Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sivuraiteilla -ohjelma

Vierailija
01.09.2013 |

Voi helvetti, kun ahdistaa katsoa! 3 jaksoa ehdin tänään katsoa yhtäjaksoisesti. Missä helvetin todellisuudessa nuo nuoret luulee oikein elävänsä?

Muutama fakta työssäkäyvältä maisterilta:

1) Sitä kiinnostusta ammatin valinnassa on turha painottaa. Jotakin täytyy ihmisen tehdä työkseen, jotta pystyy elättämään itsensä ja perheensä. Jokainen työpäivä ei ole mahtava, eikä aina voi tehdä vain niitä asioita, mitkä sattuvat itseä kiinnostamaan. Joskus täytyy tehdä asioita jotka eivät voisi vähempää kiinnostaa.

2) Lieviä ja pahempia ahdistuskohtauksia voi olla meillä kaikilla. Se on normaalia, eikä niihin pidä jäädä vellomaan. Niistä voi päästä yli.

3) "Olis siistiä olla joku vitun juristi tai lääkäri niin sais paljon rahaa". No vittu perselihakset töihin ja opiskelemaan!!!

4) Jos on pienen elämänsä seurannut vanhempien kotona olemista, niin eikö mikään pieni ääni sano, että itse voisi tehdä asioita toisin. Tukea siihen on saatavilla. Enkä nyt puhu rahasta.

5) Oppisopimus on täysin epärealistinen opiskelumuoto näille vetelyksille.

6) Työpajatoiminta voi olla hyvä jakso esim. vuorokausirytmin takaisin saamiseksi. Turha on kuitenkin viestittää näille nuorille, että aina on kivaa tekemistä. Työpajoissa ja aikaisemmin järjestetyissä ohjaavissa koulutuksissa yhteiskunta työntää suuria summia rahaa näiden nuorten hyvinvointiin, mutta tuloksia ei valitettavasti saavuteta.

7) Miksi nuorten vanhemmat (ne joilla sellaiset on) mahdollistaa velttoilun?

8) Työssäkäyviäkin väsyttää joskus ja joskus on krapula. Siitä huolimatta työt on hoidettava.

9) Ammatti/työ on eri asia kuin harrastus. Muusikko, näyttelijä tai taiteilija voi olla kumpaakin, mutta harvat elättävät sillä itsensä ja perheensä.

10) Miten helvetissä nuo nuoret voi ajatella, että jonkun muun kuuluu huolehtia heidän elämänsä rahoituksesta???

11) Kuinka pitkälle yhteiskunnan täytyy hyysätä näitä nuoria?

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi! Samoilla linjoilla siis ollaan. :)

Vierailija
2/78 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, onnistuit kiteyttämään minunkin fiilikset ohjelmasta. Tuntuu, että noi nuoret on jostain ihan toisesta todellisuudesta kotoisin. Ja valitettavasti tuntuu siltä, että toi ohjelma vain vahvistaa tiettyjä kokoomuslaisia stereotypioita huonompiosaisita... Toisaalta on ihan hyvä, että tulee totuudenmukaisesti esiin se, millaisessa tilanteessa moni nuori nykyisin elää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon Jamin vanhemmat. Olisi pitänyt ottaa lapsi pois jo ajat sitten kun ei mitään kuria poikaansa saa.

Vierailija
4/78 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 09:27"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 01:18"]

Katsoin pari ekaa jaksoa.

Näissä kiinnitin huomiota, että yhdelläkään nuorista ei ollut liikuntaharrastusta eikä näyttänyt siltä, että kuntoilisi itsekseen!

Aiemmin olen ajatellut, että joidenkin ns.ammattilaisten näkemys, että liikunta ehkäisee syrjäytymistä, on hölynpölyä, mutta ehkä tuossa oikeastikin on perää.

[/quote]

Kumma juttu, Ilja kun lenkkeilee ja kuntoilee melkein joka jaksossa.

[/quote]

Eipä toi kovin kovalta lenkkeilyltä näytä.

Vierailija
5/78 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 00:02"]

Tuon Jamin vanhemmat. Olisi pitänyt ottaa lapsi pois jo ajat sitten kun ei mitään kuria poikaansa saa.

[/quote]

Vanhemmat vaikuttti saamattomilta vässyköiltä.

