaisuuteen ja yleensäkin hyväosaisuuteen) ja puuttui vanhemmilta tietty ote nuoresta.
Hei nyt vähän ymmärrystä näille nuorille/lapsille. Te ette ehkä ole samanlaisesta taustasta kotoisin joten on ehkä vaikea samaistua heihin, mutta sivistyneen ihmisen on omattava empatiakykyä. Olen tällä hetkellä korkeakouluopiskelija, mutta myönnän että jonkus 16v ajattelinkin tuolla tavalla, ja jos omat vanhempani olisivat joko kuolleet tai vankilassa uskon että siinä ei paljon saada apua pääsykokeisiin lukemiseen tai läksyjen tekoon. Se on hyvä pitää mielessä. Nämä nuoret ovat ympäristönsä tuotteita ja heitä on turha syyllistää. Nyt silmä käteen ja unohtakaa tuo propaganda mitä kokoajan syötetään.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 21:18"]
Hei nyt vähän ymmärrystä näille nuorille/lapsille. Te ette ehkä ole samanlaisesta taustasta kotoisin joten on ehkä vaikea samaistua heihin, mutta sivistyneen ihmisen on omattava empatiakykyä. Olen tällä hetkellä korkeakouluopiskelija, mutta myönnän että jonkus 16v ajattelinkin tuolla tavalla, ja jos omat vanhempani olisivat joko kuolleet tai vankilassa uskon että siinä ei paljon saada apua pääsykokeisiin lukemiseen tai läksyjen tekoon. Se on hyvä pitää mielessä. Nämä nuoret ovat ympäristönsä tuotteita ja heitä on turha syyllistää. Nyt silmä käteen ja unohtakaa tuo propaganda mitä kokoajan syötetään.
[/quote]
Hölynpölyä, ongelmia syntyy juuri siinä, että ymmärretään liikaa. Joka puolelta pelkkää lässytystä ja holhousta, ei ihme että kakarat on löysiä kuin ripuli. Kuten Jami myöhemmissä jaksoissa sanookin, niin perseelle potkimista nämä tulevat yhteiskunnan loiset tarvitsevat.
Jami ja se venäläistaustainen poika olivat kaikkein fiksuimmat. Hyvä, että se Markokin(?) jaksoi vääntäytyä töihin asti. Mutta oikeasti loputtomasti ei voi ymmärtää. Jokaisen on lopulta otettava vastuu omasta elämästään.
Tänään oli uutisissa, että jopa puolella miljoonalla 30-65-vuotiaalla on vain peruskoulun paperit. Minä kun luulin, että koulupudokkaat ovat nykyajan ongelma. Parinkymmenen vuoden päästä varmaan noin puolella työikäisistä vain peruskoulu taustalla.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 22:21"]
Tänään oli uutisissa, että jopa puolella miljoonalla 30-65-vuotiaalla on vain peruskoulun paperit. Minä kun luulin, että koulupudokkaat ovat nykyajan ongelma. Parinkymmenen vuoden päästä varmaan noin puolella työikäisistä vain peruskoulu taustalla.
[/quote]
Kannattaa muistaa, että peruskoulu tuli vasta 1970-luvulla! Ennen sitä väki kävi kansakoulun ja hankki ammatin jollain vuoden kurssilla, jota ei nykyisin lasketa ammattikoulutukseksi, vaikka se sitä on aikanaan ollut.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 22:21"]
[/quote]
Kannattaa muistaa, että peruskoulu tuli vasta 1970-luvulla! Ennen sitä väki kävi kansakoulun ja hankki ammatin jollain vuoden kurssilla, jota ei nykyisin lasketa ammattikoulutukseksi, vaikka se sitä on aikanaan ollut.
[/quote]
Johan ne ovat eläkkeellä. Muistaakseni kuitenkin oli puhe ihan peruskoulusta. Jos on käynyt jonkun amis-tason kurssin, niin ei ole peruskoulupohjainen.
Ihme lusmuja nuokin, noita me verorahoilla elätetään. Ja sit jotkut tälläkin palstalla paapovat ja lässyttävät noiden puolesta.
Kiittämättömiä kakaroita nuo on!
Katsoin tänään vähän aikaa. Huolestuttaa se sisaruspari, joista toinen ollut KUUSI vuotta opiskelematta tai työskentelemättä ja nyt pikkusisko myös kotona. Ovat eläinrakkaita ja puuhaa riittää kanien kanssa, mutta silti. Jollei pääse haluamalleen alalle opiskelemaan, opiskellaan ensin jotain muuta.
Työkuntoisia nuoria tai aikuisia en halua elättää veromarkoillani.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 03:26"]
Vespa on paras minulle. Ei liity baariin.
[/quote]
Mitä hemmettiä?