Minusta ihan potentiaalisilta työelämään vaikuttivat tämä pyöreä poika ja venäläistaustainen. Venäläistaustaisella näyttäisi oleva kontrollia elämässä ja järjestelmällinen ja tämä pyöreä poika vaikuttaa sellaiselta, että sopisi hyvin johonkin ihmisten parissa työskentelyyn. Vaikutti seuralliselta ja ihan huumorintajuiselta ihmiseltä.

Vierailija
6/78 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 00:35"]

Voi helvetti, kun ahdistaa katsoa!

[/quote]

Pakkoko on sitten katsoa? :D

Tietääkseni:

1) TV:n voi sulkea

2) Voi vaihtaa kanavaa

Vierailija
7/78 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Mira 21v on tosi söpö. Laittais numeroa johonki nii vois soitella ;D Todella mukava persoona ja erittäin vahva eritoten! Tuollaisia persoonia kun olisi enemmänkin. Olisi hienoa antaa piiiitkä halaus ja jutella asioista hänen kanssaan. Toivon että lukee tätä ketjua joskus. Täältä keski-suomesta 21v mies henkilö toivoo.

Vierailija
8/78 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on loistava sarja :D Kiitos vinkistä ap! Nyt neljäs jakso menossa.

Vierailija
9/78 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin näytetään se todellisempi, rajumpi puoli elämästä.

Eikä vain tätä todellisuudesta vieraantunutta, älyvapaata, BB-pa**aa.

Vierailija
10/78 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas kivannäköinen tuo Jennyn paja-ohjaajamiekkonen tuossa nelosjaksossa. ;D

Vierailija
11/78 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 02:57"]

Onpas kivannäköinen tuo Jennyn paja-ohjaajamiekkonen tuossa nelosjaksossa. ;D

[/quote]

Mä katselin samaa. Ihan mielelläni menisin pajalle, jossa tuonnäköisiä miekkosia ohjaajana. ;)

Vierailija
12/78 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta paapomista yhteiskunnankin taholta noiden nuorten kanssa, kyllä selvästi tiukempia pelisääntöjä kaivataan, mikäli näistä jonain päivänä halutaan yhteiskuntakelpoisia ja vastuuntuntoisia ihmisiä.

Vierailija
13/78 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle välillä yllättää näillä realityillaan, tämä on onnistunut.

Vierailija
14/78 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 02:52"]

Kerrankin näytetään se todellisempi, rajumpi puoli elämästä.

Eikä vain tätä todellisuudesta vieraantunutta, älyvapaata, BB-pa**aa.

[/quote]

Ihan samaa mieltä, mieluummin katson miten nuoret pärjävät sarjan aikana. Tilannetta on tosin vaikea ymmärtää. En itsekään ole aina jaksanut koulua, ylä-asteella oli poissaoloja jonkin verran ja yksinäistä oloa, mutta ei ikinä sarjan nuoriin verrattavissa. 6 vuotta kotona? Miten edes mahdollista? Tosin sitä jää kiinni tapoihinsa, ja koko Miran perhe oli kotioloissa. Nykyään olen itse yliopistossa ja en muuta mahdollisuutta miettinytkään, nyt rakastan opiskelua. Lähtökohdat voivat tosin olla hyvin erilaiset, esimerkiksi Jennyn kierre tuntuu uskomattomalta, en voisi kuvitella pääseväni itse irti siitä. Tekisi niin mieli auttaa Jennyä, tilanne alkoi tuntumaan täysin surkealta hänen kerrottuaan raskaudestaan. Ajoittain Jamin kommentit ja tavat ärsyttävät, vanhemmat vaikuttavat kyllä nössöiltä mutta eihän se oikeuta Jamin käytöstä, tyypissä ei vaikuta olevan mitään draivia. Ainakin on vielä nuorimmasta päästä.. Markoa on taas ihana nähdä vartijakurssilla, sopii hänelle kuin nappi silmään. Toivottavasti ura onnistuu. Ilja taas vaikuttaa oikeasti fiksulta, ihan mieluusti tapaisin hänet ja juttelisin taiteesta, elokuvista ja elämästä!

Vierailija
15/78 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa edelliseltä: Ja yhtäkkiä Jami hakee iltalukioon, mitä ihmettä! Ja Marko sai töitä, loistavaa. Kuten hän sanoi: ensin voi olla vaikeata mutta siihen tottuu. Näin se on, kunnes löytää mitä haluaa tehdä. Parempi tehdä jotain työtä kuin roikkua kotona, niin saa ainakin cv:n täytettä. 

Vierailija
16/78 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 08:41"]

Noiden yksi ongelma on se, että kaikki kaveritkin on samanlaisia. Kukaan ei opiskele/käy töissä/tee pitkän tähtäimen suunnitelmia. Tällöin on aivan normaalia elää syrjäytymisen rajoilla.

[/quote]

Kiinnitin huomiota tän putkimiehen(?) kaveripiiriin. Kaikki vaikutti olevan "erilaisia", joita ei yhteiskuntaan kuuluminen pahemmin kiinnosta. 70-luvun kommareiden jälkeläisiä?

Vierailija
17/78 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, en tiedä mitä ohjelmaa olette katsoneet  mutta lueskelin kommentteja. Jatkuvasti nousi esiin ihmisten liikunnan puute ja lopussa myös kommarit. Noh, mun äiti kulki aikanaan vappumarsseilla ja hoilasi työväenlauluja. Kommariksikin häntä on haukuttu. Isä on aika sitoutumaton politiikan suhteen, mutta enemmän hänkin vasemmalle puolelle kallistuu. Kumpikaan heistä ei harrasta liikuntaa. Käyvät metsässä marjastamassa ja joskus kalastamassa, mutta ei sen kummempaa. Äiti polkee pyörällä töihin ja isä käy aamukävelyllä, siinäpä ne liikunnat. Itse harrastan lähinnä hyötyliikuntaa ja koiran kanssa ulkoilua (+koulutusjuttuja) ja opiskelen juuri terveydenhoitajaksi. En polta enkä juo. Toinen siskoni on lähihoitaja ja työskentelee perhekodissa. Juuri lopettanut tupakanpolton, ei juo ja harrastaa liikuntaa paljon. Toinen siskoni taas on sosionomi ja käy rauhallisilla iltakävelyillä ja metsälenkeillä. Joo ja vanhemmat on ihan duunareita, isä rakennusmies ja äiti myyjä. Että eipä ne puoluekannat ja liikunnanmäärä kerro mitään syrjäytymisestä... Jos mulla ei ois koiraa niin en harrastais liikuntaa lainkaan.

Vierailija
18/78 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, en tiedä mitä ohjelmaa olette katsoneet  mutta lueskelin kommentteja. Jatkuvasti nousi esiin ihmisten liikunnan puute ja lopussa myös kommarit. Noh, mun äiti kulki aikanaan vappumarsseilla ja hoilasi työväenlauluja. Kommariksikin häntä on haukuttu. Isä on aika sitoutumaton politiikan suhteen, mutta enemmän hänkin vasemmalle puolelle kallistuu. Kumpikaan heistä ei harrasta liikuntaa. Käyvät metsässä marjastamassa ja joskus kalastamassa, mutta ei sen kummempaa. Äiti polkee pyörällä töihin ja isä käy aamukävelyllä, siinäpä ne liikunnat. Itse harrastan lähinnä hyötyliikuntaa ja koiran kanssa ulkoilua (+koulutusjuttuja) ja opiskelen juuri terveydenhoitajaksi. En polta enkä juo. Toinen siskoni on lähihoitaja ja työskentelee perhekodissa. Juuri lopettanut tupakanpolton, ei juo ja harrastaa liikuntaa paljon. Toinen siskoni taas on sosionomi ja käy rauhallisilla iltakävelyillä ja metsälenkeillä. Joo ja vanhemmat on ihan duunareita, isä rakennusmies ja äiti myyjä. Että eipä ne puoluekannat ja liikunnanmäärä kerro mitään syrjäytymisestä... Jos mulla ei ois koiraa niin en harrastais liikuntaa lainkaan.

Vierailija
19/78 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 02:27"]

[/quote]

Niin että vain perheesi perusteella vedät johtopäätöksiä?

On ihan tutkimuksin osoitettu, että liikkumattomuus lisää syrjäytymisriskiä ja myös minun mielestäni se on tässäkin ohjelmassa nähtävissä.

Vierailija
20/78 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vespa on paras minulle. Ei liity baariin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi